dieselfan Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 Swingswong skrev for 16 timer siden: Du får få tak i en fleksibel slange med noe tungt i tuppen så den faller ned i bunnen Kan du forklare litt mer detaljert hva du vil bruke til en slik jobb? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olevine Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 Swingswong skrev for 19 timer siden: Du får få tak i en fleksibel slange med noe tungt i tuppen så den faller ned i bunnen. Høres noe risikabelt ut. Hva hvis det tunge i enden ikke blir med opp igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 En silikonslange eller tilsvarende fleksibel slange med en messingstuss med mothaker og hull i som man trer inn i slangen. Kan sikkert ta på litt lim for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 Swingswong skrev for 2 timer siden: En silikonslange eller tilsvarende fleksibel slange med en messingstuss med mothaker og hull i som man trer inn i slangen. Hvilke dimensjoner er det du har god erfaring med? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 8.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 (redigert) dieselfan skrev for 21 timer siden: Den er typisk ikke nyere enn 2001, for da gikk den ut av produksjon. Grunnen til at det ikke går bra ett år og ikke det neste kan være, som i dette eksempelet, TS har får nye slanger med et annet spenn, og generelt så er det noen cm mellom suksess og fadese, for kort innføring så får du ikke ut alt, for langt inn så suger den seg fast eller begynner å stige opp igjen... og da suger den luft. På en dag hvor ting går på tverke så er det ikke noe problem Jeg mistenker at den tynneste slangen som følger med sugeren bare såvidt når gjennom den vannrette enden av peilerøret. Dermed blir det lite å hente under det nivået. Nå har det dukket opp et alternativ som jeg vurderer å se nærmere på. På babord side av blokka, rett bak dynamo, sitter det en liten plugg i et hull som kan være til en alternativ peilepinneplassering. Pluggen er som en frostplugg men mindre. Det ryktes at noen har fjernet denne pluggen og da kan sugeslange tres ned der og rett ned i bunnpanna. Det er nr. 12 på deletegningen. Redigert 8.Oktober.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 En liten OT, men muligens av interesse for @dieselfan : Denne problemstillingen er ikke-eksisterende på 6LP. Der tar du opp oljen via peilerøret. Mener jeg manglet ca 0,5 liter av påfylt kapasitet når jeg sugde opp spilloljen med den elektriske Marco-pumpen. OT slutt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 TideRace skrev 50 minutter siden: Denne problemstillingen er ikke-eksisterende på 6LP. Der tar du opp oljen via peilerøret. Takk, som du ser i mine svar til Lars H over så er det en av grunnene til konverteringen... Lazyjack skrev 1 time siden: da kan sugeslange tres ned der og rett ned i bunnpanna. Så da er du snart med i 10 liter klubben da ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 dieselfan skrev for 2 timer siden: Hvilke dimensjoner er det du har god erfaring med? Jeg har ikke erfaring med noen av de. Jeg har en slange som sitter i tappepluggen. Kommer bare med forslag som kan hjelpe i et håpløst motordesign. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 8.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 Swingswong skrev On 7.10.2022 at 18.50: Du får få tak i en fleksibel slange med noe tungt i tuppen så den faller ned i bunnen. Du kan ikke ha studert dette bildet lenger opp i tråden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 Lazyjack skrev for 3 timer siden: Nå har det dukket opp et alternativ som jeg vurderer å se nærmere på. På babord side av blokka, rett bak dynamo, sitter det en liten plugg i et hull som kan være til en alternativ peilepinneplassering. Pluggen er som en frostplugg men mindre. Det ryktes at noen har fjernet denne pluggen og da kan sugeslange tres ned der og rett ned i bunnpanna. Det er nr. 12 på deletegningen. Jeg lurer på om det hullet der er der slangen til veihusfilteret på KAD/KAMD 300 går ned? I så fall er jeg også nysgjerrig på om det er mulig å bruke det til å suge opp oljen. Jeg får nemlig ikke ut mere enn max 7-8 liter av min KAMD 300 heller. Og det irriterer meg.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 8.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 dieselfan skrev for 2 timer siden: Takk, som du ser i mine svar til Lars H over så er det en av grunnene til konverteringen... Så da er du snart med i 10 liter klubben da ? Det er håpet ja 😀👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 8.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 GeirFrode skrev 34 minutter siden: Jeg lurer på om det hullet der er der slangen til veihusfilteret på KAD/KAMD 300 går ned? I så fall er jeg også nysgjerrig på om det er mulig å bruke det til å suge opp oljen. Jeg får nemlig ikke ut mere enn max 7-8 liter av min KAMD 300 heller. Og det irriterer meg.. Jeg trodde kanskje det kunne være til peilepinne når samme blokka brukes f.eks. i lastebil, buss, anleggsmaskin eller annet. Jeg tror jeg det er undersiden av hullet man ser på bildet og som jeg har ringet inn med rødt. Burde uansett egne seg godt for å få ut mer olje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29f Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 Men det må da for guds skyld være noen grønne gubber her på dette forumet som vet svaret på dette.