Jump to content

Dejavu. Båt opp og motorer ut fra Princess 45


kdtran

Recommended Posts

Torsen67 skrev for 1 time siden:

 

Ser TS ikke fikk til nok herding i maskinrommet vedr maling/støping. Samler det seg gass mellom overflate og oksygen så vil det herde dårlig. I hvert fall min erfaring..

Jepp. Dreit meg rett og slett ut. Malte med gelcoat og pleier alltid å kjøre på med litt varme i 12-24 timer etter at jeg har støpt, men ikke denne gangen gitt. Skrogtemp på 5-6 grader C og 2% herder var nok en smule optimistisk mtp herding. 100% selvforskyldt tabbe med andre ord.

Husket i det minste å blande i 5% voks, noe som var ren flaks ettersom jeg tok med den flasken ved en feil. Tror jeg begynner å ivre etter å få båten på sjøen igjen  😅

Komodo skrev 10 minutter siden:

Det kan jo også være annen slitasje som gjorde at de valgte å bytte drevet, eller det kan rett og slett være at det er byttet uten at det strengt tatt hadde vært nødvendig. 

Har ikke mottatt service rapporten enda, men mistenker at det var en kombinasjon av rust og innvendig lagerskåler utenfor toleranse mål som gjorde at drevet ble byttet. 

Link to post
Share on other sites

Vær så god, brukes som jeg beskrev over, inkludert girhjul etc.:

 

Nitrering, metode for overflateherding av stål. Gjenstanden varmes opp til 500–550 °C i et nitrogenholdig miljø, for eksempel en smelte av cyanider eller cyanater, og tilstanden opprettholdes i ett eller flere døgn. I dag er nitrogendonoren mest en strøm av ammoniakkgass som dissosierer katalyttisk i atomær nitrogen og hydrogen på gjenstandens overflate. Nitrogenet diffunderer inn i stålet, hvor det danner finfordelte nitrider med jern og tilpassede legeringselementer som aluminium, krom og vanadium. Det oppstår et tynt og hardt overflatesjikt som ikke skal bråkjøles. Med sine 1000–1200 Vickers er det hardere enn hva som kan oppnås ved martensittisk overflateherding, men sjiktet er tynnere, 0,1–0,5 mm, avhengig av benyttet reaksjonstid.

 

 

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 4 timer siden:

Vedr herding. Har du nok oksygen i motorrommet?

Det er temperatur som mangler. Polyester/gelcoat herder ikke mot luft. Det er derfor man blander voks i gelcoat. Da skifter det navn til Topcoat. 
For å oppnå herding må det være over 12 grader. Helst over 15…..

Under minstetemperatur så stopper den kjemiske prosessen. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 21 timer siden:

Det er temperatur som mangler. Polyester/gelcoat herder ikke mot luft. Det er derfor man blander voks i gelcoat. Da skifter det navn til Topcoat. 
For å oppnå herding må det være over 12 grader. Helst over 15…..

Under minstetemperatur så stopper den kjemiske prosessen. 

 

Ok, mulig jeg forveksler med noe annet som trenger luft i tillegg. Men driver jo med så mye rart:headbang::giggle:

Link to post
Share on other sites

I følge @Knude er det viktig å lufte ut styrenavdampingen. Hvis du setter inn en vifteovn som suger fra utsiden vil du både få tilført varme og blåse vekk styrendamp. Det er ikke slik at herdeprosessen stopper digitalt ved en viss temperatur, men den går saktere ved lav temperatur. Jeg har støpt ute i regnvær i 4-5 varmegrader uten tilført varme. Det herdet det også. Husker ikke hva jeg la meg på med herder på akkurat den jobben, men ca 2% tror jeg. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

I følge @Knude er det viktig å lufte ut styrenavdampingen. Hvis du setter inn en vifteovn som suger fra utsiden vil du både få tilført varme og blåse vekk styrendamp. Det er ikke slik at herdeprosessen stopper digitalt ved en viss temperatur, men den går saktere ved lav temperatur. Jeg har støpt ute i regnvær i 4-5 varmegrader uten tilført varme. Det herdet det også. Husker ikke hva jeg la meg på med herder på akkurat den jobben, men ca 2% tror jeg. 

