Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

Gullfisk skrev for 4 timer siden:

Er det noen plan videre med gjenstående arbeid, som Isolasjon, skrogtrekk etc, nå Bergtatt har forlatt dugnadsgeneralens @Chilli Solbris bakgård? 

Jeg lurte på det samme. Nå som båten er forflyttet fra Fredrikstad til Nesodden er det kanskje en mulighet for at det er nye koster som tråkker til med frisk energi? 

 

 

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Så jeg har noen tanker om at jeg skal legge trekk en eller annen gang i oktober. 

Nobel tanke Chilli, men jeg tenker at du egentlig bør slippe nå. Det er jo ikke bare du som står bak dette initiativet. Vi har jo blitt så godt kjent nå at jeg vet at du har mange jern i ilden den tiden som kommer. Du bor i båten, og du har ting du må ta tak i før vinteren setter inn. Du har et teakdekk som lekker og er satt på vent, og du har tre eksosbend som skal ut og enten erstattes eller renoveres. Etter at vi tok det ene bendet tidligere i år vet vi jo at dette garantert drar med seg mer jobb og kostnader enn forventet. Og som om ikke det er nok har du påtatt deg å bidra med å kle om en vegg og bytte et vindu og en verandadør på Hvaler. Jeg tenker at du bør få fri nå. Ved siden av 120% jobb har du jo også en kjæreste du skal pleie.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Jeg er glad for tilbudet. Vi skal først trekke med Low-E isolasjon og så mener jeg å huske at @Pequod hadde noen ønsker om farge. Samtidig kan jeg egentlig tenke meg å unngå skumgummien på baksiden. 😊😊

Veldig hyggelig tilbud, @GeirFrode, men som @Chilli Solbrissier har jeg noen egne tanker rundt farger, så lys skai passer ikke helt inn i det bildet...

 

Den skaien jeg linker til i et annet innlegg har strikket polyestervev på baksiden, @Chilli Solbris, kanskje det er noe? Skumgummi er det i alle fall ikke!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Nobel tanke Chilli, men jeg tenker at du egentlig bør slippe nå. Det er jo ikke bare du som står bak dette initiativet. Vi har jo blitt så godt kjent nå at jeg vet at du har mange jern i ilden den tiden som kommer. Du bor i båten, og du har ting du må ta tak i før vinteren setter inn. Du har et teakdekk som lekker og er satt på vent, og du har tre eksosbend som skal ut og enten erstattes eller renoveres. Etter at vi tok det ene bendet tidligere i år vet vi jo at dette garantert drar med seg mer jobb og kostnader enn forventet. Og som om ikke det er nok har du påtatt deg å bidra med å kle om en vegg og bytte et vindu og en verandadør på Hvaler. Jeg tenker at du bør få fri nå. Ved siden av 120% jobb har du jo også en kjæreste du skal pleie.

Jeg er helt enig her. @Chilli Solbriser verdens snilleste fyr, men har én stor feil: Han kjenner ikke til ordet "nei". Jeg har litt dårlig samvittighet fordi jeg nesten føler at jeg driver rovdrift på ham!

 

Nå som forkabinen er ribbet føler jeg at terskelen for å prøve meg på dette selv også er senket. Jeg tenker at eldstedattera kanskje kan hjelpe meg med å få dette i havn også. Hun er utdannet interiørarkitekt, kanskje ikke så relevant for dette prosjektet, men hun er i alle fall nøye med ting.

 

Jeg vet jo i prinsippet hvordan dette skal gjøres, og YouTube flommer over av videoer. Hvis isolasjonen kan bli levert så kan vi jo prøve og se om jeg klarer av det... Eller om det finnes noen forummedlemmer i nærheten som kunne tenke seg å hjelpe til?

 

Båten ligger nå i hjemmehavna på Oksval, og kommer nok til å bli liggende der framover. I alle fall fram til den skal til Engelsviken.

 

Nå som jeg ikke lenger ligger på sykehus eller må holde meg mest rolig i ro hjemme, så har jeg jo mulighet til å gjøre mer selv, og det kribler jo etter å få gjøre noe. Det var en deilig følelse å kunne delta i arbeidet på båten de to siste helgene, selv om jeg ble satt til de enkleste oppgavene.

 

Det viktigste er jo at forkabinen blir tett, og så snart lukekanten blir støpt slik at luka kan lukkes ordentlig, så får vi jo se om det holder. Det skal pøse ned både i morgen og lørdag, og jeg regner med at det kommer inn vann i kabinen da, siden luka ikke kan lukkes skikkelig ennå. Har gaffatapet noe plast foran, men vet ikke om det er nok til å hindre at det kommer inn noe. 

