Jump to content

Beste 9.9hk motor er?????


mikael

Recommended Posts

Litt info fra test. Den junior har er 2004 modell, og veldig lettstartet.

Ellers har en kamerat kjøpt en Tohatso 9,8 med vekt 25 kg. Tohatso 9,9 veier mye mer, men er

også sterkere. Vil fremheve ved kjøp, så betyr forhandler på stedet mye ved valg av merke.

Hei, jeg er interessert i hvordan dere opplever kameratens 9,8 (25kg!!) med tanke på effekt: Yter den 10 hk, eller er det en litt sterkere 8hk (i forhold til 9,9 hk Tohatsu/Yamaha), tenker jeg på? Redigert av Havbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I og med han skulle ha den på lett gummibåt, og ta den av henge på brakett når den ikke var i bruk

valgte han den modellen. Han er fornøyde med den. I utgangspunktet er det samme spek som

en 8 hk.

Junior har en en tyngre(hardplast) båt, derfor valgte vi en Johnson 10. Når han blir eldre, kan

den "trimmes" til 15 HK. Det kan du ikke gjøre med Tohatso 9,8 hk.

 

Så forøvrig den 9,8HK på tilbud i Aftenposten lørdagsnummer.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Lykke til vidsere med valg av lekekamerater.

Heisan, JRK, denne siste satsen din var ikke akkurat noen treffende replikk, ettersom mitt innspill faktisk gjaldt at dette forumet har (etter noens mening) litt for mange interne "lekekamerater", som bedriver mye intern og dermed privat "humor", slik at noen tråder av og til minner om russeaviser...

 

Hvis JRK leser mitt innlegg nøyere, så ser han heller ikke noe ønske fra min side om å forlate Baatplassen!

For øvrig er de fleste tråder seriøse nok, og nå har også det også blitt gitt en del vettuge innspill til det opprinnelige spørsmålet i denne tråden.

 

Og for å komme inn på sporet igjen, - når man kan fastslå ganske sikkert at Suzuki er like bra motor som Yamaha, men at Yamaha stjeles mest, ja da burde det kanskje være enda en grunn til å velge en annen motor enn Yamaha? :wink:

Link to post
Share on other sites

Skvulpen; Jeg syns ikke vi skal la kjeltringer bestemme våre motorvalg, det ville være et knefall for kriminalitetens anarki. Hmmm.... med den statistikken kan jo enhver YAMAHA eier risikere å bli betraktet som en potensiell heler....? - Skal kjøpe en ny 9,9 V-max til barna; denne har jo svart deksel - kanskje utstyre den med Suzukimerker???

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Enig i at vi ikke skal gi knefall for skurkene... En mulighet er å "herpe" dekselet på motoren (dette heter visst noe annet?), dvs. du matter ned originallakk og typemerker, og ev. lakker over igjen med en nøytral farge (rosa med gule prikker for den del...).

 

Forsvaret gjør vel slik med sine motorer, som skal ha kamuflasjefarge. Ingen ser da utenpå hvilken motor du har, men innvendig kan du da ha din Yamaha i fred! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Bare sån apporpos

 

Det var vel litt ironisk ment når jeg skrev at tyvene stjeler "kvalitet". Faktum er at

Yamaha har opparbeidet seg et varemerkei eurpoa (derav lett omsettelig som tyvgods også)

 

Til deg som mente at alle som kjøper brukt Yamaha er potensielle helere, så er det klart at det faktisk er en viss risiko for det. Det er ingenting som heter godtros erverv i Norge. Blir du stoppet med en motor som er stjålet, og som kan spores tilbake til opprinnelig eier, så mister du den motoren uten noen kompensasjon. Du slipper imdlertid straff hvis du kan sannsynliggjøre at du var i god tro.

 

Om motoren fortjener større oppmerksomhet enn andre vites ikke. Tyverisikring vil uansett gjøre båtlivet tryggere. Jeg har hørt at nye evinrud/Johnson motorer over 9,9 hk i 2006 vil b.l.a bli levert stendard med sporingssystem og at veiene til våre venner i øst blir sperret elektronisk. ( endog et norsk system)

 

 

- forresten ; Alt annet skal jo i våre dager være så individuelt. En individuelt dekorert motor vil kanskje både være morsomt å drive med og være avskrekkende for potensielle fanter.

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solgte båt med 200hk HPDI, motoren fungerte og så ut som om den var kjøpt samme dag jeg solgte. Kanskje burde man vurdere Yamaha innenbords-diesel på en eventuell ny båt. Ser det er lansert noen nye. Men de er visst ikke kommet på markedet. Det er med Yamaha drev også (HydraDrive TRP). Vet ikke helt hvordan prisene på disse blir i Norge, hvis de kommer da.:confused:

Spørsmålet er om dieslene er basert på f.eks Toyota e.l. som Yanmar?

