Jump to content

Dejavu. Båt opp og motorer ut fra Princess 45


kdtran

Recommended Posts

Sitter her med en følelse av Dejavu.

Miss Sophie ble i morges løftet ut av sitt rette element og motorene skal ut av båten, nesten på dagen 6 år etter at jeg gjorde det samme med MyBelle.

 

Det som skal gjøres av arbeid er som følger:

- Begge girkassene skal sendes til sertifisert verksted for overhaling

- Styrbord aksling skal klokkes og propellene skal sendes til ballansering fordi det er vibrasjoner i styrbord drivlinje

- Det skal tas en visuell tilstandskontroll av maskinene, og deler som har nådd sin levetid og/eller har behov for overflatebehandling eller overhaling skal utbedres.

1032119582_MissSophie.jpg.bd7355fc5a8ec5cad6abefba23dbf6a5.jpg

 

Forhåpentligvis blir ikke fortsettelsen like håpløs som den ble med MyBelle (Princess 35), men klok av skade har jeg denne gang valgt å sette bort hele jobben.

 

Årsaken til at maskinene skal ut er at jeg på slutten av ferien ble oppmerksom på en kraftig forsinkelse i innkobling av babord gir.

Tømte kassen for olje og fant "noen" tegn på at en av clutch pakkene var i ferd med å si takk for seg.

678608001_Partikler2.jpg.31731a848503d988b89ceb065c2b6c50.jpg

 

partikler.jpg.b9dd99ac6c78469c4a0c74b3f9c62fec.jpg

 

Oljen i styrbord girkasse var helt fin, men gitt anlegget sin alder på 31 år og lave driftstid på ca 2000 timer er havariet trolig aldersrelatert og ikke driftstid relatert.

Velger derfor å sende begge kasser til overhaling.

Aktre motorfester er fundamentert i girkassene, og det er derfor ingen enkel jobb å ta ut disse mens motorene står i båten.

Da er det nok betydelig enklere å ta motorene ut av båten og demontere kassene i ett miljø som har tilstrekkelig albuerom.

Tilstandskontroll og utbedring av småting på motorene blir også betydelig enklere med disse ute av båten.

 

Det er selvfølgelig alltid kjipt når noe går i stykker, men en klar oppside er at jeg i dag fikk en unnskylding for å kjøre båt til jobben etter at moderskipet var løftet på land  :smiley:jolletur.jpg.713d63303e766bb5422a2eddc58d3c24.jpg

 

FF

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@TerjeFjern Helt klart.

Plutselige endringer i lyder eller oppførsel av mekanisk utstyr bør undersøkes.

Innslaget på hydrauliske kasser som de jeg har skal være kontant og med minimal forsinkelse (Ca 1 sekund for min installasjon). Twin Disc anbefaler både temperatur og trykkovervåkning av kassene. Jeg har ingen av delene, så da blir det ekstra viktig å reagere når ting ikke oppfører seg som de pleier. Dersom jeg er heldig slipper jeg unna med bytte av clutch pakkene. Hadde jeg fortsatt å kjøre med det kunne det nok ha blitt noen negative konsekvenser over tid. 

Tror forøvrig ikke at dette er en kjempevanlig feil. Har kun funnet 2-3 poster om tilsvarende feil når jeg har trålt nettet.

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 9 timer siden:

Twin Disc anbefaler både temperatur og trykkovervåkning av kassene. Jeg har ingen av delene,

Er det ikke en god mulighet nå og montere sensorer, før kassene skal i biter og vaskes?

(også heller ta kabel/instrumentjobben senere)

Er kassene ferdig boret/gjenget for sensorer?

