Jump to content

Storebro 34 prosjekt


Senta

Recommended Posts

Etter noen år uten båt, kom man over et prosjekt på finn.

Båten ble en svensk klasikker, en storebro 34, den er opprinnelig levvert i Tyskland, desverre har denne vært under totalt forfall endel år. Og før det en dårlig ombyggning innvendig og fjærning av teak dekk utvendig.

Planen er å få denne tilbake til tillnærmet original stand.

 

Er vokst opp med en 45fot furuholmen og har selv hatt 15"with i mahogney og skilsø 24dc som restaurerings objekter, så når man først skulle kjøpe plastbåt måtte det bli en svensk klasikker med mahogny overbygg.

 

20220817_203702.jpg.ac4cb2f2aa076f971a566f1cca28632b.jpg20220310_160813.jpg.4e1c52d3200d83b7bda4dabb32727590.jpg20220310_154450.jpg.04abc41f0aa074d1b02c007e4e84f11d.jpgVideoCapture_20220311-180218.jpg.a5a213dbd236cae51c482184bf886bf8.jpg20220310_153524.jpg.4200b76c8841c1bb7e1945a927c954d5.jpg20220310_154455.jpg.6d1becdf5c3d6dfe7c7e123d963d8462.jpg

Link to post

Velkommen på forumet.Dette var stas båter.Liker best den siste utgaven som du har fått tak i.Blir spennende dette.

Kjøpte ein Storø kopi,som var bygd av Niels Råhaug i Risør på 90 tallet.Den var også sliten,mange komentarer at no har du kjøpt deg arbeid.Brukte å svare er ikkje farleg for dei som gidder å gjera noke.

Lykke til med båten

Link to post
Jakob T skrev for 14 timer siden:

Brukte å svare er ikkje farleg for dei som gidder å gjera noke.

 

Godt svar! Om man liker å ha ting å holde på med er et slik prosjekt godt gjennomførbart. Men det vil legge beslag på veldig mye tid, så det er en prioritering. Som alt annet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Takker for hyggelige svar her inne😃 tidsperspektivet er ikke helt satt enda..

Motorene er på vei ut nå, så blir det av med begge toppene for ein sjekk og bytte av toppakninger etc. Samt en grundig rengjøring og lakk. Ser vell ut som jeg må lage 2 nye eksosmanifolder da disse er tæret rimelig mye.

 

20221130_145342.jpg.c956e0558b9db36423b875e6564231c7.jpg

Ikke mye grodd etter 3.5 år på vannet

Krybba er gjort om en del nå og båten senket slik at det går å flytte på den ved behov.

 

Motorommet ser helt forferdelig ut med skitt og søl. Så da blir det ut med tankene også.

 

Den ene girkassa gav opp i enden av karmsundet på vei hjem så blir en overhaling der også. 

 

Tidsperspektivet er vell en ukjent faktor foreløpig.

Men hadde vært moro å fått den på vannet til sommeren for litt utprøving.

Men det kommer ann på hvorvidt dekk og overbygg er ferdig og presentabelt.

 

Har en del mahogany liggende men langt fra nok.

Men lurer litt på hvorvidt man kunne brukt eik som beises og lakkes der hvor det orginalt var mahogany.?

 

20220120_163653.jpg.8b5a8f896f4b8693dcbf5592a9b72203.jpgkjøkkenskapene passer på mål slik at de kan brukes ved tilbakeførsel.

Den orginale sittegruppa er snudd om i fronten så den er også heldigvis hel.

20220120_162713.jpg.34815506c692d152367f53fc9210918c.jpg20220310_135318.jpg.5075f7f188e43f51461313ef4431cc54.jpg

Slik så det ut i bunn ved overtagelse. Se også at aksling hadde slupper fra flensen.

 

20220120_113014.jpg.147b2a5913ec37fcba4a9c098f0feac4.jpg

Co pilot med til Stord på 1.gangs besiktelse av ny ervervelsen.

Link to post
index skrev 11 minutter siden:

Håper du ikke hadde så lang hentetur med den standen der i motorrommet? 

Jeg ville prøvd å få tak i mahogny, særlig til utvendig bruk. Beiset eik høres ut som et dårlig alternativ.

Ferden gikk fra Stord til Skien, så turen var lang nok..

Maskinrommet ble rengjort og lenset en del før turen gikk hjemover😉

Link to post

Spennende prosjekt. Hold oss oppdatert. 
 

Hvilke motorer og gir er det ombord?

 

Jeg ville tatt en fullstendig gjennomgang av motorrommet mens maskinene er ute. Skroggjennomføringer/ventiler, slanger, støyisolasjon, kabling osv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
index skrev On 22.12.2022 at 7.04:

Oi, det var en risikabel ferd med en båt i såpass redusert form! Godt det gikk bra!

Hadde flere turer bort for å gå over det maskinelle i båten og gjøre den sjøklar. Så var ikke veldig bekymret. For turen. 

 

Brigg skrev On 21.12.2022 at 23.33:

Spennende prosjekt. Hold oss oppdatert. 
 

Hvilke motorer og gir er det ombord?

Jeg ville tatt en fullstendig gjennomgang av motorrommet mens maskinene er ute. Skroggjennomføringer/ventiler, slanger, støyisolasjon, kabling osv. 

Alt blir gått over/byttet tankene skal ut, kabler og det elektriske blir oppgradert når man først har mulighet.

 

pero skrev On 22.12.2022 at 10.19:

Synes co-piloten har et bekymret drag i ansiktet der. Hva er det Mesteren har funnet på nå da...

Gratulerer med prosjekt, håper du deler mye bilder og fremdrift. Nydelig båt!

Ikke skjeldent han har det gitt😆

God jul folkens..

 

Link to post

Flott klassiker med masse potensiale. Med en slik klassiker ville jeg vært tro mot det opprinnelige, og definitivt satset på originale materialer, det vil si mahogny der dette er brukt og teak der dette er brukt på teakdekk. I stedenfor teakdekk finnes det riktignok gode alternativer, og da ville jeg nok godt for varmebehandlet/kokt ask.

 

Link to post

Det høres ut som om du har en god plan for fremdriften her. En god gjennomgang av motorer, gir og tanker, samt akslinger og gjennomføringer, så har du en båt du kan bruke mens du holder på med det videre arbeidet. Man blir fortere lei et prosjekt som står på land i årevis enn et som man kan bruke mens man renoverer selv om det ikke er perfekt. Jeg ville ha gjort det på samme måte. Få kontroll på det tekniske, shine skrog under fenderlista, bunnsmøre, anoder og rett på sjøen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Blei gjort litt i romjula men ikke veldig mye.

Fikk hivd alt av gamle madrasser og søppel etter tidligere eiere, lå igjenn en del vertshusmenyer og ølbrikker fra moseldalen.. båten ble levvert i tyskland da den var ny.

20221230_141738.jpg.66c58575a5f37cdf47702624b968a223.jpg

 

det er den originale salongen som har blitt snudd om. I byssa har de lagt til et par skaper, men mye av det orginale er bevart

 

20221230_141747.jpg.cc4e7fc11b87d1c2910e8b6677a26329.jpg

Fikk også demontert ladeluftkjølere, eksosmanifolder, innsugsmanifolder i dag, så blir det å løfte ut motorene når jeg kommer hjem i midten av januar...

20221230_141654.jpg.891441daff6a0ce9a9c15ef3ddfaba75.jpg

 

 

 

 

Redigert av Senta (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...