I følge samme mann så skjer nettopp det at herdingen stopper opp. Bindingen mellom molekylene stopper opp.
Med 2% herder i 4-5 grader må det jo ha gått usedvanlig sakte med herdeprosessen i så fall.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har også trodd at herdingen stoppet opp i kulde, men vi lappet noen skruehull på en kompisbåt i vinter. De siste hulla vi fixa og hadde gelcoat på hadde vi ikke tid til å sitte med varmelampa på,

Da jeg var ute å så på båten her om dagen, hadde gelcoaten herdet fint. Det var rett over 0 grader da vi gjorde reparasjonene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja. Hva skal en si. Enkelte lærer nok aldri. 
Bunnstoffet slapp her og der, og lett skraping dro med seg store flak av skamdyrt Jotun Supreme “twin-turbo-rally-gt» bunnstoff garantert for stoffing kun hvert andre år (yeah, right..). 
Mitt blonde og blåøyde hode tenkte « hm.. båten er jo ikke SÅ stor.. Det kan jo ikke være all verdens jobb å skrape av gammelt bunnstoff og legge på nytt? Da kan jeg jo prime skroget i samme slengen. Det er sikkert lurt»

Feil. Det var en SINNSYK jobb å fjerne det gamle bunnstoffet!

Brukte kaustisk soda og tapetlim. Det tok jotun stoffet men ikke mye av det porøse laget under ( trolig polyester sparkel som en eller annen tidligere eier hadde sparklet så godt som hele skroget med.)

Prøvde å gå rett på med Mirka maskinen og 40 korning Abranett. Gikk alt for seint. 
BAC00839-C45A-4E9B-AB25-73C6F598659B.jpeg.ad083d0aca02aefc781b3fc82fdbc421.jpeg

 

Da ble det ny runde med høytrykkspyleren og aktiv jobbing med denne. Tok mye, men gjenstod likevel en del. 
 

Ny runde med Mirka. Betydelig lettere etter at høytrykk spyleren hadde fått jobbe litt ekstra. To fulle arbeidsdager senere var skroget rent. 
 

B42D5E6E-1191-4072-8E13-8F1AD2CC1B5F.jpeg.2fd9c817aef970396baa3a9adec9dfc9.jpeg

 

6B014A5B-DBF5-4C9D-B7DC-4AC22F688CB3.jpeg.a958ad58840ea2e7b1b4d5ae035d9f0e.jpeg
 

Rask tur innom Coop Bygg for å bli flådd for 14 båtpenger i Jotun primer og bunnstoff, så nok en full arbeidsdag under båten, denne gangen utstyrt med malingsrulle og verneutstyr type visir og mange lag beskyttende bekledning. 
(Slurvet litt med sistnevnte under første del av jobben. Om noen lurer så får en etseskader av kaustisk soda. Fant også ut at øynene heller ikke var spesielt glade i bunnstoff støv som fant veien rundt vernebrillene)

 

Første lag med primer er påført. Gruer meg til lag nr 2 i morgen. 
F5555C67-ABA6-49B6-A3A2-97C0A5A1E2B2.jpeg.7f0f4f3c4b0ac3d059b14ea47e6e4880.jpeg

 

5E1AF3DC-DF80-49A5-B42A-84BB25EB86A1.jpeg.cdd273badc1cc8d15f4c23c04edd0a5e.jpeg

 

På den positive siden er skroget i svært god stand, og har absolutt ingen tegn til osmose. Tenker jeg nå har gjort mitt for at den bekymringen kan ses bort ifra så lenge båten er i mitt eierskap,

og får heller leve med at kroppen gir klar beskjed om at jeg har passert 50 og normalt tilbringer dagene i en kontorstol. 
Takker gudene for at jeg ikke kjøpte en 55 foter!

