Jump to content

Sleipner SP 75 baugthruster, øke effekt?


Azax

Recommended Posts

Har en sleipner SP 75 baugtruster på en princess p40, synes denne er vel slapp, å ønsker å få litt mer fart på den, har hatt den av,  sjekket børster gjort den ren, uten noen merkbar forskjell, ser en har lav spenning når den går ca 9 volt+/-

Vurderer å sitte et batteri fremme med thruster men har et merkelig fenomen her.

 

i Princess er det elektriske solonoider som styrer start, forbruk, og negativ high voltage.

 

Når thruster er av altså begge solonoider er av, så måler jeg full spenning fremme på thruster men pluss kabel gir minus og minus gir pluss på spenning.

Slår en på solonoid til start batteri så måler jeg ingen spenning på thruster.

slår en på solonoid for high voltage som må stå på for at thruster skal virke så er spenningen riktig med positiv spenning på pluss kabel slik det skal være. Skal det være slik?????

 

å Hvis en da kobler inn et ekstra batteri å slår av vil en jo få full kortslutning?

Link to post

Med kun 9volt under drift er den nok slapp ja, bør absolutt sette et eller to batterier fremme ved thruster.

Hva som skjer ved dine solonoider tør jeg ikke utale meg om.. Men kan jo river gamle kabler og kun trekke kabler for lading frem til nye batterier. 

Det er å få kjøpt ny type propeller også, for mer kraft:

https://seatronic.no/side-power-oppgraderingssett-sp75-sp95

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Azax skrev for 8 timer siden:

Når thruster er av altså begge solonoider er av, så måler jeg full spenning fremme på thruster men pluss kabel gir minus og minus gir pluss på spenning.

Slår en på solonoid til start batteri så måler jeg ingen spenning på thruster.

slår en på solonoid for high voltage som må stå på for at thruster skal virke så er spenningen riktig med positiv spenning på pluss kabel slik det skal være. Skal det være slik?????

Det der må andre uttale seg om. Mange Princess eiere her inne, så sikkert noen som har greie på dette.

 

Når det kommer til å få opp spruten i propellen din så er det en ting som gjelder, og det er å klare å mate den med nok strøm, og så høy spenning som mulig (innenfor visse rammer). Du må ikke ha batteri framme, jeg har ikke det, men du må ha krutt nok i batteribanken, og du må sørge for at spenningsfallet er akseptabelt. 

 

Jeg ville begynt med å måle og teste grundig på det du har før jeg hadde gjort noe. Kan være defekt batteri, for liten batteribank, for lite tverrsnitt på kabler fram, eller punkter med dårlig kontakt. 

 

Førstefender skrev 51 minutter siden:

Det er å få kjøpt ny type propeller også, for mer kraft:

https://seatronic.no/side-power-oppgraderingssett-sp75-sp95

De propellene gir først og fremst mindre støy, ikke så veldig mye mer effekt. Nøkkelen ligger i å løfte spenningen på truster under drift.

 

Og en ting til. Neste gang du har båten på land kan du lage større radier på innløpet til tunellen. Det gir deg en vesentlig gevinst i effekt, og samtidig lavere støy.

Link to post

9 volt er såpass lavt at thruster sannsynligvis har svært begrenset effekt. Det skjer ett eller annet negativt med skyvekraften når man går under 9,5V mener jeg å huske.   Ved 10,5V gir den opp mot 75kg skyvekraft, og ved 12V så mener jeg den gir opp mot 90kg skyvekraft. Alt dette skal stå i manualene ett sted.  Løsningen jeg ville valgt med såpass stor båt og liten thruster er 2xAGM batterier plassert ved thruster, og nye 5 bladers propeller.  Da vil du få en sterk thruster som holder seg ett sted mellom 12 og 11V med mindre man skal thruste en 360.  Det neste steget om dette ikke er nok er å bytte thruster til SE100 ettersom det er største thrusteren som passer i den 185mm kanalen.  Men SE100  thrusteren krever mer strøm, så den bør også ha feks.  2xAGM batterier plassert ved thruster. Man kan derfor godt begynne med 2 nye batterier og nye 5 bladers propeller som skal gi 5kg ekstra skyvekraft og mindre støy. 