 

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Pequod skrev 18 minutter siden:

Nå som forkabinen er ribbet føler jeg at terskelen for å prøve meg på dette selv også er senket. Jeg tenker at eldstedattera kanskje kan hjelpe meg...

Husk at du har fått forbud mot å lime opp det trekket 😉 Nuvel, vi får se om noen andre kompetente melder seg da 

 

 

Pequod skrev 18 minutter siden:

Det viktigste er jo at forkabinen blir tett, og så snart lukekanten blir støpt slik at luka kan lukkes ordentlig, så får vi jo se om det holder. Det skal pøse ned både i morgen og lørdag, og jeg regner med at det kommer inn vann i kabinen da, siden luka ikke kan lukkes skikkelig ennå. Har gaffatapet noe plast foran, men vet ikke om det er nok til å hindre at det kommer inn noe. 

Ja, så egentlig er det jo en fordel at det ikke er montert nytt skrogtrekk ennå. På den måten får du jo en ekstra kontroll på at vinduer og annet har blitt tett. Det er ikke til å stikke under en stol at vi var litt bekymret for at det kan være noe lekkasje fra pulpitene som er skrudd i cabintaket. Men det var ikke lett å få ned plata i taket, den virket limt, så det utgikk. Men hvis det skulle vise seg å komme noe vann ut herfra er det jo viktig å ikke trekke kabinen før lekkasjene er utbedret. 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 52 minutter siden:

Veldig hyggelig tilbud, @GeirFrode, men som @Chilli Solbrissier har jeg noen egne tanker rundt farger, så lys skai passer ikke helt inn i det bildet...

Helt i orden.

Den rullen med skai har stått i boden lenge, så tenkte at den kan doneres til et godt formål. (jeg husker egentlig ikke hvor mye det er på rullen heller) Men skjønner at du har egne meninger om fargevalg. Ikke noe problem. :smiley:

Det er bare å gi beskjed hvis du ombestemmer deg. Rullen blir nok stående en stund til.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

 

Det er ikke til å stikke under en stol at vi var litt bekymret for at det kan være noe lekkasje fra pulpitene som er skrudd i cabintaket. 

Hvis man bruker litt tid på og måle seg fram til hvor føttene til håndrekkene på kabintaket er….

Da kan man lett borre huller fra innsiden og komme til festeskruene slik at man kan pakke om for å være sikker på at det er tett. Det kan enkelt lages plugger i en dreiebenk som vil skjule hullene. Husker ikke om det er to eller tre føtter på hver av håndrekkene. 

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 8 timer siden:

@Pequod har forbud mot å røre noe som helst med påføring av det som har med trekk å gjøre!😁😁

Er det ikke litt kaldt nå for å lime på skrogkledning? Må det ikke være over 15 + grader gjennom døgnet da? (Jeg bare spør siden jeg har tatt vinteren ifb med eget tilsvarende prosjekt!)

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 8 timer siden:

Er det ikke litt kaldt nå for å lime på skrogkledning? Må det ikke være over 15 + grader gjennom døgnet da? 

 

Da er det vel ikke hvert år man kan lime skottbekledning her i Norge. I alle fall ikke her vestpå....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 8 timer siden:

Er det ikke litt kaldt nå for å lime på skrogkledning? Må det ikke være over 15 + grader gjennom døgnet da? (Jeg bare spør siden jeg har tatt vinteren ifb med eget tilsvarende prosjekt!)

Uten at jeg er noen ekspert på området, så er det vel ikke noe problem å holde forkabinen varm nok med avfukter og ekstra varmeovn.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 10 timer siden:

Er det ikke litt kaldt nå for å lime på skrogkledning? Må det ikke være over 15 + grader gjennom døgnet da? (Jeg bare spør siden jeg har tatt vinteren ifb med eget tilsvarende prosjekt!)

Det er ikke noe problem. Setter på varme. Trenger ikke mer enn 10-15 grader. 
Temp er kritisk for den kjemiske prosessen i en del to-komponent produkter. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Da var madrassene i akterkabinen på plass. Levert av RS Andersens Kalesjemaker.  
Det er lagt underlag under madrassene for å sikre lufting!

så nå er det bare å sove i båten igjen!😊😊

DAB5B8F6-40F2-4294-B626-471816D226E1.jpeg.30d19bdec847b998fb3f7960ce909633.jpeg

 

BA4D4439-7594-4877-AF97-816043AC04B5.jpeg.3d54f5c4abdcb15027a0d25cd52b5abf.jpeg

 

5B2D3DC5-4071-40BF-959E-4D7D3D33C262.jpeg.a984098648d22443782464a6ac8dbeec.jpeg

 

9CDE81E5-F205-4F0B-82A5-DA32F21241F0.jpeg.4305efa12b6e5eb98d2243f0c9b1304d.jpeg

 

8CB290FB-23A7-4965-B314-6217304C6B1F.jpeg.00d4c59a1a99c86f59d717827dc98cab.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 5 timer siden:

Det er lagt underlag under madrassene for å sikre lufting!

så nå er det bare å sove i båten igjen!😊😊

DAB5B8F6-40F2-4294-B626-471816D226E1.jpeg.30d19bdec847b998fb3f7960ce909633.jpeg

 

 

 

 

 

Hvilket underlag bruker dere?

