Jump to content

Hva slag tommegjenger er dette?


Lazyjack

Recommended Posts

Gjengelære viser at det er 20 gj/". Ytterdiameter av bolten er 7,93 mm og diameter målt i bunn av gjengene er ca. 7 mm. Det burde indikere et gjengebor på i undekant av 7 mm.

Jeg får ikke dette til å passe hverken med UNF eller UNC så jeg skjønner ikke helt hva det kan være. Maskineriet er engelsk og fra 1969 ellers er det brukt UNC og UNF.
(Pst. Dette er motorsykkel men tenkte det var best hjelp å få her på båtforumet....)

Link to post
Share on other sites

Mye sært på engelsk maskineri fra 1969. Har selv en slik, dvs. noe er fra 1962 (motorblokka).

En lett blanding av ymse gjengestandarder.

 

a65_02.jpg.cc49347a4b2dc57a8ff254b51bed0784.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

krokenkaia skrev 1 time siden:

5/16" - 20 UN  Extra Fine

:yesnod: Altså 5/16"-20 UNEF. 

 

Men siden dette er en engelsk motorsykkel fra 1969 heller jeg kanskje til å tro at det kan være en ekstra fingjegevariant av withworth. Hvis du holder skruen opp mot lyset og sammenligner med en M8 skrue, bør du kunne se om den har 55 eller 60 graders flankevinkel. Dersom den har samme flankevinkel som M8 skruen (altså vinkelen på gjengen), er den en UNEF. Dersom du ser at den er litt buttere er det nok withworth. 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 2 minutter siden:

Det er en rimelig vanlig gjenge på mc og påhenger fra min ungdomstid...

Jeg har aldri skrudd på motorsykler, men dere som har det kan kanskje si ut fra erfaring om det er UN eller Withworth som var vanlig på engelske sykler i 69?

Link to post
Share on other sites

Mange Engelske sykler ble konstruert på 30-50 tallet og produsert fram til ca 70 når de fleste fabrikkene ble flyttet til India og "bortider"

Sluttet med engelske i 74 når Yamaha kom med sin LS2 og jeg kunne kjøpe 125 sett, borre til 183 og ta ut 36hk, og kjøre fra det meste, unntatt Commando'r på svingete vei. 99kg tørrvekt som ribbet høne.

Min første Ariel 350 veide over det dobbelte.

Men hvilken gjengestandard kan jeg for lite om. Jeg kopierte bolter med håndslipte HSS stål den gangen... 

 

Lite google den gangen... og langt mellom gjengetabellene :wink:

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BSF og BSC var mye brukt, samt CEI. Så kan jo være noe slikt.

 

https://www.bsaownersclub.co.uk/bsaoc_forum/index.php?topic=3407.0

 

momenter.jpg.4cd47699c57c772d2eab93470784c1e0.jpg

 

screws.jpg.cec4b4a0406a8412251206f7ca1999ea.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjører diverse gamle sykler selv, men holder meg til Italienske og mm. Men har et par kamerater som kjører Norton og BSA, og de rapporterer om at de har UNC,UNF, Whitwort og BSF på samme sykkel litt avhengig av hvilen del de skrur på. Engelske sykler brukte mye underleverandører som tviholdt på sine egne gjengesystemer. Har rotet i mange kasser på Ekebergmarkedet etter Whitwort fastnøkler sammen med dem 😎

Link to post
Share on other sites

Første gang jeg så plansjen så lo jeg rått :giggle:

 

Når jeg en dag på jobb ble bedt om å godkjenne denne, brukt på trykkpåkjent utstyr, på et oljefelt i Norge

image_2022-11-22_195403829.png.f01e7429ba3ee561dc15121209d4b207.png

av et av Norges største oljeselskaper...

Da slutter jeg å flire.

Byttet til et afrikansk selskap, det kunne neppe bli mer useriøst.. tenkte jeg.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 21.11.2022 at 0.20:

Sluttet med engelske i 74 når Yamaha kom med sin LS2

Så du kjørte engelske motorsykler fram til 1974??

 

dieselfan skrev 37 minutter siden:

Første gang jeg så plansjen så lo jeg rått :giggle:

 

Når jeg en dag på jobb ble bedt om å godkjenne denne, brukt på trykkpåkjent utstyr, på et oljefelt i Norge

image_2022-11-22_195403829.png.f01e7429ba3ee561dc15121209d4b207.png

av et av Norges største oljeselskaper...

Da slutter jeg å flire.

Byttet til et afrikansk selskap, det kunne neppe bli mer useriøst.. tenkte jeg.

Den historia skulle jeg gjerne hørt resten av :giggle: Men det får vi ta på neste BP treff :wink:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Så du kjørte engelske motorsykler fram til 1974??

..heldigvis ikke på E18. Fikk først en Ariel 350 som "alle" trodde aldri kom til å starte, men det gjorde den.. det ble fler,byttet meg opp til en Norton 650, gikk med aviser, malte hus++ gjorde alt en kunne for å skaffe penger til en LS-2 fra den dagen jeg så den første.. men det tok flere år.

Beklager sterkt men ikke oppriktig, på at jeg kjørte ulovlig i flere år.. var trolig ikke noe god til å kjøre for når jeg endelig ble gammel nok til å ta lappen, så mistet jeg den, også igjen.. 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 43 minutter siden:

ar trolig ikke noe god til å kjøre for når jeg endelig ble gammel nok til å ta lappen, så mistet jeg den, også igjen.. 

He he, skjønner at du har hatt en hang til alt som går fort både til lands og til vanns :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for alle svar. Da har jeg kommet frem til at det riktige nok er 9/16"-20 BSC.
Siden så mange har engasjert seg, på tross av at dette er lite båtrelatert, så får jeg avslutte med å legge ved det bilde av sykkelen. Som de anglofile ser er det en 1969 Triumph T150 Trident. Boltene som jeg lurte på er for å feste setehengslene til setebasen.

Trident.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...