Jump to content

Dejavu. Båt opp og motorer ut fra Princess 45


kdtran

Recommended Posts

@Komodo


Tror nok det er på tide at jeg finner frem Material Science 1-3 bøkene mine igjen. Har ikke sett i dem på gode 27-28 år, og har tydeligvis fortrengt alt det jeg engang lærte 😄

Lurer virkelig på hvilken stålkvalitet som er brukt. Det nesten som AISI316 å bore i, men ikke seigt som 316. (Tar lang tid å penetrere overflaten, selv med skarpt bor) Fargen på større ubehandlede flater er også mer blålig enn «vanlig» mykstål og sponet er mer finkornet. Nesten som om bladet «slipte» seg gjennom stålet i stedet for å kutte seg gjennom. Kom også ett par gnister når jeg kuttet, til tross for «halv fart» på drillen. Ikke uenig i at det kan være kaldvalset, for det skulle lite bevegelse til for knekke løs utkappet, men det var gnistene, sponstørrelsen og fargen som fikk meg til å tippe høyt karbon innhold. Korrosjon på utsiden der malingen har sluppet er grunn, og materialet korroderer ikke uniformt/i flak men heller mer lokalt (type pitting)

 

Har jobbet mye med 316 og messing men denne type materialoppførsel har jeg ikke opplevd før. 
 


 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 14 timer siden:

Tror nok det er på tide at jeg finner frem Material Science 1-3 bøkene mine igjen. Har ikke sett i dem på gode 27-28 år, og har tydeligvis fortrengt alt det jeg engang lærte 😄

Har du studert materialteknologi/maskiningeniør? Det er uansett aldri feil å børste støv av gammel kunnskap :thumbsup: Kunnskap er aldri tungt å bære :smiley:

 

Når det gjelder platene som tanken din er bygget av, så høres det jo ut som om det er litt hardt stål og kanskje litt høyt karboninnhold. Det at du ikke får generell korrosjon på overflaten, men heller antydning til pittings er nok ingen fordel. Generell korrosjon er en av fordelene med vanlig karbonstål. Da er det lettere å ha kontroll på hvor mye som ruster vekk. For en dieseltank bør det uansett ikke være noe stort problem. Men det som kan skje, i tillegg til problemet dersom du har vann i tanken, er at du kan få tildekkingskorrosjon under avleiringer som legger seg i tankbunn. Men det kan du få enten tanken er i alu, austenittisk rustfritt, eller karbonstål. Mantraet må derfor bli å holde tanken ren innvendig, da går det bra uansett :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Har du studert materialteknologi/maskiningeniør? Det er uansett aldri feil å børste støv av gammel kunnskap :thumbsup: Kunnskap er aldri tungt å bære :smiley:

Endte opp med en Sivilingeniør grad i Marint Maskineri på slutten av 90 tallet, og har jobbet med hurtiggående dieselmotorer til maritim bransje majoriteten av karrieren, inntil jeg for 4 år siden skiftet til maritim batteri bransje. 

God på systemer, men ikke fullt så god på absolutt alle bakenforliggende detaljer.

Nyskjerrigheten har jeg heldigvis beholdt, og jeg har gleden av å lære noe nytt hver dag. Kunnskap er som du sier aldri tung å bære. 😉

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke godt å si hvilket stål du har i tankene. Uansett spiller det ingen rolle så lenge du ikke skal sveise. Gehalten av karbon (C) har ingen betydning for hvor fort stål ruster, uten at jeg gidder å kverulere rundt det. Gehalten av karbon har noe å si for sveisbarhet, om sveisen vil bli svak for oppsprekking i HAZ ved ytre påvirkning, bruk av eleverte sveiseprosedyrer etc. Det som har betydning for rusting er blant annet gehalten av krom (Cr), molybden (Mo), kobber Cu osv. Og her er det en del kvaliteter ute og går, eksempelvis Corten. 

Link to post
Share on other sites

Skulle vært skikkelig artig å få puttet dere to i samme rom ( les Storebro) og bare lytta! Hadde vel blitt en skikkelig leksjon i gresk!

Og med Hulda ombord i tillegg snakker vi virkelig om et trekløver som hadde gitt fart i bratt læringskurve!

☺️☺️😁😁😁

Redigert av Chilli Solbris (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 38 minutter siden:

Skulle vært skikkelig artig å få puttet dere to i samme rom ( les Storebro) og bare lytta! Hadde vel blitt en skikkelig leksjon i gresk!

Og med Hulda ombord i tillegg snakker vi virkelig om et trekløver som hadde gitt fart i bratt læringskurve!

