Jump to content

Dejavu. Båt opp og motorer ut fra Princess 45

kdtran

Recommended Posts

Chris284 skrev for 2 timer siden:

Er det ikke lurt å ta en test for å se klaringen når lageret er skrudd sammen

Jeg har skrudd en del motorer tidligere har enda ikke sett noe avvik på klaring mellom lager og veiv, selv om man ser svake slitemerker.

Forutsetter da at klaring ble målt korrekt når motoren ble montert sammen...

kdtran skrev On 27.10.2024 at 20.40:

Det aner meg at jeg er i ferd med å lete etter feil som ikke finnes og finner feil som ikke er der i prosessen, så da monterer jeg ting sammen igjen og ser hvordan det går når motoren startes. 

Skjønner godt at dette er frustrerende. Selv med 10/10 i erfaring, nettverk og motorkunnskap så er det ingen garanti. 
Selv hos Ilmore så aksepteres the 4%variance.... tenk litt over det.

Chris284 skrev for 5 timer siden:

Er det ikke lurt å ta en test for å se klaringen når lageret er skrudd sammen ?

Enig!  Så lenge kdtran ikke har hatt motoren hele tiden, så lenge han ikke har utført alt arbeidet selv, så lenge det er rom for menneskelige feil, så gjelder Murphys lov, dessverre :svetter:

@kdtran har du vurdert en "Plasti gauge" test av rammelager og rådelager?
Om den var min ville jeg også gjort en enkel plantest på lagerflater av stål med lys og rettholt.

Ville også målt ramme og rådelagerflater med micrometer med fokus på kone flater og diameter variasjoner mellom lagerne...

Den ene motoren mister oljetrykk på varm motor og lavt turtall etter 40min, den andre gjør det ikke. Svikter oljepumpa? Trolig ikke.. Hva skjer etter 40min? Er det olja som blir så varm at nedre del av blokka blir 30-40 grader varmere og vil utvide seg litt til? og dermed av en eller grunn slipper ut for mye olje et eller annet sted...Hvor? 

Når du kjører motoren pent ned kjøler olja seg fort og underdelen krymper og tetter igjen.

Når du går hardt en stund og olja når max og du går raskt ned så har du magasinert mye varme og det tar tid for underdelen å krympe..

Jeg har jo ikke hele bildet men så "høye" motorer har mer markerte vann og oljesoner enn mindre motorer. 

Ville gauga litt og tatt en runde med micrometer... så vet du, og slipper å lure :glorie:

Regner med du har tilgang på micrometer, om ikke så lån mer enn gjerne mine, har kalibreringsstaver også.

Om slitasjen på veiven skulle vise seg å være et problem kan den jo slipes, og lager i overdim monteres. Du trenger da ikke skifte veivaksling for en slik liten skade!

Men mest sannsynlig vil dette fungere i mange år til. Med ny pumpe og rør så får den i alle fall god nok smøring!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg monterte oljetemperaturmåler i bunnpannen til GM'en for en del år tilbake. Og det forbauset meg at det tar en drøy halvtime før oljetemperaturen flater ut på 80 grader. Mens kjølevanntemperaturen er på 80 grader på under 10 minutter. Motoren er en 6,2 liter V8. Bare for å illustrere at det tar en stund før en motor er 'gjennomvarm'. Min motor har også nokså stort oljetrykkfall mellom varm og kald. Slik har den vært siden jeg monterte den for et kvart århundre siden. Jeg snur det blinde øye til og aksepterer at sånn er det bare.

Jeg ville også målt lagerklaringen med plaststrips når det først er demontert.

• 2 måneder senere...

Er det noe progresjon her? Eller ligger prosjektet i vinterdvale? 

Hadde vært interessant med en oppdatering hvis det har vært noe bevegelse......:usikker:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev for 21 timer siden:

Er det noe progresjon her? Eller ligger prosjektet i vinterdvale? 

Hadde vært interessant med en oppdatering hvis det har vært noe bevegelse......:usikker:

Kaldt og j….lig for øyeblikket, og webastoen har sotet ned å har behov for service. Jeg er en frysepinne, så andre ting enn båt har blitt prioritert de siste ukene. ?

Fikk begynt å montere ting sammen igjen før varmeren gav seg, og tenker jeg fortsetter med resten når «våren» kommer tilbake til Bergen neste uke. 

Var liten hensikt i å inspisere klaring på ramme lagre, ettersom motoren står riktig vei, og veiven ligger på nedre skåler. Klaring skal måles på lagre på ubelastet side. De kommer jeg ikke til. Foretok visuell inspeksjon av trust lagre, 4 rammelagerskåler og 4 veivstake lagre. Ingen som helst tegn til slitasje. 

Oppdaget også at de rare, hvite og porøse «sponene» jeg fant i bunnpannen, og som nesten medførte fullstendig demontering av motor, faktisk var maling. Nærmere bestemt diffusjonsåpen, hvit, butinox murmaling.

Burde nok muligens ha valgt en annen kjeledress enn den jeg malte huset med i fjor…. ? 

(Mener jeg har nevnt noe om ingeniøren som leter etter feil som ikke finnes, og finner feil som ikke er der, en gang tidligere?)

Konkluderte med at sammenstilling, kryssing av fingre og håp om utbedret feil var beste vei fremover. 

Om feilen ikke er borte, så må motoren ut. 
Velger å utsette den jobben til jeg vet at jeg må gjøre det. 

FF

Da krysser vi finga for at motor IKKE skal ut!

Jeg har fått litt av motoren ut??

Godt nytt år!?

