Jump to content

VP KAD42- Får sugd ut bare 5 liter olje


Lazyjack

Recommended Posts

I fjor gikk det greit å suge ut oljen , i år får jeg bare ut 5 av ca. 10 liter olje. Det er riktignok en ny suger i år, men slangene virker å være like lange som på den gamle sugeren og lange  nok. Har forsøkt både med sugeslangen ned gjennom peilepinnerøret og med slangeovergang slik at den suger direkte fra toppen av  peilepinnerøret. Den suger uansett bare luft etter ca. 5 liter uansett hvordan jeg stikker og vrir slangen. 

Tips er kjærkomne😀

IMG_20221006_151018.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er 50-60 tråder som handler om det samme.

Jeg har beskrevet og illustrert etter beste evne i flere av disse trådene, men det resultat at det ble fremsatt ganske stygge beskyldninger.

Har derfor ikke så lyst til å gjenta beskrivelsen, selv om denne fører til at jeg og mange rundt med nå får ut ca 10 liter, når det er 10.5 liter på motoren, og ikke 5.5 liter som har vært det typiske.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 51 minutter siden:

Det er 50-60 tråder som handler om det samme.

Jeg har beskrevet og illustrert etter beste evne i flere av disse trådene, men det resultat at det ble fremsatt ganske stygge beskyldninger.

Har derfor ikke så lyst til å gjenta beskrivelsen, selv om denne fører til at jeg og mange rundt med nå får ut ca 10 liter, når det er 10.5 liter på motoren, og ikke 5.5 liter som har vært det typiske.

Hvisker: Og det var det med å kjøre på starter..? 

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 1 time siden:

Då kan ein skifta ut bunnpluggen med ein banjonippel og slange fra denne


Tja, det fordre jo at det er veldig goe plass under motor. ellers blir det rimelig håpløst å montere dette, uten å løfte motor ut av båten.

 

Hele dette systemet til volvo på disse motorer er totalt håpløst. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 6 timer siden:

og med slangeovergang slik at den suger direkte fra toppen av  peilepinnerøret. Den suger uansett bare luft etter ca. 5 liter uansett hvordan jeg stikker og vrir slangen.

 

dieselfan skrev for 4 timer siden:

Det kan du rett og slett glemme på den motoren. Det virker bara på mange motorer men IKKE på KAD og KAMD, samme hva enkelte hevder.

 

husky dane 85 skrev for 3 timer siden:

Kvifor ikkje?

 

Fordi KAD42 ikke har tappeplugg i bunnpannen... er det god nok grunn ?

Link to post
Share on other sites

Vil absolutt anbefale at alle som vurderer å kjøpe Volvo Penta KAD eller KAMD motor å lese tråden som Ingar linker til i innlegg #2.

Det gjelder også for folk som er generelt motorinteressert, eller folk som ønsker å engasjere seg i en KAD/KAMD tråd men ikke har peiling på motoren eller problemstillingen.

 

Er kjent med at det er solgt 40 ombyggingssett for å montere tappeplugg på bunnpanne 42/43/44/300. Det totale antallet må være mye høyere enn 40, for det er bare fra en tilbyder.

I tillegg har jeg kjøpt opp alt jeg har kommet over av 41 og 42 bunnpanner med tappeplugg, disse er stor sett montert på 44/300.

 

Vil absolutt anbefale alle med 42/43/44/300 å vurdere og ettermontere sugerør som går til bunnen av bunnpannen, slik som Volvo Penta selv har levert på mange 41 og noen få 42 motorer, dersom en har motoren ute av båten. Selve blokka på alle 42/43/44/300 jeg har sett, er forberedt for å bore og gjenge opp for sugerør. 

Hvorfor Volvo Penta har valgt å slutte med å montere sugerør, får de med BI spekulere i, men når VP slutter med rustfrie slangeklemmer også, så viser de vel at det neppe en faglig begrunnelse bak enhver avgjørelse i det selskapet...

 

Alternativt kan man ettermontere tappeplugggjenger og montere banjokobling i disse gjengene, og gå videre med slange eller rør.

Det er ikke min favoritt fordi jeg vurderer løsningen som mer risikabel, dersom noe går galt.

 

 

 

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men all denne infoen om ombygginger osv. hjelper neppe trådstarter som fikk ut all oljen forrige sesong, men kun halvparten nå.