 

Trikset med thruster ytelse er som tidligere nevnt høyest mulig spenning målt på thruster. Man kan sikkert klare seg med minstekravet til batteri ytelse som på din thruster omtrent tilsvarer ett stk. optima 75Ah yellowtop.  Optima oppgir ytelsene som 975CCA ihht SAE.  Det er tilsvarende ytelse som Sleipner krever av SP75, dvs. 550CCA ihht DIN.  Min erfaring er at ett optima yellowtop 75Ah holder seg over 10,5V ved bruk.  Skal man ha mer ut av thrusteren, så bør man ha enda kraftigere batteri ytelse enn minstekravet. Det er derfor jeg mener at 2xAGM batterier av normal størrelse plassert ved thruster vil passe fint om man har behov for å hente mest mulig ut av en SP75. 

 

 

 

 

Link to post

En annen sak er at du kan dytte på med så mye kraft du bare orker, om kraften forsvinner i kavitasjon. Det er viktig at løpet ut/inn av tunnelen er formet slik at vannstrømmen er laminær. Se monteringsinstruksen fra Sleipner. Dessuten er det meste bortkastet om ikke motoren får tilstrekkelig strøm. De to jeg har snakket med som har byttet propell, var nokså samstemte om at byttet av propell ikke ga mer futt, marginalt mindre støy. Ikke verd kronene. Hulda har 175 Ah startbatteri rett ved propellen og 70 kvad kabling. SP90 (eller noe slikt), sparker som en hest.

Link to post
Seilars skrev for 1 time siden:

Det neste steget om dette ikke er nok er å bytte thruster til SE100 ettersom det er største thrusteren som passer i den 185mm kanalen. Men SE100  thrusteren krever mer strøm, så den bør også ha feks.  2xAGM batterier plassert ved thruster.

Hvorvidt det neste skritt er å bytte til SE100 er jo en diskusjon. Det neste skritt kan like gjerne være å bytte til lithiumbatterier, som klarer å holde en helt annen spenning på motoren under drift enn bly. Da kan det til og med være en fordel å ha batteribanken bak, for å ikke få for høy spenning inn på motoren. 

 

Seilars skrev for 1 time siden:

Men SE100  thrusteren krever mer strøm, så den bør også ha feks.  2xAGM batterier plassert ved thruster. Man kan derfor godt begynne med 2 nye batterier og nye 5 bladers propeller som skal gi 5kg ekstra skyvekraft og mindre støy. 

Som nevnt over ville jeg ikke begynt med nye batterier, jeg ville begynt med å feilsøke/kartlegge det anlegget han har. Som også nevnt er det viktigere med godt avrundede innganger på tunellen, det vil gi mye mer effekt enn å bytte propeller. Men selvsagt, greit å bytte propeller også. 

 

 

Hulda skrev 1 time siden:

du kan dytte på med så mye kraft du bare orker, om kraften forsvinner i kavitasjon. Det er viktig at løpet ut/inn av tunnelen er formet slik at vannstrømmen er laminær.

Ja, jeg skrev jo litt om det i mitt første innlegg her, men det gjenstår jo å se hva TS velger å legge vekt på. Det er de færreste båtprodusenter som følger Sleipners manual når det gjelder akkurat dette med avrunding av inngangene på tunellen. Sleipner har lenge vært "hoffleverandør" av trustere til Princess, men heller ikke de har fulgt anvisningene på dette punktet, så her er det rom for forbedring. 

 

Når det gjelder fembladers propell kontra den gamle firebladers som satt på SP-serien, så er dette omhyggelig testet ut i laboratoriebassenget til Sleipner under identiske forhold med konkrete tallverdier. Det gir noe mer effekt, men den største effekten er redusert støy. Så kan man jo mene og synse hva man vil. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Komodo skrev 44 minutter siden:

Da kan det til og med være en fordel å ha batteribanken bak, for å ikke få for høy spenning inn på motoren. 

 

Og hva skulle være "for høy" spenning? Har du noe fra Sleipner om dette tallet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Komodo skrev for 12 timer siden:

Kan være defekt batteri, for liten batteribank, for lite tverrsnitt på kabler fram, eller punkter med dårlig kontakt.

