Jump to content

Støpe igjen etter skrue gjennom glassfiber skrog, under vannlinja


Vingen300

Recommended Posts

Komodo skrev 9 minutter siden:

😅😅🤣🤣

Men jeg er perfekt og ha med når man skal kjøpe båt da, selger føler vel nesten at han var glad han fikk solgt båten til halv pris og slapp unna regninga på 100k, bare i småskader på størrelse med en 1kr og krakeleringer som er 1x150mm 

Link to post

Kjære all verden! Det er ikke snakk om å bruke et ordinært sparkel!

Det er jo en fortykket polyester tilsatt fiber! Altså glassfiber med polyester!

Lager man hullet kont vil det bli en plugg. 
I dette tilfellet er det skrudd fra innsiden. Altså er det tilgang på innsiden. Jeg går ut i fra at trådstarter vil fikse utseendet på innsiden. Er man redd for gjennomslag så slip ned og legg matte!

Men jeg gjentar: På mine tre skruehull er det ikke antydning til hverken svekkelse, sprekkdannelse eller noen form for lekkasje. Jeg sover meget godt med det. 
Det er selvsagt ikke noe i veien for å slipe ut et større område og støpe i vei med matter. 
Men pass i hvert fall på temperaturen så herdingen ikke stopper. Det er ikke noe bedre. 
 Lykke til og slutt herfra!

Edited by Chilli Solbris
Link to post
56 minutes ago, Komodo said:

Men man kan ikke sette likhetstegn mellom en strukturell skade og en skade i skroget generelt. Nå er ikke jeg båtbygger, men forholder meg til begrepet "strukturell skade" generelt. En strukturell skade er en skade som går på den bærende konstruksjonen, eller for å si det på en annen måte, påvirker konstruksjonens styrke. 

 

 

Så, denne distinksjonen mellom strukturell og kosmetisk skade er noe jeg har plukket opp fra Boatworks Today. Jeg synes det er en nyttig distinksjon, og jeg forstår at det kan misforstås til å handle om bærende konstruksjon o.l.. Struktur handler om byggemåte (ordet kommer fra latinsk 'structura' som betyr byggemåte), og jeg anser det som en viktig egenskap med byggemåten på en glassfiberbåt at skroget under vannlinjen utført i laminat. Og at denne byggemåten ivaretas når det gjøres utbedringer. 

Link to post
3 hours ago, Grønngylt said:

Jeg holder ikke kurs, men jeg er ansvarlig på ett norboat godkjent plastverksted, eneste måten jeg ville godkjent andre sin jobb er støp fra begge sider. Det tar ikke så mye ekstra tid å gjøre det skikkeligt med engang. 

 

Dette synes jeg er et vesentlig poeng. Hvis tilgangen er ok så er det ikke mye ekstra arbeid å gjøre utbedringen med støping fra begge sider. Og det er vel få som vil argumentere mot at dette er en mer solid løsning?

 

Hvis laminatet er tykt  så kan vel en løsning med armert sparkel funke. Da får man vedheft i hele 'røret'.  Men jeg ville ikke gjort det på den måten. Helt uavhengig av hvor stort hullet var. Horses for courses...

Link to post
Chilli Solbris skrev 27 minutter siden:

Kjære all verden! Det er ikke snakk om å bruke et ordinært sparkel!

Det er jo en fortykket polyester tilsatt fiber! Altså glassfiber med polyester!

 

Helt normal glassfibersparkel med andre ord, kommer i mange fancy bokser og alltid en liten tube med rød/rosa/gul/blå herder i. 

 

Thostr skrev 8 minutter siden:

 

Dette synes jeg er et vesentlig poeng. Hvis tilgangen er ok så er det ikke mye ekstra arbeid å gjøre utbedringen med støping fra begge sider. Og det er vel få som vil argumentere mot at dette er en mer solid løsning?

 

Hvis laminatet er tykt  så kan vel en løsning med armert sparkel funke. Da får man vedheft i hele 'røret'.  Men jeg ville ikke gjort det på den måten. Helt uavhengig av hvor stort hullet var. Horses for courses...

 

Hvis vi hadde blitt tatt i og sparkle igjen ett hull på den måten, så kunne autorisasjonen fordufta. Hadde kunden hatt båten på vannet, sparkel driten løsna og båten tok inn vann, så forsikringer og drit blei innvolvert, så hadde det blitt haraball og mange utrivelige diskusjoner 

Link to post
23 minutes ago, Grønngylt said:

Hvis vi hadde blitt tatt i og sparkle igjen ett hull på den måten, så kunne autorisasjonen fordufta. Hadde kunden hatt båten på vannet, sparkel driten løsna og båten tok inn vann, så forsikringer og drit blei innvolvert, så hadde det blitt haraball og mange utrivelige diskusjoner 


Akkurat. Jeg er ikke overrasket. 

