Jump to content

Hva slag tommegjenger er dette?


Lazyjack

Recommended Posts

dieselfan skrev 17 minutter siden:

 

Hvordan går dette sammen?

Veldig dårlig, ser jeg nå. Må ha rota med hue mitt....:rolleyes:
Da er det ikke andre muligheter enn at det må være UNC 1/4-20. Da er gjengebor 5,1 mm og jeg synes det virker smått når jeg måler bunndiameter på gjengene til 7,2 mm. Men det kanskje likevel det det er....

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 39 minutter siden:

Veldig dårlig, ser jeg nå. Må ha rota med hue mitt....:rolleyes:
Da er det ikke andre muligheter enn at det må være UNC 1/4-20. Da er gjengebor 5,1 mm og jeg synes det virker smått når jeg måler bunndiameter på gjengene til 7,2 mm.

 

Nå roter du enda mer 😉 Du har jo oppgitt diameteren til å være 7,93mm, det er det samme som 5/16". Stigningen sier du er 20 gj/", så da er skruen din 5/16"-20. Om det er UNEF eller Withworth ser du på flankevinkelen.  

 

En 1/4" UNC skrue er ca 6,3mm utvendig. 

Redigert av Komodo
Skriveleif (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ivar skrev 1 time siden:

.. kanskje hjernen er i whitworth modus, og det er dim på bolthodet? 

 

Ja den whitworth'en kan være lei :saint:

 

https://www.jrcengineering.com/technical-support/whitworth-and-other-british-threads/

 

flats.jpg.cc65fa19225ec1789d426593c87e56fe.jpg

 

gjenger_wm.jpg.2d05d20f9b1f4f50243d59561878927f.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 17 timer siden:

 

Nå roter du enda mer 😉 Du har jo oppgitt diameteren til å være 7,93mm, det er det samme som 5/16". Stigningen sier du er 20 gj/", så da er skruen din 5/16"-20. Om det er UNEF eller Withworth ser du på flankevinkelen.  

 

En 1/4" UNC skrue er ca 6,3mm utvendig. 

Ja, jeg gikk litt trøtt av hele greia...
Jeg ser det er noe som heter UN (Unified) 5/16-20 og da er det nok det det er.

Jeg er kun vant med UNC, UNF og Withwort og UN har 60 grader flanke og ser ut til å ligge midt mellom UNC og UNF i gjengestigning. 
Noen som vet innenfor hvilke områder UN gjenger har vært brukt?

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 14 minutter siden:

Ja, jeg gikk litt trøtt av hele greia...
Jeg ser det er noe som heter UN (Unified) 5/16-20 og da er det nok det det er.

Jeg er kun vant med UNC, UNF og Withwort og UN har 60 grader flanke og ser ut til å ligge midt mellom UNC og UNF i gjengestigning. 
Noen som vet innenfor hvilke områder UN gjenger har vært brukt?

Har faktiskt vært borti disse UN gjengene på ett eller annet innen oljeindustrien, men husker ikke helt hva det var. Er sikkert 15 år siden. Vet at jeg rotet masse rundt da også, det er jo ikke en standard som står i noen "normale" gjengetabeller. Mener å huske at jeg måtte slå disse gjengene i dreiebenken.

Redigert av Cheyenne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 3 minutter siden:

UN har 60 grader flanke og ser ut til å ligge midt mellom UNC og UNF i gjengestigning.

Med et lite forbehold så tror jeg du misforstår dette litt. Både UN og UNF er UN-gjenger. Når man sier UNC og UNF er det spesifisert om det er grov- eller fingjenger man snakker om. UN står for "Unified" C står for "Coars", og f står for "Fine". Mine gjengetabeller for tommegjenger dekker ikke 5/16" med stigningen 20. Når jeg googler denne får jeg opp at den heter UNS. Dette er også en gjenge i UN-serien, men her står S for "Spesial". Tapp og snitt kan du f.eks. kjøpe her. Når du ser på bildet ser du faktisk at snittet er merket UNS, mens tappen kun er merket UN, litt latskap der altså. Her har du en liten PDF som forklarer litt om sammenhengen mellom UNC, UNF og UNS, alle UN gjenger altså. 

 

Men dette forutsetter altså at skruen din har 60 graders flankevinkel. For å sjekke det kan du som nevnt holde den opp mot lyset og sammenligne med en M8 skrue, som også har 60 graders flankevinkel. Du kan også bruke et gjengelære og se om flankevinkelen stemmer, men da må du vite om gjengelæret ditt har 55 eller 60 graders vinkel. Mange gjengelærer for tommestigning har nemlig 55 graders vinkel, årsaken er at ikke bare Withwort har 55 grader, det gjelder også rørgjenger. BSP rørgjenger kalles også (eller gjorde før...) Withworth rørgjenger. 

Link to post
Share on other sites

akkurat, ja :giggle:

 

Sitat

Just to confuse things even more is the fact the miniature thread sizes are in reverse. In other words, with the SAE convention, the larger the number the larger the bolt size. Naturally, the British go in reverse, the lower the number, the larger the bolt size so “0 BA” is the largest and “16 BA” is the smallest. (Yeah, I know, go figure..!!) To put things in perspective, a 10-32 is roughly equivalent to a 2BA.

 

https://www.jrcengineering.com/technical-support/whitworth-and-other-british-threads/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

OK, da har jeg vel fått en form for oppklaring:rolleyes:
Gjengelæret mitt er fra BT (!) og er bare merket S.A.E. og så er hvert blad merket med antall gj/".  Det ser ut til at gjengelæret har samme flankevinkel som skruen og jeg antar at det er 60 grader.
Jeg tror forøvrig at jeg hopper av tråden min her og takker for all hjelp og gode innspill. BP skuffer aldri!

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Med et lite forbehold så tror jeg du misforstår dette litt. Både UN og UNF er UN-gjenger

Godt du tok dette forbeholdet. Vi lager av og til gjenger på jobb som heter UN. Det er grovgjenger men likevel ikke UNC. Jeg husker ikke dimensjon nå, men en UNC tapp på samme dimensjon hadde en annen stigning. Dette er til offshore/subseabransjen. Tegningene tror jeg var amerikanske. 

 

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 35 minutter siden:

Vi lager av og til gjenger på jobb som heter UN. Det er grovgjenger men likevel ikke UNC.

 

Olevine skrev 35 minutter siden:

Jeg husker ikke dimensjon nå, men en UNC tapp på samme dimensjon hadde en annen stigning. Dette er til offshore/subseabransjen.

Da snakker du sikkert om UN8

(om dimensjonen er mellom 1" og 5")

Er det Kristiansand så pleide det å være strekkbolter til boretårn om jeg var innblanda :wink:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 1 time siden:

Godt du tok dette forbeholdet. Vi lager av og til gjenger på jobb som heter UN. Det er grovgjenger men likevel ikke UNC. Jeg husker ikke dimensjon nå, men en UNC tapp på samme dimensjon hadde en annen stigning. Dette er til offshore/subseabransjen. Tegningene tror jeg var amerikanske. 

Ok. Men jeg ser ikke konflikten med det jeg skrev?

Link to post
Share on other sites

Denne er flott

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...