På min familiebåt så valgte jeg å øke til 2x 16mm2 kabling og loddet på nye sølvbelagte kabelsko, tok bort tannskiver og byttet til kobbermuttere.

 

Det ga meg en "helt ny" thruster-opplevelse.

Jeg er aldeles grønn på alt med strøm, så dette ble utført etter klare råd fra andre.

Link to post

Mange gode råd her, men det som også kan poengteres er at effekten er kvadratisk avhengig av spenningen, slik at 9V under drift teoretisk gir ca 73% effekt av den nominelle effekten ved 10.5V. Så jeg ville som flere andre her begynt med å få økt tilgangen på strøm nær thrusteren, da forbedringen potensielt er større enn en tror.

Link to post
Lars H. skrev for 1 time siden:

Og hva skulle være "for høy" spenning? Har du noe fra Sleipner om dette tallet?

Nei, ikke i hodet. Dette er jo en problemstilling som først har kommet opp når lithiumbatterier har begynt å bli vanlig i fritidsbåter. Men jeg mener det var en eller annen her inne som hadde vært i kontakt med Sleipner og fått greie på at man skal være forsiktig med for høy spenning inn, da motoren rett og slett kan utvikle for høy effekt. Husker ikke hvilken tråd dette var. 

 

dieselfan skrev for 1 time siden:

På min familiebåt så valgte jeg å øke til 2x 16mm2 kabling og loddet på nye sølvbelagte kabelsko, tok bort tannskiver og byttet til kobbermuttere.

Det ga meg en "helt ny" thruster-opplevelse.

Hvilken truster har du da? Jeg har 95mm2 kabler til min truster. De ble valgt etter råd fra Sleipner den gangen jeg installerte min, men synes egentlig de er i tynneste laget. Et annet råd fra Sleipner det er dumt å følge er minste batteri. Der synes jeg de legger seg alt for lavt. 

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Når det gjelder fembladers propell kontra den gamle firebladers som satt på SP-serien, så er dette omhyggelig testet ut i laboratoriebassenget til Sleipner under identiske forhold med konkrete tallverdier. Det gir noe mer effekt, men den største effekten er redusert støy. Så kan man jo mene og synse hva man vil. 

Da har du sikkert konkrete tall å komme med. Ellers blir det påstand i kategorien 'denne nye poteten er 14 % bedre enn den gamle'. Om min Sleipner nå gir 80 kg dytt, og med nytt propellsett under lab.forhold gir 85 kg dytt, vil Sleipner kalle det 'vesentlig'. Jeg ville ikke merke noe.  Og jeg ville, som kompisene, kalle det for dårlig investering.

Link to post
Fantino skrev for 1 time siden:

... det som også kan poengteres er at effekten er kvadratisk avhengig av spenningen, slik at 9V under drift teoretisk gir ca 73% effekt av den nominelle effekten ved 10.5V. 

Ja, ikke sant, og derfor er det så viktig å klare å holde god spenning på motoren mens den går. Problemet med disse trusterene er at de trekker så mye strøm, så de aller fleste batteribanker synker langt ned i spenning under drift. I tillegg kommer spenningsfall fra alle ledninger og termineringer. 

 

Men kjører man trusteren på en god lithiumbank kan man klare å opprettholde en vesentlig høyere spenning på motoren enn det en blybank klarer. Med en hjemmebygget bank ala det du og @Dreuf har jobbet med så kan man jo hente ut strøm til trusteren før BMSen. Evt. sette inn en stor BMS da. 

Link to post
Hulda skrev 3 minutter siden:

Da har du sikkert konkrete tall å komme med.

Nei, de tallene sitter ikke jeg med. 

 

Hulda skrev 3 minutter siden:

Om min Sleipner nå gir 80 kg dytt, og med nytt propellsett under lab.forhold gir 85 kg dytt, vil Sleipner kalle det 'vesentlig'.

Nei, det er akkurat det de ikke gjør. Som jeg har skrevet over er ikke effektøkningen fra propellbytte vesentlig, derfor har jeg anbefalt å heller se på strømtilførsel og radier. Men hvis hver newton med skyvekraft spiller en rolle kan man jo bytte propeller også. 