 

Om jeg nå om noen uker kun får ut halvparten av oljen mot alt sist år, er det vel helt uinteressant om det er mulig med tapping via bunnplugg?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 4 minutter siden:

Men all denne infoen om ombygginger osv. hjelper neppe trådstarter som fikk ut all oljen forrige sesong, men kun halvparten nå.

TS har fått et godt råd om å lese en tidligere tråd hvor jeg har forklart og illustrert med liten skje hvordan en kan føre inn slangen på en slik måte at slangens tupp når bunnen av bunnpanna, og en kan suge ut så mye olje som det går an å suge ut av en KAD42.

 

Om TS ønsker å følge rådet, er hans valg men løsningen er servert.

 

Rådene om ombygging er nyttige for de som ønsker en løsning som gjør det mye enklere å få ut oljen, særlig om en ikke er så fingernem.

Link to post
Share on other sites

OK, Ok, da har nok ikke trådstarter dyttet slangen langt nok ned iår. Jeg er glad jeg ikke har slik vanskelig motor.

 

Lars H.

Yanmar-eier

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 21 minutter siden:

da har nok ikke trådstarter dyttet slangen langt nok ned iår.

Det blir også feil om en stapper inn slangen så langt at enden står "rett ned" mot bunnen av bunnpannen, for da suger slangen seg fast og en får ikke opp noe mer olje etter at det skjer. Kutter slangetuppen min i 45 grader for å redusere problemet.. dette høres enkelt ut, men det er mange som sliter.
Som tidligere nevt: resultatet er at en typisk får ut 5.5 liter og ikke 10.5 liter ...

 

Lars H. skrev 26 minutter siden:

Jeg er glad jeg ikke har slik vanskelig motor.

Det forstår jeg veldig godt. Om din motor har den løsningen med banjo i tappeplugg gjengene og rør opp på siden av motoren, (som også fungerer som peilepinnerør) som så mange Yanmar 4 og 6 syl motorer har, så forstår jeg veldig godt at VP KAD/KAMD løsningen virker nesten utrolig ...

 

(er iferd med å gjøre avtale om en 6LPA... det sier jo litt..)

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 4 minutter siden:

Om din motor har den løsningen med banjo i tappeplugg gjengene og rør opp på siden av motoren, (som også fungerer som peilepinnerør) som så mange Yanmar 4 og 6 syl motorer har, så forstår jeg veldig godt at VP KAD/KAMD løsningen virker nesten utrolig ...

 

Det forsto jeg ikke noe av, Banjo er for meg et instrument knyttet til Coutry musikk som i filmen Picknic med døden. Jeg dytter slangen fra oljesugeren (vakuum type) ned i hullet for oljepeilepinnen og venter til det er tomt for olje, -halleluja!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Dette bildet fra tråden det linkes til tidligere i denne tråden vil kanskje hjelpe med å forstå hvorfor man ikke kan suge ut av selve peilerøret, samt at man ofte ikke får ut mer enn 5-6 liter. Med lang slange kan man jo ha flaks om man dytter på med slange så den tilfeldigvis ender ned i bunnpanna etter å ha truffet noe annet først.

 

Håpløst gjort av VP å legge peilerøret slik når det ikke finnes et eget rør for oppsuging av olje.

 

 

Volvo_kad42_underside.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Lazyjack Jeg har fått ut over 9 liter med tilsvarende oljesuger i peilerøret med driftsvarm motor/olje. Må føre sugerøret litt frem og tilbake på slutten for å få mest mulig olje opp. Stikker du slangen for langt ned, får du luft da jeg tror plastrøret da bender oppover igjen. Jeg bruker en av de tynneste slangene. Tar litt tid, men er mest effektiv.

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev for 2 timer siden:

Men motoren til ts er sikkert ikke av årets modell og hvordan i huleste har olje blitt bytta tidligere da

....det lurer jeg på.

Den er typisk ikke nyere enn 2001, for da gikk den ut av produksjon.

 

Grunnen til at det ikke går bra ett år og ikke det neste kan være, som i dette eksempelet, TS har får nye slanger med et annet spenn, og generelt så er det noen cm mellom suksess og fadese, for kort innføring så får du ikke ut alt, for langt inn så suger den seg fast eller begynner å stige opp igjen...  og da suger den luft. På en dag hvor ting går på tverke så er det ikke noe problem 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...