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

På tide med en liten oppdatering. 
Det er uvant å ha satt bort hele jobben med motorsjau til 3.part, men verkstedet virker svært kompetent. Begge motorer er løftet ut av båten og girkassene er på vei overhaling. 
FDB0E702-DDAA-409D-B685-29C9F485E056.jpeg.337ea107ad6c0a28e917cac04cbf7315.jpeg

 

23E1212C-D62A-44CD-BD92-0CCD51E73A67.jpeg.d4cafaddb14aa22bae6f416b21c8fe09.jpeg

 

Det er ca 14 år siden maskinene var ute sist, så jeg skal benytte anledningen til å vaske og male litt når rommet først er tomt. 
Verkstedet kommer også til å fikse diverse småplukk på maskinene som jeg ikke får gjort når de står i båten:

 

- utbedre liten lekkasje fra eksosmanifold babord maskin

9EE2D026-45B9-4556-977D-FBC571263E86.jpeg.980347a9d566c3ad28ce966493a23800.jpeg

 

- utbedre følgeskader etter vannlekkasje på styrbord side av styrbord motor

47C41188-7F42-48AB-A821-C9928ECA5718.jpeg.6fac5057b263d876d2322673b86de69d.jpeg

 

441159E8-D183-4063-AEDC-F18E7D009841.jpeg.46f11c9f33f0a04acecacef091134533.jpeg

 

EF9E5B14-636E-4A28-B1D2-4645FCA565EB.jpeg.c07d4d61a1f2f1cf1d4424f266e338b5.jpeg

 

- overhale giroljekjøler styrbord motor

4BD98CD9-F19C-4BA5-B99D-E8A6470E9038.jpeg.e0c052ef0643f32e724cc2aad93d17b8.jpeg

 

-bytte veivaksel tetning bak svinghjulet på begge motorer

C35EFF24-DE57-4726-B659-FF2DDCE708AF.jpeg.fe3abffdc338fa5879a4734264915652.jpeg

 

Jeg har også stusset på at styrbord motor har vært betydelig slappere enn babord motor. Dette tror jeg tidligere eier(e) også har reagert på, for injektorer, høytrykkspumpe og turbo er byttet på denne motoren. Etter mye googling fikk jeg mistanke om at synderen kunne være «air inlet by-pass valve», ett trykkstyrt sjeld som er en del av forvarmingskretsen. 
Ganske riktig. Spjeldet er defekt og store deler av luften fra turbo har blitt ledet rett inn i manifold i stedet for å gå via ladeluft kjøler. 
F79E3EDB-C52D-4A3F-89D2-F71FCC909853.jpeg.86f0c9516a02f0cd3793db55f03517a0.jpeg

 

029D1FB2-10A7-4689-80CE-8B93DAA512C7.jpeg.ad1ed82499fc878bbdcfe779e0badaa5.jpeg


B020D661-A166-49F3-8FF8-D8ADF0091F2C.jpeg.843c7f2d57309faf22b9c498c218d5bc.jpeg

 

Det er utfordrende å få tak i deler til disse spjeldene, så jeg kommer trolig til å blende av by-pass kretsen og deaktivere forvarmingen på begge motorer. 
 

FF

Link to post
Share on other sites

Litt av et prosjekt du har gått i gang med her! Skjønner jo også at du setter bort jobben, med tanke på hvor mye jobb det ble med forrige båten.

 

Men nå som motorene er ute, er det flere ting som er smart å sjekke opp i samme farta? Tenker særlig på dieseltankene, som du antagelig ikke får gjort noe med når motorene er i. Vet ikke om du fikk med deg tråden til Tom Rør om skifte av dieseltanker? Kjedelig å få lekkasje i en dieseltank til neste år dersom du har en tæring som er på vei til å jobbe seg gjennom i en krok...

Link to post
Share on other sites

@Komodo

Jeg er veldig i tvil vedrørende om jeg bør bytte tankene eller ikke. Rettere sagt, det vil absolutt være lurt å bytte dem ettersom de er i stål og er fra 1991, så tvilen er mer relatert til om jeg skal ta den økonomiske ekstrakostnaden nå eller vente til tankene begynner å lekke. 
Jeg har ingen formening om hva 2x 900 liter alu tanker vil koste, så jeg tenker å begynne med å få noen pris indikasjoner. 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 7 timer siden:

@Komodo

Jeg er veldig i tvil vedrørende om jeg bør bytte tankene eller ikke.

Nå tenkte ikke jeg i første rekke på å bytte ut tankene, men på en grundig rengjøring og inspeksjon. Dersom du ikke har gode mannlokk, så har du jo en glimrende anledning til å få montert det nå.

