Lazyjack Startet 20.November.2022 Del på Facebook Startet 20.November.2022 Gjengelære viser at det er 20 gj/". Ytterdiameter av bolten er 7,93 mm og diameter målt i bunn av gjengene er ca. 7 mm. Det burde indikere et gjengebor på i undekant av 7 mm. Jeg får ikke dette til å passe hverken med UNF eller UNC så jeg skjønner ikke helt hva det kan være. Maskineriet er engelsk og fra 1969 ellers er det brukt UNC og UNF. (Pst. Dette er motorsykkel men tenkte det var best hjelp å få her på båtforumet....) Sitér dette innlegget Link to post
krokenkaia Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 M8 X 1,25 ? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 Whitvorth 1/4» grovgjenger? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2022 lnjk skrev 9 minutter siden: Whitvorth 1/4» grovgjenger? Passer ikke med diameter, hverken topp eller bunn. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2022 krokenkaia skrev 20 minutter siden: M8 X 1,25 ? Har forsøkt 8 mm bolt i hullet men den stopper fort. Har også forsøkt 8 mm mutter på bolten men det går heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 (redigert) 8mm bolt er som regel 8x1,00. Dette kan være «grovgjenger» 1,25. Gjengebor er da 6,8 mm. Redigert 20.November.2022 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krokenkaia Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 5/16" - 20 UN Extra Fine Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 5/16’’ UNR ? https://www.m.gewinde-normen.de/en/unified-special-r-thread.html Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Teerex Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 Mye sært på engelsk maskineri fra 1969. Har selv en slik, dvs. noe er fra 1962 (motorblokka). En lett blanding av ymse gjengestandarder. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 krokenkaia skrev 1 time siden: 5/16" - 20 UN Extra Fine Altså 5/16"-20 UNEF. Men siden dette er en engelsk motorsykkel fra 1969 heller jeg kanskje til å tro at det kan være en ekstra fingjegevariant av withworth. Hvis du holder skruen opp mot lyset og sammenligner med en M8 skrue, bør du kunne se om den har 55 eller 60 graders flankevinkel. Dersom den har samme flankevinkel som M8 skruen (altså vinkelen på gjengen), er den en UNEF. Dersom du ser at den er litt buttere er det nok withworth. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 Komodo skrev 4 minutter siden: 5/16"-20 Det er en rimelig vanlig gjenge på mc og påhenger fra min ungdomstid... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 dieselfan skrev 2 minutter siden: Det er en rimelig vanlig gjenge på mc og påhenger fra min ungdomstid... Jeg har aldri skrudd på motorsykler, men dere som har det kan kanskje si ut fra erfaring om det er UN eller Withworth som var vanlig på engelske sykler i 69? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 (redigert) Mange Engelske sykler ble konstruert på 30-50 tallet og produsert fram til ca 70 når de fleste fabrikkene ble flyttet til India og "bortider" Sluttet med engelske i 74 når Yamaha kom med sin LS2 og jeg kunne kjøpe 125 sett, borre til 183 og ta ut 36hk, og kjøre fra det meste, unntatt Commando'r på svingete vei. 99kg tørrvekt som ribbet høne. Min første Ariel 350 veide over det dobbelte. Men hvilken gjengestandard kan jeg for lite om. Jeg kopierte bolter med håndslipte HSS stål den gangen... Lite google den gangen... og langt mellom gjengetabellene Redigert 20.November.