Komodo Svart 10.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 (redigert) Takker Ser den har litt andre kjølere ja. Ser av tabellen at nedre grense for turbotrykket på 4LH-DTE er 1200-1500 mmHg. Vet du (eller noen andre) hva som menes med det? Er det målt ved ulike turtall? Ser også at turbotrykket er forskjellig for DTE og STE, så da er det nok ikke likt på HTP (som jeg har) heller. Redigert 10.Mars.2023 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 10.Mars.2023 Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 10.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 Veldig bra @arnearmoa Men hvor fant du dette? Har nå bladd gjennom hele servicemanualen samt delekatalogen i pdf. Finner ingenting der om verken turbotrykk (ref tabellen til @JonnyBoy) eller montasje av giver. Og en ting til. Jeg ser at sensoren monteres på en blokk, som igjen får trykket fra en slange med banjokoblinger. Men jeg ser ikke hvor de har montert dette. Er det på innsugsmanifolden? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 10.Mars.2023 Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 Trenger jo slett ikke å gjøre det sånn. Men hvis sensoren havner der den pleier, er det sikkert ledninger for dette i nærheten. På min 6LP-STE for mange år siden, var det montert en giver på en sånn blokk, men dashbordet manglet instrument. Jeg byttet ut giveren og hektet tak i den løse enden bak dashbordet for å koble til nytt instrument. I USA liker de best å bare koble et lite plastrør fra motoren opp til dashbordet, og sette et mekanisk instrument der, som måler trykket direkte. Da unngår man evt. feilkilde pga. elektronisk oversetting osv. Jeg vet ikke helt hvor slangen i delekatalogen henter trykket fra, men det kan se ut som det må ha vært en tilsvarende port på enden av manifolden... Mulig dette opplegget bare kompliserer hvis du ikke har det meste på motoren fra før. Figuren finner du i dokumentarkivet her på baatplassen, på side 77 i denne filen: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 10.Mars.2023 Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 Mulig dette har kommet frem tidligere i tråden, men hvordan brukes motoren? Jeg har en 4JH-DTE som teoretisk skal klare 3600 omdr. Klarte maks 3500, fikk så justert ventiler og da var den plutselig oppe i 3700 omdr i fjor sommer, men falt fort ned til ca 3500 igjen. Groe? Uansett, den er kilen på å ikke bli brukt ordentlig. Prøver derfor å ligge mest mulig over 2600 og litt flatt jern i 5 min før vi går til havn. Dette står også tydelig beskrevet i manualen. Har en Isuzu 3.0 pickup, automat. Den går som en dass hvis den blir kjørt pent med mye småkjøring. Forbruket går også opp betraktelig. Siden bilen aldri drar tungt, så soter den igjen. Nå ligger jeg ofte i 2 og 3 gir når jeg tusler rundt i 60 soner. Da går den som ett skudd og kreftene er tilbake. I skrivende stund ligger forbruket på 0.63 pr mil. Ikke verst for en 13 år gammel bil. Siden du mistenker at turbo har satt seg, kjører du for snilt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 10.Mars.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 arnearmoa skrev 41 minutter siden: Figuren finner du i dokumentarkivet her på baatplassen, på side 77 i denne filen: Hmm, nå føler jeg meg passe dum. Det var en av de pdf-ene jeg gikk gjennom tidligere i dag. Overså at dette var turbotrykksmåler... Skal følge litt med for å se den lille firkanten nederst i hjørnet på det arket. Uansett, sprengskissen viser til figur 12, og figur 12 er sprengskisse av innsug, så da er det der den er plassert. Men så vidt jeg kan se av verkstedsmanualen er det to forskjellige innsug, så jeg får se på motoren min hvordan det ser ut der. Men da vet jeg i alle fall at trykket skal måles på innsugsmanifolden Torsen67 skrev 28 minutter siden: Siden du mistenker at turbo har satt seg, kjører du for snilt? Ja, det ligger nok mye der. Pleier å dra opp på full fart stort sett hver tur for å blåse rent, men det er kanskje ikke nok. Har heller ikke alltid hatt den vanen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 10.Mars.2023 Del på Facebook Svart 10.Mars.2023 Ser på bildet ditt av motoren @Komodo, at turboen har "originalfarge". Det er vel også et tegn på at du kjører litt pent. De pleier å få litt mere gyllen farge når de har jobbet litt. Kan hende en time på fullt -100omdr hadde gjort den litt sprekere igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.