Jump to content

VP KAD42- Får sugd ut bare 5 liter olje


Lazyjack

Recommended Posts

Martine29f skrev for 6 timer siden:

Veldig løsningsorienterte medlemmer her inne. En stakkar som bare har en 165 hk Yanmar fra 93 og som har runda 6 tusen timer blir jo imponert. Men her på mårran lurer jeg på en liten ting. Er det påvist at disse grønne motorene har fått havari som følge av for dårlig opplegg vedr oljetømming...eller er det bare unødvendig å drive på med ymse løsninger. Er jo en del slike motorer ute blant båteiere.

Det er jo ofte ikke lett å vite hva som forårsaker havari og om evt. mye dritt i olja kan ha vært den bakenforliggende årsak.

KAD 42 kjører ufiltrert olje fra bunnpanna til dysene for underspyling av stemplene og det er klart at da er det ekstra viktig med mest mulig ren olje. Min motor har oppgradert oljedistribusjonshus hvor olja går til filteret før det går til dysene men likevel vil jeg gjerne ha ut tilnærmet all olje ved oljeskift. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev On 27.10.2022 at 23.18:

Klemringfittings med 8 mm rør vet jeg ikke om jeg kan jeg bruke da jeg ikke vet om et fast rør ned i bunnpanna vil komme i konflikt med veiv eller råde når motor går.

Måten jeg gjør det på er å bore fittingsen fra bunnen med 8.1mm bor til en kommer minimalt forbi stoppekantenen til røret.

Så setter du sugerøret til riktig dybde og monterer klemringer og mutter.

Når du monterer delene riktig så blir de en enhet, og røret med delene på kan demonteres fra fittingsen. 

Fittingsen kan nå blendes med en "cap" når du ikke suger opp olje og ingen deler "stikker ned" i bunnpanna.

Fra en kvalitetsprodusent holder denne fittingsen høyt trykk, dersom veivhusventilasjonen ikke er tett vil en ikke ha mer enn under en bar som virker på cap, rør og fittings body.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Da er jeg omsider ferdig med modifikasjonen som gjør det mulig å få tømt motoren helt for olje.

 

Jeg fjernet de to pluggene som satt i det lille hullet i blokka rett i bakkant av dynamo, rett under motorens typeskilt. Dette hullet er visstnok for veivhuslufting på bl. a. KAD300. 
Laget meg et 12 mm kobberrør med en o-ring som går trangt ned  i dette hullet og som avsluttes med en kran på toppen av motor. På røret med O-ringen satte jeg på en klemskjøt for å unngå at det skulle kunne falle ned i bunnpanna. 
Når jeg nå skal suge ut olje så åpner jeg krana på toppen av røret, stikker sugeslangen ned i røret og videre til den butter i bunnen av bunnpanna.

IMG_20221127_144707_edit_104648785826218.jpg

IMG_20221129_145442.jpg

IMG_20221129_152002.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer !!  :thumbsup:

 

Har ikke selv erfaring med denne løsningen, men det som er klokkeklart for meg, er at du nå får ut "all" olje ved oljeskift. (og ikke ca 50% slik det var)

 

At det er positivt for motoren din anser jeg som elementær motorkunnskap.

 

De som argumenterer for at det er OK å bytte ut ca 50 % av oljen ved oljeskift vil jeg STERKT anbefalte å IKKE lytte til.  

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 35 minutter siden:

Gratulerer !!  :thumbsup:

 

Har ikke selv erfaring med denne løsningen, men det som er klokkeklart for meg, er at du nå får ut "all" olje ved oljeskift. (og ikke ca 50% slik det var)

 

At det er positivt for motoren din anser jeg som elementær motorkunnskap.

 

De som argumenterer for at det er OK å bytte ut ca 50 % av oljen ved oljeskift vil jeg STERKT anbefalte å IKKE lytte til.  

Og takk for alle tips på veien @dieselfan

Det hadde selvsagt vært enklere å bare sette i en propp men jeg fant ingen som passet og som jeg kunne være sikker på ikke kunne havne i bunnpanna. Den ekspanderende pluggen jeg lagde hadde jeg min fulle hyre med å få ut igjen da den ekspanderte mest i nedre enden og dermed satte seg bom fast 🙄

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kjekt det ordna seg. Står røyret ned i motoren heile tida, eller berre når du skiftar olja?

 

At motoren ikkje er bygd for enkel oljeskift er ein av grunnane til at eg meiner at mange VP-motorar har grunnleggande dårleg konstruksjon, og at eg av og til lurar på om VP ønsker å plaga kundane sine.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev On 29.11.2022 at 17.19:

Da er jeg omsider ferdig med modifikasjonen som gjør det mulig å få tømt motoren helt for olje.

