Jump to content

Trenger man termostatblandere på varmvannsberedere?

MR Swe

Recommended Posts

Jeg manglet blandeventil på min forrige bereder (budget type). Resultatet var at det blir så varmt vann at en lett kan skålde seg, har en barn i båten vil jeg ikke anbefale dette.

Når jeg byttet til ny hadde denne termostatblander, og jeg opplever at jeg nå har varmt vann lenger (siden jeg nå ikke lenger kun tar vann fra bereder, men en blanding). Og i tillegg er faren for skålding tatt bort.   

Vi har aldri hatt termostat på berederen (i båten), og kommer ikke til å montere slikt heller. Vi foretrekker å ha tilgang på glovarmt vann, men obs: vi har ikke barn ombord.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

i nybygde hus og boliger har det visst kommet regler om at vannet i krana skal ha en max temperatur, og dermed ble det marked for termostatblanderen. Fint hvis man har småbarn kanskje, men ellers vil jeg si det kun er fordeler ved å ha tilgang på skikkelig varmt vann i krana.

Det er jo også litt pussig at det på den ene siden kreves en max-temperatur på varmtvannet og at det parallelt selges kraner med innebygget varme-element for å gi kokende vann rett i vasken...

Man må ikke, men det er noen fordeler.

Den viktigste er sikkerhet, og da spesielt med små barn. Vannet i en varmtvannsbereder kan bli veldig varmt når det blir varmet av motoren. Har man barn om bord mener jeg blander er essensielt sikkerhetsutstyr.

Men, apropos sikkerhet: Merk at temperaturen må være over 60 grader ved alle uttak for å sikre seg mot legionella.

Videre drøyer det varmtvannet lengre. Vi har stilt opp termostaten på maks, og så tar blandebatteriet det ned til et mer fornuftig nivå rundt 70-75 ish grader.

Til slutt: Ikke alle har røropplegg som Hulda.
Pex rør tåler ikke all verden, og har dere gardena eller lignende er det ingen tvil. Dere kan spare dere for et par kjipe episoder om dere tar ned vanntemperaturen litt - det har vi erfart.

Pexrør tåler ikke glovarmt vann over tid, og når vannet på berederen ekspanderer, blir kaldtvannsrøret også varmt. En annen faktor utover skoldingsfaren, er at blandebatteriene ikke er glad i glovarmt vann. Armaturfett blir skylt vekk, og man merker ofte på blandebatterier som har blitt utsatt for veldig varmt vann, at de blir trege i hendelen.

https://www.uponor.com/nb-no/vvs/produkter/tappevann/pexrorsystem?gclid=EAIaIQobChMIu52_6oiy-wIVzvV3Ch3BXQeOEAAYAyAAEgLIifD_BwE

Redigert av Tom Rør (see edit history)

Termostat er vel bare hvis man har 230v kolbe. Hvis man bare varmer fra motor trenger man ikke termostat.

Til ts- jeg liker å ha veldig varmt vann til spyling av toalett og motorrom, men det kan evt justeres på blandeventil en hvis du velger en manuell istedenfor termostat.

Hvis du har kobber i anlegget er det vel større mulighet for tungmetaller i vannet hvis det er veldig varmt.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

mons skrev 2 minutter siden:

Termostat er vel bare hvis man har 230v kolbe. Hvis man bare varmer fra motor trenger man ikke termostat.

Jo, men hvis du har lest noen av trådene til @Lars H., så vet du at han kun ligger i havner når han er på tur, og da har man landstrøm. Ligger man i dagesvis i en havn med strøm, så tar jeg det for gitt at man har elektrisk oppvarming av VV berederen også.

mons skrev 16 minutter siden:

Hvis du har kobber i anlegget er det vel større mulighet for tungmetaller i vannet hvis det er veldig varmt.

Bullshit. Da ville det vært forbud mot bruk av kobber til vannforsyning. I hus bygget under og rett etter siste verdenskrig var kobber en mangelvare, og det ble brukt jern. Så kom kobber. Nå er det plast. I leiligheten jeg sitter nå, bygget år 2001, er det kobberrør. Og her er vannet til og med nokså kloret i forhold til det jeg er vant med.

Javi skrev for 1 time siden:

Det der hørtes farlig ut Lars......

Det er vel blandeventilen du sikter til?

Komodo skrev 54 minutter siden:

Termostat har du nok, hvis ikke vil du få en kontinuerlig dampproduksjon, og sikkerhetsventilen vil blåse tanken tom. Men blandeventil har du kanskje ikke. 

Komodo skrev 43 minutter siden:

Jo, men hvis du har lest noen av trådene til @Lars H., så vet du at han kun ligger i havner når han er på tur, og da har man landstrøm. Ligger man i dagesvis i en havn med strøm, så tar jeg det for gitt at man har elektrisk oppvarming av VV berederen også.

Det er godt at dere følger med, det var selvfølgelig blandeventil jeg mente, det ble bare en skrivefeil. Ellers er termostaten for elektrisk oppvarming av vannet stilt på ganske så høy temperatur, akkurat som hjemme. Som sagt, så ønsker vi høy temperatur på varmtvannet, også av helsemessige grunner. Vi har ikke ønske om noe legionella pga. lunkent vann.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Hulda og Komdo

Jeg burde nok tenkt på at han vanligvis ligger i havn, jeg tenkte bare at det er en voksen mann med en eldre båt, og at det ikke var sikkert han hadde strøm på tanken.

Jeg svarer høflig etter beste evne og tar gjerne korreksjoner, men "Bullshit" synes jeg er et dårlig argument og ikke særlig trivelig. Litt overrasket over at det kommer fra Hulda som jeg har stor respekt for.