☺️☺️😁😁😁

Stygt redd for at maskinrommet hadde vært endevendt i løpet av den første halvtimen. Bare for å kvalitetssikre at du har gjort alt riktig, selvfølgelig. 😄

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev 30 minutter siden:

Stygt redd for at maskinrommet hadde vært endevendt i løpet av den første halvtimen. Bare for å kvalitetssikre at du har gjort alt riktig, selvfølgelig. 😄

😂😂😂

Jeg er sikker på at jeg hadde fått pepper fra dere alle tre!😄😄😄

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Til tross for at vinteren fortsatt ypper seg med sluddbyger osv tilsier kalenderen at det snart er vår.

Begge girkassene er nå overhalte og det viste seg at en av dem var nær totalhavarert mens den andre var «godt sliten». Kostnaden ble deretter…..

Regninger på flere hundre tusen kombinert med synet av skitten båt uten maskiner er bare deprimerende. 😔 

 

Som notorisk eier av eldre motorbåter har jeg tradisjon for å ha en lang liste av «må gjøres før sjøsetting». Hadde håpt at denne listen skulle begrense seg til vårpuss i år, men girkasse kostnaden tilsier at nå er det bare å brette opp armene og sette i gang med noe mer egeninnsats enn jeg var forberedt på. 

09478B82-A540-4FC7-B8C4-6EDBDB929401.jpeg.2d8b75474d2fa3656996be9e27089f4f.jpeg


Litt sol og varme nå, så håper jeg motivasjonen kommer for fullt.

FF

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det her var ikke lystig lesning! Hadde unnet deg et helt annet utfall av saken!

Gleden må være at du fikk begrenset muligheten for havari på tur! Nå vet du at det blir i orden. 
Men jeg vet meget godt hva reparasjon til flere hundre båtpenger gjør med lysten til å eie båt🥲

Men litt varme i været og vissheten om at deg blir helt i orden håper jeg hjelper på lysten til å gå løs på oppgaven!

Belønningen kommer når solen varmer og du sitter på loftet og ikke behøver å bekymre deg om annet enn at du blir solbrent!😊😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 1 time siden:

Begge girkassene er nå overhalte og det viste seg at en av dem var nær totalhavarert mens den andre var «godt sliten». Kostnaden ble deretter…..

Regninger på flere hundre tusen

Shit, det må ha vært en strek i regninga ja!

 

Men er det normalen at gearkassene er utslitt på disse båtene, eller har du vært uheldig? Reagerer også litt på at det koster flere hundre tusen å overhale og gear. Hva koster nye gearkasser?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Shit, det må ha vært en strek i regninga ja!

 

Men er det normalen at gearkassene er utslitt på disse båtene, eller har du vært uheldig? Reagerer også litt på at det koster flere hundre tusen å overhale og gear. Hva koster nye gearkasser?

Ikke normalt at kassene slites ut etter kun 2000 driftstimer, så her har det nok vært mangelfullt vedlikehold ++ over båtens levetid. Ene kassen hadde helt klart hatt vann i oljen. Rustne lagre, clutchplater etc. pumpene var vrak på begge kasser og i tillegg var ett av reduksjonsgirene defekt med utslitt glideflate for aksling.
Verkstedet som overhalte på vegne av Progress var visstnok overrasket over at jeg hadde hatt fremdrift i det hele tatt. 

Fikk alle delene i retur, men glemte å ta bilder i går. Var litt for sjokkert av kostnaden på 3-tall etterfulgt av noen siffer og nuller.. Nå er alle slitte deler byttet og kassene er å anse «som nye». Måtte ha lagt på gode kr 100 000,- per kasse for å få nye, og da måtte jeg i tillegg ha bygget om motorfundamentet ettersom 507 kassen har gått ut av produksjon. 

Link to post
Share on other sites

Hei @kdtran , har lest tråden din med interesse. Jeg ervervet 2 stk 507-1 kasser bak 2 stk 72EDC maskiner i fjor. Har ikke forsket dypt enda. 

Noen nevnte at treghet kan skyldes både kalibrering av edc og mangelfull smøring - det skal være et par smørenipler som trenger et par slag med pressa. 

Noe du kjenner til? 

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 40 minutter siden:

Noen nevnte at treghet kan skyldes både kalibrering av edc og mangelfull smøring - det skal være et par smørenipler som trenger et par slag med pressa. 

Noe du kjenner til? 

