Jump to content

Beste 9.9hk motor er?????


mikael

Recommended Posts

Det har vært lignende diskusjoner her før, og her får du nok sprikende svar :yesnod:

 

Selv er jeg en svoren Yamahatilhenger, ettersom jeg har nettopp en Yamaha 9,9 selv. En meget lettstartet, ytterst driftssikker motor med en behagelig gange. I tillegg er den sprek!

 

I Familien er det også en Mercury Viking 10 hk. Også en driftssikker motor, men jeg synes ikke den går like pent.

 

Men alle merkene du nevner er vel bra.

Link to post
Share on other sites

Ser at de flere anbefaler yamaha her og det jeg her skriver er kun mein personlige mening. Har hatt to båter med yamaha motor og en med tohatsu. Når jeg gikk over til tohatsu var jeg skeptisk fordi jeg ikke egentlig hadde hørt noe særlig om den motoren, men det skal sies at den virkelig imponerte meg. DEr jeg tidligrere hadde hatt litt problemer med yamaha`en (grumsete vann og tett kjøling) var det ikke noe problem med tohatsu motoren.

 

Skulle jeg ha valgt ville jeg nok valgt tohatsu, av den grunn at det minst er en like god motor men den er også billigere å kjøpe enn yamaha motorene

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

I mine hjemtrakter har etterhvert Tohatsu fått en meget sterk stilling på 9,9hk.

Solide, driftssikre og rimelige motorer. Men bråker nok litt mer enn f.eks Yamaha.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bare BildeBildeBildeYAMAHA duger. Så enkelt er det bare. :sailing:

At BARE Yamaha duger er enkelt ja, - faktisk alt for enkelt, på grensen til :crazy:.

Jeg har erfaring med både Yamaha, Mariner og Suzuki. Sistnevnte var jeg mest fornøyd med.

De fleste moderne påhengere er gode, og Suzuki er i alle fall like bra som Yamaha.

 

Det viktigste når du velger påhengsmotor er totalpakken, at du får en god motor, PLUSS nærhet til en pålitelig forhandler og serviceverksted.

Link to post
Share on other sites

Har hatt en del påhengsmotorer gjennom tiden, riktig nok ingen på 9,9 hk, men en del merker har jeg da vært innom.

Yamaha x 3, Mariner x 2, Mercury x 2, Johnsen.

Hadde ikke noen større problemer med noen av dem utenom Johnsen motoren, den var det til gjengjeld

mye problemer med. :headbang:

Dette er noen år siden, og det er mulig jeg var uheldig å fikk en "mandagsmotor".

Ser at mange skryter av Yamaha sine motorer, og jeg har hatt 3 stykker av disse, aldri noe tull i det hele tatt. :flag:

For meg er nok Yamaha første valget. :yesnod:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

At BARE Yamaha duger er enkelt ja, - faktisk alt for enkelt, på grensen til :crazy:.

Jeg har erfaring med både Yamaha, Mariner og Suzuki. Sistnevnte var jeg mest fornøyd med.

De fleste moderne påhengere er gode, og Suzuki er i alle fall like bra som Yamaha.

 

Det viktigste når du velger påhengsmotor er totalpakken, at du får en god motor, PLUSS nærhet til en pålitelig forhandler og serviceverksted.

 

Heilt enig. Mariner og Suzuki er minst like bra om ikkje bedre :sailing: .

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Kvifor kjøper du kun Yamaha?:rolleyes: Eg berre lurer.

- Fordi da trenger jeg kun å fornye hvert 25. år... :wink: har hatt både DT 150 og DT 400, disse levde kun 4 sesonger hver seg.... :smash:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

- Fordi da trenger jeg kun å fornye hvert 25. år... :wink: har hatt både DT 150 og DT 400, disse levde kun 4 sesonger hver seg.... :smash:

Det kjem ann på korleis du behandler motoren. Viss den berre varte i 4 sesonger så har du (unnskyld uttryket) rævkjørt den ganske så hardt. :nono: Og det er det ingen motormerker som tåler. :sailing:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

finnes det flere brukandes påhengsmotorer ?

