Jump to content

Hva syns dere om motorfestene på bildet ((

Rune.f

Recommended Posts

Motoren må ut for utbedring av fundament. Dette ser både svakt og underdimensjonert ut. Og med historikken ift de som installerte motoren så er det neppe noe å hente der. Så da er det bare å brette ermene opp og få jobben gjort.

Det med bunnpluggen skjønte jeg mindre av, ingen tapper vel olje via bunnpluggen i båt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her er det snakk om låsemuttere. Muligens går bolten gjennom alle gjengene, så rent fashetsmessig er det kanskje i orden (?). Men låsingen er jo overhodet ikke effektiv. Jeg ville vurdert å skifte til vanlige muttere med gjengelåsing type Loctite. Boltgjenger over mutteren har da ingen praktisk verdi. Men egentlig burde det også vært plass til skive under mutteren . .

Jeg legger ellers merke til at det ikke er mellomlegg mellom fundamentlabben og motorlabben. Det gir mulighet for enkel vertikal justering, men utsetter fundamentbolten for vekslende belastning og risiko for utmatningsbrudd. Jeg tror den største risikoen for havari ligger der.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

index skrev 9 minutter siden:

Dette ser både svakt og underdimensjonert ut. Og med historikken ift de som installerte motoren så er det neppe noe å hente der. Så da er det bare å brette ermene opp og få jobben gjort.

Det med bunnpluggen skjønte jeg mindre av, ingen tapper vel olje via bunnpluggen i båt!

I hvert fall ikke når motoren har egen pumpe til det, lettere kan det ikke bli.

Bilde kan bedra, mem jeg aner at det ikke er mer å løfte på og skal en ha labbene lenge bør ikke motorfeste være over 50% på skruen lærte jeg en gang i tiden. så her ser  det ut som at det er en større jobb som må gjøres.

Håper trådstarter informerer  båteier..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

NilsPils skrev 17 minutter siden:

Men låsingen er jo overhodet ikke effektiv. Jeg ville vurdert å skifte til vanlige muttere med gjengelåsing type Loctite.

Tror jeg hadde gått for flensmutter i tillegg til Loctite her, for å få litt større kontaktflate mellom mutter og underlag.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

JonnyBoy skrev for 2 timer siden:

Tror jeg hadde gått for flensmutter i tillegg til Loctite her, for å få litt større kontaktflate mellom mutter og underlag.

Greit det, men en bør ikke tukle med noe P:G:A reklamasjon, er bare å be verkstedet gjøre jobben en gang til hvis de nekter Forbruker rådet eller advokat og få jobben gjort et annet sted. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bare av andre dumme spørsmål, hvis det er en nyinstallert motor, hvorfor ser kjølsvinet ut som om dere har tappa olja rett ned i svinet? Og hvorfor ser reimhjulet rustfarget ut, kilreima har også litt rustfarge og labbene har avskalling. Alt i alt tillitsvekkende. 

Ellers, skal det ikke være et minimum av klaring rundt maskina? Ser jo ut som noen har bedrevet figurskjæring i glassfiberen rett over motoren midt på. 

Er jo rene bonzai motor...

Sånt noe er vel for så vidt ikke noe nytt. Back in the days, 1980'ish, hadde vi en norskbygget snekke som kom inn for første gangs service på motoren. Der hadde vi valget mellom å skjære hull i skroget eller heise opp motoren for å bytte oljefilter. Kunde lurte på om vi hadde gått fullstendig av skaftet da han stod foran kassa (meg) og skulle betale for servicen. Vi, på vår side, ba han ta det opp med leverandøren av båten. Og, det er 40 år siden, og lærdommen er lik null. Enkelte ganger.

Hvis man ikke får noen reklamasjon så ville jeg laget meg noen ekstra vide flensmuttere, skiver som er 10mm tykke som jeg har gjenget opp samt sveist på en mutter over hullet for å trekke til, Locktite eller borret et lite hull å brukt låsetråd. Dette forutsetter at de søte små boltoppstikkene er uskadet.

Når en ser på nærbilde av låsemutter. Så ser det for meg ut som gammel mutter, som er brukt om igjen. Låse innsatsen er jo ødelagt over bolten. 

Har min tvil om et proft verksted faktisk har utført denne jobben. Ser mer ut som en bobby mekaniker, som har vært på spill her. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Nå sitter jeg med stor PC-skjerm. For meg ser det ut til at forre motorfundamenter er skrudd opp til nær maksimum. Det vil uvergerlig føre til at skruene over tid vil knekke (materialtretthet). Grunnen til at boltene som skrur fast motorfestene er for korte, er at festene er shim'et opp med ca. 10 mm tykke aluminiumsplater. Disse platene vil virke som anoder og ofre seg mot jern om de utsettes for sjøvann/salin atmosfære. Tykkelsen på platene er også gunnen til at skruene er for korte og at gjengene ikke går gjennom mutteren og nylonlåsingen. Det jeg lurer på er hvordan det ser ut i akterkant av motoren. Og hvordan noen kan montere noe så feil som dette.

Så, egentlig, alle forslagene til fiks er bare bortkastet. Denne installasjonen er fundamentalt feil. Eller så passer motoren overhode ikke i båten, og en sikker installasjon er umulig.

Jeg var borti dette en sjelden gang på pumpefronten. Der motoren som skulle drive pumpen egentlig burde vært gravd ned i bakke for at det skulle være mulig å rette opp. Altså en 'engineeringblunder'.

Jeg er enig med Hulda i at dette er for dårlig. Men jeg er ikke enig i at det ikke kan gjørs skikkelig.

Først selvfølgelig bort med aluminiumsplatene (jeg er alergisk mot aluminium i båt . .) og inn med tynnere, men solid, stålskive under hver av festepunktene. Så finnes det mange gode metoder for å heve fundamentet fremfor å ha motorlabbene ballanserende på lange bolter. Jeg ville tolerert enda LITT lenger bolter hvis du bygger under med solide hylser av stål i stedet for at motorlabben hviler på en bolt med mutter. Så kan du trekke til mutteren på oversiden av motorlabben med riktig moment og får en mye stabilere og riktigere forbindelse med forspent bolt som ikke blir utsatt for samme utmattende belastning.

Det er egentlig slik det alltid burde gjøres, selv om det kompliserer opprettingen. Jeg har det slik på tresnekka Tora der jeg har montert selv. På Saowanee fulgte det med bolt og mutter som her. Der røk en av fundamentboltene som nå er erstattet i påvente av underlagshylser for alle 4 boltene. På Saowanee opplevde jeg også at mutteren på undersiden av motorlabben løsnet og opprettingen ble feil. Heldigvis har jeg elastisk akselkobling . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Takk for tipset om oljepumpen på siden av motoren, "gravde" meg frem til den i dag å fikk koblet på en hageslange på 1m, fikk ut alle 10 litrene med olje:thumbsup: byttet alle filter/vannutskiller + litt mer å nok sparte eieren for noen 1000 lapper, det kommer da kanske noe godt min vei en gang :) tror på karma.

Eieren har sendt forespørsel med bilder ang motorfester....ikke svar å få.

Det var nok minst 10liter med olje og diesel i bunnen av kjølen under motor/gir/propelaksling, eieren har aldrig sølt med noe da han ikke har gjort noe selv, fikk nok igjen båten slik, real brannbombe, jeg lot det være så han fikk se det selv.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...