Jump to content

Yanmar 4LHA-HTP 2004 - Ryker svart og mangler effekt


Komodo

Recommended Posts

dieselfan skrev 13 minutter siden:

Turboen hadde jeg ikke bytta før noen med rett kompetanse kan fortelle deg hva som er akseptabel klaring.

Hei Dieselfan. Det finnes ikke noe akseptabel klaring mellom eksos hus og rotoren, det skal være fri for korrosjon og avleiringer. Eventuelt kan måle aksial og radial ``play``.

 

 

shaft play.JPG

Redigert av A.M.S. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

A.M.S. skrev for 1 time siden:

Det finnes ikke noe akseptabel klaring mellom eksos hus og rotoren, det skal være fri for korrosjon og avleiringer. Eventuelt kan måle aksial og radial ``play``.

Fant ikke noe i de andre manualene jeg sjekket for de 4 syl motorene heller.

Det jeg håpet på var at noen hadde "erfaringsbaserte" data som @Komodo kunne bruke til å avgjøre hvor mye forventet levetid som er igjen på hans turbo.

Ved en gitt klaring mellom viftebladene og eksoshuset vil ladetrykket reduseres, derfor er jeg stor fan av ladetrykkmåler. Den gir viktig info.

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 16 timer siden:

Demperplaten har vel et intervall på 5000 timer. Om den ikke har vært utsatt for overlast. Med fornuftig vedlikehold og ditto kjøring, burde vel turboen holde omtrent det samme timetallet.

Takk, da slipper jeg i alle fall ned skuldrene i forhold til demperplata. Lite belastning på gearet vårt tror jeg, vi putrer stort sett rund i 6-8 knop. 

Når det gjelder turboen så mistenker jeg at alder og korrosjon spiller vel så mye rolle for oss som timetallet. Vi kjører relativt få timer per sesong. Men ut fra rådene dere som kan dette kommer med, så skal jeg i alle fall gi turboen en sjanse til :yesnod:

 

A.M.S. skrev for 16 timer siden:

I stedet for å kjøpe ny turboladeren kan du demontere den fra motoren din, ta av eksos side og rense den fra avleiringer. Montere alt sammen med nye pakninger. På den måten sparer du flere tusenlapper og ikke minst beholder original IHI turbo.

Det hørtes ut som et godt råd, det skal jeg jammen gjøre et forsøk på :thumbsup: Har aldri åpnet en turbo, men en gang må jo bli den første :giggle:

 

Martine29f skrev for 16 timer siden:

Ikke rør noe som funker og når det skjer noe ta det derfra.

Jeg er ikke helt tilhenger av den filosofien. Jeg liker å forebygge slik at jeg unngår uforutsette havarier midt i ferien osv. 

 

dieselfan skrev for 16 timer siden:

Flott at turboen forsto at det kom til å bli mange mot en, og slapp huset..

:giggle:

 

dieselfan skrev for 16 timer siden:

Når det gjelder din turbo/eksosbend situasjonen din så hadde jeg kjøpt inn bend og pakning, og hatt det liggende til det ble nødvendig å bytte. Du fikser jo det på stedet på 17-18 minutter, i verste fall for drivanker..

Det er muligens et godt råd. Men det jeg er redd for ved havari på eksosbendet er at det skal komme sjøvann inn i turbo når det blir hull i selve bendet der vannet kommer inn, ikke i kappa. Men det er kanskje en ubegrunnet frykt?

 

Bendet ser slik ut. Det jeg anser som at ryker først er godset i det indre røret, der kjølevannet treffer fra utsiden. Det kan være litt vanskelig å inspisere det området på en god måte. Men mulig jeg kommer til med en tykkelsesmåler fra innsiden hvis jeg rengjør og sliper litt. 

 

dieselfan skrev for 16 timer siden:

Turboen hadde jeg ikke bytta før noen med rett kompetanse kan fortelle deg hva som er akseptabel klaring.

Ja, nå har jo flere av dere som er autoriteter på dette kommet med den innstillingen, så da holder jeg meg til det :thumbsup:

 

dieselfan skrev for 14 timer siden:

Det jeg håpet på var at noen hadde "erfaringsbaserte" data som @Komodo kunne bruke til å avgjøre hvor mye forventet levetid som er igjen på hans turbo.

Ved en gitt klaring mellom viftebladene og eksoshuset vil ladetrykket reduseres, derfor er jeg stor fan av ladetrykkmåler. Den gir viktig info.

Dette er et interessant spørsmål! Jeg mangler noen omdreininger på topp i forhold til for noen år tilbake (ca 100), men hva årsaken er vet jeg jo ikke. Det kan jo være motorrelatert, eller rett og slett at skuta har gått opp i vekt... Når det gjelder motoren så står det i tillegg til turboen på agendaen å ta en ventiljustering samt kontroll av dyser.  

 

Ladetrykksmåler står nå på ønskelista :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Rust og lavt turtall/lav last er turbodødare nr. 1.