 

Pequod; Jeg er en av mange du ikke aner hvem er, men som stadig leser både nye og eldre reiseskildringer skrevet av deg. Før årets ferie i M&R ble turen din i distriktet her i fjor lest fra start til ende. Jeg er glad for at denne dugnaden sikrer deg et videre båtliv🛥. Håper at du fortsetter med innleggene dine slik at vi andre får gleden av å følge deg på tur🙏😀 

Link to post
Share on other sites

I og PK skrev 49 minutter siden:

Hvilket underlag bruker dere?

Her kommer kort og godt egenreklame!

Solbris Maritime forhandler disse!😁
https://solbrismaritime.no/product/madrassunderlag-3d-dryweave-sealink

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I og PK skrev for 13 timer siden:

 

Pequod; Jeg er en av mange du ikke aner hvem er, men som stadig leser både nye og eldre reiseskildringer skrevet av deg. Før årets ferie i M&R ble turen din i distriktet her i fjor lest fra start til ende. Jeg er glad for at denne dugnaden sikrer deg et videre båtliv🛥. Håper at du fortsetter med innleggene dine slik at vi andre får gleden av å følge deg på tur🙏😀 

Så hyggelig å høre! Det var litt av en tur ja! Og jeg kan love at jeg skal fortsette å skrive! Har jo fått en enorm boost nå også!

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev On 23.9.2022 at 18.06:

Da var madrassene i akterkabinen på plass.

 

Til å være en av de som tok initiativet til dette prosjektet, så må jeg virkelig si du har levert med innsats og dugnadsånd :thumbsup: Imponert @Chilli Solbris !! :flag_bp:

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg har fulgt med en stund og må si det er et fantastisk bra initiativ og innsats!

Jeg har nå selv blitt en stolt eier av en Tresfjord 29AC og er så langt fornøyd. 

 

Nå som jeg har fått båten på land og har hatt mulighet til å følge ekstra med så ser jeg det lekker litt rundt vinduene i kabinen. Jeg ser at dere har tatt ut vinduene i regi av dugnaden og lurer derfor på hvor dere har fått tak i pakkninger og om dere har noen tips for rep av lekkasje i vinduene?

 

Link to post
Share on other sites

Merlax724 skrev for 3 timer siden:

Hei!

Jeg har fulgt med en stund og må si det er et fantastisk bra initiativ og innsats!

Jeg har nå selv blitt en stolt eier av en Tresfjord 29AC og er så langt fornøyd. 

 

Nå som jeg har fått båten på land og har hatt mulighet til å følge ekstra med så ser jeg det lekker litt rundt vinduene i kabinen. Jeg ser at dere har tatt ut vinduene i regi av dugnaden og lurer derfor på hvor dere har fått tak i pakkninger og om dere har noen tips for rep av lekkasje i vinduene?

 

Her er det nok @Chilli Solbris som må svare da dette er hans departement! Captain Tolley er bra til små lekkasjer, og jeg brukte det med hell på snekka mi, men det var ikke bra nok til lekkasjeproblemene jeg hadde med Tresfjorden. Butyl er brukt for å tette vinduene, mens luka i midten også har fått ny pakning. 

Link to post
Share on other sites

On 10/11/2022 at 6:31 PM, Pequod said:

Her er det nok @Chilli Solbris som må svare da dette er hans departement! Captain Tolley er bra til små lekkasjer, og jeg brukte det med hell på snekka mi, men det var ikke bra nok til lekkasjeproblemene jeg hadde med Tresfjorden. Butyl er brukt for å tette vinduene, mens luka i midten også har fått ny pakning. 

Takk for svar.

 

Har kikket på Captain Tolley og tror ikke det holder for mine lekkasjer. Håpet kanskje det var mulig å få tak i orginalpakninger til vinduene, men jeg får forsøke med butyl isteden.

Link to post
Share on other sites

Merlax724 skrev 11 minutter siden:

Takk for svar.

 

Har kikket på Captain Tolley og tror ikke det holder for mine lekkasjer. Håpet kanskje det var mulig å få tak i orginalpakninger til vinduene, men jeg får forsøke med butyl isteden.

Det er fullt mulig å få tak i ny pakning. 
Problemet er at de som har laget vinduene ikke svarer på henvendelser. Etter i Tvedestrand. 
Ellers kan jeg hjelpe deg med fettsuging trenger. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...