Jump to content

Bergtatt! En oppgradering på dugnad og spleis! Step by step! Pequod ut på nye eventyr


Chilli Solbris

Recommended Posts

torkelmj skrev 1 time siden:

Gratulerer med sjøsetting! Flinke folk som har jobbet mye med den båten.

 

I den sesongen vi nå går inn i, er det gull med den nye lufteluken foran. :giggle:

Må nok skuffe deg der @torkelmj😁😁😁!

Grunnen til at jeg er totalt fraværende på alle bilder er at luka foran ble preppet av undertegnede!😃😃😃😁😁😁

Den ble montert med ny pakning på kaia bak Chilli Solbris sånn i 20-tida!😳😳

Har forresten en dings i bilen som er din!☺️☺️☺️

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 39 minutter siden:

Må nok skuffe deg der @torkelmj😁😁😁!

Grunnen til at jeg er totalt fraværende på alle bilder er at luka foran ble preppet av undertegnede!😃😃😃😁😁😁

Den ble montert med ny pakning på kaia bak Chilli Solbris sånn i 20-tida!😳😳

Har forresten en dings i bilen som er dun!☺️☺️☺️

Her er bildebeviset! @Chilli Solbris legger på luka! :giggle:
 

D5D594C2-84D6-4743-8B2A-F764F9E9A486.jpeg.02f662d6f5022d142b119892aeae96cd.jpeg

Link to post
Share on other sites

Veldig bra arbeid som er utført her! Båten ser jo ut som ny utvendig, og alle tekniske utfordringer er håndtert på beste mulig måte. Litt synd det ikke ble tid til å trekke om forlugar, men nå når det tekniske er på stell og båten er tett er det en overkommelig oppgave. Og langt fra like prekær som alt det som har blitt gjort. Fantastisk at så mange har bidratt både fysisk og økonomisk for å få dette til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fantastisk innsats og jobb som er gjort her :clap:, tar av meg støvet og bøyer meg i hatten for hele prosjektet og all ære til de som har bidratt i prosjektet, og ikke minst i den praktiske delen. Jeg var der når båten ble heist på land, og snakket med @Komodo når han var i gang med syrevask, og må bare si at båten er nesten ikke til å kjenne igjen. Og det i løpet av 1 mnd :clap:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med nyoppusset båt og sjøsetting, Pequod! Ser frem til beskrivelser av høst- og vinterturene nå som vi pyser snart pakker sammen. Slutter meg til de stående ovasjoner til dugnadsgjengen.

 

Har forsøkt å lete litt, men har ikke funnet noen tråd der man kan melde båten sin på til en sånn dugnad ...

 

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev for 3 timer siden:

Har forsøkt å lete litt, men har ikke funnet noen tråd der man kan melde båten sin på til en sånn dugnad ...

 

😂😂😂

Finner du det har jeg en Storebro som står først i køen på den dugnaden!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev for 3 timer siden:

 

Har forsøkt å lete litt, men har ikke funnet noen tråd der man kan melde båten sin på til en sånn dugnad ...

 

 

Chilli Solbris skrev 23 minutter siden:

😂😂😂

Finner du det har jeg en Storebro som står først i køen på den dugnaden!😁😁😁


Jeg tror det hjelper å miste en tå eller to, men jeg vil ikke anbefale det! :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg er fullstendig overveldet av den hjelpsomheten og omtanken folk har vist både i forbindelse med dugnaden i praksis og på spleisen.

 

Resultatet har blitt langt mer enn jeg har kunnet drømme om!


Jeg gleder meg ikke minst til å vise fram skuta når forkabinen er ferdig og de nye madrassene og putene er på plass!

 

Jeg vil takke alle som har deltatt på dette, med stort og smått, med tid og innsats og ikke minst lommebok!

