Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr

Chilli Solbris

Recommended Posts

Merlax724 skrev for 6 timer siden:

Takk for svar.

Har kikket på Captain Tolley og tror ikke det holder for mine lekkasjer. Håpet kanskje det var mulig å få tak i orginalpakninger til vinduene, men jeg får forsøke med butyl isteden.

Hei. Jeg skiftet pakningene på Tresfjorden  i år, og kjøpte pakning her:

https://www.profillageret.dk/u-profiler/784-u-profil-4mm-baad-vinduer.html?search_query=Badvinduer&results=3

Mellom alulister og skrog brukte jeg teroson, kjøpt av Solbris.

Pottetett! :thumbsup:

Komodo skrev for 8 timer siden:

Er det ikke litt småfrekt å antyde at @Merlax724 trenger fettsuging :giggle: Men du kan kanskje hjelpe til med å skaffe butylpakning også :wink:

?????

Forbannede autokorrektur! Men ja, jeg kan hjelpe med butyl!???

larsern87 skrev for 1 time siden:

https://www.profillageret.dk/u-profiler/784-u-profil-4mm-baad-vinduer.html?search_query=Badvinduer&results=3

Godt det fungerer som det skall!??

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

bare lek(k)er skrev 32 minutter siden:

Ok, husker du hvilken kode? Ble det stor forskjell?

Farge vil gulne litt over tid pga uv-stråler og litt skitt som setter seg i porene. 
Jeg har brekkfarger som jeg bruker å blande i gelcoat/topcoat. Det blir erfaringsbasert prøving og feiling. 
Teller dråper i forhåndsoppmålt gelcoat. 

Mvh

Chilli Solbris

bare lek(k)er skrev for 2 timer siden:

Ok. Så da er det kvalifisert gjetting? ☺️ Får ta meg en tur på Sankt Hanshaugen farge, og høre med dem.

Vel, litt grunnkunnskap om farger har jeg etter noen år i malingsbransjen. 
Du kan for eksempel lese litt om farger her: https://www.globalhobby.no/lr-mer-fargelre/

Og det å få litt hjelp i en skikkelig faghandel er aldri å forakte. 

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 38 minutter siden:

Vel, litt grunnkunnskap om farger har jeg etter noen år i malingsbransjen. 
Du kan for eksempel lese litt om farger her: https://www.globalhobby.no/lr-mer-fargelre/

Og det å få litt hjelp i en skikkelig faghandel er aldri å forakte. 

?? Ja, har forstått det sånn ☺️ takk for link, visste endel av det fra før, men er uvant med å blande gelcoat/topcoat. Tenker det er lurt med expertise. Får be dem om en nyanse, eller 2 gulere enn originalen, tenker jeg 

On 10/13/2022 at 9:35 PM, larsern87 said:

Har lurt på å prøve å gjenbruke pakningene da det hovedsaklig ser ut til at det er korrodert aluminium som presser seg opp å fører til lekkasje. 

Har du oversikt over hvor mange lengder det gikk med for til vinduene?

On 10/13/2022 at 11:09 PM, Chilli Solbris said:

?????

Forbannede autokorrektur! Men ja, jeg kan hjelpe med butyl!???

Godt det fungerer som det skall!??

Hehe begynte å lure på om jeg hadde havnet i feil forum ?

Lager du ferdige pakninger i Butyl? Så for meg at man limte listene fast i skroget med butyl.

• 3 uker senere...
Martine29f skrev 3 minutter siden:

Det ble da så stile her inne på denne tråden....

Båten er i god bruk og @Pequod legger ut i bloggen sin og den vanlige reiserådene sin. 
☺️☺️

Mvh

Chilli Solbris

bare lek(k)er skrev On 17.10.2022 at 9.26:

?? Ja, har forstått det sånn ☺️ takk for link, visste endel av det fra før, men er uvant med å blande gelcoat/topcoat. Tenker det er lurt med expertise. Får be dem om en nyanse, eller 2 gulere enn originalen, tenker jeg 

Jeg bruker ofte orginal gelcoat, syrevasker, vannsliper og rubber ett stort område rundt skaden, er litt fargeforskjellig i ett par år, så går det seg til og blir likt etter 3-5år. Bedre det enn lik nå og etter 3-5år så kommer den store fargeforskjeller 

Grønngylt skrev for 2 timer siden:

Jeg bruker ofte orginal gelcoat, syrevasker, vannsliper og rubber ett stort område rundt skaden, er litt fargeforskjellig i ett par år, så går det seg til og blir likt etter 3-5år. Bedre det enn lik nå og etter 3-5år så kommer den store fargeforskjeller 

Takk for tips ☺️? originalen 4012? til Tresfjord 29, er vel gått ut av produksjon, så da må jeg få blandet alikevel.. de pleier å treffe riktig, gjør de ikke?

bare lek(k)er skrev 5 minutter siden:

Takk for tips ☺️? originalen 4012? til Tresfjord 29, er vel gått ut av produksjon, så da må jeg få blandet alikevel.. de pleier å treffe riktig, gjør de ikke?