 

En kompis av meg hadde et et lite hull etter en skru under vannlinjen, og jeg fortalte ham hvordan jeg ville gått fram for å fikse dette. Mens han holdt på å rigge seg til for å slipe så kom det en en annen kar og sa at det bare var tull å slipe og at han kunne tette hullet med polyester-sparkel. Han var til og med så hjelpsom at han hjalp ham sparkle igjen dette hullet med sparkel han hadde liggende. Easy peasy, lemon squeezy! Det regnet på natten etter at fiksen var gjort, og kompisen min oppdaget dagen etter at det rant regnvann _ut_ gjennom 'reparasjonen' :-D . Tipper det var krymping og generelt dårlig håndverk, men kompisen min var ikke imponert - og selvsagt happy med å ha oppdaget det før utsett. Han slipte ned fra inn- og utside og gjorde en helt kurrant støpe-rep selv på kort tid. Jeg skjønner ikke at folk skal spare tid her.

Edited by Thostr
Link to post
LM 605 skrev for 11 timer siden:

Trådstarter begynner vel nå og få nok informasjon ang. tetting av dette "hullet"  :wink:

 

Her har det kommet en hel del informasjon ja, :thumbsup:

Så planen nå er som følger:

- ut med skruen

- puss vekk maling på innsiden rundt hullet

- lag kon på utsiden

- rasp/puss grovt i kon'et

- temp på min. 15 grader på overflatene

- Fyll fra utsiden med armert polyester sparkel

- støp på innsiden, min. 2 lag duk, 45 grader på hverandre.

- Puss pent/flatt der nødvendig på utsiden

- 2 komponent primer på innsiden og utsiden. (flere strøk på utsiden)

- bunnstoff

 

Da har jeg trua på at det både blir tett, og bør holde tett for fremtiden.

Link to post

Har egentlig ingen formell kunnskap om dette, så dette blir bare synsing.

 

Det finnes jo mange eksempler på skruer under vannlinjen, som aldri har gitt problemer. F.eks alle bdeplattformer, som var laget i syrefaste rør. Ofte med 8 eller 10mm bolter. Samme gjelder sinkanoder eller jordingsplater.

 

Her snakker vi om en 3 mm skrue. Ken ikke denne bare slipes ned på utsiden og males over med tokomponent maling, så bunnstoff.?

 

 

 

Link to post
JRK skrev 13 minutter siden:

Har egentlig ingen formell kunnskap om dette, så dette blir bare synsing.

 

Det finnes jo mange eksempler på skruer under vannlinjen, som aldri har gitt problemer. F.eks alle bdeplattformer, som var laget i syrefaste rør. Ofte med 8 eller 10mm bolter. Samme gjelder sinkanoder eller jordingsplater.

 

Her snakker vi om en 3 mm skrue. Ken ikke denne bare slipes ned på utsiden og males over med tokomponent maling, så bunnstoff.?

 

 

 

Den kan ikke slipes ned og bare males over fordi dette er en skrue som ikke er sikret med mothold. Gjennomgående bolter er ikke noe problem så lenge man bruker korrekt tettemasse og låsing med mutter på den ene eller andre siden. 

Link to post
Vingen300 skrev 1 time siden:

Så planen nå er som følger:

- ut med skruen

- puss vekk maling på innsiden rundt hullet

- lag kon på utsiden

- rasp/puss grovt i kon'et

- temp på min. 15 grader på overflatene

- Fyll fra utsiden med armert polyester sparkel

- støp på innsiden, min. 2 lag duk, 45 grader på hverandre.

- Puss pent/flatt der nødvendig på utsiden

- 2 komponent primer på innsiden og utsiden. (flere strøk på utsiden)

- bunnstoff

 

Da har jeg trua på at det både blir tett, og bør holde tett for fremtiden.

 

Klart det blir tett! Men generelt ville jeg ha støpt over pluggen istedenfor andre siden av laminatet. Hvis dette er et ikke synlig sted på innsiden ville jeg ha forsenket og sparklet igjen hullet fra innsiden, og deretter støpt over det samme området. Hvis reparasjonen ikke går tvers gjennom hadde jeg antagelig forsenket bittelitt fra utsiden og lagt på en liten desj sparkel der også.