 

Jeg er rett og slett helt ubeskrivelig takknemlig! :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

😂😂😂

Finner du det har jeg en Storebro som står først i køen på den dugnaden!😁😁😁

Ja, er jo litt å ta tak i der også 🤣🤣🤣  Det kommer vel blant annet noen eksosbend som må renoveres eller byttes 🙈

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 17.9.2022 at 18.46:

Med tanke på alle de dyktige menneskene som har bidratt på denne dugnaden, så skjønner man jo fort at det å eie en eldre 80-tallsbåt ikke alltid er så lett hvis man ikke er over gjennomsnittet praktisk anlagt. Det hadde kostet å sette bort alt dette...

Akkurat dette er et poeng det kan være verdt å merke seg for de som har planer om eldre båt, og ikke vet helt hva de går til. Greit å lese denne tråden for å være forberedt, og for å få ideer til hva man bør se på og sjekke før evt kjøp. Uansett hvor gammel og billig båten er, koster utstyr og deler det samme som til ny.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 53 minutter siden:

Uansett hvor gammel og billig båten er, koster utstyr og deler det samme som til ny.

 

Ikke bare det, du må være forberedt på å fikse alt selv da de fleste verksteder ikek vil ta i det en gang. Og mangler kunnskap om gammel teknikk. Jeg pleier å sammenligne det med å ha veteranbil, du må like å skru og å finne løsninger på ting. Og noen ganger blir det uansett dyrt. Min båt er 44 år nå, og har verdi kun så lenge jeg klarer å holde den i drift selv. Om jeg skulle satt bort alt arbeid til andre så hadde det vært billigere å kjøpe nytt. Så jeg vedlikeholder til den standard jeg trenger, så får resten være som det er. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 5.9.2022 at 0.16:

Kan ellers fortelle at deiselvarmeren har ankommet fra @Wallas Service for en god stund siden, men jeg har ikke hatt tid til å sette den inn før i ettermiddag. Varmeren er nå montert og koblet til, og in-line filter er montert på dieseltilførselen. 

 

Her er delene fra @Wallas Service tatt ombord og pakket ut. Dieselvarmeren er totalt overhalt, og det er byttet en rekke komponenter i varmeren. Fikk et inntrykk pr telefon at det strengt tatt var på kanten at det var lønnsomt å reparere den, så her har virkelig Wallas Servce tatt på seg spanderbuksene og sponset mye deler! Men utskiftingen av deler ble faktisk så omfattende, at vil ble enig om å ta fra spleisen til å betale to viftemotorer som er byttet ut, ellers hadde det faktisk blitt en uforholdsmessig stor kostand for Wallas Service å bære. I tillegg til alle delene som er byttet  i varmeren, ser vi at det også er vedlagt en egen pakke med varmeslange, eksosslange, og in-line dieselfilter. 

20220904_190537.jpg

 

Dieselfilter er montert på sugeslange.

20220904_192608.jpg

 

Varmeren er montert og koblet til diesel og strøm, men jeg har ikke testet den. Det er to ting som gjenstår som jeg ikke rakk. Det ene er å kappe den øvre varmluftslangen og skjøte den (vi har slange, men ikke skjøtestykke og slangeklemmer), det andre er å montere isolerende slange utenpå eksosen, se bildet under.

20220904_192633.jpg

 

Denne slangen skal altså være utenpå eksosslangen. Forbrenningsluften suges inn mellom de to slangene, samtidig som man får en isolasjon av eksosen. For å få montert denne slangen må det bores et større hull i skottet der ekosslangen går ut. Jeg tror også det lille bordet på babord side i båten, rett til venstre og opp for dette bildet, må fjernes slik at man kommer ned under dørken på den siden av skottet. 

20220904_192645.jpg

 

Det var det lille jeg rakk i dag. 

Ang dieselvarmeren så byttet jeg varmluftslangen å monterte eksos og gjennomføring. Jeg rakk ikke å gjøre noe med eksosslangen så den ligger uisolert som før. Jeg rakk bare å teste varmeren en gang men det kom ikke frem diesel så den startet ikke. Regner med at den starter etter et par forsøk men jeg skulle helst sett at eksosslangen ble bedre isolert før varmeren kjøres.  Jeg kan prøve å få det fikset ila noen uker men det er litt avhengig av hvor båten befinner seg siden jeg bor på skedsmokorset.

