rago63 Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 Gjør du det så sørg iallefall for å ha et annet deksel å gjøre det på. Er redd motoren mister litt verdi hvis du ødelegger dekselet. - -Nå får vi snart kjøpt originale SAIL deksler som vi kan ha på i båthavna når motorene ikke brukes. -Så kan vi ta med originaldekselet under armen og sette på når vi skal ut å kjøre.... - Forvandle hermeliner til katt om natt, og katt til hermeliner når vi selv er ombord..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
jada Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 (redigert) At Suzuki selger flere firetaktere (Yamaha selger mest samlet) skyldes lite mer enn pakkene de er inkludert i. Der har ikke Yamaha lyktes like godt. ÅÅÅ, selges ikke Yamaha i en pakkeløsning sammen med båter. At Suzuki selger flere firetaktere skyldes altså pakkeløsninger. OK Og når rago63 tidligere presierte for meg at "tilbedelsen" av Yamaha måtte ses på med litt humor, så begynner jeg faktisk nå å tro at dette heller er blodig alvor Redigert 30.November.2005 av jada (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mikael Svart 30.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2005 - -Nå får vi snart kjøpt originale SAIL deksler som vi kan ha på i båthavna når motorene ikke brukes. -Så kan vi ta med originaldekselet under armen og sette på når vi skal ut å kjøre.... - Forvandle hermeliner til katt om natt, og katt til hermeliner når vi selv er ombord..... det er ikkje dekselet som teller. det er det som sitt unna dekselet som gjer lyd i frå seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 da me optimax var berre eit spørsmål om tid for alle motor merker. yamaha var innpå tanken like fort som mercury/mariner. det var berre dei som kom først ut med det So da du sei e at yamaha e tilbakeståande den tenkt du ikkje på. Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 (redigert) TIl traust Denne motoren er virkelig en godbit! Den er ikke større, og den veier ikke mer enn en 6 eller 8 hk, men det er en råsprek 9,8 hk!! Denne motoren har trolig markedets mest gunstige forhold mellom vekt og hestekrefter. Med rask akselerasjon og stor skyvekraft er denne motoren perfekt for gummibåten, jolla eller som hjelpemotor på en større båt. En ordentlig arbeidshest med stor slitestyrke, pålitelighet og utholdenhet. Kun 25 kg!! Tohatsu er helt ny. Det forskjell mellom 9,9 og 9,8 hk. Veldig lav vekt på 9,8 Dette er et utdrag av salgstekst Redigert 30.November.2005 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
mikael Svart 30.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2005 So da du sei e at yamaha e tilbakeståande den tenkt du ikkje på. sper oss før sånne usakelige kommentarar.. hehehehe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avsluttet2 Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 Lo litt av denne tråden og lurte en stund på hvilken båtplass jeg var på.... Jeg som rimelig ny med båt skal ikke legge meg ut hverken med yamaha eller Suzuki elskere. Men jeg kommer aldri til å kjøpe Tohatsu eller Mercury. Vi har hatt begge merkene på Pioner - jollen på landet og motorene var like. Samme komponenter og samme problemene... Etter utallige verkstedsbesøk - fått ny motor flere ganger - sliter vi fortsatt med en motor vi ikke kan stole på. Motoren går dårlig - stopper når den er varm og går på tomgang og er vanskelig å starte igjen. Verkstedet klarer rett og slett ikke å få motoren til å gå ordentlig..... Egne erfaringer betyr vel mye når en skal velge ny motor vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 Sinten; YAMAHA sitt system heter HPDI, ikke Vmax - og - OMC gikk faktisk konkurs på grunn av Ficht/orbitalsystemet sitt. Der kom reklamasjonene på løpende bånd. YAMAHA ventet med HPDI til det var kvalitetsikret, må forstå. Man forhaster seg da ikke der i gården, kunden forventer at produktet holder YAMAHA har også faktisk hjupet mercury med å la de få låne motorblokkene sine på endel 4-taktere. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 Sinten; YAMAHA sitt system heter HPDI, ikke Vmax - og - OMC gikk faktisk konkurs på grunn av Ficht/orbitalsystemet sitt. Der kom reklamasjonene på løpende bånd. YAMAHA ventet med HPDI til det var kvalitetsikret, må forstå. Man forhaster seg da ikke der i gården, kunden forventer at produktet holder YAMAHA har også faktisk hjupet mercury med å la de få låne motorblokkene sine på endel 4-taktere. bla bla bla bla Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 mikael; Saildeksel er til bruk for vern mot østeuropéiske kveldspåhengsmotorforhandlere og andre kvalitetsbevisste bruktmotorkjøpere som ikke vet og gjøre opp for seg....- Ja- og en og annen misunnelig Suzukieier,da...... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