BildeBildeBildeYAMAHA sier nå jeg...

Med fare for å skite i eget reir, men etter å lese slike tråder som dette, der en person seriøst spør om gode råd m.h.t. valg av påhengsmotor, men får så mange tåpelige og pubertile utbasuneringer som det ovenfor, - ja da tar jeg meg selv i å tenke mer og mer i de baner som signaturen Bryant skrev i et innlegg på Båtmagasinets båtplass i dag. Kanskje er det min egen feil, men jeg trives dårligere og dårligere her på Baatplassen, og skriver sjeldnere og sjeldnere. Men så lenge vi har Skipper Worse og desslike som utesker om quindebest og cognac som det heter på gymnasiastspråket, så klarer sikkert plassen seg godt uten slike som meg...

 

For ordens skyld, innlegget hos BM er ikke skrevet av Skvulpen, jeg trenger ikke sitere meg selv. Men det er nesten som jeg skulle sagt det selv... Her følger sitatat fra BMs båtplass:

 

Er medlem av baatplassen og synes absolutt ikke det forumet har mest å tilby. Har fått mange seriøse og gode svar på mine postinger i dette båtmagasinets forum - og bedre respons og seriøsitet enn hos baatplassen. Baatplassen ødelegges totalt av "internal jokes", tøvete avsporinger og overforbruk av smilies.

 

Enkelte selvoppnevnte eksperter på båt og jus på baatplassen benytter forumet som en boltreplass for sine egne og få venners dårlige smak og humor. En del personer som for lengst har passert middelalderen er svært aktive og driter i om de med "morsomhetene" ødelegger enhver seriøsitet i debatter bare de får luftet ut sine pre-senile drømmer om damer og dyre drikkevaner.

 

Dessverre må jeg si, for baatplassen er ellers drevet av dyktige personer og har det mest profesjonelle og seriøse utseende og design. Dette her ser jo helt håpløst ut etter min mening.

 

Godt sagt, spør du meg. ;-)

Link to post
Share on other sites

Sinten; de to motorene var dengang forholdsvis nyutviklede og hadde mange svakheter. Kan nevne at DT 150 (9hk) ikke hadde offeranoder engang. Ble vel bedre utover 80-tallet, den gikk som 7,5hk ganske lenge.. DT 400 (25hk) hadde problemer med drev, tenning og toppakning. Byttet til YAMAHA 30, som fortsatt går etter 25år.. (På samme båt) Sier ikke at Suzi er dårlig idag, for all del, men finner ingen grunn til å byttte merke i fra noe som jeg er veldig fornøyd med.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hei Skvulpen,

Det er jo beklagelig at du har fått ett så negativt inntrykk av baatplassen. Men vi jo bare akseptere at vi er forskjellige, eller rettere sagt, like barn leker best. Om du finner at båtmagasinets båtplass er mer seriøs og at du får besvart dine innlegg bedre der, så er jo dette helt greit. Lykke til vidsere med valg av lekekamerater.

Link to post
Share on other sites

En viktig forskjell på Yamaha og "alle de andre" er hvor ettertraktet de er i bruktmarkedet. Det er en hel del folk som kun vil ha Yamaha, og det påvirker bruktprisen.

Rent objektivt tror jeg mange andre motorer er like bra og kanskje bedre i noen tilfeller, men ingen har det imaget som Yamaha har.

Ulempen er kanskje som en nevner, at de blir stjålet oftere.

Link to post
Share on other sites

+ Frontgir

+ Høy toppfart

+ Smart bærehåndtak

+ Startmotor ekstrautstyr

- Høyt forbruk

- Mye støy

- Mangler alarm

 

Litt info fra test. Den junior har er 2004 modell, og veldig lettstartet.

Ellers har en kamerat kjøpt en Tohatso 9,8 med vekt 25 kg. Tohatso 9,9 veier mye mer, men er

også sterkere. Vil fremheve ved kjøp, så betyr forhandler på stedet mye ved valg av merke.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...