Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Veit ikkje heilt kva eg skal sei. Har gått på utsida eit par gonger. Langt større oppleving enn gjennom dette holet. Vert sjølvsagt berre brukt i ruskevær sidan det vil koste mykje "bompengar". Hurtigruta vil bruke den minst mogeleg. Er nok eit greitt prosjekt, og ikkje for komplisert, men eg lurar på korleis dei vil halda skipa midt i opningen. Her er små marginer. Kjem dei for nær ei av sidene vil skipet automatisk bli trekt inn mot den samme sida. Men alt dette er det sjølvsagt tenkt på, eg lurar berre på korleis det er løyst.

Link to post

(...) Kan ikke være lett å styre med noen meters klaring i 2 kilometer.

Er det ikke bare å sikte godt når man entrer tunnelen og kjappe seg å skru på autopiloten, da? ;-)

 

Mer seriøst - de bør vel ha et eller annet trekksystem for store båter, med god polstring ("rullehjul") på siden som gir lav friksjon og null skader på båten hvis den toucher sidene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Mye utregninger og testing i modelltank ligger til grunn for dette. Det har vært oppunder 20 utredninger.

 

Det har vel ikke vært snakk om at det skal koste noe. Dessuten, med motorbåten sparer man fort 500-1000 kr i diesel ved å gå tunnel.

 

Jo, det er fint å gå Stadhavet i akseptabelt vær.

For oss som driver med fritidsbåt, så betyr dette at man kan starte båtferien sydover når ferien begynner, ikke når Stad er rolig. Og man kan gå Vestlandet nordover uten å måtte stresse for å rekke et vindu i været.

 

Det er mye transport av levende fisk over Stad, og dette gjør at fisken ikke blir like stresset.

 

Når tunnelen kommer, kan man gå innaskjers fra Bud til Sletta

Link to post
  • 3 år senere...

Da er det klart. Regjeringspartiene har innvilget 75 millioner kroner til oppstart av Stad skipstunnel neste år. 

 

Utklipp fra Sunnmørsposten:

Frp fikk gjennomslag i budsjettforhandlingene:

Kutter bompengene på Tresfjordbrua og bygger skipstunnel

75 millioner kroner til oppstart av Stad skipstunnel og fjerning av bompengene på Tresfjordbrua er to av seierne Frp fikk i budsjettforhandlingene med regjeringspartiene.
 

– At regjeringen ikke satte av penger til Stad skipstunnel i statsbudsjettet var et løftebrudd til Kyst-Norge fra regjeringen. Derfor er jeg svært glad for å fortelle at vi sørger for at det blir satt av oppstartsmidler, sier Sylvi Listhaug.

– Det fantes ingen gode argumenter for å ikke starte dette prosjektet nå. Frp har sørget for at vi i løpet av neste vår kan sette byggingen av Stad skipstunnel i gang. Det ser jeg fram til, sier Frank Sve.

Link to post
Hper skrev 1 time siden:

og hvor mye nytelsen vil koste? 

 

Her nytter det ikke å stenge eller avgiftsbelegge "omkjøringsveien". Så prisen må reflektere kost/nytte for potensielle brukere.

Veldig spennenede prosjekt. Jeg er skeptisk til lønnsomheten, men lar meg gjerne overraske . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg er glad vi har politikere som klarer å se nytten av en investering selv om de kanskje ikke kommer til å bruke den selv. Jeg håper andre lar seg inspirere av dette. 

 

Her får vi en stor forbedring i fremkommeligheten langs en utsatt kyststrekning, både for nyttetrafikk og fritidsbåter. I tillegg får vi antagelig en stor attraksjon, feks. for turister som reiser med en fremtidig hurtigbåtrute mellom Ålesund og Bergen.  En rute som i dag ikke er mulig pga forholdene rundt Statt. 

 

Og investeringskostnaden? Tja, ikke mer enn tilsvarende gjennomsnittlig kostnadsoverskridelse på grunnarbeidene på kulturbygg andre steder i landet. Eller ikke mer enn drøye to års driftstilskudd til et museum. Det må vi ta oss råd til, mener jeg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det hadde vært fint om man i større grad sparte de barnslige politiske sleivsparkene, det ødelegger så utrolig mange tråder. Medlemmer som normalt er flinke med å ordlegge seg, burde ha bedre vokabular enn gjentagne forsøk på å ilegge politiske motstandere billige kallenavn. En annen ting som også blir litt vel masete i lengden, er at vi som ved en uforskyldt hendelse ble unnfanget i hovestaden og dermed har naturlig tilhold i området, stadig får kjeft for pengebruken til stortinget. Ikke har vi mer nytte av nevnte bygning enn andre, ikke har vi mer makt over de som har tilhold der. Hver mann sin stemme. Det er heller ikke vi som bestemmer om institusjoner skal ligge i hovedstaden og da heller ikke vi som bestemmer pengebruken eller prioritering av slikt. 

 

Takk.

 

Hvorvidt skipstunnelen bør/ikke bør bygges, har jeg ingen formening om, men synes det er interessant å følge utviklingen, bare man kunne holde seg saklig. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Skulle gjerne diskutert litt krig dei politiske prioriteringane i Noreg, men er enig med det Shore seier, så det gjer eg ikkje. Uansett så er dette spennande. Det blir heilt sikkert vanskeleg å rekne på eit kost-nytte forhold dersom tunnellen blir bygd, og ein skal gjere ei evaluering i framtida. Dersom ein kan hindre ei framtidig ulykke med t.d. ei hurtigrute full av passasjerar, så er det snakk om store pengar for samfunnet. Vi har opplevd nokre kritiske situasjonar utanfor Stad opp gjennom åra, så det er ikkje urealistisk å tru at dei ein eller annan gong vil gå skikkeleg gale med eit skip der. 

For oss med småbåtar så er det i alle fall kjekt. Har blitt ein del døgn venting ved passering opp gjennom åra.....

Link to post
Mouche skrev for 2 timer siden:

Minner om at det snart er åtte år siden tråden ble startet!

Ja, og det er et veldig kort tidsaskpekt i forhold til hvor lenge det har vært arbeidet med å få igang arbeidet med tunnelen. Hadde 2.verdenskrig vart bare ett år til, så hadde arbeidet allerede startet den gang. Eldste tegninger som er funnet av skipstunnelen er tegnet på 1800-tallet.

Link to post
Eureka skrev for 1 time siden:

Mouche, hva så? Skulle det vært åpna en ny tråd? 
 

Det er gledelige nyheter at arbeidet nå kan starte. 

 

Tja, første innlegget i denne tråden fra 2013 sier at det er bevilget 1.100.000.000 mens det nå er glede over at det er bevilget 75.000.000 så utviklingen går kanskje fremover, eller kanskje ikke? Hva regningen til slutt vil kunne bli tør jeg ikke tenke på, men er litt tvilende til nytteeffekten!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...