 

kdtran skrev for 7 timer siden:

Rettere sagt, det vil absolutt være lurt å bytte dem ettersom de er i stål og er fra 1991,

Rustfritt eller svartstål?

 

kdtran skrev for 7 timer siden:

så tvilen er mer relatert til om jeg skal ta den økonomiske ekstrakostnaden nå eller vente til tankene begynner å lekke. 

Hva blir kostnaden med ny landsetting, demontering av begge motorer, og ut med tanker? Dette vil komme i tillegg til kostnaden med å fikse tankene...

 

kdtran skrev for 7 timer siden:

Jeg har ingen formening om hva 2x 900 liter alu tanker vil koste, så jeg tenker å begynne med å få noen pris indikasjoner. 

Dersom du har skader på tankene, så antar jeg at det kan være mulig å utbedre det uten å bygge nye tanker, men det vil en inspeksjon avdekke. Dersom du skulle havne på nye tanker, så kan sikkert @Tom Rør gi noen hint om hva to nye kvalitetstanker koster. 2x900 liter er mye, kanskje en vurdering å gå litt ned i størrelse også?

Link to post
Share on other sites

Jada, jada. Jeg VET at jeg har skrytt på meg at jeg setter bort hele jobben, men fristelsen til å skru litt ble for stor. 
Girolje kjøleren på styrbord maskin var klar for en aldri så liten overhaling, så da fikk den lov til å bli med meg hjem i dag. 
Noe sier meg at det var på tide at den fikk litt kjærlighet. 

179F7675-16AD-4A03-AFD3-0951E825B0AD.jpeg.5fea436e624784163cd6e8415d15c9b5.jpeg

 

Får ta meg en tur innom Felleskjøpet og kjøpe litt sitronsyre i morgen. 
 

FF

Link to post
Share on other sites

4 dager senere har diverse remedier vært prøvd for å rense kjøleren. Den lokale Felleskjøpet butikken var utsolgt for sitronsyre så da svingte jeg innom Biltema for å se om de hadde noe som kunne brukes. Kom ut derfra med 12 liter biologisk felgrens som inneholder oksalsyre men tydeligvis ikke mye av sorten.  Den tok saltavleiringene og skiten men ikke mye av kalkavleiringene. Rask tur på kjøkkenet avdekket en flaske med 35% eddik essens. Virket greit nok, men ikke helt i tråd med hva en utålmodig kdtran ønsket. Fulgte opp med en tur i kjelleren og fant noen rester av «rust streak remover». Den var det futt i, men 2 dl var langt i fra nok til å rense komponentene. 
Krøp til korset og kjøpte noen liter systemrens. 20% oppløsning og 15 timer senere var delene rene og det går endelig an å se igjennom kjøleren. 
 

FAB0653C-F2D7-4743-86AE-0340BDADA5FA.jpeg.2711ffe8ecba3a29943acc615c35d319.jpeg

 

D3AA90BA-B8DC-4B02-9B96-A43E7FB9176B.jpeg.c959085a23d0dd19051cec7593fc4d41.jpeg

 

C105661E-CA50-4DF9-A051-25D5CB961998.jpeg.d0407b42a928063a9e7b450786b12a60.jpeg

 

2C7CAB83-4455-4036-AF1D-C7EAA34B4572.jpeg.60ba08251a12fb6729f6c8c1016fef0d.jpeg

 


Nå er det bare å vente på diverse pakninger fra VP, så kan jeg sette delene sammen igjen. 

 

FF

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk plutselig høy temp på en liten 4JH-DTE Yanmar, samt en mørk tåke etter båten under fart.

Ble mye stress, men kjørte på med tabletter for oppvaskmaskin i grovfilteret. Tempen sank heldigvis. Knuste flere av disse når jeg var i havn, helte de inn i grovfilteret, startet opp motoren og lot det stå til neste dag. Tempen ble helt normal igjen.

Slenger i en tablett nå og da for vedlikehold av kjølere.

