Jump to content

Stad Skipstunnel

Bern

Recommended Posts

Poenget mitt er at det gir liten mening i å tro på gjentatte løfter før valg om lommerusk og "Nå er arbeidet i gang", med påfølgende oppslag av smilende minister i dress. 

Som Mouche her nevner er "løftet" nå på 0,75% av det 7 år gamle løftet. 

----------

I 1891 ble Ringeriksbanen foreslått. Så i 1954, 1978, 1984, 1992. 

Byggestart 2020 vedtatt, ferdig i 2029!

Eh... nei, uffda. Bel visst utsatt

https://www.nrk.no/norge/ringeriksbanen-utsett-_-igjen-1.15015729

----------

Mitt forslag. Tro på det når snora for første båt i gjennom klippes. I mellomtiden, lukk øynene for pengene som sløses ut på konsulentselskapene. Men for all del, det er jobber det også. 

Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

Enig...kanskje på tide moderator strekker opp disse gjengangerne...

Må være lov å strekke opp innsikten litt for at dette kun er spill for galleriet. 

Skjønner at det kan være trist å få det svart på hvitt, men ikke skyt budbringeren. 

Hper skrev for 17 timer siden:

Jon Georg Dalehølet blir bra. Ett svart høl i fjellsiden som vil ha plass til veldig mange milliarder. Forhandlet frem av partiet mot økning av skatter og avgifter, så da må det vel bli brukerbetaling. 

Hper skrev for 7 timer siden:

SP lover 60 mill, så partiet mot skatter gikk 15 høyere. 

Er du ute etter å få tråden stengt Hper? Du vet vel hva forumledelsen synes om politikk i diskusjonene. Dine holdninger til Frp gjorde du jo klinkede klart for de fleste da du opererte under nicket Pinkvin og beskrev Frp velgere som fluer på kuruka osv. Du bidro jo ganske effektivt til at "ordet er fritt" ble nedlagt også, et forum hvor andre forsøkte å diskutere seriøst. Så distriktspolitikk og pengebevilgninger får du nesten diskutere på Facebook eller noe. 

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Enig...kanskje på tide moderator strekker opp disse gjengangerne...

Da er det vel bare for deg å rapportere de innleggene dette gjelder i dine øyne slik at moderator får en lettere jobb?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nei.

Drit i politikken. La oss snakke om fiske. Snøre og agn i stedet. 

Vær litt realistiske. Bak "løftet" er det en realitet. 70 mill, hva er det? Noen meter anleggsvei? 

Blir vanskelig å drøfte realismen i dette uten at de faktiske forhold blir nevnt. At større beløp er lovet før, at det nærmer seg valg osv, osv. 

------

Igjen, vær realistiske, ikke skyt budbringeren selv om dere er aldri så positive til det som blir "lovet". 

"Det gjer vondt når knoppen brest" :-D

Mouche skrev 12 minutter siden:

Da er det vel bare for deg å rapportere de innleggene dette gjelder i dine øyne slik at moderator får en lettere jobb?

Herved gjort.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hper skrev 26 minutter siden:

Vær litt realistiske. Bak "løftet" er det en realitet. 70 mill, hva er det? Noen meter anleggsvei? 

Dette er penger som skal brukes til å utføre anbudsprosessen og kjøpe opp tomter som blir berørt av tunnelbyggingen. Resten av pengene kommer etter hvert. 

bellen skrev 1 time siden:

Dette er penger som skal brukes til å utføre anbudsprosessen og kjøpe opp tomter som blir berørt av tunnelbyggingen. Resten av pengene kommer etter hvert. 

Riktig bellen, og det forstår de fleste... med unntak av dem med med vondt i viljen, og som sliter med at kroppen brest....???

Mouche skrev 2 minutter siden:

Hvor ble det av de 1.100.000.000 som ble bevilget i 2013?

De forsvant sammen med Ringeriksbanen, Fornebubanen, høyhastighetsbanene, tofeltsbanene, CO2 fangst og mye annet. Thoriumkraftverk glemte jeg i farten. ;-)

Sikkert behagelig å være drømmer i luftslott.

Forstår at keiseren ble forbanna i sine nye klær, men var det berettiget sinne?

Tunelldriving har vi etter hvert god kompetanse på, så burde være teknisk mulig uten for store utfordringer.

Kystverkets info om prosjektet.

2mrd for 1700m er i overkant 1MNOK pr meter, som er på nivå med kostnaden for tunellen under Haukeland Sykehus i Bergen for en generasjon siden.

Hvem bygger man egentlig denne tunellen for?

Hurtigruten har ikke nytte av den.

Lengre seilingstid, høyere utslipp, og / eller kortere tid i havn. Og fare for skrekkscenariet med brann i tunellen.

Kanskje er også naturopplevelsen av 1700m i naturekte stein sett fra innsida er for spesielt interesserte, når det til alt overmål er pakket inn i betong og stål for (brann)sikkerhets skyld.

Jeg tror derimot at de som regner på samfunnsnytte har har oversett en vesentlig oppside:

Har hørt noen sier vannstanden i havet stiger, og at nå går det styggfort. 

Nederland, og resten av den flate verden blir desperate etter stein for å bygge på dikene sine for å sikre seg mot at havet oversvømmer de fattige små landområder vi har igjen på kloden. Verdien av massen de tar ut kommer til å overgå kostnaden med selve tunellen.:crazy:

Når til og med en del av volumet tas ut under vann og deponeres på land, motvirkes også havstigningen.

Om vi er skikkelig lure selger vi steinen før vi slipper vann inn i tunellen slik at både dramaturgien og prisen vi oppnår blir maksimal.

