bellen Svart 3.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 Det var da veldig smal den virket? Akkurat så bred som båten? Skal den ligge å subbe i kantene? Tja... Med en seilingsbredde på 26,5 meter, så burde det gå rimelig greit for en stor båt å komme seg gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 3.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 Håper jeg slipper å møte en sånn en inne i tunellen Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 3.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 Hvordan blir opplegget for de største båtene, så de ikke skraper borti kantene? Må de bruke egen beregning/beskyttelse ,eller blir det noe opplegg i selve tunnelen en som beskytter skutesidene? Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
pacuare Svart 3.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 Får håpe det ikke blir noe av tunellen, hvis det blir noe av bør det være noe lignende som Panamakanalen der lokomotiv drar skip gjennom. Dermed slipper en også utslippene fra skipet i tunellen. Og skipene holdes riktig sideveis. Kan ikke være lett å styre med noen meters klaring i 2 kilometer. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 Tror nok det meste er tenkt på allereide. Tunnelen har tross alt blitt utredet 5-6 ganger og kommer mest sansynlig opp i Ntp i 2019. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2017 17-18 ganger... Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Endelig Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 https://www.nrk.no/sognogfjordane/regjeringa-blar-opp-2_7-milliardar-til-verdas-forste-skipstunnel-1.13405639 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Flaggdag i dag!! Dette var bra. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 (redigert) Finnes det lignende tunneller for større skip andre steder i verden i dag? Jeg har googlet uten å finne noe. Er litt interessert i hvordan det gjøres praktisk med avfendring osv. Redigert 2.Mars.2017 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Fantastisk! Ein gledens dag! Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Veit ikkje heilt kva eg skal sei. Har gått på utsida eit par gonger. Langt større oppleving enn gjennom dette holet. Vert sjølvsagt berre brukt i ruskevær sidan det vil koste mykje "bompengar". Hurtigruta vil bruke den minst mogeleg. Er nok eit greitt prosjekt, og ikkje for komplisert, men eg lurar på korleis dei vil halda skipa midt i opningen. Her er små marginer. Kjem dei for nær ei av sidene vil skipet automatisk bli trekt inn mot den samme sida. Men alt dette er det sjølvsagt tenkt på, eg lurar berre på korleis det er løyst. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 (...) Kan ikke være lett å styre med noen meters klaring i 2 kilometer. Er det ikke bare å sikte godt når man entrer tunnelen og kjappe seg å skru på autopiloten, da? ;-) Mer seriøst - de bør vel ha et eller annet trekksystem for store båter, med god polstring ("rullehjul") på siden som gir lav friksjon og null skader på båten hvis den toucher sidene. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 2.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2017 Mye utregninger og testing i modelltank ligger til grunn for dette. Det har vært oppunder 20 utredninger. Det har vel ikke vært snakk om at det skal koste noe. Dessuten, med motorbåten sparer man fort 500-1000 kr i diesel ved å gå tunnel. Jo, det er fint å gå Stadhavet i akseptabelt vær. For oss som driver med fritidsbåt, så betyr dette at man kan starte båtferien sydover når ferien begynner, ikke når Stad er rolig. Og man kan gå Vestlandet nordover uten å måtte stresse for å rekke et vindu i været. Det er mye transport av levende fisk over Stad, og dette gjør at fisken ikke blir like stresset. Når tunnelen kommer, kan man gå innaskjers fra Bud til Sletta Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2020 Da er det klart. Regjeringspartiene har innvilget 75 millioner kroner til oppstart av Stad skipstunnel neste år. Utklipp fra Sunnmørsposten: Frp fikk gjennomslag i budsjettforhandlingene: Kutter bompengene på Tresfjordbrua og bygger skipstunnel 75 millioner kroner til oppstart av Stad skipstunnel og fjerning av bompengene på Tresfjordbrua er to av seierne Frp fikk i budsjettforhandlingene med regjeringspartiene. – At regjeringen ikke satte av penger til Stad skipstunnel i statsbudsjettet var et løftebrudd til Kyst-Norge fra regjeringen. Derfor er jeg svært glad for å fortelle at vi sørger for at det blir satt av oppstartsmidler, sier Sylvi Listhaug. – Det fantes ingen gode argumenter for å ikke starte dette prosjektet nå. Frp har sørget for at vi i løpet av neste vår kan sette byggingen av Stad skipstunnel i gang. Det ser jeg fram til, sier Frank Sve. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 1.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2020 Jon Georg Dalehølet blir bra. Ett svart høl i fjellsiden som vil ha plass til veldig mange milliarder. Forhandlet frem av partiet mot økning av skatter og avgifter, så da må det vel bli brukerbetaling. Tro om lystbåter får trenge seg inn i Pengehølet, og hvor mye nytelsen vil koste? