Jump to content

Beste 9.9hk motor er?????


mikael

Recommended Posts

Siden dette har sporet helt ut uansett.... Er det en utbredt oppfatning her at ALLE Yamaha modeller er bra - uansett om de er store eller små, to-takt eller fire-takt, gamle eller nye?

 

Skal selv ha en motor til neste jolle og ønsker en lettest mulig 2 sylindret motor. Funderer litt på å skaffe en 8hk 2-takter fra Yamaha (27kg). Så vidt jeg vet har Tohatsu og Johnson motorer med lignende spesifikasjon mens alt annet er enten tyngre eller veldig mye tyngre. Synspunkter? ... og Worse - du behøver strengt tatt ikke å svare :lol: jeg tror jeg klarer å gjette svaret ditt uansett :wink:

Link to post
Share on other sites

Siden dette har sporet helt ut uansett.... Er det en utbredt oppfatning her at ALLE Yamaha modeller er bra - uansett om de er store eller små, to-takt eller fire-takt, gamle eller nye?

Som nevnt tidligere i denne tråden har jeg hatt 3 Yamaha motorer.

Alle disse er noen år tilbake å således 2-takt motorer av forskjellige størrelser.

Ingen problemer av noe slag i tiden jeg hadde de. Normalt vedlikehold og service.

Tror nok at kvalitet gjennom mange år har gitt den store anerkjennelsen i markedet som Yamaha har.

Sikkert flere bra utenbords motorer på markedet, men det blir jo slik at man anbefaler det man selv har gode erfaringer med. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Sjøsyk; Helt seriøst; jeg tror du kommer til å bli veldig godt fornøyd med din nye YAMAHA 8 hk - bare husk å kjøre den nøye inn først.... :flag:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Sånn generelt er det ikke godt å vite hva du får når du kjøper en påhenger.

Det kan fort føre til en del forvirring. La oss si at at valget står mellom en Suzuki DF30 eller Johnson J30 4takt. Da er valget enkelt, man tar det billigste. For motorene er helt identiske og laget av Suzuki begge to.

 

Hva hvis du vil ut å kjøpe en bil, la oss si at du velger en Volvo XC90 med V8.

Ja da har du kjøpt svensk bil, men med Yamaha motor... :lol:

Link to post
Share on other sites

Hvor tar du DET fra, da? På hvilken eller hvilke måter, objektivt målbare sådanne og ikke bare forum-synsing? Flertallet av påhengerkjøpende nordmenn har vært uenig med ditt syn i 30 år, til orientering ...

:puke:

 

Saklig kommentar. :yesnod: Kanskje det etter hvert er på tide å ta litt rev i seilene mht. tonen i enkelte innlegg ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Til Suzuki:

Jeg har ikke sagt at du er verken tåpelig eller pubertal. Det var utsagnet som var pubertalt. Jeg skiller mellom person og utsagn. Det er fullt mulig for oppegående personer å komme med tåpelige utsagn innimellom, inkludert undertegnede. Du skrev at det bare er Yamaha som duger. Jeg står fast ved at det er et lite seriøst og veloverveid utsagn, og finner ingen grunn til å trekke det tilbake. Det du der sier, er i realiteten, om vi skulle ta deg alvorlig (og det vil du vel?), at Suzuki, Honda, Mercury, Mariner, Johnson, Evinrude og Tohatsu ikke duger som påhengsmotorer. Et temmelig sterkt utsagn, som du selvsagt ikke kan føre noe bevis for, og et utsagn som tusener av båteiere her i landet ville kunne bestride. Hvis jeg f.eks. hevdet at det bare var Fords bilmotorer som duger, så skulle du gjerne fått karakterisert det som et like tåpelig og pubertalt utsagn.

 

Til Skipper Worse:

Min eventuelle synsing må være like bra som din synsing. Heller ikke du bygger på objektive kriterier, annet enn at Yamaha er mest solgt gjennom 30 år. At VG er den mest solgte avis her i landet, får meg ikke til å gi VG noe kvalitetstempel av den grunn. Pizza Grandiosa selger også mest, er det dermed den beste pizzaen? Å bygge opp merkevare, og få posisjon i markedet, har ikke bare med kvalitet å gjøre, det har med både salgsapparat, avtaler, markedsføring, båtpakker og mange andre styrte faktorer å gjøre. En parallell her er Volvo Pentas markedsandel når det gjelder inboard, selv om den antagelig sitter i flest båter, ser jeg at ikke alle holder Volvo Penta for å være det eneste som duger av den grunn.

