Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Veit ikkje heilt kva eg skal sei. Har gått på utsida eit par gonger. Langt større oppleving enn gjennom dette holet. Vert sjølvsagt berre brukt i ruskevær sidan det vil koste mykje "bompengar". Hurtigruta vil bruke den minst mogeleg. Er nok eit greitt prosjekt, og ikkje for komplisert, men eg lurar på korleis dei vil halda skipa midt i opningen. Her er små marginer. Kjem dei for nær ei av sidene vil skipet automatisk bli trekt inn mot den samme sida. Men alt dette er det sjølvsagt tenkt på, eg lurar berre på korleis det er løyst.

Link to post
Share on other sites

(...) Kan ikke være lett å styre med noen meters klaring i 2 kilometer.

Er det ikke bare å sikte godt når man entrer tunnelen og kjappe seg å skru på autopiloten, da? ;-)

 

Mer seriøst - de bør vel ha et eller annet trekksystem for store båter, med god polstring ("rullehjul") på siden som gir lav friksjon og null skader på båten hvis den toucher sidene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Mye utregninger og testing i modelltank ligger til grunn for dette. Det har vært oppunder 20 utredninger.

 

Det har vel ikke vært snakk om at det skal koste noe. Dessuten, med motorbåten sparer man fort 500-1000 kr i diesel ved å gå tunnel.

 

Jo, det er fint å gå Stadhavet i akseptabelt vær.

For oss som driver med fritidsbåt, så betyr dette at man kan starte båtferien sydover når ferien begynner, ikke når Stad er rolig. Og man kan gå Vestlandet nordover uten å måtte stresse for å rekke et vindu i været.

 

Det er mye transport av levende fisk over Stad, og dette gjør at fisken ikke blir like stresset.

 

Når tunnelen kommer, kan man gå innaskjers fra Bud til Sletta

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
  • 1 måned senere...
Lazyjack skrev On 2.3.2017 at 16.19:

Finnes det lignende tunneller for større skip andre steder i verden i dag? Jeg har googlet uten å finne noe. Er litt interessert i hvordan det gjøres praktisk med avfendring osv.

Kan vel sammenligne det med å kjøre inn i en sluse.

 

For å kjøre inn i slusene i Panama kanalen så brukes "lokomotiv" for å dra og kontrollere båten.

St. Lawrence canal med store sluser har kun treverk til fendring på kai kanten.

 

En løpekatt eller "Lokomotiv" for å dra de største båtene igjennom hadde kanskje vært lurt.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir virkelig forbauset om den blir bygget....

Alt for mange som roper om manglende nytte/behov og her taler jo omtrent alt mot utbygging:
- Aldri blitt gjort før
- Dyrt, uavklart kost.

- Gjelder ikke bil/tog
- Og sist, men definitivt ikke minst: Er langt utafor både Ring 1 og 3.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Meningsløst prosjekt. Samfunnsøkonomisk kan det aldri regnes hjem. Bruk heller pengene på E39. Store skip klarer fint å gå utenom. Fiskebåter også. Fritisbåter kan godt vente på fint vær. Hadde vært fint med hurtigbåt fra Trondheim til Stavanger, men til denne kostnaden mener jeg buss er bedre. Med dagens miljøfokus er uansett hurtigbåter dødene. Hurtigruta har vel sagt at de ikke kommer til å bruke den. Da gjenstår noen få kystbåter. Til en kost av 10 mrd (kosten har doblet seg en gang, skjer sikkert igjen. 

 

Jeg har krysset stadt ca 10 ganger. En gang i storm (som ble dyrt), en gang i sterk kuling. 3 ganger med «flatt» vann og vindstille. Har seilbåt, så båten er i stand til å krysse stadt i kuling, men komforten gjør at vi venter på bedre vær. 

Link to post
Share on other sites

Det tragiske er at politikere ikke tar lederskap og gjennomfører prosjekt.

De sender prosjekt ut på utallige utsettelser istedet for å beslutte. Dette ser vi med sykehus, flyplass(Gardemoen-Fornebu) og veiprosjekter. Hadde ikke samferdselsminister Opseth  satt enkelte politikere sjakk matt, så hadde de vel kranglet ennå om flyplassen:giggle:

 

Det diskuteres ikke hva det koster med konsulenter og nye utredninger. Vi har mange i landet som lever godt på at politikere ber om stadig nye utredninger. Jeg ser det også i jobben offshore, stadig nye "dybdestudier" og med så dyre løsninger at de vet at det må utredes på nytt !

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Otto R said:

Det tragiske er at politikere ikke tar lederskap og gjennomfører prosjekt.

Det eneste det virker som de evner å ta avgjørelser er når noe skal legges ned i full fart, hvor store deler av folket ikke forstår hva som ligger bak.

Som salget av Olavsvern marinebase, flytting av overvåkingsflyene fra en fullt fungerende base på Andenes til en kvasiløsning på Evenes, og så videre. 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Vi får vel de politikerne og de politiske resultater de fleste av oss vil ha. eller?