Får du blandet fra leverandør/detaljhandel har den riktig farge. Blandes akkurat som maling. Har blandet noen tusen liter i min tid. 

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 3 minutter siden:

Får du blandet fra leverandør/detaljhandel har den riktig farge. Blandes akkurat som maling. Har blandet noen tusen liter i min tid. 

Takk!? Regnet med det, da blir det en tur til st.hanshaugen farge på mandag. De er vel kjent for å kunne det 

bare lek(k)er skrev 46 minutter siden:

Takk!? Regnet med det, da blir det en tur til st.hanshaugen farge på mandag. De er vel kjent for å kunne det 

Kan de det ikke på St Hanshaugen så kan du bare glemme det!

Mvh

Chilli Solbris

• 4 måneder senere...

Kjære dere som var med på dugnaden i fjor sommer på båten til @Pequod, det hadde vært veldig koselig om dere hadde blitt med på en båttur ombord i min Storebro. Jeg tenkte i mai eller starten av juni. 
Kan vi få det til?

Jeg lover at dere ikke skal skru på båten min!???

Mvh

Chilli Solbris

Bjørn Løvjomås skrev 9 minutter siden:

Snilt gjort av deg @Chilli Solbris

@Bjørn Løvjomås blir vel bare med om vi tar det som en hentetur, dvs i bra fart forbi Lindesnes (minst)? :giggle:

Chilli Solbris skrev 32 minutter siden:

Kjære dere som var med på dugnaden i fjor sommer på båten til @Pequod, […]

Jeg mistet litt sporet etterhvert - kom dere i mål med oppgavene? Det var godt driv en god stund, og jeg håper det fortsatte helt til mål.

Skulle gjerne bidratt med arbeidskraft, men det passet ikke i fjor høst. Det er muligens litt lettere nå om det er noen småoppgaver igjen. Trenger litt «supervising» i så fall, er ikke veldig selvdrevet på oppussing/forbedring av båt…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Chilli Solbris skrev 58 minutter siden:

Kjære dere som var med på dugnaden i fjor sommer

@Chilli Solbris Det høres fantastisk hyggelig ut! Antar du sikter på en lørdag eller søndag? I så fall må jeg bare melde at jeg ikke har mulighet helgen 19.-21. mai. Første helg i mai eller første helg i juni hadde passet meg best.

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Synes jeg husker en som antydet noe helt annet...??? 

Spøk til side  ?

Snilt gjort av deg @Chilli Solbris

:flag_bp:

Det er bare moro å møte denne gjengen igjen! Og hvis ikke @Pequod er på tur så håper jeg han er med!

Popeye70 skrev 54 minutter siden:

@Bjørn Løvjomås blir vel bare med om vi tar det som en hentetur, dvs i bra fart forbi Lindesnes (minst)? :giggle:

Jeg mistet litt sporet etterhvert - kom dere i mål med oppgavene? Det var godt driv en god stund, og jeg håper det fortsatte helt til mål.

Skulle gjerne bidratt med arbeidskraft, men det passet ikke i fjor høst. Det er muligens litt lettere nå om det er noen småoppgaver igjen. Trenger litt «supervising» i så fall, er ikke veldig selvdrevet på oppussing/forbedring av båt…

Du bidro så absolutt @Popeye70! Så det er bare å melde seg på!

Mye ble gjort. Men det gjenstår å isolere og trekke forkabinen. 

nordgutt skrev 26 minutter siden:

@Chilli Solbris Det høres fantastisk hyggelig ut! Antar du sikter på en lørdag eller søndag? I så fall må jeg bare melde at jeg ikke har mulighet helgen 19.-21. mai. Første helg i mai eller første helg i juni hadde passet meg best.

Hvordan passer fredag 9. juni eller lørdag 10.?

Mvh

Chilli Solbris

NilsPils skrev 1 minutt siden:

Positivt tiltak.

Litt for tidelig for meg å kunne sette terminer så langt frem i tid, men er genuint interessert.

Krysser finga!?

Mvh

Chilli Solbris

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...