Jump to content

VP KAD42- Får sugd ut bare 5 liter olje


Lazyjack

Recommended Posts

dieselfan skrev for 21 timer siden:

Den er typisk ikke nyere enn 2001, for da gikk den ut av produksjon.

 

Grunnen til at det ikke går bra ett år og ikke det neste kan være, som i dette eksempelet, TS har får nye slanger med et annet spenn, og generelt så er det noen cm mellom suksess og fadese, for kort innføring så får du ikke ut alt, for langt inn så suger den seg fast eller begynner å stige opp igjen...  og da suger den luft. På en dag hvor ting går på tverke så er det ikke noe problem 

Jeg mistenker at den tynneste slangen som følger med sugeren bare såvidt når gjennom den vannrette enden av peilerøret. Dermed blir det lite å hente under det nivået. 

Nå har det dukket opp et alternativ som jeg vurderer å se nærmere på. På babord side av blokka, rett bak dynamo, sitter det en liten plugg i et hull som kan være til en alternativ peilepinneplassering. Pluggen er som en frostplugg men mindre. Det ryktes at noen har fjernet denne pluggen og da kan sugeslange tres ned der og rett ned i bunnpanna. Det er nr. 12 på deletegningen. 

Screenshot_20221008_175510_com.microsoft.office.outlook.jpg

IMG_20221008_122947.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 50 minutter siden:

Denne problemstillingen er ikke-eksisterende på 6LP. Der tar du opp oljen via peilerøret.

:thumbsup: Takk, som du ser i mine svar til Lars H over så er det en av grunnene til konverteringen...

 

Lazyjack skrev 1 time siden:

da kan sugeslange tres ned der og rett ned i bunnpanna.

Så da er du snart med i 10 liter klubben da ?

 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 3 timer siden:

 

Nå har det dukket opp et alternativ som jeg vurderer å se nærmere på. På babord side av blokka, rett bak dynamo, sitter det en liten plugg i et hull som kan være til en alternativ peilepinneplassering. Pluggen er som en frostplugg men mindre. Det ryktes at noen har fjernet denne pluggen og da kan sugeslange tres ned der og rett ned i bunnpanna. Det er nr. 12 på deletegningen. 

Screenshot_20221008_175510_com.microsoft.office.outlook.jpg

IMG_20221008_122947.jpg

Jeg lurer på om det hullet der er der slangen til veihusfilteret på KAD/KAMD 300 går ned? I så fall er jeg også nysgjerrig på om det er mulig å bruke det til å suge opp oljen. Jeg får nemlig ikke ut mere enn max 7-8 liter av min KAMD 300 heller. Og det irriterer meg..

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 34 minutter siden:

Jeg lurer på om det hullet der er der slangen til veihusfilteret på KAD/KAMD 300 går ned? I så fall er jeg også nysgjerrig på om det er mulig å bruke det til å suge opp oljen. Jeg får nemlig ikke ut mere enn max 7-8 liter av min KAMD 300 heller. Og det irriterer meg..

Jeg trodde kanskje det kunne være til peilepinne når samme blokka brukes f.eks. i lastebil, buss, anleggsmaskin eller annet.
Jeg tror jeg det er undersiden av hullet man ser på bildet og som jeg har ringet inn med rødt. Burde uansett egne seg godt for å få ut mer olje.
 

Volvo_kad42_underside med markering av hull.jpg

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 27 minutter siden:

...ja men det er jo sånn det har vært for mange, inkludert seriøse forhandlere, tappe av 5.5 liter og fylle på 5 liter ny olje, og kalle det et oljeskift 

Du glemte at en del av disse seriøse forhandlere, så klart husket å skrive 10,5L olje på faktura, så kunde ble fornøyde, å fortjenesten ble ennå bedre hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Du kan ikke ha studert dette bildet lenger opp i tråden.

Volvo_kad42_underside.jpg

Jeg antar at bildet viser undersiden av motoren uten bunnpanne og motoren er nå liggende?

I så fall vil vel en slange ikke komme rett ut av røret, men svinge nedover mot bunnpannen. 

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev 11 minutter siden:

Jeg antar at bildet viser undersiden av motoren uten bunnpanne og motoren er nå liggende?

I så fall vil vel en slange ikke komme rett ut av røret, men svinge nedover mot bunnpannen. 

Disse suge slanger, er nok så stive, så de går ikke nødvendigvis nedover nei. De følger bøyen på slangen.

Skal du bruke en myke 6mm slange, så vil du nok fort slite med å få den ned, samt den fort kan bli flat, når du suger..

Er en grunn for dette er et kjent problem på disse VP motorer, grunnet dårlig Svensk design.

Så løsningen med å bruke hullet som Lazyjack viser til, er nok ikke noen dårlig ide.

Gjenge opp det huller, å montere en plugg, så en kan bruke dette som sugehull, er nok en bra løsning.

Er glad jeg er ferdige med disse grønne svenske klumper(frem til evt bytte av båt med møkka i)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 5 timer siden:

Disse suge slanger, er nok så stive, så de går ikke nødvendigvis nedover nei. De følger bøyen på slangen.

Skal du bruke en myke 6mm slange, så vil du nok fort slite med å få den ned, samt den fort kan bli flat, når du suger..

Er en grunn for dette er et kjent problem på disse VP motorer, grunnet dårlig Svensk design.

Så løsningen med å bruke hullet som Lazyjack viser til, er nok ikke noen dårlig ide.

Gjenge opp det huller, å montere en plugg, så en kan bruke dette som sugehull, er nok en bra løsning.

Er glad jeg er ferdige med disse grønne svenske klumper(frem til evt bytte av båt med møkka i)

Eg er òg veldig ferdig med VP, men lurar på lvifor dei lagar så lite servicevennlege motorar?

 

Ein kan vel ikkje gjenga det holet utan å få metallspon i olja?

 

Dersom motoren er ute, og botnpanna er av er det vel betre å kappa av røret der det gjer ein 90 graders sving?

 

MEN dette hjelper neppe ts. Er det ein smart måte som hjelper ts?

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 4 timer siden:

Eg er òg veldig ferdig med VP, men lurar på lvifor dei lagar så lite servicevennlege motorar?

Ikke glem at Volvo Penta HADDE en perfekt løsning, med ett sugerør som gikk til bunnen av bunnpanna, men de SLUTTET å montere løsningen...:sweat: :crazy: :diving:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 35 minutter siden:

Ikke glem at Volvo Penta HADDE en perfekt løsning, med en et sugerør som gikk til bunnen av bunnpanna, men de SLUTTET å montere løsningen...:sweat: :crazy: :diving:

Ja det er vanskelig å forstå hvorfor de kom på ideen med å la røret gå vannrett siste biten. Klamring av røret med slangeklemme vitner jo heller ikke akkurat om profesjonalitet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...