Jump to content

Yanmar 4LHA-HTP 2004 - Ryker svart og mangler effekt


Komodo

Recommended Posts

I dag skulle jeg kjøre Viksunden inn til Fredrikstad for opptak i morgen. Kjørte rolig ut fra havna, og økte gradvis på med turtall slik at motoren fikk bli varm. Men da jeg skulle dra på for å få opp farta var det bom stopp ved ca 2500 rpm. Oppdaget da at det røk ganske kraftig bak båten, og røyken var beksvart. 

 

Båten har nå ikke vært i bruk siden september, og jeg tok det for gitt at det er turboen som har satt seg. Motoren er en 2004 modell, og jeg har egentlig lekt litt med tanken på å bytte turbo uansett da jeg har manglet litt turtall på topp de siste par årene.

 

Men det som fikk meg til å stusse var at jeg ikke fikk lagt hendelen helt ned. Det var akkurat som om noe fysisk lå og sperret gassvaieren fra å få full vandring. Begynte så å lure på om det kan være noe galt med dieselpumpa. Men feil på den vil vel ikke gi svart røyk? Hadde ikke tid til å åpne opp motorkassa og begynne feilsøking da jeg måtte rett til en annen avtale. For å komme til motoren må jeg opp med dørkeplatene, og fjerne ei isolert kasse rundt motoren. Skjønner jo at jeg må begynne med å finne ut om det er noen fysisk hindring på gassvaieren, men jeg skjønner ikke helt hvordan det plutselig skal oppstå.

 

Forslag til hva det kan være?

Link to post
Share on other sites

Nei, bevegelsen på hendelen kan jo umulig ha noe med turboen å gjøre. Det må enten kontrollboksen, vaieren eller dieselpumpa. Men jeg skjønner ikke at feil på dieselpumpa skal gi meg svart røyk. Og har det havnet noe i klem som gjør at jeg ikke får gitt full gass, så skulle det i alle fall ikke gi denne svarte røyken. Da må det tilfeldigvis ha skjedd to ting samtidig. Litt underlig sak dette. Skal ta båten på land i morgen tidlig, da skal jeg prøve å få sett litt nærmere på saken.

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev 31 minutter siden:

Ja, hvis det var masse svart røyk, så var det vel heller mangel på luft enn på diesel... 

Ja, ikke sant? Kan det være noe annet enn turbo da? Tett luftfilter er vel ikke noe tema på denne motoren, her er det jo bare en tynn skumgummi utenpå luftinntaket. 

 

arnearmoa skrev 31 minutter siden:

Sikker på at det ikke bare "føltes" som spaken skulle vært lenger fram/ned, siden du ikke fikk full kraft?

Ja, ganske sikker. Spaken har alltid vært veldig lett å operere, og jeg er rimelig sikker på at den alltid har gått helt opp til den stopper i dashbordet. I dag klarte jeg ikke å trykke den helt opp, det manglet et par centimeter. Og på slutten var det akkurat som om den fjæret litt, ikke helt bom stopp altså. Så jeg må nok begynne med å få av motorkassa og få inspisert vaieren. Eller kanskje smartere å starte med kontrollboksen. 

Link to post
Share on other sites

Ville startet med å koble kontrollerwire fra gassarm på pumpa, og kjøre gassarmen manuelt. Er det fortsatt like ille kan du ha et problem med plunger eller kamplate om ikke turboen står, men har du skikkelig svartrøyk er det vel mer typisk at du har dyse som ikke forstøver, eller du har null/lite ladetrykk. Om du ikke har ladetrykkmåler så må du finne deg en nå.. Tette filtre regner jeg med at du ikke har. 

 

Link to post
Share on other sites

Screenshot_20221123_190521_Facebook.jpg.1b51872155931cbcf6011d10f9427024.jpg

 

Sorry, klarte ikke å dy meg🤔

 

Hadde samme symptomer på vår 6lpa-dtp ved utsett 2021--> turboen satt fast i sot/koks. 

Løsnet den ved å plukke av luftfilter og rotere turbo med fingrene, løsnet med en gang. 

 

Vi hadde ikke noe endring på gass/girhendel.

Stoppet helt ved 2200rpm og masse svartrøyk.

Oppført seg eksemplarisk i ettertid, men passer på å kjøre litt med "hendelen i askebegeret" innimellom. 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips @dieselfan :thumbsup: 

 

Utfordringen er at jeg skal opp i morgen tidlig, så det blir veldig begrenset hva jeg rekker å sjekke før jeg skal løftes. Får ta en prat med vaktmesteren. Litt kjedelig å ikke få sjekket ut dette før jeg settes på land, men noe kan jeg jo gjøre på land også. 