Link to post

Vi er sikkert relativt enig. For de som ikke er tekniske, er 5 kg dytt lik ca. 49,033 newtoner. Såhhh, om jeg ikke greier å merke 5 kg skyvekraft, greier i hvertfall å merke ca. en  halvkilo.

 

Jeg lurer på dette med battri type LiFePO4. Om slike batterier ikke, hver fall i hovedsak ikke blir anbefalt som startbatterier, hvordan vil slike batterier reagere på strømtrekk som er 5-gangen en selvstarter?

Link to post
Komodo skrev 28 minutter siden:

Nei, ikke i hodet. Dette er jo en problemstilling som først har kommet opp når lithiumbatterier har begynt å bli vanlig i fritidsbåter. Men jeg mener det var en eller annen her inne som hadde vært i kontakt med Sleipner og fått greie på at man skal være forsiktig med for høy spenning inn, da motoren rett og slett kan utvikle for høy effekt. Husker ikke hvilken tråd dette var. 

 

Nå synes jeg ærlig talt du burde underbygge dine uttalelser om spenninger og propelltyper litt mer. Det begynner å høres ut som: "Jeg har hørt av en, som har hørt av en, som har hørt . . .. . " :thumbsdown:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg snakket med en som jobbet hos Sleipner som ikke anbefalte lithium pga høy spenning og motorene brant.. Det forteller meg egentlig bare at motorene er bygget for lavere spenning enn 12-13V. Eller... En dårlig unnskyldning for å sno seg unna reklamasjon.

Jeg kjørte 2 sesonger med lithium på thrusteren min (gammel Sleipner 6hk tror jeg den het).

Ikke noe problem med høyt effekt uttak fra lithium om cellene og bms er dimensjonert for det. 

En annen løsning er også å koble thruster utenfor bms, og legge en form for alarm om BMS slår ut. Da får man velge om det er viktigst å redde situasjonen eller batteriet.

Disse diy cellene vi bruker er ofte celler som egentlig er produsert for biler og busser, er ikke akkurat lite effektuttak der. (Fordelt over flere celler selvfølgelig)

Link to post
Hulda skrev 11 minutter siden:

Vi er sikkert relativt enig.

Ja, vi er nok det. Poenget mitt var jo det samme som du sa, at man må unngå kavitasjon, og at fembladers propell ikke vil revolusjonere skyvekraften.

 

Hulda skrev 12 minutter siden:

Jeg lurer på dette med battri type LiFePO4. Om slike batterier ikke, hver fall i hovedsak ikke blir anbefalt som startbatterier, hvordan vil slike batterier reagere på strømtrekk som er 5-gangen en selvstarter?

Svaret ligger nok i stor grad i den innebygde BMSen som sitter i de fleste ferdige "drop-in" lithiumbatterier til båt. Har du et batteri med separat BMS, eller bygger deg batteri selv av løse celler, kan du enten hente ut strøm før BMSen, eller du kan dimensjonere BMSen i forhold til den strømmen du trenger for å trekke din største forbruker. Jeg kommer til å bygge meg et batteri i vinter, og har kjøpt inn en 500A BMS til formålet. Har ikke helt bestemt meg for hvordan jeg kobler opp alt ennå. 

 

Lars H. skrev 14 minutter siden:

Nå synes jeg ærlig talt du burde underbygge dine uttalelser om spenninger og propelltyper litt mer. Det begynner å høres ut som: "Jeg har hørt av en, som har hørt av en, som har hørt . . .. . " :thumbsdown:

Herregud Lars. Vil du ha tallene fra testingeneiørene på Sleipner presentert i excellark her på forumet?

Link to post
Dreuf skrev 34 minutter siden:

Jeg snakket med en som jobbet hos Sleipner som ikke anbefalte lithium pga høy spenning og motorene brant.. Det forteller meg egentlig bare at motorene er bygget for lavere spenning enn 12-13V. Eller... En dårlig unnskyldning for å sno seg unna reklamasjon.

Se der var du ja :thumbsup: Det var vel denne uttalelsen i en eller annen tråd som jeg hadde merket meg. Jeg tipper den anbefalingen du fikk der er basert på at trusterene ikke er testet for høyere spenning enn det man kan få fra et friskt blybatteri, mens lithium kan gi vesentlig høyere spenning og og strøm. 