mikael Svart 30.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2005 jo, no veit eg da og. men da e jo berre te å ta av dekselet for å sjå ka motor det er!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 TIl traust Denne motoren er virkelig en godbit! Den er ikke større, og den veier ikke mer enn en 6 eller 8 hk, men det er en råsprek 9,8 hk!! Denne motoren har trolig markedets mest gunstige forhold mellom vekt og hestekrefter. Med rask akselerasjon og stor skyvekraft er denne motoren perfekt for gummibåten, jolla eller som hjelpemotor på en større båt. En ordentlig arbeidshest med stor slitestyrke, pålitelighet og utholdenhet. Kun 25 kg!! Tohatsu er helt ny. Det forskjell mellom 9,9 og 9,8 hk. Veldig lav vekt på 9,8 Dette er et utdrag av salgstekst Takk for den opplysningen, dette er absolutt salgsargumenter i mine ører. I forhold til mye annet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 30.November.2005 Del på Facebook Svart 30.November.2005 (redigert) Jeg mener bestemt å huske at det var den gode gamle 55-hesteren som fantes i '82 (den med deet litt avlange dekselet, buet på toppen). 50-hesteren kom nok senere.Tar jeg ikke helt feil var det i 1984 Det synes jeg var et veldig godt innlegg Skvulpen! Å besvare spørmålet til tråd-starter har vel mer med "religion" enn vitenskap å gjøre. Da er det ekstra viktig at deltagerne holder seg til sak, ikke person. Helt enig Synes hele innlegget til skvulpen var godt poengtert. kunne ikke sagt det bedre selv. Med all respekt, så tror jeg fast på at påhengerkjøpere reflekterer betydelig mer ver hvilken påhenger de kjøeper enn hvilken avis de leser eler hvilken pizza de spiser.Det tror jeg også, men dette var en illustrasjon for å vise at markedsføring har mye å si.Volvo Penta som ble nevnt men tatt bort her var også som skvulpen nevnte Er dette også kun pga kvalitet? Ellers er jeg også imot markedsføringstrenden som er på motorer om dagen. En motor skal velges individuellt. Ikke påtvinges fordi du vil ha en bestemt type båt Jeg har også Yamaha og er veldig fornøyd med det Dette er min Yamaha nr 3. Jeg kan vel ikke si noe særlig negativt om disse. Da jeg var yngre og fulgte med på kameraters motorer mot mine egne osv. fant jeg ut at: Yamaha 1x 85 9,9, 2x 86 9,9, 2x89/90 30 3 syl, 1x25hk (ukj. modell) var vriene å starte og stort sett mye tull med 1x 86 20hk, 1x 79 15hk var veldig bra uten tull. Johnson/Evinrude (1x65 5, 1x65 4, 1x 79 15,1x84 9,9, 1x86 9,9, 2x90 xp10)var driftsikre så det holdt men gikk mye treigere enn Suzuki og Yamaha. 1x 86 6hk skar seg uten rimelig grunn Mercury var så som så. Tohatsu er etter det jeg har sett hittil kopier av eldre Suzuki motorer. Min Suzuki var den raskeste av alle 9,9 muligens med unntak av en tohatsu motor. Dette er da mine erfaringer og mange faktorer kan spille inn her så dette trenger ikke ha noe å si for det generelle markedet. Har det helt sikkert ikke heller. Likeledes har noen opplevd negativt om Suzuki og andre har da bestemt seg for at det merket ikke er bra fordi det sier noen andre Motorer jeg har hatt (og brukt) 1965 Johnson 5 1986 Suzuki 9.9 1967 Mercury 50 1979 Suzuki 50 1980 Suzuki 50 1991 Mercury 50 1984 Evinrude 60 2 syl 1987 Suzuki 115 1986 Yamaha 175 1989 Yamaha 140 1983 Yamaha 75 Skal jeg velge igjen tror jeg det blir Yamaha eller Suzuki eller kanskje Tohatsu. Av små motorer vet jeg fra mitt hjerte at jeg kan anbefalle de to sistnevnte Når det gjelder Service og hyggelig betjening er det Mercury Ravns Garage i Mysen fortjener stjerner Redigert 30.November.2005 av Flipper Flash (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Interessant å høre dine erfaringer Flipper Flash og du har jo en del motorer du har samlet erfaringer fra. Det samme har jeg: Jeg har hatt 6 forskjellige motorfabrikat og flere motorer av noen av disse fabrikatene. Så langt har det kun vært 2 av disse motorene jeg ikke har vært fornøyd med. Min erfaring er altså at det IKKE er bare Yamaha som lager eller lagde gode motorer og at man faktisk kan være uheldig med Yamahamotorer også. Ellers slår det meg at sakligheten i enkelte tråder her på baatplassen begynner å komme på nivå med det noen kritiserer andre båtforum for å ha. Synd Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Lagde det litt mer forsegjordt du da Helge Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Jeg ville helt klart valgt Yamaha.. Dette begrunnes med de tidligere motorene jeg har hatt fra samme produsent. Den første jeg hadde var en 9,9hk fra 1982, som jeg kjøpte i 1994. Den hang da bakpå en Gøy 10 fots jolle fra 1968. Jeg hadde den motoren helt til 1999, og den ble brukt MYE på denne tiden, byttet girolje hver høst, og plugg en gang innimellom, det var alt den fikk av vedlikehold (i tillegg til bytte av impeller en gang da) Motoren startet ALLTID på første drag, selv etter å ha slappet av i garasjen hele vinteren, og gikk utrolig pent og billig. Den ble etter kort tid i mitt eie "trimmet" til 15hk, og propell ble byttet for å få litt høyere toppfart. Brukte den hver eneste dag hele sommeren (April/Mai til September/Oktober), stort sett i ferskvann. Ble vel fort 4-500 timer i sesongen, med varierende belastning og bruk. Forøvrig har jeg en del erfaring med 75hk fra samme produsent (ca 1997 modell), og 225hk (ca 1998) modell, disse fungerte like fint, men ble brukt vesentlig mindre da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