 

Men at "folk flest" og "de i distriktene" finner seg i å bli løyet midt i fleisen som den sittende regjeringa har prestert på nær sagt de fleste områder av betydning er jo rett og slett utrolig.. kunne like gjerne hatt en diktator på toppen som gav fullstendig blaffen i alt som ligner på demokrati. Det er "ingen" som står ved at de  har stemt for at det skal være som nå uansett.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, dude said:

Men at "folk flest" (...) finner seg i å bli løyet midt i fleisen

 

Man ser jo sjeldent lengre enn sin egen nesetipp - det er meget mulig at jeg er veldig "biased" - men jeg mener at vi sammenlignet med mange andre land er heldige med relativt ærlige politikere.  Det er en merkelig greie, men det later til å være en trend i tiden at lystløgnere, folk som ikke har noe forhold til begreper som "ærlighet" eller "sannhet" blir valgt inn i verv.  Vel, Boris Johnson måtte til slutt gå, men han er ikke alene.

 

(Men nå streifer vi veldig langt unna tema her - som er skipstunnelen - og selv diskusjoner om hvorvidt den er nyttig eller ikke blir fort et såpass hett politisk tema at det kanskje ikke egner seg på dette forumet)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dude skrev for 13 timer siden:

kunne like gjerne hatt en diktator på toppen som gav fullstendig blaffen i alt som ligner på demokrati.

 

Er det sånn at du tror på dette, eller bare sitter du og raller på internett?

 

Kanskje grunnen til alle utredningene er at man har en gjeng som lett som en plett tyr til ord som "ran, rasering, voldtekt, løgnere, forrædere og kjeltringer" og bruker begrep som korrupsjon, konspirasjon og diktatur for å beskrive alle avgjørelser som ikke passer med egen preferanse. Det er utmattende og bråkete, men det er kanskje hele poenget? 

 

Karakteristikkene blir til slutt helt meningsløse når alle prosjekter som blir nedprioritert, enten de er store eller små, kritiske eller ikke, representerer rasering og overgrep mot hver eneste innbygger som har, er og blir født. 

 

Hvis båttunell i fjellet er så viktig er det jo ikke sånn at man kan trekke ut pluggen av prosjektet selv om det har lav samfunnsnytte?

Da må man utrede om det faktisk er tilfelle at hele nordvestlandet vil legges øde om ikke Stad Skipstunnel bygges. Utifra hva jeg har lest står ikke støyen og karakteristikkene i stil med kost/nytte.

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev for 2 timer siden:

 

Er det sånn at du tror på dette, eller bare sitter du og raller på internett?

 

 

Jeg "raller vel på internett" i stort sett samme grad som du tenker jeg vi sier! Og at enkelte påstår at man ser bare sin egen nesetipp får også kalles det samme? Ralling? Eller at det påståes at dette ikke handler om tunell? Denne tråden handler om tunell, men det er mange andre grupper som er blitt løyet opp i ansiktet av sittende regjering. mange grupper av vanlige folk. "jeg sitter aldri i en regjering om folk må betale over 26 kroner literen" var det vel en som sa.. jeg har betalt over 26 kroner literen for mitt vedkommende.. i et land som er en av verdens største produsent av olje. Mens finansministeren klamrer seg til taburetten som best han kan med kanskje 20% av de som stemte på ham i ryggen nå.

 

Når det gjelder skipstunell. kost nytte, osv osv skal jeg ikke, eller bør vi heller ikke fortsette den diskusjonen. Det er ikke det det handler om nå. Den er utredet i hundre år, så der ligger meninger i alle retninger. alle er like rett, eller like feil ettrersom hvem man spør.

 

Det som er løgnen jeg tar opp her, er at tunellen er vedtatt bygget. etter forslag, og påfølgende votering i stortinget den 11 mai i 2021. av en mindretallsregjering den gangen. men med et vesentlig flertall fra alle partier som stemte, og vedtok finansiering og bygging av tunellen.  Dermed skulle mandatet være klart. et flertall har bestemt, bygg tunellen!

 

Nå skulle byggingen legges ut på anbud inneværende år, som i sin tur ville gitt et korrekt bilde av kostnadsnivået. 

 

Det som nå er skjedd, er at ett eller annet utvalg, har foretatt en mer eller mindre kvalifisert gjetning av at det vil koste så mye mer. Dette er altså antagelser, og ikke begrunnet i hva de som evt skal bygge den sier at de skal ha betalt. i sin tur brukler de altså sin egen antagelse til å nekte å gjennomføre et stortingsvedtak. og kanskje med en selvoppfyllende profeti ettersom prisstigningen alene vil føre til at tall fra vedtaket i 2021 vil bli høyere. Men altså, igjen, de som skal bygge har ikke fått uttale seg om pris ennå, kanskje får de aldri det heller? Der var over 160 representanter, fra over 80 totalentreprenører til stede i februar da det ble arrangert leverandørkonferanse angående byggingen. Som ville delta i å gi pris på bygging.

 

Slik at jeg har fullt ut dekning for at stortingsvedtak treneres, og det konstrueres opp tall og kommer med påstander i ren "fake news stil" Som i sin tur brukes for å prøve å få et resultat som står mer i stil med hva mindretallet som styrer nå ønsker seg. Som igjen er mer vanlige i land vi slett ikke liker å sammenligne oss med, og som desvberre ikke kan kalles demokratier. så får det heller stå sin prøve at du eller andre ikke liker at det påpekes, og trekker ut en forøvrig korrekt karakteristikk som noe av problemet.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...