Link to post
Komodo skrev for 2 timer siden:

Herregud Lars. Vil du ha tallene fra testingeneiørene på Sleipner presentert i excellark her på forumet?

 

Nå vet jeg ikke hvilken gud du snakker om, jeg har for lenge siden avskrevet både skogguder, treguder, vannguder himmelguder eller hva det nå måtte finnes, men ja gjerne, for det er vel der du har tallene fra? Ikke bare fra en du har hørt noe om noen tall fra noen som har hørt noe om noen tall . . . . . . . . . ?

 

Det hadde jo vært greit å vite om jeg kan risikere å drepe trusteren med toppladete gode gamle åpne bly/syre batterier med spenning på 14,8V!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 7 minutter siden:

Nå vet jeg ikke hvilken gud du snakker om, jeg har for lenge siden avskrevet både skogguder, treguder, vannguder himmelguder eller hva det nå måtte finnes, men ja gjerne, for det er vel der du har tallene fra?

Ta det helt med ro Lars. Jeg er ateist på min hals, så du kan trygt stole på det jeg sier :giggle:

 

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Det hadde jo vært greit å vite om jeg kan risikere å drepe trusteren med toppladete gode gamle åpne bly/syre batterier med spenning på 14,8V!

Nei, det gjør du ikke. Med blybatterier dropper spenningen umiddelbart ned til et ufarlig nivå.

 

Den uttalelsen @Dreuf fikk fra Sleipner gjaldt lithiumbatterier, som med sin lave indre motstand kan opprettholde en vesentlig høyere spenning over klembrettet på motoren over tid, til tross for at den kanskje trekker mer enn 500A.

 

Personlig tviler jeg på at lithiumbatteriene vil ta livet av trusteren heller, jeg tror nok uttalelsen fra Sleipner handlet litt om å ha ryggen fri. SP75 kom med et termisk motorvern, det vil slå ut før motoren brenner. Hvis du lurer på mer om det med strøm og spenning kan du sende meg en IM.

 

SP75/ SE80 (som TS har) har forresten blitt levert med motorer fra to forskjellige produsenter. Den ene var litt sprekere enn den andre...

Link to post

OK, - så da har du dine kunnskaper fra Dreuf. Han og du har nok mye bedre greie på både blybatterier Lithiumbatterier, motorer og elektrisitet enn jeg har. Ha en fin førjul. Så får min Sleipner truster kose seg med mine gamle åpne bly/syre batterier før de til våren skal byttes ut med noe tilsvarende etter mange år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 19 minutter siden:

OK, - så da har du dine kunnskaper fra Dreuf.

Mine kunnskaper kommer ikke fra Dreuf, det gjaldt kun informasjonen om at Sleipner er tilbakeholden på å kjøre truster rett på Li-batt, samt om li-batterier generelt. Ikke trekk forhastede konklusjoner Lars, det er du for gammel til. 

Link to post

Ja ja, når en blir litt opp i årene er det vel feil å trekke konklusjoner, selv med lang erfaring og opparbeidede kunnskaper. Nå skal jeg ha meg en god natt søvn, uten å tenke på strøm. Nå er det snart Jul.  :sleep:

 

Kanskje en enda bedre ide for deg? :easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

For å teoretisere litt om spenning versus thruster effekt

P= UxI 

U = RxI, I= U/R

Med andre ord P (W)= UxU/R.

R er jo konstant i Thrustermotoren (Ser bort fra at den øker litt når den blir varm , slitte børster, dårlig kommutator osv).

Da ser man let at en økning av spenningen medfører en dramatisk økning av effekt. Ta noen enkle tall thrusteren er 10kW nominell drivspenning er 10 Volt

Snur litt på formelen R = UxU/P= 100/10000=0,01 Ohm

Øker vi da spenningen til 12 V vil thrusteren gi P= UxU/R= 12x12/0,01=14,4kW (Skjønner godt at Sleipner synes det er et problem med LifePO om de holder spenning)

For ordens skyld dette er en ren resistiv utregning(som er lett ofg forstå). Forholdene blir litt anderledes pga at motoren ikke er en ren resitiv last.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...