Lazyjack Svart 22.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2022 dieselfan skrev 17 minutter siden: Hvordan går dette sammen? Veldig dårlig, ser jeg nå. Må ha rota med hue mitt.... Da er det ikke andre muligheter enn at det må være UNC 1/4-20. Da er gjengebor 5,1 mm og jeg synes det virker smått når jeg måler bunndiameter på gjengene til 7,2 mm. Men det kanskje likevel det det er.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.November.2022 Link til dette innlegget Svart 22.November.2022 (redigert) Lazyjack skrev 39 minutter siden: Veldig dårlig, ser jeg nå. Må ha rota med hue mitt.... Da er det ikke andre muligheter enn at det må være UNC 1/4-20. Da er gjengebor 5,1 mm og jeg synes det virker smått når jeg måler bunndiameter på gjengene til 7,2 mm. Nå roter du enda mer 😉 Du har jo oppgitt diameteren til å være 7,93mm, det er det samme som 5/16". Stigningen sier du er 20 gj/", så da er skruen din 5/16"-20. Om det er UNEF eller Withworth ser du på flankevinkelen. En 1/4" UNC skrue er ca 6,3mm utvendig. Redigert 22.November.2022 av Komodo Skriveleif (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Honduras Svart 22.November.2022 Link til dette innlegget Svart 22.November.2022 Hvis man bruker et vanlig gjengelære for tommegjenger har det gjerne korrekt flankevinkel. Whitwort er sært…😎 Flott sykkel 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Teerex Svart 22.November.2022 Link til dette innlegget Svart 22.November.2022 (redigert) ivar skrev 1 time siden: .. kanskje hjernen er i whitworth modus, og det er dim på bolthodet? Ja den whitworth'en kan være lei https://www.jrcengineering.com/technical-support/whitworth-and-other-british-threads/ Redigert 22.November.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lazyjack Svart 23.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Komodo skrev for 17 timer siden: Nå roter du enda mer 😉 Du har jo oppgitt diameteren til å være 7,93mm, det er det samme som 5/16". Stigningen sier du er 20 gj/", så da er skruen din 5/16"-20. Om det er UNEF eller Withworth ser du på flankevinkelen. En 1/4" UNC skrue er ca 6,3mm utvendig. Ja, jeg gikk litt trøtt av hele greia... Jeg ser det er noe som heter UN (Unified) 5/16-20 og da er det nok det det er. Jeg er kun vant med UNC, UNF og Withwort og UN har 60 grader flanke og ser ut til å ligge midt mellom UNC og UNF i gjengestigning. Noen som vet innenfor hvilke områder UN gjenger har vært brukt? Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 (redigert) Lazyjack skrev 14 minutter siden: Ja, jeg gikk litt trøtt av hele greia... Jeg ser det er noe som heter UN (Unified) 5/16-20 og da er det nok det det er. Jeg er kun vant med UNC, UNF og Withwort og UN har 60 grader flanke og ser ut til å ligge midt mellom UNC og UNF i gjengestigning. Noen som vet innenfor hvilke områder UN gjenger har vært brukt? Har faktiskt vært borti disse UN gjengene på ett eller annet innen oljeindustrien, men husker ikke helt hva det var. Er sikkert 15 år siden. Vet at jeg rotet masse rundt da også, det er jo ikke en standard som står i noen "normale" gjengetabeller. Mener å huske at jeg måtte slå disse gjengene i dreiebenken. Redigert 23.November.2022 av Cheyenne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Lazyjack skrev 3 minutter siden: UN har 60 grader flanke og ser ut til å ligge midt mellom UNC og UNF i gjengestigning. Med et lite forbehold så tror jeg du misforstår dette litt. Både UN og UNF er UN-gjenger. Når man sier UNC og UNF er det spesifisert om det er grov- eller fingjenger man snakker om. UN står for "Unified" C står for "Coars", og f står for "Fine". Mine gjengetabeller for tommegjenger dekker ikke 5/16" med stigningen 20. Når jeg googler denne får jeg opp at den heter UNS. Dette er også en gjenge i UN-serien, men her står S for "Spesial". Tapp og snitt kan du f.eks. kjøpe her. Når du ser på bildet ser du faktisk at snittet er merket UNS, mens tappen kun er merket UN, litt latskap der