Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

Komodo skrev 48 minutter siden:

Oi, det var ikke bra! Da får han rusle i sakte fart til dette er utbedret!!!

 

 

Og så kjører du helt til Kråkerøy for å bidra på dugnad :eek: All respekt til deg for det 👍 

Takk for det :)  Jeg hadde ikke mulighet til å være med på spleisen så da fikk det bli arbeidskraft istedet :)

Link to post
Share on other sites

lassepelle skrev 33 minutter siden:

Jeg la merke til at tankmåleren lå på reserve, så kanskje stussen til dieselvarmeren ikke går så dypt. Jeg hørte at pumpa til varmeren tikket omtrent som du beskriver så den kommer nok i gang etter hvert.

Sjekket du om det er en kran som må åpnes på tanken? Jeg har ikke forsøkt å følge slangen. For alt vi vet er den ikke en gang tilkoblet i andre enden :giggle: Det er nok så enkelt at den ikke får diesel. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Sjekket du om det er en kran som må åpnes på tanken? Jeg har ikke forsøkt å følge slangen. For alt vi vet er den ikke en gang tilkoblet i andre enden :giggle: Det er nok så enkelt at den ikke får diesel. 

Nei. Sjekket ikke det hehe. Mistenkte at det kunne være noe sånt, men traktoren begynte å dra i hengeren så jeg måtte ut av båten. Det sto en rød 10l tank med en 30 cm slange på i båten så min tanke var at den kanskje var til varmeren. Uansett så skal vi ikke la kapteinen fryse i vinter. 

Link to post
Share on other sites

Da blir det passering Oscarsborg der vi ligger om en snau time. Blir passeringen på siden for gjestehavnen, skal vi vinke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg vel hjemme igjen etter en fin tur fra Fredrikstad til Oksval inkludert en stopp i Engelsviken.

Mobilen sluknet på vei inn i Drøbakssundet, så dermed stoppet både fotografering og sporing på Marine Traffic.

 

Skal skrive referat fra min første herlige tur sidn juli i "Bergtatt på tokt"-tråden.

 

Nå sitter jeg foran PC-en mens mobilen lader. Gumler på laksekaker fra Engelsviken med potetsalat... Var sulten så gjorde det enkelt og greit...

 

Så til Engelsviken:

- Boltene som manglet viste seg å ikke mangle, de var knekt tvert av! Jeg tenkte umiddelbart at det kunne ha med grunnstøtingen min i fjor å gjøre, men det kan også ha vært slik en god stund. Jeg fikk klarsignal til å kjøre hjem til Oksval, men kanskje ikke i full fart, noe jeg uansett ikke hadde tenkt å gjøre.

 

- CV-leddet så OK ut, men en belg må byttes ut. Trolig defekt belg som sørger for utkast av fett. Men de anbefalte å skifte mellomakselen (tror det var det de kalte det). Da kan nye bolter settes inn samtidig. De hadde ikke disse delene inne, så de skal si ifra når de kommer inn, så tar jeg turen ned dit.

 

- Vannlekkasjen som kommer inn viste seg å stamme fra impellerpumpa. De anbefalte å bytte ut den også ettersom både mellomaksel og impellerpumpe er slitedeler og jeg bruker båten så mye.

Så da blir det vel noen båtlapper...Men kunne vel vært verre...

 

- Wallasen virker. Prøvde den allerede på vei ut Vesterelva, og den slo seg da på og varmet. Slo den på etter at jeg passerte Oscarsborg da sola gikk ned, og hadde det behagelig på innsiden mens tempen gikk stadig nedover på utsiden. Wallasen har for øvrig ikke noen egen tank, henter direkte fra dieseltanken. Fylte diesel i Engelsviken, men den begynte altså å varme før det.

 

Så til erfaringer fra dagens etappe, som også er relevante for denne tråden.

 

- Inverteren fungerer ikke. Den slår seg av og på hele tiden. Jeg prøvde å lade mobilen med den siden jeg hadde glemt adapteren til 12V, men det gikk ikke. Det skal vel gå an å bruke inverteren når båten er i fart? Dumt spørsmål kanskje, men dette vet jeg lite om! 

- Hverken vindusviskeren ved førerplass, hornet eller meteret som viser oljetemp fungerer. Alt dette fungerte før båten ble tatt opp.

 

Ellers en herlig tur, som jeg skal skrive mer om i den vanlige tråden.