 

FF

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 6 minutter siden:

Fant også ut at øynene heller ikke var spesielt glade i bunnstoff støv som fant veien rundt vernebrillene)

 

bunnstoff støv er no' dritt :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Du gale gode menneske!!!! Den der «skal bare» tendensen din medfører sinnsykt mye mye jobb!

Men du verden for et resultat!

Er det to-komponent primer du bruker? I så fall passer du vel på temperatur for herding?😁🫣😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

 

Er det to-komponent primer du bruker? I så fall passer du vel på temperatur for herding?😁🫣😃

Jepp. Hva i all verden kan gå galt når en bor i en by der en må velge mellom opphold og helt på grensen temperaturer for 2-komp eller pøsregn og god temp for 2-komp? Gikk for opsjon 1, lot kannene stå på vaskerommet med gulvvarme i natt, pakket dem godt inn i bilen, blandet sammen stort volum raskest mulig og lot blandingen stå i solen mens den hvilte 15 min før påføring. Hadde mellom 10 og 11 grader i dag, så prosessen kom godt i gang. Tenker det går bra denne gangen. 😉😄

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det nærmer seg sjøsetting!

Motorene går inn denne uken sies det. 

Gleder meg til å få vann under kjølen igjen, samt til å oppleve resultatet av 10% effekt økning nå som luften fra turboene går gjennom ladeluftkjølerne i stedet for rett i manifolden. Også spent på om balansering av propellene har hatt noen effekt. 
Følgende er gjort i perioden båten har ligget på land:

- renset begge fuel tanker

- klokket stb propellaksling (var helt fin)

- balansert begge propeller og korrigert stigningen på disse

- byttet talgpakninger i begge pakkbokser

- slipt skroget under vannlinjen ned til gelcoat og lagt på Jotun Barrier + 2 lag bunnstoff

- Koblet vekk og blendet av forvarming på motorene

- tettet eksos og kjølevannslekkasje fra eksos manifold babord motor

- byttet ventiler og ventilseter i oljedistribusjonshus begge motorer

- byttet slanger fra oljedistribusjonshus til oljefilter begge motorer

- overhalt sjøvannnspumper begge motorer 

- byttet termostater begge motorer

- utbedret lekkasje fra slange som styrer regulering av fuel pumpe styrbord maskin

- overhalt giroljekjøler styrbord

- fulloverhalt begge gir

- byttet veivaksling tetting bak svinghjul, begge motorer

- rubbet og polert skrog under fenderlist
IMG_0523.jpeg.3d1d05a336b361c46d9c64753ee882d9.jpeg
 

olje og filterbytte blir tatt når båten er tilbake på sjøen. 
 

FF

Link to post
Share on other sites

Vær så snill og si i fra til meg når du skal selge!😁😁😁

Du kan få Storebro i bytte!😃😃😃

Du verden for en jobb du gjør!👍👍👍

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hjalp en god kompis med en nødreparasjon av en lekk 5-tommers eksosslange her forleden, og kom på at jeg burde ferdigstille jobben tidligere eier startet på med bytte av eksos slanger i båten min. Slangene på babord side var fra byggeåret, og det var nok på tide at jeg gjorde jobben, gitt! 
Flaks kaller en sånt. 
70664582153__7CD94D5F-26E3-42EB-A386-0F039E84C59D.jpeg.1e28fa46c63428c19b9eef589ab33317.jpeg

FF

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

Dæven døtte! Hvordan ligger du an? Er båten på vannet?😅😅😃😃

Jepp, båten kom tilbake til sitt rette element i går ettermiddag. Noe oppretting av ene drivlinjen gjenstår, men ellers ser alt bra ut og vi satser på å kunne ta den i bruk igjen mot slutten av uken. 😊

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering:

Verkstedet har akkurat ferdigstilt jobben og har vært på testtur med båten. 
Jeg har vært spent på om arbeidet uført på båten ville ha noen særlig effekt på fart osv. Det har det!!! 
Ny toppfart 29.5 knop, opp fra 26. 