En rekke armaturer fra kjente produsenter er trukket fra markedet fordi de avgir for mye tungmetaller, men det er ikke noen godkjenningsordning for slikt. Skal tro om båtarmaturer er sjekket for slikt eller om de er laget av litt mer tilfeldige legeringer?

Folkehelseinstituttet som har forsket på bla varmtvann i kobberrør skriver også bullshit etter hva jeg forstår. Hvor lenge vårvannet står i rørene og om Lars fyller korrosivt vann innimellom har jeg ingen peiling på. Jeg vet heller ikke om kobberrør er loddet med blyholdig materiale (også omtalt av FHI)

Man kan selvfølgelig si at man har levd lenge selv om man har drukket vann fra kobberrør, men det er heller ikke særlig godt argument ;-)

Her er et lite utdrag fra FHI;

Kobber (Cu)

Kilder til kobber i drikkevann

Kobberinnholdet i norske vannkilder er meget lavt, < 2-20 µg/l. Det kan imidlertid forekomme svært høye verdier i drikkevannet (opptil flere mg/l Cu) på grunn av korrosjon på kobberrør og armatur. Utløst kobber kan skyldes at vannet er spesielt korrosivt, at vannet har passert lange rørledninger av kobber, eller har stått lenge i rørene. Temperaturen påvirker utløsningen.

Mons

mons skrev 52 minutter siden:

Hvor lenge vårvannet står i rørene og om Lars fyller korrosivt vann innimellom har jeg ingen peiling på.

Hvorfor trekker du meg inn i diskusjonen om kobberrør? Jeg har kun sagt at jeg liker godt og varmt vann både hjemme og i båten, pluss at jeg har nevnt legionella.

Men om du vil vite det, så har jeg ikke kobberrør i båten. Hjemme har jeg kobberrør, og har hatt det alle steder jeg har bodd i alle mine 79 år.

Hva mener du forresten med vårvann?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Da burde flesteparten av oss forlengst vært døde. Man bør sette ting i perspektiv. Og så burde man installere TrueDesign blandebatteri for å unngå Cu2+. Men då får man sikkert fenoler og litt av hvert annet i seg. Moralen er: Slutt å drikk vann, slutt å trekke pusten. Dette er farlig! Milde Moses. Hulda har 10 meter koberrør. I leiligheten er det sikkert 150 meter. Bekymrer meg midt i ryggen. Fordelen er at kobber reduserer bakterievekst i rørene. 

MR Swe skrev for 20 timer siden:

varmtvannsberederen til ny Quick 20 L.

Men trenger man termostatblandere til den?

Nei hvis en har rett martial i  rørene,

jeg holder meg til syre fast 12mm og syre fast tank som blir kloret hver vår hele systemet,

har en selv mekke breeder i underkant av 300 l varmet opp av motoren stenger av berederen ved 90 grader og har varmt/lunket vann i 3 dager.

ikke merket at det har blitt tregere på 20 år på grunn av varmen .

mons skrev for 2 timer siden:

Man kan selvfølgelig si at man har levd lenge selv om man har drukket vann fra kobberrør, men det er heller ikke særlig godt argument

mange gode tips fra FHI har bodd i hus med kobberrør i snart 80 år mulig det er årsaken.....

Denne burde leses her er mange gode tips

leser denne og tenker båt,

""Dusjen hjemme er sannsynligvis den mest vanlige smittekilden for legionærsykdom i Norge.""

https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/til-arkiv/legionellasmitte-hjemme-kan-forebygges-med-enkle-tiltak-pdf.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

I de gode gamle dager med vedfyring og kokekar i kobber var disse alltid fortinnet innvendig. Tørrkokkte kjelen så tinnbellegget smeltet og kobberret ble blottlagt ble kjelen kokekaret tatt ut av bruk. Enten måtte det fortinnes innvendige på nytt eller kasseres.

Vann varmet i kontakt med kobber skal ikke drikkes ellet brukes til mat, derfor skal heller ikke vann fra varmtvannsbereder benyttes til mat og drikke. Prosessen med utskilling av gift fra kobber forsterkes åpenbart med varme.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Fortinning

Dette har lite med tema i tråden å gjøre, men greit å få belyst det helsemessige rundt bruk av kobber.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg vil tro ca halvparten av alle norske boliger fortsatt har helt eller delvis vannrør i kobber. Plastrørene kom i ca 1995 og hus bygget før midten av 90-tallet har fortsatt rør i kobber med mindre rørene er skiftet. Normal levetidpå kobber-rør er 50-100år så det vil nok finnes kobber-rør i norske hus i mange år fremover.

Vann i kobber-rør er ikke farlig så lenge rørene ikke tømmes for vann. Det er først da det begynner å korrodere og det er korrosjonen (det grønne irret) som er giftig.  Ikke kobberet. Det kan nok likevel være lurt å la drikkevann renne til det er kaldt - for sikkerhets skyld. Plast er kjent for å avgi kjemikalier og jeg er like skeptisk til vann (og mat) i kontakt med plast. Jeg tror ikke plastrør nødvendigvis er bedre for helsen. Ta samme forhåndsregler for plast er mitt råd.

For ordens skyld: messing er en annen ting. Det er et blandingsprodukt og det er mer sannsynig at det er giftig.

Varmtvannsberedere før i tiden var loddet sammen med blyholdig loddetinn og varmtvann inneholdt derfor bly. Moderne varmtvannsberedere er laget i rustfritt stål og oppfyller strengere miljøkrav (bly blant annet er ikke lov lenger) som gjør at det er trygt å drikke varmtvannet om du skulle ønske det. Men mtp hva rørene måtte avgi - om jeg skulle gjort dette ville jeg latt varmtvannet renne en stund først for å være sikker på at jeg ikke får i meg vann som har ligget i rørene over tid - samme om rørene er i plast eller kobber.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...