 

Og for orden skyld, det er ingen tvil om at Yamaha kan forsvare sitt ry som en meget god motor, jeg for min del har heller aldri hevdet noen annet, men drister meg til å hevde at Suzuki er et like bra motormerke. Bygget først og fremst på mine egne erfaringer med begge motorer (4-taktere vel å merke), som begge har vært ypperlige.

 

Til slutt, dersom salgsstatistikker er noe som kan overbevise Skipper Worse om kvalitet, så kan jeg selvsagt vise til at Suzuki NÅ er landets mest solgte 4-takter, Yamahaen er altså detronisert for øyeblikket, men det kan sikkert Worse, Suzuki og resten av "Yamaha- menigheten" her på forumet finne hundre grunner til å bortforklare.

 

Helt til slutt, jeg ser ingen grunn til at denne meningsutvekslingen skal føre til såre undertoner og krav om "inndragning og mortifikasjon", det må være mulig å ta fatt i enkeltutsagn man reagerer på, uten å føle gufsen av injuriesøksmål i nakken... :confused:

 

Vi er vel alle i samme båt her på forumet? :wink:

Link to post
Share on other sites

Har erfaringer med mange motorer og spesielt Yamaha. Har hatt følgende motorer

 

Yamaha : 50 hk 88 mod, 75 hk PRO 97 mod, 115 hk 4 takt 2003.

Ikke tull med noen av motorene. Fungert perfekt.

 

Johnson 115 4 takt 2004 mod., og 10 hk johnson GT.

Ikke tull med noen av motorene.

 

Mercury 60 hk 92 mod. Skiftet termostat, ellers ingen ting.

 

Men som sagt motorene har vært nye eller lettere brukt når jeg kjøpt dem. Har hatt regelmessig

service, og ikke opplevet noe negativt.

 

Når et produkt er godt, gjelder det både produktet i annskaffelse, nærhet til forhandler, delesituasjon,

delepriser , garanti og selvfølgelig annenhåndsverdi.(der er Yamaha sterk).

 

Når jeg skrøt av JOHNSON, er det fordi de tilbyr 3 års garanti.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

En mulighet er å "herpe" dekselet på motoren (dette heter visst noe annet?), dvs. du matter ned originallakk og typemerker, og ev. lakker over igjen med en nøytral farge (rosa med gule prikker for den del...).

Gjør du det så sørg iallefall for å ha et annet deksel å gjøre det på.

Er redd motoren mister litt verdi hvis du ødelegger dekselet.

Jeg har ihvertfall opplevd mange kjøpere som er nøye på hvordan det ser ut

 

 

Kanskje burde man vurdere Yamaha innenbords-diesel på en eventuell ny båt. Ser det er lansert noen nye. Men de er visst ikke kommet på markedet. Det er med Yamaha drev også (HydraDrive TRP). Vet ikke helt hvordan prisene på disse blir i Norge, hvis de kommer da.:confused:

De har jo solgt noen av disse før.

Husker jeg var på Sjøen for alle i 1989

Da viste de Draco 2700 Sterling og 2900 star med Yamaha motor i.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Min eventuelle synsing må være like bra som din synsing. Heller ikke du bygger på objektive kriterier, annet enn at Yamaha er mest solgt gjennom 30 år. At VG er den mest solgte avis her i landet, får meg ikke til å gi VG noe kvalitetstempel av den grunn. Pizza Grandiosa selger også mest,

Med all respekt, så tror jeg fast på at påhengerkjøpere reflekterer betydelig mer ver hvilken påhenger de kjøeper enn hvilken avis de leser eler hvilken pizza de spiser. Jeg formoder meget sterkt at kvalitet, holdbarhet og feilprosent er avgjørende momenter. Sammen med driftssikkerhet og annenhåndsverdi. Yamaha har befestet sin posisjon pr. kvalitet og har overbevist flertallet av påhengerkjøpere 30 år på rad. Da Yamaha første gang ble mest solgt, i 1975, var reklamasjonsprosenten allerede på svimlende en promille ... lysår foran konkurrentene.

