Jump to content

Bergtatt til sikker vinterhavn!

Sjøbliss

Recommended Posts

Komodo skrev 1 time siden:

Mens vi venter på at @Chilli Solbris drar i gang ny tråd om det praktiske. Er det mange som kommer til å sette av litt av egen tid til å bidra på dugnad? Det ligger an til at den landsettes på Kråkerøy (Fredrikstad) en gang neste uke. 

Jeg har dessverre ikke anledning til å bidra på dugnaden pga reisevei, arbeid og familieliv, men har funnet min måte å hjelpe på. Tar det direkte med kapteinen. ??

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg er helt ubeskrivelig takknemlig for den støtten og omtanken jeg er blitt "offer" for den siste tiden. Det er en helt surrealistisk følelse å være vitne til det som skjer, jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal si!

Tusen millioner takk til alle som bidrar med råd, tips og kunnskap, som bidrag på spleisen (som i dag passerte helt utrolige 60.000!!!!) og som i tillegg er villige til å spandere dyrebar tid på en dugnad for å få båten fikset opp. 

Og ikke minst tusen takk for alle gode ord, som jeg ikke helt forstår at jeg fortjener. Jeg har aldri tenkt på at det faktisk er så mange som tydeligvis setter pris på mine reiseskildringer og bilder, og det gjør meg både ydmyk og innstilt på å fortsette å skrive så blekket spruter!

enslagsgjest skrev for 1 time siden:

Kanskje det hadde vært mulig å få Nogva på banen til å gjennomgå motoren? 

Motoren ble satt inn i båten i 2008 eller 2009 av Engelsviken Slipp, og jeg tror dugnadsgjengen er i kontakt med dem for en skikkelig gjennomgang av motoren. De befinner seg jo nærmest i "nabolaget" til der båten befinner seg nå.

Redigert av Pequod (see edit history)
enslagsgjest skrev for 1 time siden:

Kanskje det hadde vært mulig å få Nogva på banen til å gjennomgå motoren? 

Motoren trenger ikke noen stor gjennomgang. Jeg tok det i fjor. Tenker det holder med olje og filterskift. 
Pakkboks og akseltetting må sees nærmere på. ?

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Alle har vel mer enn nok aktivitet i egne liv når alt kommer til alt! Så her må ingen føle en plikt til å delta! Vi blir glad for de som kan bidra og vil ta seg turen til Plankebyen for å bidra. Det vil være svært hyggelig sosialt!
Tanken bak spleisen var jo at vi kunne bruke av de pengene til praktisk og faglig utførelse av de arbeidene som må prioriteres høyest. Det som absolutt må gjøres kommer først. Alt annet blir en bonus. 

Mvh

Chilli Solbris

Hadde jeg hatt helse til det så hadde jeg selfølgelig stilt opp men sliter dessverre med kols etc. så er desverre ikke så veeeldig aktiv fysisk men støetter deg psykisk så godt jeg kan (tror jeg ) god bedring og ser frem til mer STORY  fra deg:thumbsup:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Spleis støttet med største glede.

Jeg setter stor pris på reiseskildringene dine og ønsker deg all god bedring @Pequod

Fantastisk initiativ fra forumet, gleder meg til å følge fortsettelsen. Bor på vestsiden av fjellet og har nok vanskelig for å delta fysisk. 

Lykke til!

NilsPils skrev for 9 timer siden:

Fredrikstad blir desverre vanskelig nå. Jeg har også fått en helseutfordring som forhindrer utstrakt reisevirksomhet i høst.

Det var synd å høre Nils. Hadde sett fram til å se deg i sving med den nye slipemaskinen din. Ikke minst etter bildene du la ut fra din egen båt. 

Før jeg starter opp en egen tråd som omhandler selve jobben kommer jeg med en forespørsel her!

Pengene som er samlet inn skal brukes til å betale håndverkere for det vi ikke får til via dugnad.
Får vi til en dugnad er det kjempefint, men vi betaler for jobbene som gjøres når det trengs! Og det regner vi med at blir helt nødvendig for å komme i havn!

Vi trenger:

• en elektriker som kan det han driver med! Montere landstrømsanlegg (er ombord), gå over 12-voltsanlegget. Ny hovedstrømsbryter, eventuelt ny lader.
  • noen som kan sørge for påføring av nytt bunnstoff. Det innebærer skraping priming der det er nødvendig og påføring av nytt bunnstoff
  • mulig montering av svinger
  • vinduene skal av og pakkes om
  • forkabinen skal renoveres, dvs gammelt trekk av og ny isolasjon og trekk på

Vi trenger håndverkere til dette! Noen som kjenner noen, eller noen som er i Fredrikstadsområdet?

Båten blir vasket ned og tømt 8. og 9. august. Rep av toalettet prøver jeg meg på. Jeg kommer til å skrike ut om jeg ikke får det til!

Da er det bare å melde seg på!!!

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 35 minutter siden:

Vi trenger håndverkere til dette! Noen som kjenner noen, eller noen som er i Fredrikstadsområdet?

Vi har jo det tidligere baatplassen medlemmet Eika. Mener han drev på med båtrenovering profesjonelt (riktignok ikke i Fredrikstad). Er sikkert noen her på forumet som kjenner identiteten.

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev 4 minutter siden:

Vi har jo det tidligere baatplassen medlemmet Eika. Mener han drev på med båtrenovering profesjonelt (riktignok ikke i Fredrikstad). Er sikkert noen her på forumet som kjenner identiteten.

Det stemmer! Jeg har kontakt med ham! Han dukker nok opp!

Mvh

Chilli Solbris

Svinger kan jeg montere, det er fort gjort. Kan sikkert se litt på 12V delen av det elektriske også (hvis det ikke dukker opp en trikker på dugnad). Hvis vi må betale en trikker så har jeg bekjentskaper som er spesialisert på skipselektro, stort som smått. 

I tillegg blir det jo utvendig vask og syring av vannlinje før gelcoatarbeider kan begynne. 

okiliboki skrev for 2 timer siden:

Jeg kan bidra med vinduer og arbeid rundt dette.

Det er veldig bra! Tenkte å ta det når båten ligger på land. 

Komodo skrev for 4 timer siden:

Svinger kan jeg montere, det er fort gjort. Kan sikkert se litt på 12V delen av det elektriske også (hvis det ikke dukker opp en trikker på dugnad). Hvis vi må betale en trikker så har jeg bekjentskaper som er spesialisert på skipselektro, stort som smått. 

I tillegg blir det jo utvendig vask og syring av vannlinje før gelcoatarbeider kan begynne. 

Det er helt supert @Komodo!???

Mvh

Chilli Solbris

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...