Jump to content

Skorgenes Monte Carlo bygge om fly


Skorgenes MC 34

Recommended Posts

Har en 96 Skorgenes Monte Carlo fly båt som jeg ønsker å gjøre litt modifiseringer på ang fly,n. Den har originalt en fast støpt sitte-kassett som er en del av dørken på fly,n. Ønsker å fjerne den for å få helt plan dørk. Tenke å fjerne den med vinkelsliper. Blir da et hull på 150x90cm. Hvordan tetter jeg dette? Er jo bæring, finnes det noe plast/pvc plate som kan støppe ned. Tips ønskes.  

Dørk.jpg

Link to post
Share on other sites

Tresfjord H.str skrev 11 minutter siden:

Ønsker å fjerne den for å få helt plan dørk. Tenke å fjerne den med vinkelsliper. Blir da et hull på 150x90cm. Hvordan tetter jeg dette? Er jo bæring, finnes det noe plast/pvc plate som kan støppe ned. Tips ønskes. 

Fasongen på sittekassetten er veldig viktig for strukturell styrke i tak/dørk på FB. For å oppnå den samme styrken i din nye dørk tror jeg du må vurdere å støpe igjen hullet, så støpe på en 20-30mm Divinycell plate over det hele. Så støpe den nye dørken oppå Divinycell plata. 20mm kostet ca 1000kr/m2 sist jeg kjøpte. Styropor kan vel også brukes. @Komodo har sikkert gode råd om det og resten av prosessen :thumbsup:

Ville tapet plast i taket under når du kapper. Det støvet har en tendens til å trenge inn overalt... 

Når du har skjært bort sittekassetten så kan du kanskje forskale med en glassplate innenfra. Har du takkledning?

Link to post
Share on other sites

Har gjort dette på en Viksund 350, skar vekk oppbygningen, skråa kantene, la finerplate i flukt med underkant dørk som ble punktvis plastet sammen med undertaket ( matte og polyester ), etter dette ble det polyester og matte på toppen av finerplaten til støpen fluktet med overkant dørk og på toppen av dette gelcoat som ble pusset og polert. Det er viktig å støtte opp under, da glassfiber på bare ene siden vil trekke taket ned. Resultatet ble meget bra og en helt annen glede av flyen, monterte også nye stoler og bord, samt bygde tett targabøyel innvendig, her ble det brukt divinycell ( er levert åpen under/ innvendig på 350 ).

Link to post
Share on other sites

Ankriel skrev On 17.8.2022 at 22.04:

Har gjort dette på en Viksund 350, skar vekk oppbygningen, skråa kantene, la finerplate i flukt med underkant dørk som ble punktvis plastet sammen med undertaket ( matte og polyester ), etter dette ble det polyester og matte på toppen av finerplaten til støpen fluktet med overkant dørk og på toppen av dette gelcoat som ble pusset og polert. Det er viktig å støtte opp under, da glassfiber på bare ene siden vil trekke taket ned. Resultatet ble meget bra og en helt annen glede av flyen, monterte også nye stoler og bord, samt bygde tett targabøyel innvendig, her ble det brukt divinycell ( er levert åpen under/ innvendig på 350 ).

 Kan for nyttig beskrivelse. Har du noen bilder av prosessen? 

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Da var jobben gjort.

Resepten ble som følger

  • Skar ved kassett
  • La inn alu u-profiler (type som blir brukt til skyvedørs garderobe) 
  • Støpe de fast mot under tak
  • La så på 15mm vannfast kryssfiner over hele dekket. limt å skrudd fast
  • La Eva Foma belegg over det hele. 
  • Monterte solsøyle og modister plast kasse med lokk med glideskinner til 2-seter
  • Totalt sett meget fornøyd, finnes ikke svikt i gulvet. Utnyttelsen av fly,n ble en helt annen.
  • Gruet en del for inngrepet, men gikk egentlig veldig greit.  

fly 1.jpg

fly 2.jpg

fly 3.jpg

fly 4.jpg

fly 5.jpg

fly 6.jpg

fly 7.jpg

Link to post
Share on other sites

lang-sommerferie skrev for 1 time siden:

Hvorfor epoxy på en polyester støpt båt? 

Fordi det er vanntett og binder seg til stort sett alt. Men for all del, polyester og coating funker jo fint det. 
Poenget mitt var: regner med at finerplata er støpt inn, og at ikke evateaken er limt rett på. 

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev for 6 timer siden:

Fordi det er vanntett og binder seg til stort sett alt. Men for all del, polyester og coating funker jo fint det. 
Poenget mitt var: regner med at finerplata er støpt inn, og at ikke evateaken er limt rett på. 

 

Og next level helsefarlig. Vinylester også er vanntett, men uten faren for allergi. Men polyester er mer enn bra nok, båten er jo bygd i det :) bare gjøre grunnarbeidet godt nok, så fester det som faen uansett 

 

Hvis du ser litt mer nøie på bildene, så er det ikke slipa støpekant rundt på fly'n, plata er ikke slipa klar for støp, så det gikk vel ett par pakker sika når plata blei lagt på plass 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...