Foreløpig får man vel bare ME370 på større Yamarin-båter her i landet.

 

Kanskje man må kjøpe bil også med Yamaha-motor, for det finnes også... :cool:

Link to post
Share on other sites

Med fare for å skite i eget reir, men etter å lese slike tråder men får så mange tåpelige og pubertile utbasuneringer som det ovenfor, -

 

Mitt forslag er at du trekker tilbake ovenstående utsagn. Min påstand går på produkt, din går på person. De som kjenner meg, veit at jeg er svært lite pubertal. At undertegnede er tåpelig, får også stå for din regning.

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

. Og så er det IQ test på den; "hvordan i ¤%&% få vippet den opp, og være oppe" :headbang:

Ja, håper noen har et enkelt og lettfattelig svar på dette, da jeg jevnlig bruker en båt med Mercury 10 hk på hekken. Må vippe motoren opp og ned gjentatte ganger, før den omsider bestemmer seg for å bli stående :crazy:

Redigert av Cand. noe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte en 8 år gml Yamaha 25 HK til GH11'n min når jeg var ung (dom). Den var ikke spesielt pen eller moderne i utseende. Ved siden av lå en helt strøken 25 HK Mercury nesten ny. Jeg fikk ha motoren min i to uker før den ble stjålet. Den skinnende "sorte hingsten" i nabobåten lå helt urørt. Da kjøpte jeg Mercury jeg også. Dette var en kjempebra motor som jeg fikk ha i fred.

 

Som konklusjon fra mine erfaringer kan jeg avslutte med: Følelsene sier: Yamaha - fornuften sier: velg en annen. Jeg er sikker på at Yamaha er en av de ledende på kvalitet, men det får man jo aldri erfart i løpet av to uker. :wink:

Link to post
Share on other sites

Sinten; de to motorene var dengang forholdsvis nyutviklede og hadde mange svakheter. Kan nevne at DT 150 (9hk) ikke hadde offeranoder engang. Ble vel bedre utover 80-tallet, den gikk som 7,5hk ganske lenge.. DT 400 (25hk) hadde problemer med drev, tenning og toppakning. Byttet til YAMAHA 30, som fortsatt går etter 25år.. (På samme båt) Sier ikke at Suzi er dårlig idag, for all del, men finner ingen grunn til å byttte merke i fra noe som jeg er veldig fornøyd med.

Nei for all del eg seier ikkje at du skal bytte motor merke. Forresten så visste eg ikkje at dei motorane dine var så gammle. Så eg ber om unnskyldning for eventuelle sårande kommentarar. Dagens suzuki er mykje betre. :flag:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

man kan fastslå ganske sikkert at Suzuki er like bra motor som Yamaha,

 

Hvor tar du DET fra, da? På hvilken eller hvilke måter, objektivt målbare sådanne og ikke bare forum-synsing? Flertallet av påhengerkjøpende nordmenn har vært uenig med ditt syn i 30 år, til orientering ...

 

men at Yamaha stjeles mest, ja da burde det kanskje være enda en grunn til å velge en annen motor enn Yamaha? :wink:

Det er vel ikke så rart? :seeya: Når Yamaha har vært mest solgt i 30 år så finnes det jo flest Yamaha rundt omkring. At tjuvpakket også er kvalitetsbevisst er vel bare en bekreftelse, og ikke noe negativt i seg selv. Skulle likt å se Suzuki eller Mercury sin annonse der de sier "så dårlige motorer at ikke engang tjuvpakket vil ha dem". Det går jo også fint an å sikre seg mot tyveri.

 

Innlegg nr 21 har jeg ikke mye lyst til å nedverdige meg til å kommentere, selv om jeg skjønner at det mellom andre er meg det siktes til. Hvis man er så grenseløst fintfølende at man lar seg irritere av andres form for humor, er det jo bare å ønske "god bedring". Forøvrig tiltres innlegg nr. 36.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

OK før i "gamledager" var sikker Yamaha det einaste som dugde. Men folkens, i dag er nesten alle påhengsmotorere like gode. Det finst nok eit par unntak men generelt sett så er det mange merker som er like bra som yamaha, om ikkje betre.

 

Og eg trur eg har ei logisk forklaring på kvifor alle kjøper yamaha, folk har rett og slett ikkje fått med seg at dei andre motor merka er blitt bedre. Det er noko som heng igjen i frå "gamledagar" det at folk kjøper yamaha.

 

Og bortsett frå "kvaliteten" på yamaha motorane så ser eg ingen andre grunnar til å kjøpe dei. Dessutan er yamaha motorane mykje "seigare". :flag:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol: Sinten; den dagen jeg "rævkjører" en motor kommer jeg til å fortjene en sårende kommentar..... -Er nøye med stell&bruk, ser du. Da lever de lenge..... :cool:

 

 

 

Seigare.... Hmm.. -Det virker som om de leverer i øvre sjikt i tester???