 

Jeg fjernet de to pluggene som satt i det lille hullet i blokka rett i bakkant av dynamo, rett under motorens typeskilt. Dette hullet er visstnok for veivhuslufting på bl. a. KAD300. 
Laget meg et 12 mm kobberrør med en o-ring som går trangt ned  i dette hullet og som avsluttes med en kran på toppen av motor. På røret med O-ringen satte jeg på en klemskjøt for å unngå at det skulle kunne falle ned i bunnpanna. 
Når jeg nå skal suge ut olje så åpner jeg krana på toppen av røret, stikker sugeslangen ned i røret og videre til den butter i bunnen av bunnpanna.

IMG_20221127_144707_edit_104648785826218.jpg

IMG_20221129_145442.jpg

IMG_20221129_152002.jpg

Kikket nettopp på min Kad44 og den har samme ventilasjon som deg. Hva gjorde du med alt av slanger og slikt som normalt går ned i bunnpannen? Bare fjernet du dette? 

Hos meg så går åndingen rett ned i en dunk som står på siden av motor, så ikke via innsuget. 

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev for 2 timer siden:

Kikket nettopp på min Kad44 og den har samme ventilasjon som deg. Hva gjorde du med alt av slanger og slikt som normalt går ned i bunnpannen? Bare fjernet du dette? 

Hos meg så går åndingen rett ned i en dunk som står på siden av motor, så ikke via innsuget. 

KAD 42/43 har ikke denne ventilasjonen og hullet er i stedet blokkert med to metall plugger, type små frostplugger. Ventilasjonen er i stedet tatt ut fra ventildekselet og går via slange til luftfilterboksen. Jeg pirket ut disse pluggene før jeg satte inn det nye røret.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Har du bilde?

Kan se om jeg får tatt ett bilde ja, men det er bare en slange som går til en spylerveske dunk istedenfor inn på filteret. 

Lazyjack skrev 25 minutter siden:

KAD 42/43 har ikke denne ventilasjonen og hullet er i stedet blokkert med to metall plugger, type små frostplugger. Ventilasjonen er i stedet tatt ut fra ventildekselet og går via slange til luftfilterboksen. Jeg pirket ut disse pluggene før jeg satte inn det nye røret.

Ahh. Mener jeg så ett bilde tidligere hvor det var en slange og en sort plast sak som gikk ned her men det var kanskje ikke på din motor?

 

Edit: Ser Geirfrode har lagt inn bilde litt tidligere i tråden her fra en 300. Er helt likt som på min 44. Kan jeg bare ta ut dette og la ventilasjon gå fra toppen og direkte til den oppsamlingen jeg har kanskje? 

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev for 23 timer siden:

Edit: Ser Geirfrode har lagt inn bilde litt tidligere i tråden her fra en 300. Er helt likt som på min 44. Kan jeg bare ta ut dette og la ventilasjon gå fra toppen og direkte til den oppsamlingen jeg har kanskje? 

Det vill jeg tro men jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap til å  uttale meg sikkert om det.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev On 29.11.2022 at 17.19:

Når jeg nå skal suge ut olje så åpner jeg krana på toppen av røret, stikker sugeslangen ned i røret og videre til den butter i bunnen av bunnpanna.


Smart løsning 👍

 

Men ville det ikke vært lurt med en blindplugg over krana slik at det ikke samler seg skitt nedi der?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Var nede og sjekket på min 44 motor i går å den oljeseparator enheten som går ned i hullet på bunnpanna hos meg var veldig enkel å bare dra ut. Så jeg kommer til å fortsette med dette tilkoblet men bare koble fra dette ved oljeskift. Så ut som jeg kan få den største slange fra oljesugeren nedi der uten problem! :) Håper jeg skal få tatt oljeskift i helga da båten skal på land så skal få tatt noen bilder. 

Tråden handler jo om 42 motor, men siden de er så like så regner jeg med det går fint å legge inn litt bilder om 44/300 motor også! :)

Link to post
Share on other sites

Mr_Stian skrev for 1 time siden:

Var nede og sjekket på min 44 motor i går å den oljeseparator enheten som går ned i hullet på bunnpanna hos meg var veldig enkel å bare dra ut. Så jeg kommer til å fortsette med dette tilkoblet men bare koble fra dette ved oljeskift. Så ut som jeg kan få den største slange fra oljesugeren nedi der uten problem! :) Håper jeg skal få tatt oljeskift i helga da båten skal på land så skal få tatt noen bilder. 

Tråden handler jo om 42 motor, men siden de er så like så regner jeg med det går fint å legge inn litt bilder om 44/300 motor også! :)

Ja, det er interessant. Bare kjør på med bilder😀👍

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...