Link to post
Grønngylt skrev for 18 timer siden:

På skaden under, var det ikke hull engang, men støpt, det blei det, på en måte som er god nok til å gjenopprette båten til sin opprinnelige stand 

Ikke proffe når det gjelder verneutstyr...

image.png.c58a9c4cf560b9d0fd9650051d44039c.png

Hempel anbefaler  5 strøk 2 komp under vannlinjen etter rep. for at laget skal bli tett, så da hadde jeg gått for glasfiber sparkel  i det mye omtalte 3 mm hullet  og  et par lag med 2 komp på innsiden også . 

 

 

Edited by Roger jo
Link to post
Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Den kan ikke slipes ned og bare males over fordi dette er en skrue som ikke er sikret med mothold. Gjennomgående bolter er ikke noe problem så lenge man bruker korrekt tettemasse og låsing med mutter på den ene eller andre siden. 

 

Må bare innrømme at jeg ikke helt forstår hvilket mothold du snakker om. Eneste måten å få ut denne skruen er vel å skru den ut. Hvilke krefter er det du snakker om som kan presse den ut pga manglende mothold?

Link to post

Temperaturendringer kanskje? Har sett mange skruer som over år skrur seg ut selv, og antar det er pga temperaturendringer som gjør at metallet utvider seg og krymper. Blir jo relativt jevn temp der når den ligger på vann, men ikke når den er på land. Ren gjetting fra min side da jeg ikke har observert det med skruer i glassfiber.

Link to post
index skrev 44 minutter siden:

Synd ikke all tiden brukt i denne tråden kunne blitt brukt til å fikse hullet. Da hadde det vært i orden nå:giggle:

😂😂😂

JRK skrev for 1 time siden:

 

Må bare innrømme at jeg ikke helt forstår hvilket mothold du snakker om. Eneste måten å få ut denne skruen er vel å skru den ut. Hvilke krefter er det du snakker om som kan presse den ut pga manglende mothold?

Vibrasjoner i skroget kan jo gjøre at skruen  jobber og bearbeides til å løsne sakte. 
Mothold blir de kreftene du får når du skrur en maskinskrue sammen med en mutter og drar til. Gjerne med en låseskive.

Link to post

Jeg er enig i at det eneste riktige er å slipe en kon, minst 1:10 ganger tykkelsen på laminatet, og laminere. Jeg ville brukt epoxy og vevd duk. Å bare sette inn en propp med sparkel vil jeg fraråde, det vil kunne sprekke og begynne å lekke en dag siden det ikke vil være glassfiber-binding mellom kanten av hullet og sparkelmassen. 

Link to post
Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

😂😂😂

Vibrasjoner i skroget kan jo gjøre at skruen  jobber og bearbeides til å løsne sakte. 
Mothold blir de kreftene du får når du skrur en maskinskrue sammen med en mutter og drar til. Gjerne med en låseskive.

Joda, har jo opplevd at kalesje knapeer har løsnet, Men så ikke for meg at en skrue uten belastning skulle kunne løsne. Takk for fin  forklaring :yesnod:

Link to post

Ikke tvil om hva jeg hadde gjort, eller har gjort... Alle skader under vannlinjen blir for egen del fikset med sliping fra begge sider og bruk av epoxy da epoxy har mye bedre vedheft mot gammel laminat enn det polyester har. Fikset selv et hull i båten min som var fikset med sparkel. Sparkelen som tettet hullet var på ingen måte betryggende, og selv om jeg fikset en annen lekkasje også, så mistenker jeg at hoveddelen av lekkasjen jeg hadde kom fra dette hullet som var forsøkt fikset med sparkel.  Selv om dette var litt større enn bare en skrue, så ser jeg for meg at man fort kan støte på de samme utfordringene med å få det helt tett. 

Link to post
Fortego skrev 28 minutter siden:

Ikke tvil om hva jeg hadde gjort, eller har gjort... Alle skader under vannlinjen blir for egen del fikset med sliping fra begge sider og bruk av epoxy da epoxy har mye bedre vedheft mot gammel laminat enn det polyester har. Fikset selv et hull i båten min som var fikset med sparkel. Sparkelen som tettet hullet var på ingen måte betryggende, og selv om jeg fikset en annen lekkasje også, så mistenker jeg at hoveddelen av lekkasjen jeg hadde kom fra dette hullet som var forsøkt fikset med sparkel.  Selv om dette var litt større enn bare en skrue, så ser jeg for meg at man fort kan støte på de samme utfordringene med å få det helt tett. 

Har du tatt vedheftsprøver av vedheft for epoxy og polyester?

Link to post
7 hours ago, Chilli Solbris said:

Har du tatt vedheftsprøver av vedheft for epoxy og polyester?

Jeg har gjort det mange ganger. Opprinnelig laminat kommet med hver gang. Testet vedheft på en blykjøl en gang, da kom det bly med ved avrivning.

 

Har du testet vedheft på pluggene dine?

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...