 

Old school opplegg hos meg. Mekaniske motorer og mekaniske hendler, så ingen EDC eller smørenipler. Husker ikke helt hva som står i manualen til girkassen, men ca 0.5-1 sekund forsinkelse før innslag er helt normalt så vidt jeg vet. 
Babord kasse som startet greien hos meg hadde plutselig 4-5 sekunder forsinkelse og til slutt gikk den ikke i revers i det hele tatt. Twindisc anbefaler sterkt instrumenter for overvåking av trykk og temperatur. Har ikke det hos meg enda, men kommer nok til å installere det. Denne erfaringen var i overkant dyrkjøpt men jeg er glad for at jeg bestemte meg for å få begge kassene overhalt når jeg først var i gang, benyttet anledningen til å ta en overfladisk tilstandskontroll av maskinene og byttet olje-bypass ventilene på begge motorer. ( Viste seg at det var sprekk i en av disse ventilene på babord maskin, noe som muligens kan forklare litt rar oljetrykk oppførsel på denne maskinen. Det var også en kjølevannslekkasje fra den babord eksos manifold + saltvannslekkasje fra kjølerne på styrbord maskin, ting som ikke var mulig å se når maskinene stod i båten)
Krysser fingrene for at det blir lenge til neste dyre overraskelse. 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 16 timer siden:

Ikke normalt at kassene slites ut etter kun 2000 driftstimer, så her har det nok vært mangelfullt vedlikehold ++ over båtens levetid. Ene kassen hadde helt klart hatt vann i oljen. Rustne lagre, clutchplater etc. pumpene var vrak på begge kasser og i tillegg var ett av reduksjonsgirene defekt med utslitt glideflate for aksling.
Verkstedet som overhalte på vegne av Progress var visstnok overrasket over at jeg hadde hatt fremdrift i det hele tatt. 

Fikk alle delene i retur, men glemte å ta bilder i går. Var litt for sjokkert av kostnaden på 3-tall etterfulgt av noen siffer og nuller.. Nå er alle slitte deler byttet og kassene er å anse «som nye». Måtte ha lagt på gode kr 100 000,- per kasse for å få nye, og da måtte jeg i tillegg ha bygget om motorfundamentet ettersom 507 kassen har gått ut av produksjon. 

Det var kjipe greier. Er ikke dette en båt som skulle være godt tatt vare på av forrige eier også? Må jo være godt mishandlet de girkassen der... 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 19 timer siden:

Ikke normalt at kassene slites ut etter kun 2000 driftstimer, så her har det nok vært mangelfullt vedlikehold ++ over båtens levetid. Ene kassen hadde helt klart hatt vann i oljen. Rustne lagre, clutchplater etc. pumpene var vrak på begge kasser og i tillegg var ett av reduksjonsgirene defekt med utslitt glideflate for aksling.
Verkstedet som overhalte på vegne av Progress var visstnok overrasket over at jeg hadde hatt fremdrift i det hele tatt. 

Tittet litt tilbake i tråden din nå og ser at du hadde en nærmest tett gearoljekjøler. Med tanke på at du ikke har hatt overvåkning av temperatur slik Twin-Disc anbefaler, tror du det kan ha vært årsaken til unormal slitasje på kassene? Og hvordan var kjøleren på den andre kassa?

 

kdtran skrev for 19 timer siden:

Var litt for sjokkert av kostnaden på 3-tall etterfulgt av noen siffer og nuller.. 

Say no more :sweat:  På en såpass gammel båt er jo dette mer enn en strek i regninga. Det begynner faktisk å bli en vesentlig andel av kjøpesummen. Men du startet tråden med at begge kasser skulle ut pga. ulyd og vibrasjoner. Håper du fikk forhandlet litt på kjøpesummen  på det grunnlaget. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 23 minutter siden:

Tittet litt tilbake i tråden din nå og ser at du hadde en nærmest tett gearoljekjøler. Med tanke på at du ikke har hatt overvåkning av temperatur slik Twin-Disc anbefaler, tror du det kan ha vært årsaken til unormal slitasje på kassene? Og hvordan var kjøleren på den andre kassa?

 

Say no more :sweat:  På en såpass gammel båt er jo dette mer enn en strek i regninga. Det begynner faktisk å bli en vesentlig andel av kjøpesummen. Men du startet tråden med at begge kasser skulle ut pga. ulyd og vibrasjoner. Håper du fikk forhandlet litt på kjøpesummen  på det grunnlaget. 

 

Kassen som var værst (Babord) hadde en kjøler som forrige eier overhalte i sitt eierskap. Aner ikke hvordan tilstanden var på denne før overhaling, men om en tar utgangspunkt i kjøleren jeg selv overhalte (styrbord) så er det ikke unaturlig å anta at kassene har levd under ugunstige driftsforhold.

Ulempen med å kjøpe gammel brukt båt er at det har vært 5 eiere før meg som jeg ikke har noen samlet vedlikeholdshistorikk fra, så årsakssammenhengen blir ren gjetting dessverre. Mtp kjøpesum så betalte jeg det båten var verdt på kjøpstidspunktet og samlet tilstanden på båten er VELDIG god.

 

Mistenker forøvrig at girkasser er noe som mange overser vedlikeholdet av, særlig siden det er 1000 timers intervall på oljeskift.

 

Har ikke annet valg enn å se på kostnaden i ett 10-års perspektiv, som er det jeg har for eierskap av båten. . 