 

 

307279431_10158574048637032_5124592017289014910_n.jpg.a275a50d4d081464df675af8ad983d18.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Under mitt første besøk, fikk vi liv i midtre pusser, med en ny ledning. Da fungerte alle pusser, og horn. Det er trangt i dashbordet, og har vært gjort mye jobb der, så kan være en ledning er falt av. Tror etter husk at horn og pusser hadde noe felles tilførsel pluss eller minus. Mulig @nordgutt ble bedre kjent i det området av båten. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Pequod skrev for 2 timer siden:

Så til Engelsviken:

- Boltene som manglet viste seg å ikke mangle, de var knekt tvert av! Jeg tenkte umiddelbart at det kunne ha med grunnstøtingen min i fjor å gjøre, men det kan også ha vært slik en god stund. Jeg fikk klarsignal til å kjøre hjem til Oksval, men kanskje ikke i full fart, noe jeg uansett ikke hadde tenkt å gjøre.

 

- CV-leddet så OK ut, men en belg må byttes ut. Trolig defekt belg som sørger for utkast av fett. Men de anbefalte å skifte mellomakselen (tror det var det de kalte det). Da kan nye bolter settes inn samtidig. De hadde ikke disse delene inne, så de skal si ifra når de kommer inn, så tar jeg turen ned dit.

 

- Vannlekkasjen som kommer inn viste seg å stamme fra impellerpumpa. De anbefalte å bytte ut den også ettersom både mellomaksel og impellerpumpe er slitedeler og jeg bruker båten så mye.

Bra, da høres det ut som om det ordner seg. De to tingene er jo veldig viktig for drifrsikkerheten!

 

Pequod skrev for 2 timer siden:

- Wallasen virker. Prøvde den allerede på vei ut Vesterelva, og den slo seg da på og varmet.

Så bra, da er den saken ute av verden 👍 Trengte nok bare litt tid på å få pumpet opp diesel.

 

 

Pequod skrev for 2 timer siden:

- Hverken vindusviskeren ved førerplass, hornet eller meteret som viser oljetemp fungerer. Alt dette fungerte før båten ble tatt opp.

En løs minusledning bak panelet? Dette er jo ting som har virket, så det er vel ikke all verden som skal til for å rette opp i. Husk at det er myyye grums som har blitt ryddet opp i, men de som har holdt på med det elektriske har jo drevet nødrepp og brannslukking, de har ikke bygget alt opp fra grunnen av. Blant annet var jeg selv vitne til at det ble avdekket ledninger fra solcellepanelet som var tvinnet sammen og teipet over, og deretter skjult bak skrudde paneler. Mye har blitt fikset, men alt er nok ikke ferdig og perfekt. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 8 timer siden:

Det er en liten vippebryter på inverter på siden som vender forover i båten. Mulig den står på ECO. I følge manual, vil den gå i stand y om lasten går under 15w. Prøv å sette bryteren på On i stedet. Den fungerte under test etter montasje. 

Screenshot_20220920-225129.png.7179f890e53ac36e641a7deed8f62d4e.png

Takk for tips! Skal sjekke dette i ettermiddag. Nå er jeg på vei til jobb (fysisk) for første gang siden mai!

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 7 timer siden:

Under mitt første besøk, fikk vi liv i midtre pusser, med en ny ledning. Da fungerte alle pusser, og horn. Det er trangt i dashbordet, og har vært gjort mye jobb der, så kan være en ledning er falt av. Tror etter husk at horn og pusser hadde noe felles tilførsel pluss eller minus. Mulig @nordgutt ble bedre kjent i det området av båten. 

Sikkert bare noen løse kontakter eller noe slikt.

Komodo skrev for 5 timer siden:

 

 

En løs minusledning bak panelet? Dette er jo ting som har virket, så det er vel ikke all verden som skal til for å rette opp i. Husk at det er myyye grums som har blitt ryddet opp i, men de som har holdt på med det elektriske har jo drevet nødrepp og brannslukking, de har ikke bygget alt opp fra grunnen av. Blant annet var jeg selv vitne til at det ble avdekket ledninger fra solcellepanelet som var tvinnet sammen og teipet over, og deretter skjult bak skrudde paneler. Mye har blitt fikset, men alt er nok ikke ferdig og perfekt. 

Nei, dette ordner seg nok! Utrolig takknemlig for alt som er gjort, så dette var ikke ment dom syting/klaging, men bare en statusoppdatering. 😀

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 14 timer siden:

Takk for tips! Skal sjekke dette i ettermiddag. Nå er jeg på vei til jobb (fysisk) for første gang siden mai!

Prøvde dette ut i båten i dag, glemte selvsagt å ta med laderen til mobilen, men testet med forgreiningen jeg har, og lampa på den lyste stabilt, noe den ikke gjorde i går. Så da er problemet løst!

Link to post
Share on other sites

Skrogtrekk sliter vi litt med ifm økonomien. Så her må det tenkes på nytt. Vi hadde et tilbud på bordet som ble langt utenfor det vi har råd til. 

