Jump to content

VP KAD42- Får sugd ut bare 5 liter olje


Lazyjack

Recommended Posts

husky dane 85 skrev 1 time siden:

Ka løysning for oljeskift har volvo på desse motorane?dei har sikkert ein meining om korleis dette bør/skall utførast

Løsningen er, i henhold til brukermanualen, å suge ut gjennom peilepinnehullet. Noe som altså er langtfra noen fullgod løsning. 

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 26 minutter siden:

Med andre ord heilt ubrukeleg,på min 41 motor er da eget rør for å pumpe ut olje ,samt drensplugg i bunnpanna

På 41A å sikkert noen av de senere 41 også, så er det eget rør ja. 

Å med dette, får en ut omtrent alt. Men husker jeg ikke feil, så var peilerør også med 90 graders vinkel på min 41A når jeg delte den i atomer. Så ja en kan lure på hvilen total blåste svenske ingeniør som kom på å fjerne sugerøret.

For fakta er at de fleste med den løsning som på 42, aldri får byttet mer enn ca 50% av oljen. 

Så har en, en 42 motor, å har gjort som manual sier, så ville jeg byttet olje/oljefilter oftere, da det hele tiden vil være masse gammel olje i systemet. 

 

Faen så glad jeg har motor hvor det er montert egen pumpe for å suge olje, å en da får ut alt olje.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev On 9.10.2022 at 7.13:

Ein kan vel ikkje gjenga det holet utan å få metallspon i olja?

Har laget en spesialmuffe som jeg kobler til en industrivåtsuger, så borrer og gjenger jeg gjennom muffa og det må feil bruk til for at noe skal havne i olja.

Viktig å huske å ta av oljepåfyllingslokket, for å sikre nok luftgjennomstrømming.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev On 8.10.2022 at 21.58:

Jeg trodde kanskje det kunne være til peilepinne når samme blokka brukes f.eks. i lastebil, buss, anleggsmaskin eller annet.
Jeg tror jeg det er undersiden av hullet man ser på bildet og som jeg har ringet inn med rødt. Burde uansett egne seg godt for å få ut mer olje.
 

Volvo_kad42_underside med markering av hull.jpg

Jeg tror det kan være der hullet der, ja. Jeg har tatt et bilde fra utsiden av motoren, der veivhusfilteret sitter på min KAMD 300. Ikke så veldig lett å tyde, men det kan se riktig ut. Jeg har forsøkt å dra litt i slangen som går ned i blokka på undersiden av plastboksen, og det virker ikke som om den sitter så veldig godt. Men jeg har ikke dratt den helt ut. Det kommer jeg til å prøve ved neste oljeskift som nok ikke blir før ferien neste år. Har akkurat skiftet det lille jeg fikk ut nå, og derfor bytter jeg olje 2 ganger i sesongen.

DSC_0169.JPG

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har holdt på litt med å få ut blindpluggen og etter hvert kom den. Da viste det seg at det var nok en plugg lenger ned og den måtte jeg bore hull i, skru i en treskrue og jekke den opp med skrutrekker. Det lille 2,5 mm boret jeg brukte ble satt inn med tjukk grease så jeg tviler på at noe falt ned i bunnpanna. Om det skulle være noe blir det vel fanget av oljefilteret.
Nå har jeg altså et ca.  12,5 mm hull som går rett ned i bunnpanna og du skal jeg nok få ut adskillig mer olje ved neste oljeskift. 
Utfordringen nå er hva jeg skal tette hullet med når jeg ikke bruker det for å tappe av olje. Tenker det er fristende med en slik men er usikker på hva den tåler av varme. Alternativet er en eller annen konisk gummiplugg eller evt. finne en varmebestandig gummislange somm passer, tre den nedi og plugge andre enden.
Forslag?

Hull i blokka.jpg

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 7 timer siden:

Da viste det seg at det var nok en plugg lenger ned og den måtte jeg bore hull i, skru i en treskrue og jekke den opp med skrutrekker. Det lille 2,5 mm boret jeg brukte ble satt inn med tjukk grease så jeg tviler på at noe falt ned i bunnpanna. Om det skulle være noe blir det vel fanget av oljefilteret.

Dersom du vil være sikker så kan du fiske gjennom hullet med en tilsvarende som denne:  ("alle" har en eller annen utførelse av samme prinsipp...)

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/tenger/gripearm/boybar-gripearm-med-magnet-2000024020

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Bygg en ekspanderene plugg om du ikke finner en på nett som har rett diameter. 

Ja, tenkte muligheten av gummiplugg med gjennomgående skrue og mutter og skive i enden. Måtte i så fall mishandle enden av skruen så jeg ikke risikerer at mutter og skive faller av og ned i bunnpanna. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 33 minutter siden:

tenkte muligheten av gummiplugg med gjennomgående skrue og mutter og skive i enden. Måtte i så fall mishandle enden av skruen så jeg ikke risikerer at mutter og skive faller av og ned i bunnpanna. 