Ikke dårlig for en 32 år gammel dame på 14,3 meter og rundt 16 tonn vekt med originale motorer på 2x 380 hk.😀😀😀

 

«Litt» fornøyd nå!! 😄

Link to post
Share on other sites

Et kjempestort GRATTIS!!! Nå håper jeg at jeg ser deg på østlandet i egen båt om ikke så lenge! Og at du kan rapportere om en problemfri tur!!!
Da er det bare å nyte!! :thumbsup::flag_bp:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

@Chilli Solbris driver å purrer meg om oppdatering på tråden min og ham skal en jo høre på, så her kommer den. 


Hentet båten fra verkstedet 9. juni og fikk det brå-travelt med å få båten klar til Princess treff på Bekkjarvik dagen etter. Med god hjelp fra kona klarte vi det med ett skrik og fikk tatt årets første båttur i godt selskap med gode Princess venner. 
For dem av dere som ikke har vært på Bekkjarvik så kan plassen virkelig anbefales! 
IMG_0557.jpeg.632cfdbdbacc97e70506b7a6394f8122.jpeg

 

Ved ankomst hjemmehavn dagen etter kjente jeg lukten av fersk diesel fra maskinrommet. Hmmm.  
Inspeksjon avdekket raskt årsaken:

IMG_0559.jpeg.63e6e838bda05fbbde78fafcfa6786e2.jpeg

Tur og retur var koblet feil på babord maskin, og overtrykk i forfilteret hadde blåst ut pakningen og ødelagt innmaten i selve filteret. Verkstedet dekket kostnadene til nytt filter uten videre diskusjon og jeg valgte å montere dette selv. 
 

Juni og juli oppsummeres forøvrig best i form av bilder.

 
Dagstur i Nordåsvannet

IMG_0616.jpeg.c2c8c0bc0a6d60d31cc3403daf9cebbc.jpeg

 

Overnattingstur i Nordåsvannet

IMG_0626.jpeg.dd9c8e3830f9e764d55fdf224ac2e243.jpeg

 

Sommerferie på sørvestlandet

IMG_0684.jpeg.7125031abcde9e098bb0291888c0f88c.jpeg

 

IMG_0637.jpeg.91c262db11089b1c5ad4afa6f4252a5a.jpeg
 


 

Når jeg var på hennes alder fisket jeg med Sony walkman koblet på ørene. Hennes generasjon har byttet ut walkman med livestream til venneflokken 😄

IMG_0685.jpeg.c0f580060c7a4531eeede7936aef231c.jpeg
 

71260258501__F54225BE-2806-4C89-BB65-BF72179DC372.jpeg.d6b879a7358eeef5770902554797d77a.jpeg


Ferien oppsummert:

-3 dager med regn,

-14 dager med sol og temperaturer over 20 grader både i luften og i vannet

- jeg har ikke hatt behov for å ta frem verktøy en eneste gang i løpet av ferien.  
- båten er hinsides god i sjøen! Å kunne holde 20 knop i 1.5 meter motsjø uten at det er ett eneste slag i båten er noe jeg ikke har opplevd med så veldig mange andre båter. 

konklusjon:

Vi er VELDIG fornøyde med å ha Miss Sophie på sjøen igjen og jeg støtter kona i hennes gjentatte uttalelser i løpet av sommeren: «Jeg elsker denne båten.»

😊

 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 40 minutter siden:

@Chilli Solbris driver å purrer meg om oppdatering på tråden min og ham skal en jo høre på, så her kommer den. 


Hentet båten fra verkstedet 9. juni og fikk det brå-travelt med å få båten klar til Princess treff på Bekkjarvik dagen etter. Med god hjelp fra kona klarte vi det med ett skrik og fikk tatt årets første båttur i godt selskap med gode Princess venner. 
For dem av dere som ikke har vært på Bekkjarvik så kan plassen virkelig anbefales! 
IMG_0557.jpeg.632cfdbdbacc97e70506b7a6394f8122.jpeg

 

Ved ankomst hjemmehavn dagen etter kjente jeg lukten av fersk diesel fra maskinrommet. Hmmm.  
Inspeksjon avdekket raskt årsaken:

IMG_0559.jpeg.63e6e838bda05fbbde78fafcfa6786e2.jpeg

Tur og retur var koblet feil på babord maskin, og overtrykk i forfilteret hadde blåst ut pakningen og ødelagt innmaten i selve filteret. Verkstedet dekket kostnadene til nytt filter uten videre diskusjon og jeg valgte å montere dette selv. 
 

