Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Vel å tru på prosjektdirektør Håkon Raabe i Sintef: http://www.nrk.no/mr/trur-skipstunnelen-blir-meir-lonsam-enn-venta-1.12047949

 

Det er enkelt å synse om desse sakene som blir diskutert, og det er vel det vi skal gjere i eit slikt forum :yesnod: Heldigvis sit det kyndige folk å reknar og vurderer desse sakene også. Eg vel å tru at desse folka gjer riktige vurderingar, og kjem fram til eit svar som vi må godta. Ein 100% fasit kjem vi ikkje til å få.

 

Sjølvsagt er det eit vanskeleg arbeid. M.a. må dei lage ei sannsynsberekning kva ei framtidig ulykke vil koste samfunnet, og om kor stort sannsynet er for at ei slik ulykke vil skje. Jf. det som står i artikkelen om Midnattsol. Ei totalforlis med Midnattsol ville kosta opp mot 5 milliard. Kan ein unngå ei slik tenkt ulykke i framtida, så blir plutseleg kostnaden ved å bygge tunnelen ikkje så stor.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vel å tru på prosjektdirektør Håkon Raabe i Sintef: http://www.nrk.no/mr/trur-skipstunnelen-blir-meir-lonsam-enn-venta-1.12047949

 

Det er enkelt å synse om desse sakene som blir diskutert, og det er vel det vi skal gjere i eit slikt forum :yesnod: Heldigvis sit det kyndige folk å reknar og vurderer desse sakene også. Eg vel å tru at desse folka gjer riktige vurderingar, og kjem fram til eit svar som vi må godta. Ein 100% fasit kjem vi ikkje til å få.

 

Sjølvsagt er det eit vanskeleg arbeid. M.a. må dei lage ei sannsynsberekning kva ei framtidig ulykke vil koste samfunnet, og om kor stort sannsynet er for at ei slik ulykke vil skje. Jf. det som står i artikkelen om Midnattsol. Ei totalforlis med Midnattsol ville kosta opp mot 5 milliard. Kan ein unngå ei slik tenkt ulykke i framtida, så blir plutseleg kostnaden ved å bygge tunnelen ikkje så stor.

 

Jo men med 17 rapporter som konkluderer i begge retninger de siste 20 år så kan ingen påstå at disse kyndige utredningene bidrar til noe klart svar.

 

Om avgjørelsen skal baseres på et faglig fundament vil det i praksis si at en bør utsette bygging og få en ny utredning, og en ny utredning osv. Mao det som har blitt gjort i alle år.

 

I bunn og grunn må det rett og slett tas en politisk avgjørelse basert på et vaklende faglig grunnlag, noe som slett ikke er uvanlig ;-)

--------

 

En kan vel sette strek og si at utredningsjobben er gjort godt nok, nå får politikerne ta en avgjørelse.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin: Enig i det du seier. Må likevel seie at eg har stor sans for det prosjektdirektøren i Sintef hevdar. Det har naturlegvis ingenting å gjere med at konklusjonen støttar mitt syn :giggle:

 

Det som gjer saka så vanskeleg, er at det er uråd å sjå inn i framtida. Dersom dei verste spådomane slår til, med ulykker og forlis, så er dei ei katastrofe om tunnelen ikkje blir bygd. Motsatt - dersom det ikkje blir ulykker, og framtida blir prega av roleg hav, så er tunnelen ei bortkasta investering.

 

Ein ting er sikkert, mange småbåteigarar her på vestlandet kjem til å heise flagget til topps den dagen tunnelen er ferdig. Stad er rett og slett ei stor bøyg for mange, og det med rette.

Link to post
Share on other sites

Og en må vel antagelig ha slepebåtberedskap, til og med på begge sider siden en båt/skip jo fort kan blokkere for passasje.

 

Eller vil faktisk hurtiggruta og andre skip kunne passere i den leia + tunnel uten slepebåtberedskap? Og hva med los...? Er vel regler for slikt..

 

Ser at mange av skipene som går opp/ned til Porsgrunn har slepebåt og los, og jeg tror det er bedre plass der de går enn inni fjorden mot en evt. Stadt-tunnel. Riktignok har mange av de farlig last, men det er kanskje regler for skip med opp mot 1000 passasjerer også hvis de skal inn i kronglete farvann?

Hurtigruta og andre Cruiseskip går jo allerede idag inn i trange fjorder uten slepebåter, så er vel neppe behov for det, men et godt argument for å få fleire slepebåter, for det er jo mangelvare likevel:)

 

For min egendel kjem eg til å bruke evt tunell når eg skal krysse Stadt. Men på en annen side kan eg jo altids dra båten min på henger og kjøre en liten times tid og sjøsette den, så har eg passert Stadthavet uten å ta sjøveien:)

Link to post
Share on other sites

Brua over sotenkanelen, vel ikke den mest relevante sammenligningen tror jeg.