 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg fikk med meg hvilken årsmodell båten din er, men det er kanskje ca 1988-1990? Akkurat dette temaet har jo vært diskutert opp og i mente flere ganger her på forumet, og konklusjonen er vel at på en så gammel båt med original motor, er det meget begrenset hva man kan forvente av videre levetid. Dette er jo mekanisk solide motorer og gear, men som du sier er det jo veldig vanskelig å få en komplett historikk på hvordan motor, og særlig gear, har blitt ivaretatt opp gjennom årene. 

 

Men med tanke på den tette kjøleren, og at den den andre kjøleren var renset av forrige eier, så tyder det jo på at begge kasser har gått med for dårlig kjøling. Jeg vet ikke hva Volvo sier om intervall på en slik kjølerservice, men dette synliggjør jo viktigheten av en slik rens og service. De fleste konsentrerer seg nok om kjølerne på motoren, og da i forbindelse med høy motortemperatur, noe som er en gjenganger på Volvo her på forumet. Men gearoljekjøleren har vel de fleste litt dårlig kontroll på, så den har vel en tendens til å gå for lut og kaldt vann.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde havari på babord kasse på min Fairline, og hadde kassa hos Progress. Min kasse kunne ikke reddes innenfor forsvarlig kostnad.
 

Men jeg lærte følgende: babord kasse går i revers. Det betyr av den har et innslag mer inne. Som betyr at olja blir varmere. Kassene er følsomme for varm olje (veldig følsomme). Volvo pleide visst notorisk å unnlate å ta hensyn til det ved sin dimensjonering av oljekjølere. 

Progress sa levetiden til på mine twin disc kasser normalt var 25.000 timer, men at babord kasser ofte har trøbbel etter 1500-2000 timer med originale kjølere. Deres råd til meg var: kjøp større kjølere av annet merke enn Volvo, og kryssbytt girkassene hver 2000 time. 
 

Hell i uhell fant jeg en brukt kasse på finn i god form. Og hell i uhell fant jeg ennå en kasse i god form som jeg hadde på lager så lenge jeg hadde båten. Jeg skiftet til større Bowman kjølere, og slurvet aldri med oljeskift på kassene etterpå. Hadde heller ikke noe mer trøbbel. Renset oljekjølerne (alle kjølerne) hvert 5. år.

 

Også en venn med en nyere Princess fikk havari på babord kasse (mener han hadde ZF) etter omlag 1600 timer. Det er flere tråder her inne om lignende tilfeller.

 

Kjøp større kjølere til de overhalte kassene!

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev for 5 timer siden:

..... Kassene er følsomme for varm olje (veldig følsomme). Volvo pleide visst notorisk å unnlate å ta hensyn til det ved sin dimensjonering av oljekjølere. 

Progress sa levetiden til på mine twin disc kasser normalt var 25.000 timer, men at babord kasser ofte har trøbbel etter 1500-2000 timer med originale kjølere. Deres råd til meg var: kjøp større kjølere av annet merke enn Volvo, og kryssbytt girkassene hver 2000 time. 

Twin Disc er tydelige i brukermanualen på at både trykk og temperatur skal ligge innenfor gitte områder, så det stemmer nok at avvik vil ha negative konsekvenser. Kjøper dog ikke helt argumentet om å overdimensjonere kjøleren, bortsett fra at en da har større buffer å gå på når kjøleren etter hvert tettes av avleiringer. Tenker en kommer langt med å følge lignende vedlikeholdsregimer som du fulgte på din båt.

 

Hulda skrev for 5 timer siden:

I tillegg spesifiserer vel alle gir-leverandører at girkjølere skal stå først i kjøleloopen. Der er det mange som synder, inkludert meg.

Girkjøleren bør nok ikke ligge som første punkt i sløyfen på disse kassene, ettersom minimum oljetemperatur er definert som 66 graderC ved normal drift. 

 

nordan family 27 skrev for 6 timer siden:

Hell i uhell fant jeg en brukt kasse på finn i god form.

Den oppsjonen fikk ikke jeg, dessverre. Fulloverhaling ble igangsatt uten at jeg eller verkstedet jeg bruker ble informert om behovet for dette, så jeg har en rettet en høflig klage til min part i saken og avventer svar derfra. De har opptrådd svært ryddig og profensjonelt i alt de har gjort sålangt, så jeg tenker vi skal klare å bli enige om en minnelig løsning.

Link to post
Share on other sites

Kjølere: Noe som har forundret meg er det nokså hyppige behovet for rensing av kjølere. De tetter seg blant annet av 'kalkavleiringer', hvilket betyr at sjøvannskretsen går varm. Selv hadde jeg motoroljekjøleren oppe for kontroll i 2002. Siden har den bare stått der og fungert. Jeg er enig i de som hevder at kjølerene er designet etter minimum kapasitet. Designet er vel styrt av plassbehov og pris. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...