Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Vet ikke om det har vert diskutert tidligere i denne tråden (har ikke lest alt) .. Men på moderne nyttefartøy blir det noen lange minutt med 100 decibel alarmer hylende ut av hvert instrument :-) . Det er nå engang slik at når en mister et gps / satelitt signal så utløser dette en serie med alarmer og utstyr (radiostasjon , vdr , ecdis , vsat , etc) som vil vere ute av funksjon. Mye av dette tar tid å kjøre opp igjen også. Vil tro at hurtigruten vil få endel utfordringer med dette ?

Jeg vil tro de setter opp en re-rad for å unngå dette.

Link to post
Share on other sites

Hva er en re-rad ? Trodde gyro stabiliserte sat antenner , samt gps antenner krevde fri sikt fortsatt? Tror de fleste på broen kan å kvåittere alarmer men det tar dessverre endel minutter å få utstyr opp å gå igjen - spesielt når maskin ringer opp for de internett ikke fungerer :-)

Link to post
Share on other sites

En re-rad eller re-radiating device er en sånn dings som settes opp for å repetere GPS signalet til skjermede steder. For eksempel brukes den på verkstedet, i hangarer eller under dekk på båter for å sjekke at GPS transpondere virker som de skal.

Ulempen er at de speiler posisjonen til re-rad antenna og ikke posisjonen til antenna på de apparatet man jobber på. Koster fra ca. US$ 100 for et en-frekvens system til mange tusen dollar for en som tar alt.

Link to post
Share on other sites

Ser at noen tar sikte på at vi får hurtigbåter Bergen - Ålesund osv. Ja muligens dette kan bli liv lage en stund. Årsaken til at det kolapser med ruten Bergen - Stavanger er som nevnt at bussen utkonkurere denne strekningen med flere daglige avganger. Det samme kan nok skje med Bergen - Ålesund når E39 blir oppgradert til det bedre. Idag kjøres strekningen med bil på ca. 7-8 timer med ferger. Hurtigbåt Bergen Seje ca. 6 timer...

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

I rapporten Rattsø denne veka la fram - «Produktivitet - grunnlag for vekst»

Samfunnsøkonomisk tap kontra gevinst. Det er jo ikke så vanskelig å finne tapsprosjekter over det ganske land og som ikke gir fem flate ører i gevinst hele 24/7/365. Likevel fullfører vi disse prosjektene av hensyn til at noen få kan få sin politiske fordel av en utvikling som spres rundt hele landet. Vi har jo en god del sykehus som går for halv maskin om natta, lange tuneller hvor nesten ingen passerer om natta, holmekollen, vikesund, Lillehammer, som står stille mesteparten av året. Ja ta også med operaen i Oslo som absolutt ikke klarer seg uten tilskudd. Samfunnsøkonomisk....

 

Og likevell klarer vi ikke å ha vann i basengene :giggle:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med deg Mulligan. Listen er ganske lang. Sist helg kjørte jeg strekningen Kristiansand - Tønsberg på ca. 3 timer. 1 time kortere enn hva jeg har gjort før. Samfunnsøkonomisk positivt ?? I hvertfall som trivselfaktor vist dette gjelder i regnskapet. Bompengene faller på meg.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 5 måneder senere...

Hvordan blir opplegget for de største båtene, så de ikke skraper borti kantene? Må de bruke egen beregning/beskyttelse ,eller blir det noe opplegg i selve tunnelen en som beskytter skutesidene?

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Får håpe det ikke blir noe av tunellen, hvis det blir noe av bør det være noe lignende som Panamakanalen der lokomotiv drar skip gjennom. Dermed slipper en også utslippene fra skipet i tunellen. Og skipene holdes riktig sideveis. Kan ikke være lett å styre med noen meters klaring i 2 kilometer.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...