Ikke med Stadt-tunellen nei, men generelt sett - vi båtbrukere er vant med at fellesgoder er gratis å bruke, selv om det er reelle kostnader knyttet til bruken. Eneste unntaket omtrent er gjestehavner.

 

Men tar du hullet under Oslofjorden kan det ligne litt. Og her har man betalt noen år.

Veiforbindelsen fra Drøbak til Hurum? Nå er vel båttrafikken der helt marginal, og det er ingen manuell trafikkontroll der, så det er ingen relevant analogi. Hvor mye ekstra koster det forresten å ta en båt med seg gjennom hullet?

Link to post
Share on other sites

En kan sammenligne en eventuell Stad tunnel med Listeid båttrekk

 

Ved Listeid båttrekk blir båtene fraktet over land med traktor for å slippe å kjøre rundt den værutsatte Lista.

Prisen for å bli fraktet mellom Listeid og Sigersvoll er ca 700 kroner i dag. (Max 32 fot)

Billigere enn dette kan det vel neppe bli å kjøre gjennom Stad tunnel ?

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hurtigruta og andre Cruiseskip går jo allerede idag inn i trange fjorder uten slepebåter, så er vel neppe behov for det,

 

 

Det er ca 100 meters bredde mellom 10 meterskotene i inngangen av fjorden, rett før sving. Så jeg vet ikke... syns det virker bra smalt ja. Og om noe skjer inne i tunnelen? Tror det må en eller annen beredskap til som innebærer mulighet for slep.

 

Men vet ikke hva de har tenkt jeg så... er det ikke behov så er det ikke behov.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Spennende men jeg er spent på de praktiske detaljer:

 

Blir det "Bompenger"? Om det blir vil nok mange kjøre rundt om været er greit nok. Da kan blir det trafikk bare i dårlig vær og finanseringsgrunnlaget blir tynnt.

 

Det blir åpenbart einveistrafikk. Blir det da en sentral som frigir innkjørsel per VHF, eller blir det noe slags trafikklys? Med en nautisk mil lengde og 4 knop blir passeringstid 15 minutt? I praksis kan det lett oppstå ventetider på iallefall en halvtime eller mer om man venter på prioritert rutegående trafikk. Det er vel ikke problematisk for mange, men kan vippe noen til å gå rundt Stad.

 

Spennende uansett. Gleder meg å ta turen når den står ferdig.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Blir det "Bompenger"?

Det undres jeg også over. Det har vært debatert før her i tråden, det er ulike syn på "brukerfinansiering", men det hadde vært greit å vite hva beslutningstagerene tenker om saken.

 

Det blir åpenbart einveistrafikk. Blir det da en sentral som frigir innkjørsel per VHF, eller blir det noe slags trafikklys?

Artikkelen er noe vag der, "skal betjenes av eksisterende trafikksentraler", "skal automatiseres" og "trafikken skal prioriteres - passasjerer først, deretter nyttetransport, til sist fritidsbåter". Samt regler om kolonneseiling - hvor mange skip som kan være i tunellen samtidig til enhver tid. Dette tror jeg nok blir litt for komplekst til at et trafikklys kan regulere trafikken alene. Kanskje VHF for nyttetransporten og trafikklys for fritidsflåten? Forøvrig, det er neppe noe problem med toveis trafikk når småbåter skal igjennom? Det blir spennende å se hvordan dette blir regulert i praksis.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Meiner dette er ein hurtigbåtrevulusjon

 

– Stad skipstunnel er det viktigaste einskildprosjektet for å fremje utvikling innanfor norsk hurtigbåtnæring. Det seier Hurtigbåtforbundet (HRF), om prosjektet professor Jørn Rattsø nyleg nemnde blant døma sine på satsingar samfunnet får for lite att for, då kommisjonen han leiar la fram rapporten sin om korleis Norge skal få fart på produktiviteten.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Det et vel ikke helt sammenlignbart. Strekningen mellom Bergen og Stavanger er jo bra utbygd med vei og hurtige ferjer slik at reisetiden er omtrent den samme med buss som med båt. Lenger nord er det ikke like bra veinett så jeg mener at hurtigbåter har et bedre grunnlag der.

 

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det har vert diskutert tidligere i denne tråden (har ikke lest alt) .. Men på moderne nyttefartøy blir det noen lange minutt med 100 decibel alarmer hylende ut av hvert instrument :-) . Det er nå engang slik at når en mister et gps / satelitt signal så utløser dette en serie med alarmer og utstyr (radiostasjon , vdr , ecdis , vsat , etc) som vil vere ute av funksjon. Mye av dette tar tid å kjøre opp igjen også. Vil tro at hurtigruten vil få endel utfordringer med dette ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...