Dette er jo genialt og det mest lønnsomme klimatiltaket vi har for hånden for tiden. Dobbel miljøgevinst :clap:  

Godt det finnes så fremsynte politikere som viser vei og redder hele verden. :giggle:

Mouche skrev 52 minutter siden:

Hvor ble det av de 1.100.000.000 som ble bevilget i 2013?

Den gang var nyheten at prosjektet skulle tas inn i Nasjonal transportplan. Så har en journalist klart å presentere dette som om at pengene ble bevilget. 

Denne gangen er startbevilgingen kommet inn i statsbudsjettet for 2021. Dette betyr at pengene faktisk blir disponible for prosjektet. Og selv om statsbudsjettene i Norge er ettårige betyr en slik startbevilgning at prosjektet blir tilført midler tilsvarende forventet kostnadspådrag resten av byggeperioden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Havarita skrev for 9 timer siden:

Jeg tror derimot at de som regner på samfunnsnytte har har oversett en vesentlig oppside:

Har hørt noen sier vannstanden i havet stiger, og at nå går det styggfort. 

Etter hva jeg forstår så hever også landet seg så i sum blir det vel et nullspill og derfor ikke så relevant i våre områder?

bellen skrev for 13 timer siden:

Er ikke i tvil om at penger som faktisk blir stilt disponible blir brukt opp ;-). 

Siden innlegg har blitt innrappoortert til moderator som brudd på forumets regler så kanskje vi skal la diskusjon om moderasjon ligge, overlate videre arbeid til moderator, og heller diskutere denne tunnellen som i mine øyne vil koste alt for mye i forhold til hva jeg ser som samfunnsmessig nytteverdi.

Hper skrev 25 minutter siden:

Du er rapportert for å ødelegge tråden med "krysshenvisninger" ut av tråden, til andre delforum, til ikke-eksisterende nicks, gammelt innhold osv som gjør tråden helt ubrukelig for de som leser den. 

Og politisk innhold når du beskriver Frp velgere som fluer på kuruka. 

Greit nok det Hper. Men hvis du synes det jeg skrev var ille, bør du kanskje gå litt i deg selv angående hva du velter ut av deg enkelte ganger. 

Ps: Du kan være 100% trygg på at jeg ikke tar det du skriver personlig. Møtes vi utpå i skjæra her så spanderer jeg gjerne en kald Fredrikstad pils på deg hvis det passer, det har jeg sagt før også :cheers: 

Mouche skrev 25 minutter siden:

og heller diskutere denne tunnellen som i mine øyne vil koste alt for mye i forhold til hva jeg ser som samfunnsmessig nytteverdi.

Slik er det bare, for min del synes jeg at operaen, museer og teater o.s.v som bygges nede i Bjørvika er altfor dyrt iforhold til den samfunnsmesdige verdien.

For å ikke snakke om en viss "kjeller" litt lengere opp i gata.

Nå kuttet man inntekter tilsvarende et par skipstuneller for å senke prisen på en halvliter øl med 2-3 kroner igår, så penger er det tydeligvis nok av?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Mouche skrev 24 minutter siden:

.... denne tunnellen som i mine øyne vil koste alt for mye i forhold til hva jeg ser som samfunnsmessig nytteverdi.

Kan din vurdering av samfunnsnytte påvirkes av at du ikke har planer om å bruke denne tunellen selv? Mange andre, kanskje spesielt de som kommer til å bruke tunellen, har en annen vurdering.

De beregningene av samfunnsøkonomisk nytteverdi av tunellen som har blitt gjennomført har slik jeg forstår det ikke vært overbevisende i favør av å gjennomføre denne investeringen. Men min erfaring er at slike beregninger i mange tilfeller undervurderer hvor mye investeringen faktisk blir brukt, og dermed den samfunsøkonomiske nytteverdien. Dette har jeg sett en rekke ganger i forbindelse med veiprosjekter i Midt-Norge og på Helgeland.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Eureka skrev for 8 timer siden:

Det er borra hull hele veien gjennom allerede ? mus og rotter kan vel passere allerede 

Ok? Kunne man kanskje satt ut noen rykter om mulige edelstensfunn i borematerialet, så kunne man kanskje fått tunellen gratis? Kanskje tjent på den ved å selge skjerp?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Brigg skrev 12 minutter siden:

Kan din vurdering av samfunnsnytte påvirkes av at du ikke har planer om å bruke denne tunellen selv? Mange andre, kanskje spesielt de som kommer til å bruke tunellen, har en annen vurdering.

Min, eller din, eventuelle bruk som privatperson på et lystfartøy under ferieavvikling anser jeg ikke å ha noen nytteverdi i et samfunnsøkonomisk regnestykke/vurdering. 

nomen skrev 22 minutter siden:

Slik er det bare, for min del synes jeg at operaen, museer og teater o.s.v som bygges nede i Bjørvika er altfor dyrt iforhold til den samfunnsmesdige verdien.

Jeg klarer ikke helt å sette verdien av et rikt kulturliv opp mot rene kroner og øre, beklager. Resten av ditt innlegg er litt for politisk for dette forumet, men billigere sprit, snus og sukker er heller ikke prioriterte områder for meg!

Brigg skrev 18 minutter siden:

Dette har jeg sett en rekke ganger i forbindelse med veiprosjekter i Midt-Norge og på Helgeland.

Statens samlede inntekter på bruk av vei (alle mulige avgifter tilknyttet bil og andre kljøretøy) overstiger vel kostnadene ved å bygge/drifte disse? Skal også denne tunellen finansieres av brukerne?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...