 

NB: bruker en billig type. Ikke 3-i-1 med masse klin, men en som ble anbefalt til rens av septik. Sto faktisk bakpå pakken.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 40 minutter siden:

Jeg fikk plutselig høy temp på en liten 4JH-DTE Yanmar, samt en mørk tåke etter båten under fart.

Ble mye stress, men kjørte på med tabletter for oppvaskmaskin i grovfilteret. Tempen sank heldigvis. Knuste flere av disse når jeg var i havn, helte de inn i grovfilteret, startet opp motoren og lot det stå til neste dag. Tempen ble helt normal igjen.

Slenger i en tablett nå og da for vedlikehold av kjølere.

 

NB: bruker en billig type. Ikke 3-i-1 med masse klin, men en som ble anbefalt til rens av septik. Sto faktisk bakpå pakken.

Husker du hvilken type? Tenkte å ta en rens på septik før vinteren 

Link to post
Share on other sites

Nei nå ble jeg skikkelig overrasket @kdtran!😁😁😁

Men mer at det tok såpass tid før du var i gang igjen med utbedringer av denne art!

Tror det er greit at du deler på jobben med verksted! Og jeg håper du får et suverent resultat denne gangen også!

Du har kunnskap mer enn nok til å ta riktige avgjørelser! Å kjøpe båt somdu har hatt i ditt eie er jo bedre enn å kjøpe ny!!!

Krysser alt jeg har for at dette blir knallbra! Og jeg følger selvsagt med!👍👍👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig inflasjon i delepriser for øyeblikket. Nesten kr 2000,- for ett lite knippe pakninger. 😩 Regner med at de da er laget av gull og holder ut min levetid.. image.jpg.c3da8788c6fa4a76caa44d81d1fc3d40.jpg

 

Var heldigere når jeg skulle ha materiale til å lage blendeplater for å blende av  forvarmingskretsen.  (Air bypass valve er defekt og delene har gått ut av produksjon) Blikkenslageren hadde en rustfri kappe stående som jeg fikk for en liten hundrelapp, så nå er det fram med vinkelsliper og kappeskive. 😉

image.jpg.07fb6004201bbffe37399a42c3522945.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
kdtran skrev On 1.10.2022 at 19.17:

@Komodo

Jeg er veldig i tvil vedrørende om jeg bør bytte tankene eller ikke. Rettere sagt, det vil absolutt være lurt å bytte dem ettersom de er i stål og er fra 1991, så tvilen er mer relatert til om jeg skal ta den økonomiske ekstrakostnaden nå eller vente til tankene begynner å lekke. 
Jeg har ingen formening om hva 2x 900 liter alu tanker vil koste, så jeg tenker å begynne med å få noen pris indikasjoner. 

Kaster sikkert inn en brannfakkel her men for en som jobber i offshore prosjekter  så stiller jeg meg tvilende til å bruke aluminium i et maritimt miljø, også men såkalte marine versjonen

Link to post
Share on other sites

OFFI skrev 16 minutter siden:

Kaster sikkert inn en brannfakkel her men for en som jobber i offshore prosjekter  så stiller jeg meg tvilende til å bruke aluminium i et maritimt miljø, også men såkalte marine versjonen

Det er ingen brannfakkel, det er en kjent sak at dieseltanker i aluminium har laget betydelige utfordringer på båter ikke eldre enn ca. 10 år gamle fra anerkjente båtprodusenter.  Betydelige tæringsskader.

Link to post
Share on other sites

OFFI skrev 21 minutter siden:

Kaster sikkert inn en brannfakkel her men for en som jobber i offshore prosjekter  så stiller jeg meg tvilende til å bruke aluminium i et maritimt miljø, også men såkalte marine versjonen

Tja både gangveier/Trapper/Helidekk står lenge offshore uten problemer. Hele boligmoduler bygges i Alu.

Så at ikke Alu skal tåle et maritimt miljø, er jeg ikke enig i, så lenge en bruker rett type alu.

 

Men om det tære grunnet diesel, skal jeg la ligge, da jeg ikke vet det.

Men vanlig maritimt miljø, ser jeg ikke som et problem. Kjøre mange gamle Alubåter rundt i Norge også.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...