 

At Suzuki selger flere firetaktere (Yamaha selger mest samlet) skyldes lite mer enn pakkene de er inkludert i. Der har ikke Yamaha lyktes like godt. Disse pakkene er samme type markedsføring som i PC-markedet ... en forbrukerfiendtlig fremgangsmåte som er valgbegrensende og konkurransehindrende. (Jeg liker det like dårlig når Yamaha gjør det som når Microsoft gjør det). Pakkeløsningene er forøvrig av ny dato ... Yamaha var mest solgt i tjue år på rad før pakkene ble en stor greie.

 

Det var forresten JEG som sa at "bare Yamaha duger". Det står jeg fast på. Og som sagt har flertallet av det norske påhengerkjøpende publikum vært enig med meg i tredve år.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det synes jeg var et veldig godt innlegg Skvulpen!

 

Å besvare spørmålet til tråd-starter har vel mer med "religion" enn vitenskap å gjøre.

Da er det ekstra viktig at deltagerne holder seg til sak, ikke person. :smiley:

 

Hei.

 

Dette var vel klar tale.

 

Det kan synest som endel mister fullstendig kontrollen, når dei får eit tastatur innenfor sin rekkevidde.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

:crazy: - Leste forresten en test nylig i - var det båtmagasinet tro? - hvor de testet 250hk motorer. Der banka YAMAHA alle sammen, til og med den smokingkledde Veradoen (Mafiamotor, ser ut som en gangster) måtte svelge sjøvann etter YAMAHA. - og det på tross av kompressor og annet effektfremmende snurrepiperier den amerikanske påhengsmaker´n hadde putta inn... :diving: YAMAHA trengte ikke å hente fram V-max´n engang...

Ta dén, du! :boxing: Sinten :lol::lol:

Verado var forøvrig tørstest i test, og gikk HELE 1 knop senere enn raskeste, som var.........?

Seigare, du :nonod:

ok men veit du kven som var først ute med innsprøytningstotaktere?....nei det var ikkje yamaha, for Mercury / Mariner var først ute med innsprøytningstotaktere. Amerikanerne kjøpte teknologien

fra australske Orbital og kalte den Optimax.

 

Og når yamaha stjal ideen nokre år seinere var det beste namnet dei kom på V-max. hmmm kor har eg høyrt da før. :confused:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Saklig kommentar. :yesnod: Kanskje det etter hvert er på tide å ta litt rev i seilene mht. tonen i enkelte innlegg ...

 

Ventet bare på denne, og jeg er enig; ikke særlig saklig fra min side, men det var heller ikke meningen for en gangs skyld :smiley:

 

Fikk bare bekreftet at det i noen sammenhenger kanskje må provoseres litt usaklig her for å få reaksjoner. Og det var vel kanskje også litt tilfeldig at det gikk ut over deg nå. Sorry. Mitt "snille" innlegg nr 46, hvor jeg siterte deg på akkurat det samme, gav i alle fall ingen reaksjon. Vel, skal nok ikke forlange at alt skal besvares, men jeg stilte et spørsmålstegn ved det utsagnet ditt som jeg nå har sitert to ganger.

 

Og når jeg først er "innpå" så vil jeg samtidig si meg litt enig i Skvulpen i hans innlegg nr 21 og 30.

 

Og da var jeg jo langt unna det som denne tråden handler om. Dere får diskutere videre :wink:

Link to post
Share on other sites

Ellers har en kamerat kjøpt en Tohatso 9,8 med vekt 25 kg. Tohatso 9,9 veier mye mer, men er

også sterkere. Vil fremheve ved kjøp, så betyr forhandler på stedet mye ved valg av merke.

Skal ikke korrigere deg på det, var det en gammel motor?

Ser på tohatsu sin hjemmeside at 9,9 hestern veier 36 kg og 8 hestern veier 26,5 kg

 

tohatsu

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...