 

Legger til en liten tilleggsopplysning. Da jeg kjørte ut fra havna i dag morges synes jeg at jeg hadde en ulyd. Det var akkurat som om det var ubalanse i propellen som forplantet seg i skroget. Kanskje dette egentlig var noe relatert til motoren som gjorde at jeg ikke hadde helt ren gange?

Link to post
Share on other sites

GSEuser skrev 1 minutt siden:

Sorry, klarte ikke å dy meg🤔

:lol: :lol: :lol:

GSEuser skrev 1 minutt siden:

Hadde samme symptomer på vår 6lpa-dtp ved utsett 2021--> turboen satt fast i sot/koks. 

Løsnet den ved å plukke av luftfilter og rotere turbo med fingrene, løsnet med en gang. 

...

Stoppet helt ved 2200rpm og masse svartrøyk.

Ja, det var jo det jeg regnet med også :yesnod:  Det merkelige hos meg er at jeg samtidig ikke får full vandring på hendelen. Men det kan jo strengt tatt tilfeldigvis være noe feil på vaier samtidig. 

 

GSEuser skrev 1 minutt siden:

Vi hadde ikke noe endring på gass/girhendel.

Ja, det er det som virker så ulogisk her. 

 

GSEuser skrev 1 minutt siden:

... passer på å kjøre litt med "hendelen i askebegeret" innimellom. 

Jeg har også pleid å kjøre en stund på full gass med jevne mellomrom av denne årsak. Men nå er jo motoren fra 2004, så at noe skjer må man jo regne med. Og som nevnt over har jeg jo allerede før denne episoden lekt litt med tankene på å bytte turbo uansett. Mangler nemlig noen rpm på topp fra tidligere. Usikkert om det har noe med motoren å gjøre, eller om det rett og slett er skuta som har lagt på seg litt :giggle:

Link to post
Share on other sites

GSEuser skrev 4 minutter siden:

Har også opplevd svartrøyk og lavt turtall pga. grodd propell.

Ja, det er kanskje en tenkbar årsak? Var faktisk inne på tanken på om jeg kunne ha fått teinetau i propellen. Det var jo som nevnt en litt merkelig ulyd i båten da jeg tøffet utover. Men med min hørsel er det ikke så greit å få fram detaljene :nonod:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 19 minutter siden:

eller om det rett og slett er skuta som har lagt på seg litt :giggle:

Er vel ikke utenkelig det heller.

 

Forrige båt hadde vi i 4 år--> Vannvittig mye som samlet seg ombord på den tida.

Solgte båten til min bror og trodde vi hadde tømt den, men enda 2og et halvt år etter salget, så finner han ting vi har glemt🙃

 

Samme her hjemme, finner fortsatt ting til forrige båt i garasjen 🤔

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 43 minutter siden:

Du må sjekke om turboen spinner lett, om armen på pumpa går hele veien og om den påvirker turtallet belastet før du løftes av sjøen.

Skal godsnakke litt med vaktmesteren i morgen, får se hva jeg får til :yesnod:

 

dieselfan skrev 43 minutter siden:

Ellers må du bygge bremsebenk du også... 

Jeg også... Fortell:

 

Grufolf skrev 31 minutter siden:

Kan det være is i kabelen? Jeg har hatt det problemet en gang med påhengsmotor at kablene var frosset fast... Ikke sikkert det er frost hos deg nå. 

Nei, plussgrader her nå. Men jeg kom til å tenke på at jeg hadde av halve motorkassa for å få demontert pantrypumpa da jeg skulle tømme for vann her om dagen. Det er jo ikke umulig at et eller annet har havnet i klem mot vaieren eller hendelen på dieselpumpa... I så tilfelle er det i tillegg til problem med turbo.

Link to post
Share on other sites

Kan nå meddele at motoren går som den skal igjen. Startet opp på morran, og motoren gikk da helt fint. Skrudde av luftinntaket, og så at turboen roterte. Jeg tok vekk motorkasse, ruset litt opp, og kunne ikke se noe galt. Tok så en prøvetur ut i elva før kranløft. Etter litt varmkjøring dro jeg opp turtallet. Det var ingen antydning til svart røyk, og den skvatt lett opp i 3350 rpm. Dette er 100 rpm for lite, men er der den har ligget det siste året. 

 

Jeg antar at det er turboen som har satt seg, og løsnet av seg selv etter at den ble skikkelig varmkjørt i går, og kjølt seg ned i natt. Høres det betimelig ut? Når det gjelder manøverspaken på kontrollboksen så husket jeg nok litt feil. Den beveget seg lett, men gikk ikke fullt så langt som det jeg minnes. 