Story 1: Pizzabilen vår hadde gått 60 000 km da vi kjøpte den. Vi måtte koste 50 000 kroner på motoren etter at den fra ny hadde putret tre år for hjemmehjelpen i Halden. Nå har bilen gått 149 500 km. Motoren har gått nesten 90 000 km uten ett eneste hikk! Sjelden under 2000 rpm.

Story 2: Offshore brannpumpemotorer. Start, automatisk operasjonsturtall. Full pumpelast koblet til. Dumpekjøring av vann en times tid. Bryter av og bråstopp. Turbobytte etter 100 timer, kanskje mindre. Ubalanse og defekte lagre.

 

Jeg ville sjekket blandebendet årlig for sprekker og rust. Hulda hadde en 'uforklarlig' eksoslekkasje. Det var eksosrøret i støpejern (før blandebendet) som hadde rustet porøst og lakk eksos gjennom porene.

 

20220321_113337.jpg.96c243cb58ac79f3d1e37d2b28e4f33c.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

det jeg er redd for ved havari på eksosbendet er at det skal komme sjøvann inn i turbo når det blir hull i selve bendet der vannet kommer inn, ikke i kappa. Men det er kanskje en ubegrunnet frykt?

Du hadde vel ikke brukt mange timene på å sveise sammen to AISI316 bend til innerrør og to til ytterrør, noen avstandsklosser, en restriktor også lage en flens mot turbo... 

Du er jo tross alt Mr selvgjort-er-velgjort her inne :wink:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 23.11.2022 at 19.21:

Usikkert om det har noe med motoren å gjøre, eller om det rett og slett er skuta som har lagt på seg litt :giggle:

Ehh. 🤪  Det kan ikke være en mulighet at det er kapteinen som har lagt på seg litt..

Klarte ikke dy meg jeg heller😅😅😅

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 25.11.2022 at 11.35:

Story 2: Offshore brannpumpemotorer. Start, automatisk operasjonsturtall. Full pumpelast koblet til. Dumpekjøring av vann en times tid. Bryter av og bråstopp. Turbobytte etter 100 timer, kanskje mindre. Ubalanse og defekte lagre.

Vi er nok ganske langt unna de driftsforholdene der. Vi kjører sjeldent fort, men jeg pleier alltid å gi full gass en liten strekning for å få blåst rent. Motoren tas alltid sakte opp i turtall, og alltid pent ned. Men selv om vi ikke har mer enn 17-1800 timer på telleren, så drar den jo på åra.

 

dieselfan skrev On 25.11.2022 at 12.27:

Du hadde vel ikke brukt mange timene på å sveise sammen to AISI316 bend til innerrør og to til ytterrør, noen avstandsklosser, en restriktor også lage en flens mot turbo... 

Ja, det burde jo være en grei sak, og jeg har faktisk vært inne på tanken. Dreie en flens, et par bend og en 5/4" påstikk... Men hvor tykt gods bør det være i et slikt bend dersom man sveiser det opp i syrefast?

 

dieselfan skrev On 25.11.2022 at 12.27:

Du er jo tross alt Mr selvgjort-er-velgjort her inne :wink:

He he, ja, jeg har jo sagt flere ganger at skal man få det som man vil, så må man gjøre det sjæl :lol: Skjønner jo at slike utsagn forplikter :sweat:

 

Martine29f skrev On 25.11.2022 at 14.17:

Forøvrig slik så eksosbend ut på en 4lh stp, 222 hk fra 1998 ut da jeg bytta det på en kompisbåt for ei tid tilbake. Nicht Gut.

 

IMG_20220801_105037.jpg

Så ille er i alle fall ikke bendet vårt! Hadde det av og tittet på det i fjor eller året før, og visuelt sett så det helt greit ut. Men en nærmere undersøkelse er nok greit.

 

Bjørn Løvjomås skrev for 7 timer siden:

Ehh. 🤪  Det kan ikke være en mulighet at det er kapteinen som har lagt på seg litt..

:blush: :blush: :blush:  Spør @VegJoh om akkurat det der. Fikk nemlig en knusende dom nå i sommer :lol:

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 34 minutter siden:

jeg har faktisk vært inne på tanken. Dreie en flens, et par bend og en 5/4" påstikk... Men hvor tykt gods bør det være i et slikt bend dersom man sveiser det opp i syrefast?

Får du til effektiv flow og vannfordeling, slik at sjøvannet ikke blir varmere enn 55 C så bør selv 2mm vare lenge. Dette bendet renner jo tomt, så det får kun sjøvannskontakt under drift. 

Riktig bruk av bakgass og full pen på alle sveis er vel nøkkelen til evig liv på et slikt eksosbend..

Om du får tak på innerbend i tykkere materiale så er det selvfølgelig et pluss.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Riktig bruk av bakgass og full pen på alle sveis er vel nøkkelen til evig liv på et slikt eksosbend..