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.November.2022 Del på Facebook Svart 21.November.2022 BSF og BSC var mye brukt, samt CEI. Så kan jo være noe slikt. https://www.bsaownersclub.co.uk/bsaoc_forum/index.php?topic=3407.0 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Honduras Svart 21.November.2022 Del på Facebook Svart 21.November.2022 Kjører diverse gamle sykler selv, men holder meg til Italienske og mm. Men har et par kamerater som kjører Norton og BSA, og de rapporterer om at de har UNC,UNF, Whitwort og BSF på samme sykkel litt avhengig av hvilen del de skrur på. Engelske sykler brukte mye underleverandører som tviholdt på sine egne gjengesystemer. Har rotet i mange kasser på Ekebergmarkedet etter Whitwort fastnøkler sammen med dem 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 21.November.2022 Del på Facebook Svart 21.November.2022 .. sorry, klarte ikke å dy meg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lazyjack Svart 22.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2022 ivar skrev On 21.11.2022 at 10.52: .. sorry, klarte ikke å dy meg Fornøyelig! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.November.2022 Del på Facebook Svart 22.November.2022 Første gang jeg så plansjen så lo jeg rått Når jeg en dag på jobb ble bedt om å godkjenne denne, brukt på trykkpåkjent utstyr, på et oljefelt i Norge av et av Norges største oljeselskaper... Da slutter jeg å flire. Byttet til et afrikansk selskap, det kunne neppe bli mer useriøst.. tenkte jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.November.2022 Del på Facebook Svart 22.November.2022 dieselfan skrev On 21.11.2022 at 0.20: Sluttet med engelske i 74 når Yamaha kom med sin LS2 Så du kjørte engelske motorsykler fram til 1974?? dieselfan skrev 37 minutter siden: Første gang jeg så plansjen så lo jeg rått Når jeg en dag på jobb ble bedt om å godkjenne denne, brukt på trykkpåkjent utstyr, på et oljefelt i Norge av et av Norges største oljeselskaper... Da slutter jeg å flire. Byttet til et afrikansk selskap, det kunne neppe bli mer useriøst.. tenkte jeg. Den historia skulle jeg gjerne hørt resten av Men det får vi ta på neste BP treff Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 22.November.2022 Del på Facebook Svart 22.November.2022 (redigert) Komodo skrev 1 time siden: Så du kjørte engelske motorsykler fram til 1974?? ..heldigvis ikke på E18. Fikk først en Ariel 350 som "alle" trodde aldri kom til å starte, men det gjorde den.. det ble fler,byttet meg opp til en Norton 650, gikk med aviser, malte hus++ gjorde alt en kunne for å skaffe penger til en LS-2 fra den dagen jeg så den første.. men det tok flere år. Beklager sterkt men ikke oppriktig, på at jeg kjørte ulovlig i flere år.. var trolig ikke noe god til å kjøre for når jeg endelig ble gammel nok til å ta lappen, så mistet jeg den, også igjen.. Redigert 22.November.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.November.2022 Del på Facebook Svart 22.November.2022 dieselfan skrev 43 minutter siden: ar trolig ikke noe god til å kjøre for når jeg endelig ble gammel nok til å ta lappen, så mistet jeg den, også igjen.. He he, skjønner at du har hatt en hang til alt som går fort både til lands og til vanns Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 22.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2022 Hei og takk for alle svar. Da har jeg kommet frem til at det riktige nok er 9/16"-20 BSC. Siden så mange har engasjert seg, på tross av at dette er lite båtrelatert, så får jeg avslutte med å legge ved det bilde av sykkelen. Som de anglofile ser er det en 1969 Triumph T150 Trident. Boltene som jeg lurte på er for å feste setehengslene til setebasen. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.November.2022 Del på Facebook Svart 22.November.2022 (redigert) flotte sykler (men såvidt jeg har skjønt ikke de aller enkleste å skru på..?) Redigert 22.November.2022 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 22.November.2022 Del på Facebook Svart 22.November.2022 Lazyjack skrev On 20.11.2022 at 21.29: Ytterdiameter av bolten er 7,93 mm Lazyjack skrev 14 minutter siden: 9/16"-20 BSC. Hvordan går dette sammen? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.November.2022 Del på Facebook Svart 22.November.2022 .. kanskje hjernen er i whitworth modus, og det er dim på bolthodet? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.