 

Men hvis det er slik at turboen har satt seg og deretter løsnet, er det et hint om at den bør byttes ut uansett? Jeg har ikke hatt av blandebendet i dag, så jeg har ikke inspisert på eksossiden, og derfor heller ikke fått målt klaring på turbinbladene der. 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 21 timer siden:

Om du ikke har ladetrykkmåler så må du finne deg en nå..

Setter dette på "to do lista"! Følger jo selvsagt tråden din om LP, men har dessverre lite å bidra med. 

 

dieselfan skrev for 18 timer siden:

Husk å pakke med søkeblader til å måle klaring mellom eksoshus og blader 

Har som sagt ikke målt dette ennå. Men har du noen cirkaverdier som jeg kan forvente? PS, bladsøkeren ligger i lomma ennå :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Men hvis det er slik at turboen har satt seg og deretter løsnet, er det et hint om at den bør byttes ut uansett?

Jeg skiftet eksosbend etter vår hang.

Kunne ikke se noe galt med turbo annet enn noe sot/koks.

 

Skiftet forresten til syrefast bend fra Hdi marine.

Var på ingen måte nødvendig å skifte-->det originale bendet fra 2006 var nesten som nytt🙂

Link to post
Share on other sites

Anser egentlig vår motor som nesten ny, men det er nok en mental greie som kommer av at den kun var ett år gammel da vi kjøpte båten. Men motoren har gått 100% knirkefritt, og har nå fått 18 år og noen timer på nakken. Er derfor litt i tenkeboksen på om jeg skal bytte turbo og eksosbend etter føre-var prinsippet. Det eneste som har vært med motoren er at startreleet røk, det var vel ca 2010, og for noen år siden sluttet dynamoen å lade. Startreleet ble byttet, og da flyttet fra motoren til motorbeddingen slik at det ikke skulle være utsatt for vibrasjonene fra motoren. Dynamoen plukket jeg i biter og rengjorde, siden har den også fungert prikkfritt. Det neste som kan ryke da er vel starteren, turboen, bendet, og dempeplata i gearet. Ønsker ikke å havne i en situasjon hvor jeg må ringe redningsskøyta, eller at ferieturer etc. blir spolert av et plutselig havari, samtidig er det jo grenser for hva man bytter av komponenter som fungerer. Akkurat startmotoren kunne jeg jo demontert og levert til Fredrikstad Vikleverksted for en gjennomgang, det koster jo ikke all verden. 

Link to post
Share on other sites

Demperplaten har vel et intervall på 5000 timer. Om den ikke har vært utsatt for overlast. Med fornuftig vedlikehold og ditto kjøring, burde vel turboen holde omtrent det samme timetallet. Det er ikke bærekraftig å bytte fungerende komponenter ut fra at de kan ryke en gang i fremtiden. Sånn i hovedsak. En annen vurdering er hva motorprodusenten anbefaler. Så kan man snu på flisa og se om motorprodusentens anbefaling holder vann. Eks. har BMW for M-og N serie motorer satt skifteintervall på motorolje til 30000 km. Erfaring har vist at slikt intervall fører til havari på registerkjede og turbolagre. Skifteintervall på 10- til 15000 km gjør at komponentene holder.

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo.

 

I stedet for å kjøpe ny turboladeren kan du demontere den fra motoren din, ta av eksos side og rense den fra avleiringer. Montere alt sammen med nye pakninger. På den måten sparer du flere tusenlapper og ikke minst beholder original IHI turbo. RHC61W ser ut for å være enkelt å skru på. Boltene vil sikkert sitte godt (nummer 44); gassbrenner eller induksjonsvarmer vil gjøre jobben lettere.

+image.jpeg.defbec50530efb4e8b3d35ce8acb0d1d.jpeg

+Skjermbilde.JPG.f10443ed202ba8735bc304c0bfa99760.JPG

 

Skjermbilde.JPG

Redigert av A.M.S. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Har som sagt ikke målt dette ennå. Men har du noen cirkaverdier som jeg kan forvente? PS, bladsøkeren ligger i lomma ennå :giggle:

Veldig glad for at det løste seg:thumbsup::clap:

Flott at turboen forsto at det kom til å bli mange mot en, og slapp huset..

 

Skulle så gjerne hatt fasiten til deg, men har ikke klart å bygge opp erfaring på Yanmar 4syl. Men en ting er jeg rimelig sikker på, levetiden på Yanmar turboene overgår VP KAD/KAMD Borg Wagner turboer når det kommer til korrosjon og erosjon, slik jeg ser det. 

 

Når det gjelder din turbo/eksosbend situasjonen din så hadde jeg kjøpt inn bend og pakning, og hatt det liggende til det ble nødvendig å bytte. Du fikser jo det på stedet på 17-18 minutter, i verste fall for drivanker..

Turboen hadde jeg ikke bytta før noen med rett kompetanse kan fortelle deg hva som er akseptabel klaring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...