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hvor tar du DET fra, da? På hvilken eller hvilke måter, objektivt målbare sådanne og ikke bare forum-synsing? Flertallet av påhengerkjøpende nordmenn har vært uenig med ditt syn i 30 år, til orientering ...

 

OK:

 

"Yamaha har vært den mest kjøpte påhenger i Norge i de siste 30 år" = "Yamaha er uten tvil fortsatt den beste motoren".

 

:confused: Vet nå ikke sikkert om det er mulig å sette likhetstegn mellom disse to utsagnene, eller........ :confused:

 

"Jeg har ikke veldig stor greie på påhengere, men jeg har jo alltid hørt at Yamaha er bra. Veldig mange anbefaler denne motoren, og derfor kjøper jeg en Yamaha. Sikkert et trygt kjøp". Jeg er sikker på at mange tenker slik. Og kjøperen vil også sikkert bli fornøyd.

 

Jeg er nå ikke så sikker på at det store flertallet av kjøperne vet hva som er best (ja hvem vet egentlig det, bortsett fra endel brukere av dette forum, og endel andre sannsynligvis), men de følger den store strømmen av andre fornøyde Yamaha-eiere. Og for all del; ikke noe galt i det.

 

Men jeg reagerer også en smule på den store "tilbedelsen" av Yamaha som det eneste saliggjørende når det gjelder påhengsmotorer. Litt satt på spissen, men det kan virke som det nesten ikke "er lov" å mene noe annet enn at Yamaha er best.

 

Jeg har forresten en 8 hk Tohatsu. Putrer og går den også :wink:

Link to post
Share on other sites

:crazy: - Leste forresten en test nylig i - var det båtmagasinet tro? - hvor de testet 250hk motorer. Der banka YAMAHA alle sammen, til og med den smokingkledde Veradoen (Mafiamotor, ser ut som en gangster) måtte svelge sjøvann etter YAMAHA. - og det på tross av kompressor og annet effektfremmende snurrepiperier den amerikanske påhengsmaker´n hadde putta inn... :diving: YAMAHA trengte ikke å hente fram V-max´n engang...

Ta dén, du! :boxing: Sinten :lol::lol:

Verado var forøvrig tørstest i test, og gikk HELE 1 knop senere enn raskeste, som var.........?

Seigare, du :nonod:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Men jeg reagerer også en smule på den store "tilbedelsen" av Yamaha som det eneste saliggjørende når det gjelder påhengsmotorer. Litt satt på spissen, men det kan virke som det nesten ikke "er lov" å mene noe annet enn at Yamaha er best.

Du skal ikke se bort i fra det ligger litt humor bakom denne tilbedelsen; har du noen gang forsøkt å fortelle en mann at han ikke kan kjøre bil? - han farer opp, og det gjør vi YAMAHA eiere også når noen forsøker å så tvil om det hellige navn.... :wink::wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Tenkte å hive meg på denne.

 

Har hatt og skrudd på veldig mange motorer deriblant påhengere.

Har vært den lykkelige eier av 3 forskjellige 9,9 er ( yamaha, tohatsu, mercury)

Alle motorene fungerte veldig bra men må nok kåre yamahaen som vinner, likte den simpelthen best.

 

Har og hatt to 30hk yamaha en 30 tohatsu(25) og en johnson 30. Her vinner yamahaen uten tvil, sterkest,støybilde, service og forbruk allt var bedre uten tvil. Tohatsu 30hk var en stor skuffelse(overtok plassen til en yamaha)

 

Har hatt en 70 hk johnson, ka kan eg si annet en sannheten. Den motoren var født som ett problem heheh.

Har hatt en 90 yamaha, Gud gi meg de deilige tider igjen.

 

Har en 150 suzuki 2 takt. Er mekaniker og tåler utfordringer i en motorisert verden, men denne motoren har fått meg på knær og med rødsprengte øyne, klarer ikke mer (skal selges hvis noen vil ha den)

 

Har og en 50 hk yamaha fra 1982 (tror eg) fungerer som en kule.

 

Tester av motorer har eg sånn passe tiltro til, de sier veldig lite om hvordan DU med DITT bruk kommer til å ha glede av motoren i MANGE år fremover.

 

Som en oppsummering kan man si at de fleste motorer som blir laget i dag, det være seg påhenger eller innenbords er stort sett veldig bra .

 

Men vet hva jeg hadde valgt

Link to post
Share on other sites

Har og en 50 hk yamaha fra 1982 (tror eg)

Jeg mener bestemt å huske at det var den gode gamle 55-hesteren som fantes i '82 (den med deet litt avlange dekselet, buet på toppen). 50-hesteren kom nok senere.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...