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 8.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 Martine29f skrev 1 minutt siden: Men det må da for guds skyld være noen grønne gubber her på dette forumet som vet svaret på dette.... Svaret på hva? Og hva innebærer det å være grønn gubbe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 Lazyjack skrev 6 minutter siden: Svaret på hva? Og hva innebærer det å være grønn gubbe? Grønn gubbe=Volvo Penta gubbe(fanatiker) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 8.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 Okkaby skrev 9 minutter siden: Grønn gubbe=Volvo Penta gubbe(fanatiker) Det burde jeg jo ha gjettet😀👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29f Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 Mye gnål her om dagen. Båtmotorer skal surre og gå og skifte en oljeskvætt no og sa og ikke stå i en krybbe fra september til juni...mener nå jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 Martine29f skrev Just now: Båtmotorer skal surre og gå og skifte en oljeskvætt no og sa ...ja men det er jo sånn det har vært for mange, inkludert seriøse forhandlere, tappe av 5.5 liter og fylle på 5 liter ny olje, og kalle det et oljeskift Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 dieselfan skrev 27 minutter siden: ...ja men det er jo sånn det har vært for mange, inkludert seriøse forhandlere, tappe av 5.5 liter og fylle på 5 liter ny olje, og kalle det et oljeskift Du glemte at en del av disse seriøse forhandlere, så klart husket å skrive 10,5L olje på faktura, så kunde ble fornøyde, å fortjenesten ble ennå bedre hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 Lazyjack skrev for 4 timer siden: Du kan ikke ha studert dette bildet lenger opp i tråden. Jeg antar at bildet viser undersiden av motoren uten bunnpanne og motoren er nå liggende? I så fall vil vel en slange ikke komme rett ut av røret, men svinge nedover mot bunnpannen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 8.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2022 Swingswong skrev 11 minutter siden: Jeg antar at bildet viser undersiden av motoren uten bunnpanne og motoren er nå liggende? I så fall vil vel en slange ikke komme rett ut av røret, men svinge nedover mot bunnpannen. Disse suge slanger, er nok så stive, så de går ikke nødvendigvis nedover nei. De følger bøyen på slangen. Skal du bruke en myke 6mm slange, så vil du nok fort slite med å få den ned, samt den fort kan bli flat, når du suger.. Er en grunn for dette er et kjent problem på disse VP motorer, grunnet dårlig Svensk design. Så løsningen med å bruke hullet som Lazyjack viser til, er nok ikke noen dårlig ide. Gjenge opp det huller, å montere en plugg, så en kan bruke dette som sugehull, er nok en bra løsning. Er glad jeg er ferdige med disse grønne svenske klumper(frem til evt bytte av båt med møkka i) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 9.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2022 Okkaby skrev for 5 timer siden: Disse suge slanger, er nok så stive, så de går ikke nødvendigvis nedover nei. De følger bøyen på slangen. Skal du bruke en myke 6mm slange, så vil du nok fort slite med å få den ned, samt den fort kan bli flat, når du suger.. Er en grunn for dette er et kjent problem på disse VP motorer, grunnet dårlig Svensk design. Så løsningen med å bruke hullet som Lazyjack viser til, er nok ikke noen dårlig ide. Gjenge opp det huller, å montere en plugg, så en kan bruke dette som sugehull, er nok en bra løsning. Er glad jeg er ferdige med disse grønne svenske klumper(frem til evt bytte av båt med møkka i) Eg er òg veldig ferdig med VP, men lurar på lvifor dei lagar så lite servicevennlege motorar? Ein kan vel ikkje gjenga det holet utan å få metallspon i olja? Dersom motoren er ute, og botnpanna er av er det vel betre å kappa av røret der det gjer ein 90 graders sving? MEN dette hjelper neppe ts. Er det ein smart måte som hjelper ts? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 9.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2022 (redigert) Ask skrev for 4 timer siden: Eg er òg veldig ferdig med VP, men lurar på lvifor dei lagar så lite servicevennlege motorar? Ikke glem at Volvo Penta HADDE en perfekt løsning, med ett sugerør som gikk til bunnen av bunnpanna, men de SLUTTET å montere løsningen... Redigert 9.Oktober.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 9.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2022 dieselfan skrev 17 minutter siden: Ikke glem at Volvo Penta HADDE en perfekt løsning, med en et sugerør som gikk til bunnen av bunnpanna, men de SLUTTET å montere løsningen... Eg har lenge mistenkt VP for å plaga kundane med vilje, men no sklir tråden langt ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 9.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2022 dieselfan skrev 35 minutter siden: Ikke glem at Volvo Penta HADDE en perfekt løsning, med en et sugerør som gikk til bunnen av bunnpanna, men de SLUTTET å montere løsningen... Ja det er vanskelig å forstå hvorfor de kom på ideen med å la røret gå vannrett siste biten. Klamring av røret med slangeklemme vitner jo heller ikke akkurat om profesjonalitet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.