peer Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Litt OT Jeg var på besøk på Tohatsu fabrikken i japan for ikke mer enn ca. 20 år siden, som representant for importøren. Jeg ble overasket over hvor liten og gammelmodig fabrikken var, flere steder var det jordgulv og 1,75 meter opp til taket. Dessuten var produksjonslinja smekk full av små mercury motorer. Når dette er nevnt, så lenge jeg jobbet for importøren var det bare gode erfaringer med merket. Dengang lå de vel ikke i forkant av utviklingen, men de var driftsikre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mikael Svart 1.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 kallas propell kjøpte du. du skjønner, eg har ein yamaha eg og. kor mange knopp er det snakk om. i toppfart. går den treigare på plan ved propell skifte Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 kallas propell kjøpte du. du skjønner, eg har ein yamaha eg og. kor mange knopp er det snakk om. i toppfart. går den treigare på plan ved propell skifte Jeg kjøpte en stålpropell som matchet min motor og båt 100%. Propell må velges ut fra motor og båt, for å få optimal toppfart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mikael Svart 1.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 korleis finn du ut om propellen matchar?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Litt OT Jeg var på besøk på Tohatsu fabrikken i japan for ikke mer enn ca. 20 år siden... Synes ikke dette var OT i det hele tatt jegsnarere interessant i sammenheng med en påhengsmotortråd Sånn ellers er de vel ikke spesiellt nyskapende nå heller men driftsikre tror jeg fortsatt de er. Ellers viser jeg til Anonyms innlegg nr 91 Slik kan man begrunne et valg Båtsmann har vel også et godt svar lenger opp Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
mikael Svart 1.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 Synes ikke dette var OT i det hele tatt jeg unskyld, men ka betyr ot???? er det noen som veit korleis eg finn ut kva propell eg ska ha på hurrycanen min?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 1.Desember.2005 Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 korleis finn du ut om propellen matchar??Vi har riktignok sporet litt av her, men nå går det kanskje litt langt Du trenger en turteller slik at du får det turtallet motoren skal ha. Så justerer du med stigning etter hvilken vei turtallet er "feil" Stigning opp for å få lavere turtall og ned for høyere. Dette er diskutert i andre tråder søk på propell så finner du nok en god del ellers kan du ringe Winrace propeller. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
mikael Svart 1.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2005 greitt da PAPPA Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 2.Desember.2005 Del på Facebook Svart 2.Desember.2005 Jeg ville helt klart valgt Yamaha.. Dette begrunnes med de tidligere motorene jeg har hatt fra samme produsent. Den første jeg hadde var en 9,9hk fra 1982, som jeg kjøpte i 1994. Den hang da bakpå en Gøy 10 fots jolle fra 1968. Jeg hadde den motoren helt til 1999, og den ble brukt MYE på denne tiden, byttet girolje hver høst, og plugg en gang innimellom, det var alt den fikk av vedlikehold (i tillegg til bytte av impeller en gang da) Motoren startet ALLTID på første drag, selv etter å ha slappet av i garasjen hele vinteren, og gikk utrolig pent og billig. Den ble etter kort tid i mitt eie "trimmet" til 15hk, og propell ble byttet for å få litt høyere toppfart. Brukte den hver eneste dag hele sommeren (April/Mai til September/Oktober), stort sett i ferskvann. Ble vel fort 4-500 timer i sesongen, med varierende belastning og bruk. Forøvrig har jeg en del erfaring med 75hk fra samme produsent (ca 1997 modell), og 225hk (ca 1998) modell, disse fungerte like fint, men ble brukt vesentlig mindre da. Det er bra at du Anonym har gode erfaringer med Yamaha og som en som har erfart det, velger man gjerne det fabrikatet igjen. Det hadde vel jeg også gjort i den situasjonen. Jeg vil bare påpeke at man bør samtidig ha en del erfaring med også andre motormerker før man skal kunne hevde at Yamaha er bedre enn de andre.... men du sammenligner vel forsåvidt ikke motormerker - bare sier at du ville valgt Yamaha. Anbefalinger utover egenerfaringer blir fort snikreklame eller synsing på hvem som selger mest (som også kan ha årsak i mer velsmurt forhandlernett blant annet), samarbeid og båtpakker osv osv. Men jeg vil påstå dette er mer synsing enn hva direkte erfaring med flere motorer og motormerker medfører. Jeg har derfor sansen for butikker/forhandlere som selger flere motorfabrikat og foretrekker å kjøpe motorer av dem. Ikke alle er like objektive der heller, men det ligger i alle fall mere til rette for det. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.