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2020 Hper skrev 1 time siden: og hvor mye nytelsen vil koste? Her nytter det ikke å stenge eller avgiftsbelegge "omkjøringsveien". Så prisen må reflektere kost/nytte for potensielle brukere. Veldig spennenede prosjekt. Jeg er skeptisk til lønnsomheten, men lar meg gjerne overraske . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Brigg Svart 2.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2020 Jeg er glad vi har politikere som klarer å se nytten av en investering selv om de kanskje ikke kommer til å bruke den selv. Jeg håper andre lar seg inspirere av dette. Her får vi en stor forbedring i fremkommeligheten langs en utsatt kyststrekning, både for nyttetrafikk og fritidsbåter. I tillegg får vi antagelig en stor attraksjon, feks. for turister som reiser med en fremtidig hurtigbåtrute mellom Ålesund og Bergen. En rute som i dag ikke er mulig pga forholdene rundt Statt. Og investeringskostnaden? Tja, ikke mer enn tilsvarende gjennomsnittlig kostnadsoverskridelse på grunnarbeidene på kulturbygg andre steder i landet. Eller ikke mer enn drøye to års driftstilskudd til et museum. Det må vi ta oss råd til, mener jeg. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mouche Svart 2.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2020 Minner om at det snart er åtte år siden tråden ble startet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Eureka Svart 2.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2020 Mouche, hva så? Skulle det vært åpna en ny tråd? Det er gledelige nyheter at arbeidet nå kan starte. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2020 (redigert) Ja, det er en gledelig nyhet for næringslivet der oppe...ingen tvil om det... Men er det noen som vet hvordan tilgangen/bruken på tunnelen blir...? Blir det bare nyttetrafikk, eller ..? Regner med hurtigbåtene fra Bergen ikke vil ha endestopp i Selje etter den åpningen.. Redigert 2.Desember.2020 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 2.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2020 Det hadde vært fint om man i større grad sparte de barnslige politiske sleivsparkene, det ødelegger så utrolig mange tråder. Medlemmer som normalt er flinke med å ordlegge seg, burde ha bedre vokabular enn gjentagne forsøk på å ilegge politiske motstandere billige kallenavn. En annen ting som også blir litt vel masete i lengden, er at vi som ved en uforskyldt hendelse ble unnfanget i hovestaden og dermed har naturlig tilhold i området, stadig får kjeft for pengebruken til stortinget. Ikke har vi mer nytte av nevnte bygning enn andre, ikke har vi mer makt over de som har tilhold der. Hver mann sin stemme. Det er heller ikke vi som bestemmer om institusjoner skal ligge i hovedstaden og da heller ikke vi som bestemmer pengebruken eller prioritering av slikt. Takk. Hvorvidt skipstunnelen bør/ikke bør bygges, har jeg ingen formening om, men synes det er interessant å følge utviklingen, bare man kunne holde seg saklig. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
sunnmøre Svart 2.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2020 Skulle gjerne diskutert litt krig dei politiske prioriteringane i Noreg, men er enig med det Shore seier, så det gjer eg ikkje. Uansett så er dette spennande. Det blir heilt sikkert vanskeleg å rekne på eit kost-nytte forhold dersom tunnellen blir bygd, og ein skal gjere ei evaluering i framtida. Dersom ein kan hindre ei framtidig ulykke med t.d. ei hurtigrute full av passasjerar, så er det snakk om store pengar for samfunnet. Vi har opplevd nokre kritiske situasjonar utanfor Stad opp gjennom åra, så det er ikkje urealistisk å tru at dei ein eller annan gong vil gå skikkeleg gale med eit skip der. For oss med småbåtar så er det i alle fall kjekt. Har blitt ein del døgn venting ved passering opp gjennom åra..... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2020 Mouche skrev for 2 timer siden: Minner om at det snart er åtte år siden tråden ble startet! Ja, og det er et veldig kort tidsaskpekt i forhold til hvor lenge det har vært arbeidet med å få igang arbeidet med tunnelen. Hadde 2.verdenskrig vart bare ett år til, så hadde arbeidet allerede startet den gang. Eldste tegninger som er funnet av skipstunnelen er tegnet på 1800-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2020 Eureka skrev for 1 time siden: Mouche, hva så? Skulle det vært åpna en ny tråd? Det er gledelige nyheter at arbeidet nå kan starte. Tja, første innlegget i denne tråden fra 2013 sier at det er bevilget 1.100.000.000 mens det nå er glede over at det er bevilget 75.000.000 så utviklingen går kanskje fremover, eller kanskje ikke? Hva regningen til slutt vil kunne bli tør jeg ikke tenke på, men er litt tvilende til nytteeffekten! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.