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 47 minutter siden:

Da krysser vi finga for at motor IKKE skal ut!

Jeg har fått litt av motoren ut??

Godt nytt år!?

Har merket meg det at også Erik gjør ting han «ikke kan». ? 

Godt Nytt År til deg også!

Forøvrig glad for at jeg fremdeles har båt, etter en trist hendelse i havnen sent søndag kveld. Min båt ligger på den bryggen og skimtes på bildet. 
Stille vær gjorde nok sitt til at skadeomfanget ble begrenset. Større velholdt motorbåt rundt 40 fot.
For ordens skyld: Jeg vet ikke hva årsaken til hendelsen var, og ønsker ikke å spekulere i dette heller. IMG_1534.jpeg.fefcd29346cd8d8db80a899ed0361393.jpeg

kdtran skrev 7 minutter siden:

Har merket meg det at også Erik gjør ting han «ikke kan». ? 

Godt Nytt År til deg også!

Men du kan vet jeg!???

Mvh

Chilli Solbris

Da ser vi frem til at Solbris får eliminert diesel-lekkasjen på sitt ene 10-sylindrede beist, og at oljetrykket på KDT sin ene (og begge) grønne 6-ere får normalt oljetrykk uten ytterligere problemer! 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

• 1 måned senere...

Etter å ha kravlet rundt i ett kaldt maskinrom i lengre tid var plutselig alle løse deler montert tilbake de de hører hjemme, væsker fylt på motoren igjen, preventivt vedlikehold utført og kun det værste gjensto, nemlig å vri om på start nøkkelen. Motoren er som eieren ikke spesielt glad i vinter og kulde, men etter litt overtalelse dro den i gang med godt oljetrykk og uten ulyder mens den gjorde omgivelsene klar over at den var vekket fra en lang dvale gjennom å teppelegge havna i vakker, lysegrå skodde. :-)

Godt å høre 6 sylindre summe fint igjen.  
Det gjenstår litt testing før jeg kan si at motoren er friskmeldt, men ettersom vannet i fjorden er blitt så hardt at måkene velger å gå på det får belastningstest vente inntil videre. Ser uansett bra ut så langt.   
FF

• 2 måneder senere...

Jippi! Sesongen er i gang!

Manglet en haug med knop ifm prøvetur etter motor reparasjonen, og fikk anledning til å utnytte ett lite vær vindu i begynnelsen av april til årets båtpuss. 
Fant knopene mine i det båten kom ut av vannet. 
IMG_1631.jpeg.7b0e522401211397281a98f7483b153e.jpeg

Litt jobbing så var båten klar for vannet igjen, med toppfart tilbake der den skulle være på 29,2 knop. Som det skal være var jammen meg oljetrykket på babord maskin også!

IMG_1633.jpeg.0e5bb4116837f73ce4396c71e3d47f0d.jpeg

IMG_1658.jpeg.6610a6fd45adc85453e3c88357d2d1de.jpeg

IMG_1642.jpeg.023368e7b99b5c933d9bf6a596068974.jpeg

IMG_1661.jpeg.1b366ee132c0196e1f1896b93da0ec3d.jpeg

60psi ved 2100rpm er godkjent. (Turteller viser 200rpm for mye)

Byttet så brenner og renset viftemotoren i varmeapparatet før vi la ut på en 200Nm lang påsketur. Ikke rart varmeren sluttet å virke i vinter, for å si det sånn. 
IMG_1655.jpeg.4f8754b7030ff0307b62466b6fe6ffee.jpeg

Fikk meg en liten overraskelse ved ankomst bestemmelsessted for påsketuren. Babord motor nektet å stoppe med nøkkelen, så jeg tok en tur ned i maskinrommet og stoppet motoren manuelt. Var nok en smule full av adrenalin, la ikke merke til at diesel motorer som har gått med god belastning i 4 timer holder en viss temperatur, og at det å legge en bar arm på en varm eksos manifold ikke er lurt. Kjente og så det når jeg kom meg opp av kjelleren.. 

IMG_1664.jpeg.42536a1b2212d1c11d53595282799994.jpeg

Solenoiden tok en «gidder, gidder ikke» holdning resten av turen, så det ble noen flere turer ned i maskinrommet på meg. Da ikledd langermet genser. 

Bytter ikke ting som kan repareres, så i dag har jeg skrudd greiene fra hverandre. 
Det viser seg at en sett-skrue over tid har laget en fordypning i solenoidestempelet sin utsparing og at stempelets bevegelse periodisk hindres av dette. 

Noe slitasje må en regne med på en komponent produsert for mer enn 34 år siden. 
Tenker forsiktig bruk av baufil og smergel papir er det som skal til for å få noen flere års bruk utav solenoiden. 
IMG_1701.jpeg.f7ccf6b476fe7f0bc03f634e3235226b.jpeg

IMG_1703.jpeg.82dea4b59db4bf30ee6571bef07f6513.jpeg

Tror jeg hadde kjedet vettet av meg om jeg hadde hatt en båt som ikke gav meg noen håndterbare utfordringer i ny og ne. :-D

FF

kdtran skrev 15 minutter siden:

som ikke gav meg noen håndterbare utfordringer i ny og ne.

Godt jobba! 

Etter å ha fulgt trådene dine @kdtran, lurer jeg på hvor grensen din for "håndterbar" går? :usikker:

kdtran skrev for 2 timer siden:

Hehe. Umiddelbart tenker jeg dieselpumper, girkasser og bensinmotorer større enn 20hk.:fniser:

Du kan jo prøve deg på dieselpumpa mi!😁😁

Mvh

Chilli Solbris

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...