altså. Her har du en liten PDF som forklarer litt om sammenhengen mellom UNC, UNF og UNS, alle UN gjenger altså. Men dette forutsetter altså at skruen din har 60 graders flankevinkel. For å sjekke det kan du som nevnt holde den opp mot lyset og sammenligne med en M8 skrue, som også har 60 graders flankevinkel. Du kan også bruke et gjengelære og se om flankevinkelen stemmer, men da må du vite om gjengelæret ditt har 55 eller 60 graders vinkel. Mange gjengelærer for tommestigning har nemlig 55 graders vinkel, årsaken er at ikke bare Withwort har 55 grader, det gjelder også rørgjenger. BSP rørgjenger kalles også (eller gjorde før...) Withworth rørgjenger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 akkurat, ja Sitat Just to confuse things even more is the fact the miniature thread sizes are in reverse. In other words, with the SAE convention, the larger the number the larger the bolt size. Naturally, the British go in reverse, the lower the number, the larger the bolt size so “0 BA” is the largest and “16 BA” is the smallest. (Yeah, I know, go figure..!!) To put things in perspective, a 10-32 is roughly equivalent to a 2BA. https://www.jrcengineering.com/technical-support/whitworth-and-other-british-threads/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Lazyjack Svart 23.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 (redigert) OK, da har jeg vel fått en form for oppklaring Gjengelæret mitt er fra BT (!) og er bare merket S.A.E. og så er hvert blad merket med antall gj/". Det ser ut til at gjengelæret har samme flankevinkel som skruen og jeg antar at det er 60 grader. Jeg tror forøvrig at jeg hopper av tråden min her og takker for all hjelp og gode innspill. BP skuffer aldri! Redigert 23.November.2022 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Komodo skrev for 3 timer siden: Med et lite forbehold så tror jeg du misforstår dette litt. Både UN og UNF er UN-gjenger Godt du tok dette forbeholdet. Vi lager av og til gjenger på jobb som heter UN. Det er grovgjenger men likevel ikke UNC. Jeg husker ikke dimensjon nå, men en UNC tapp på samme dimensjon hadde en annen stigning. Dette er til offshore/subseabransjen. Tegningene tror jeg var amerikanske. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 (redigert) Olevine skrev 35 minutter siden: Vi lager av og til gjenger på jobb som heter UN. Det er grovgjenger men likevel ikke UNC. Olevine skrev 35 minutter siden: Jeg husker ikke dimensjon nå, men en UNC tapp på samme dimensjon hadde en annen stigning. Dette er til offshore/subseabransjen. Da snakker du sikkert om UN8 (om dimensjonen er mellom 1" og 5") Er det Kristiansand så pleide det å være strekkbolter til boretårn om jeg var innblanda Redigert 23.November.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 dieselfan skrev 27 minutter siden: Er det Kristiansand så pleide det å være strekkbolter til boretårn om jeg var innblanda Kristiansand ja, men de skal på havbunnen. Kan godt være 1", men på både tegning og tapp stod det bare UN. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Olevine skrev 1 time siden: Godt du tok dette forbeholdet. Vi lager av og til gjenger på jobb som heter UN. Det er grovgjenger men likevel ikke UNC. Jeg husker ikke dimensjon nå, men en UNC tapp på samme dimensjon hadde en annen stigning. Dette er til offshore/subseabransjen. Tegningene tror jeg var amerikanske. Ok. Men jeg ser ikke konflikten med det jeg skrev? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 23.November.2022 Link til dette innlegget Svart 23.November.2022 Olevine skrev 21 minutter siden: Kristiansand ja, men de skal på havbunnen. Kan godt være 1", men på både tegning og tapp stod det bare UN. Du må sjekke en gang til , jeg vedder på at det står UN8 et eller annet sted om det skal på bunn Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.November.2022 Link til dette innlegget Svart 24.November.2022 Denne er flott Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.