Ja, det er klart. Men med litt tykkere gods foretrekker jeg egentlig pinne. Da slipper man bakgass også...

 

dieselfan skrev 1 time siden:

Om du får tak på innerbend i tykkere materiale så er det selvfølgelig et pluss.

Ja. Jeg får sjekke opp hva som er i handelen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

:blush: :blush: :blush:  Spør @VegJoh om akkurat det der. Fikk nemlig en knusende dom nå i sommer :lol:


:giggle:

 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Ja. Jeg får sjekke opp hva som er i handelen :smiley:

Det koster vel litt for rustfritt om dagen, så hvis du ikke har slikt liggende skrotekassen din, så får man noen som ikke koster allverden fra uniten:

https://www.ebay.com/itm/VB-Stainless-Steel-Mixing-Elbow-Replaces-Yanmar-LH-119773-13500-/232479588362?_ul=NO

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 1 time siden:

Det koster vel litt for rustfritt om dagen,

Ja,  rustfritt har blitt dyrt. Det ligger liksom i bakhodet at det skal koste 20-25 kr/kg, men jeg må begynne å venne meg til at den tiden er forbi :giggle: 

 

VegJoh skrev for 1 time siden:

så hvis du ikke har slikt liggende skrotekassen din, så får man noen som ikke koster allverden fra uniten:

https://www.ebay.com/itm/VB-Stainless-Steel-Mixing-Elbow-Replaces-Yanmar-LH-119773-13500-/232479588362?_ul=NO

Men det blir jo ikke akkurat gratis det bendet der heller. Kommer vel på sju lapper innen det ligger i postkassa. Dessuten får du et bend i en ukjent rustfri kvalitet, og med ukjent støpekvalitet. Jeg har maskinert noen tonn med rustfrie støpestål, og kan informere om at det som regel er en ganske høy prosent med feil i slikt støpegods. Støping av stål har noen utfordringer i forhold til støping av jern, så jeg hadde vel egentlig følt det tryggere med en sveist konstruksjon. Og så var det det der med selvgjort er velgjort da :flag_bp:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 43 minutter siden:

Siterer meg selv. En kompis hadde bendet på døra etter få dager herfra.

Jeg legger meg tipset på minnet :thumbsup: Det blir vel i tilfelle dette bendet jeg skal ha da, selv om LHA-HTP ikke er blant de betegnelsene som er ramset opp. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har nå fått sovet litt på denne saken, og det blir vel til at jeg skrur litt før jeg evt. bestiller ny turbo. 

 

dieselfan skrev On 24.11.2022 at 20.46:

Ved en gitt klaring mellom viftebladene og eksoshuset vil ladetrykket reduseres, derfor er jeg stor fan av ladetrykkmåler. Den gir viktig info.

Angående dette med å måle turbotrykk. Hvor går jeg inn for å montere inn et manometer eller en giver?

 

Her er en sprengskisse av turbo, topp og innsug

image.png.b74909d0840846f1d8325cd559d4656f.png

 

 

Og her er et bilde av turboen i båten

Turbo8.jpg.ae0fe2bd41391f2a300c88d87e48b39e.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev for 2 timer siden:

Burde sikkert ikke blande meg, siden jeg aldri har hatt 4LH,

Jo, tvert imot, flott at du blander deg inn :thumbsup: 

 

arnearmoa skrev for 2 timer siden:

men dette ser jo ut som en god kandidat:

Og ja, den skruen ser jo unektelig ut som en god kanditat som du sier. Jeg har aldri skrudd på turboer før, og aldri montert turbotrykksmåler. Jeg innbilte meg at trykket skulle måles direkte på turboen. Men jeg ser jo logikken i å måle på manifolden. Da får man jo med eventuelle lekkasjer eller innstrupninger på veien. 

 

Kan faktisk se ut som om den skruen er lett tilgjengelig også. Tror det er den som kan ses omtrent midt på bildet her. 

IMG_0563-Copy.JPG.d541165c20177b8a2ec560798eb773c8.JPG

 

Men så var det turbotrykket da. Noen som vet hva det skal være målt på manifold? Har ikke klart å finne ut av det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 4LH-DTE og tar ut trykket på samme sted som motoren i linken under.

Dvs i utgang fra intercooler, like over DTE klistremerket på oljekjøleren.

4LHA ser ut til å ha en annen intercooler, men løsningen til @arnearmoa er uansett helt topp.

 

https://boats-from-usa.com/sites/default/files/boats/yanmar/20333/yanmar-4lh-dte-170-hp-210630.jpg

 

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 26 minutter siden:

Takk for svar @JonnyBoy! Men den linken virker ikke hos meg...

 

Men siden du har turbotrykksmåler, vet du hva trykket skal være, og hva ligger det på hos deg?

 

Legger ut et par bilder i stedet for, 1000 mHg er ca 1.33 bar

Om LHA har samme verdier som LH, er jeg usikker på

 

yanmar 4lhdte.jpg

Boost pressure.png

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...