Link to post
Share on other sites

lassepelle skrev 25 minutter siden:

Ang dieselvarmeren så byttet jeg varmluftslangen å monterte eksos og gjennomføring. Jeg rakk ikke å gjøre noe med eksosslangen så den ligger uisolert som før. Jeg rakk bare å teste varmeren en gang men det kom ikke frem diesel så den startet ikke. Regner med at den starter etter et par forsøk men jeg skulle helst sett at eksosslangen ble bedre isolert før varmeren kjøres.  Jeg kan prøve å få det fikset ila noen uker men det er litt avhengig av hvor båten befinner seg siden jeg bor på skedsmokorset.

Har prøvd å starte den et par ganger uten at den har begynt å varme.

 

Drar snart fra Fredrikstad i retning Engelsviken. Spent på hva de finner ut.

 

I utgangspunktet er planen å forsette til hjemmehavna på Oksval på Nesodden.

Link to post
Share on other sites

 

Pequod skrev On 18.9.2022 at 19.32:

Dere som har holdt på i motorrommet, dere har ikke sett noen løse bolter liggende i kjølen?

Hei, glemte å svare deg på denne.  Jeg har vasket i kjølen, og sugd opp vann der flere ganger. Den ene gangen dukket det opp en unbrakoskrue. Fritt etter hukommelsen vil jeg anslå at det var en M10x80 skrue. Hva er saken?

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 35 minutter siden:

 

Hei, glemte å svare deg på denne.  Jeg har vasket i kjølen, og sugd opp vann der flere ganger. Den ene gangen dukket det opp en unbrakoskrue. Fritt etter hukommelsen vil jeg anslå at det var en M10x80 skrue. Hva er saken?

 

 

Det manglet 3 av 6 bolter på flensen som koblet akslingen mot girkassa. De 3 som satt var helt løse. Jeg strammet de 3 så godt jeg kunne. Så her må nok verkstedet montere nye bolter.

Redigert av lassepelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oi, det var ikke bra! Da får han rusle i sakte fart til dette er utbedret!!!

 

 

lassepelle skrev for 1 time siden:

... siden jeg bor på skedsmokorset.

Og så kjører du helt til Kråkerøy for å bidra på dugnad :eek: All respekt til deg for det 👍 

Link to post
Share on other sites

lassepelle skrev for 1 time siden:

Jeg rakk bare å teste varmeren en gang men det kom ikke frem diesel så den startet ikke. Regner med at den starter etter et par forsøk men jeg skulle helst sett at eksosslangen ble bedre isolert før varmeren kjøres.

 

Pequod skrev 1 time siden:

Har prøvd å starte den et par ganger uten at den har begynt å varme.

 

 

Den virket hos meg.

Monterte 1,5 m drivstoffslange på den, og den startet på 1ste forsøk. Og det var før jeg skiftet deler.

Trenger litt tid første gangen. Pumpen slår ikke med full effekt med det samme. Den begynner med 1 slag, og så venter den i ca 30 sekunder før den begynner å slå sakte. Pumpetakten økes gradvis til den oppnår full gange etter ca 4-5 minutter, og da skal den slå med ca 0,9 sekunders mellomrom.

 

Etter jeg skiftet deler startet den ganske umiddelbart, etter at pumpen hadde kommet opp i takt.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Wallas Service skrev 37 minutter siden:

 

 

Den virket hos meg.

Monterte 1,5 m drivstoffslange på den, og den startet på 1ste forsøk. Og det var før jeg skiftet deler.

Trenger litt tid første gangen. Pumpen slår ikke med full effekt med det samme. Den begynner med 1 slag, og så venter den i ca 30 sekunder før den begynner å slå sakte. Pumpetakten økes gradvis til den oppnår full gange etter ca 4-5 minutter, og da skal den slå med ca 0,9 sekunders mellomrom.

 

Etter jeg skiftet deler startet den ganske umiddelbart, etter at pumpen hadde kommet opp i takt.

Jeg la merke til at tankmåleren lå på reserve, så kanskje stussen til dieselvarmeren ikke går så dypt. Jeg hørte at pumpa til varmeren tikket omtrent som du beskriver så den kommer nok i gang etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...