Juni og juli oppsummeres forøvrig best i form av bilder.

 
Dagstur i Nordåsvannet

IMG_0616.jpeg.c2c8c0bc0a6d60d31cc3403daf9cebbc.jpeg

 

Overnattingstur i Nordåsvannet

IMG_0626.jpeg.dd9c8e3830f9e764d55fdf224ac2e243.jpeg

 

Sommerferie på sørvestlandet

IMG_0684.jpeg.7125031abcde9e098bb0291888c0f88c.jpeg

 

IMG_0637.jpeg.91c262db11089b1c5ad4afa6f4252a5a.jpeg
 


 

Når jeg var på hennes alder fisket jeg med Sony walkman koblet på ørene. Hennes generasjon har byttet ut walkman med livestream til venneflokken 😄

IMG_0685.jpeg.c0f580060c7a4531eeede7936aef231c.jpeg
 

71260258501__F54225BE-2806-4C89-BB65-BF72179DC372.jpeg.d6b879a7358eeef5770902554797d77a.jpeg


Ferien oppsummert:

-3 dager med regn,

-14 dager med sol og temperaturer over 20 grader både i luften og i vannet

- jeg har ikke hatt behov for å ta frem verktøy en eneste gang i løpet av ferien.  
- båten er hinsides god i sjøen! Å kunne holde 20 knop i 1.5 meter motsjø uten at det er ett eneste slag i båten er noe jeg ikke har opplevd med så veldig mange andre båter. 

konklusjon:

Vi er VELDIG fornøyde med å ha Miss Sophie på sjøen igjen og jeg støtter kona i hennes gjentatte uttalelser i løpet av sommeren: «Jeg elsker denne båten.»

😊

 

Dette var rett og slett skikkelig god og deilig lesning! Fantadtisk @kdtran!

Og skulle det klø i skruhånda skal jeg alltid klare å lage plass til deg i motorrommet her!😁😁😁😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 5 minutter siden:

Dette var rett og slett skikkelig god og deilig lesning! Fantadtisk @kdtran!

Og skulle det klø i skruhånda skal jeg alltid klare å lage plass til deg i motorrommet her!😁😁😁😃😃😃

Hahaha. Kan love deg at jeg har en liten og foreløpig svært kort liste over ting som skal utbedres i egen båt, blant annet turtellere på styrbord maskin som har inntatt svensk blinklys status. Arbetar, arbetar inte osv. Mistenker pickup sensor ettersom problemet er det samme på begge styreposisjoner og ledningene fra sensor er tilsynelatende uskadde. 
Idiotpris på erstatningsturteller, og disse er koblet i parallell og ikke i serie så da starter jeg med den rimeligste komponenten i kjeden som også vil være den komponenten som gir samtidig feil på begge turtellere. Skal ha tilbud om tur til Fredrikstad i reserve dersom utfordringen blir for liten for meg. 😄
 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 9 minutter siden:

Hahaha. Kan love deg at jeg har en liten og foreløpig svært kort liste over ting som skal utbedres i egen båt, blant annet turtellere på styrbord maskin som har inntatt svensk blinklys status. Arbetar, arbetar inte osv. Mistenker pickup sensor ettersom problemet er det samme på begge styreposisjoner og ledningene fra sensor er tilsynelatende uskadde. 
Idiotpris på erstatningsturteller, og disse er koblet i parallell og ikke i serie så da starter jeg med den rimeligste komponenten i kjeden som også vil være den komponenten som gir samtidig feil på begge turtellere. Skal ha tilbud om tur til Fredrikstad i reserve dersom utfordringen blir for liten for meg. 😄
 

Hvis du vil ha VDO så se på stroem.no. Har ikke du rabatter der så har jeg😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...