Om du monterer "opp-ned" og trer en lang skrue inn fra bunnen, så setter på skive og mutter, og deretter skrur sammen to muttere på toppen, så kan du komprimere gummipluggen med mutteren på skiven, og du kan holde igjen med de to mutterne i toppen om det sviver. De to mutterne er også sikring for at ingen deler faller ned i bunnpannen.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 55 minutter siden:

Om du monterer "opp-ned" og trer en lang skrue inn fra bunnen, så setter på skive og mutter, og deretter skrur sammen to muttere på toppen, så kan du komprimere gummipluggen med mutteren på skiven, og du kan holde igjen med de to mutterne i toppen om det sviver. De to mutterne er også sikring for at ingen deler faller ned i bunnpannen.

Så langt strakk ikke mitt hode til. Mange takk for tips 👍😀

Link to post
Share on other sites

Clasg skrev 48 minutter siden:

Spåner kan jo suges op bagefter, og evt samles op med magnet.

Mener det er en bedre løsning å suge opp spon i gjengeoperasjonen, så jeg har laget en muffe til støvsugerslange som gjengingen skjer gjennom, som jeg bruker når jeg gjør denne jobben. Jo kraftigere støvsuger jo større sikkerhet mot å få spon i oljen.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Mener det er en bedre løsning å suge opp spon i gjengeoperasjonen, så jeg har laget en muffe til støvsugerslange som gjengingen skjer gjennom, som jeg bruker når jeg gjør denne jobben. Jo kraftigere støvsuger jo større sikkerhet mot å få spon i oljen.

En god ide kanskje å gjenge opp hullet til 14 mm/1,5 mm f. eks. med denne. Bruke tjukk grease som spon binder seg til. Ser ikke helt hvordan jeg kan støvsuge samtidig som jeg gjenger? Må bruke skralle da det ikke er plass til svingjern.

Er det egentlig så kritisk med et spon eller to i veivhuset? I lagrene er det jo overtrykk så der kommer det jo ikke inn og det måtte i så fall være at oljepumpa kunne ta skade. Stopper det ikke der heller så havner det jo i filteret.

Link to post
Share on other sites

Du vil også få tilnærmet fulle gjenger med R/BSP 1/4" som har stort og godt utvalg av rimelige klemringsfittings til feks 8mm kobberrør.

Anbefaler spiralskåren gjengetapp som sender nesten alt av spon opp av hullet.

Som nevnt så er det kurant å gjenge og bore gjennom en muffe som er tilkoblet sugeslange.

Om det er kritisk med litt spon i olja har jeg ikke beviser på men siden det er enkelt å unngå så tar jeg ikke risken.

Spiraltapp.JPG.2d032d7deb0264fdfbff3f1d9a3040ae.JPG1699750104_3-8fittings.JPG.06cd67261d2eb2e0025886ef6b599ad9.JPG

 

Fittingsen koster fra 30kr til 1200kr levert i postkassa.. Lurt å bestille cap også om du går for denne løsningen.

Link to post
Share on other sites

Fortsatt veldig takknemmelig for nye tips! Har du en link til spiralskåren gjengetapp, jeg fant ikke uten videre en slik på nettet?

 

Klemringfittings med 8 mm rør vet jeg ikke om jeg kan jeg bruke da jeg ikke vet om et fast rør ned i bunnpanna vil komme i konflikt med veiv eller råde når motor går. Det kan jeg forsåvidt finne ut ved å tørne motor for hånd....

 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 29 minutter siden:

Fortsatt veldig takknemmelig for nye tips! Har du en link til spiralskåren gjengetapp, jeg fant ikke uten videre en slik på nettet?

 

Klemringfittings med 8 mm rør vet jeg ikke om jeg kan jeg bruke da jeg ikke vet om et fast rør ned i bunnpanna vil komme i konflikt med veiv eller råde når motor går. Det kan jeg forsåvidt finne ut ved å tørne motor for hånd....

 

Du får disse gjengetapper på de fleste verktøysbutikker. Tools/Proff+++

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Veldig løsningsorienterte medlemmer her inne. En stakkar som bare har en 165 hk Yanmar fra 93 og som har runda 6 tusen timer blir jo imponert. Men her på mårran lurer jeg på en liten ting. Er det påvist at disse grønne motorene har fått havari som følge av for dårlig opplegg vedr oljetømming...eller er det bare unødvendig å drive på med ymse løsninger. Er jo en del slike motorer ute blant båteiere.

Link to post
Share on other sites

Nei, det har jeg aldri hørt om. Jeg vet med sikkerhet at kjørelengde for bil opp mot 30000 km ikke er bra for turboer og registerkjeder. Men det går på kjørelengde, og ikke hvor mye olje som blir skiftet hver gang. 

 

Dog, at man ikke får ut mer enn halvparten av motoroljen ved hvert skift synes jeg er i overkant dårlig. Hadde det blitt igjen 10 % av oljevolumet ved hvert skift, ville jeg ikke brydd meg om det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...