 

Jeg driver å jobber gjennom alle utgifter og sjekker av mot de utlegg vi har hatt for å se hvor mye vi har igjen. Jeg har en løpende dialog med "styret" :yesnod: 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 32 minutter siden:

Er det noen plan videre med gjenstående arbeid, som Isolasjon, skrogtrekk etc, nå Bergtatt har forlatt dugnadsgeneralens @Chilli Solbris bakgård? 

 

Isolasjon er donert av @Tom Rør

@Pequod har forbud mot å røre noe som helst med påføring av det som har med trekk å gjøre!😁😁

Han har etter eget utsagn, bare tretten tommeltotter igjen!

Så jeg har noen tanker om at jeg skal legge trekk en eller annen gang i oktober. 

lassepelle skrev 20 minutter siden:

Hadde det vært mulig å male først?  Om skrogtrekk blir for kostbart så ser det vel bedre ut med litt maling/lakk?  Her har jeg veldig lite kunnskap så jeg bare spør :)

Det er ikke noe problem å male først. 
Jeg tror bare ikke det blir nødvendig. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 42 minutter siden:

Skrogtrekk sliter vi litt med ifm økonomien. Så her må det tenkes på nytt. Vi hadde et tilbud på bordet som ble langt utenfor det vi har råd til. 

 

Jeg driver å jobber gjennom alle utgifter og sjekker av mot de utlegg vi har hatt for å se hvor mye vi har igjen. Jeg har en løpende dialog med "styret" :yesnod: 

Siden isolasjonen er i boks er det kanskje mulig å velge en rimeligere variant av skrogtrekk. Jeg vurderte dette her selv før hele prosjektet ble satt i gang.

 

https://rainbowtekstil.no/no/skailakkpvc/67-batskai.html#/556-farge-701_koksgra

 

Hvis det i det hele tatt er noe igjen av spleisen kan det heller gå til det som må gjøres på Engelsviken. Jeg skal ta opp et nytt jobblån neste måned hvis alt går etter planen, så da kan jeg bidra litt selv når det gjelder Engelsviken.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 21 minutter siden:

Isolasjon er donert av @Tom Rør

:pray::flag_bp:

Chilli Solbris skrev 21 minutter siden:

 

@Pequod har forbud mot å røre noe som helst med påføring av det som har med trekk å gjøre!😁😁

Han har etter eget utsagn, bare tretten tommeltotter igjen!

Så jeg har noen tanker om at jeg skal legge trekk en eller annen gang i oktober. 

Det utsagnet står jeg ved, tre tær og tretten tommeltotter! :giggle:

Men jeg blir gjerne med og hjelper til, så får vi se hvor mye gæli jeg klarer å gjøre... Under kyndig instruksjon kan det jo hende det går bra...

 

Jeg tenkte uansett at jeg kunne begynne demonteringen av skap og etter hvert veggen til toalettet slik at vi kommer til med isolasjon og trekk der. Og så kan jeg sikkert vaske ned skutesidene før montering.

 

Bare det å få isolasjonen på plass (og støpt nytt feste til luka i baugen slik at den kan lukkes ordentlig) vil jo hjelpe mye.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 42 minutter siden:

 

Så jeg har noen tanker om at jeg skal legge trekk en eller annen gang i oktober. 

Det er ikke noe problem å male først. 
Jeg tror bare ikke det blir nødvendig. 

Vil dette si at du har skrogtrekk? Hvis ikke, så kan det hende at jeg har noe på en rull stående i boden hjemme. Lys skai med skumgummi bak. En rest jeg har igjen etter en tilsvarende jobb på en båt jeg hadde tidligere. Tror kanskje det kan være nok til en båt til.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 20.9.2022 at 23.09:

Tror etter husk at horn og pusser hadde noe felles tilførsel pluss eller minus.

Ja, vi kom ikke helt i mål. Dvs. jeg trodde ikke vi hadde gjort noe med disse, men ja, det var noe merkelig i det området. Vi har imidlertid nå et godt grunnlag for å legge opp ny forsyning til det som ikke skulle virke. Jeg kan prøve å se på det en dag men har problemer med å forplikte meg til en gitt tidspunkt akkurat nå. Blir båten liggende på Nesodden framover?

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 53 minutter siden:

Vil dette si at du har skrogtrekk? Hvis ikke, så kan det hende at jeg har noe på en rull stående i boden hjemme. Lys skai med skumgummi bak. En rest jeg har igjen etter en tilsvarende jobb på en båt jeg hadde tidligere. Tror kanskje det kan være nok til en båt til.

Jeg er glad for tilbudet. Vi skal først trekke med Low-E isolasjon og så mener jeg å huske at @Pequod hadde noen ønsker om farge. Samtidig kan jeg egentlig tenke meg å unngå skumgummien på baksiden. 😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...