Jump to content

Flyttedugnad for speidere som skal overta båt fra baatplassenmedlem - 850 Nm vinteren 23


mons

Recommended Posts

Godt nyttår!

Et av våre medlemmer i 16 år har dessverre fått helsemessige utfordringer og ønsker å gi bort sin Grinde 27 til Sjøspeiderne. Gruppa som responderte først holder til rett nord for Polarsirkelen, og reisen til den nye hjemmehavna blir ca 850 Nm. Her er link til speidergruppa på FB.

https://www.facebook.com/Polarsirkel/

Reisen blir kanskje slik; https://norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=7&lat=7364933.65&lon=374470.09&drawing=0MVlcoUBGcV15elnuPn8

 -  

Litt om båten;  27 fots Grinde (SailboatData.com - GRINDE Sailboat). Det er en 1975 modell med motor, Volvo Penta 20 hk fra 2007, kun 700 timer, ny rigg i 2011 (rullegenoa)og diverse, kartplotter, VHF, oljeovn, kjøleboks og gasskomfyr med stekeovn. 

Båten har ligget ute en stund og trenger nok en tur på land for rengjøring under buken før reisen starter. Regner med at batteriene må byttes og kanskje vurdere filtre og rengjøring av dieseltank.

Speidergruppa finansierer løft,  nye batterier, diesel til reisen ol.

Antar at Sjøspeidere fra Sørlandet henter den ved Fredrikstad og tar den til Søgne der den kan få litt mer stell før turen nordover.

Hvis noen på baatplassen holder til i nærheten ville det vært fint om de kunne ta en tur ombord og ta en liten sjekk og noen bilder. Kanskje se litt til båten inntil vi får hentet den. 

Hvis noen ønsker å ta deler av turen er det bare å si ifra, så ser vi om vi får det til å passe inn i seilingsplanen vi legger etterhvert.

Hvordan er det med is i Skjebergkilen? Risikerer vi at den fryser inne?

 -  

Tror dette kan bli en trivelig tråd med bilder og historier fra turen. Hvis man holder 5 knop blir det 17 døgn med 10 timers seilas.

Har antakelig noen ungdommer som kan ta den nonstop nordover fra Bergen, men det er litt løselig enda. Fra Østlandet og rundt til Stavanger er det mange grupper, men derfra til Rødøy er det bare sjøspeidere i Florø.

   -

Medlemmet som gir bort båten ønsker å være anonym slik at denne tråden kun handler om båten og ikke blir en tråd om helsa til medlemmet.

Speiderne er svært takknemlige og ber om at det ønsket respekteres etter en slik flott gave.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

For en flott måte å avslutte båtlivet på! Stor honnør til medlemmet som velger å gi båtinteresserte ungdommer denne muligheten. 

 

Jeg gleder meg til å følge turen oppover kysten, håper det blir mye bilder og beskrivelser fra dag til dag. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sett igjennom endel bilder nå, og det er en velholdt vakker skute som skal nordover.

Skrogfasongen gir god plass til speidere, og den er antakelig sjøsterk nok til å trives mellom Helgelandskysten og Lofoten med glade ungdommer ombord.

Denne vil bety mye for ungdommene på Rødøy og på sikt være med å utvide sjøspeideraktivitetene nordover.

received_722700189079817.jpeg

received_635140051716597.jpeg

Mons

Link to post
Share on other sites

Da har vi avtalt med Marinaen at de tar båten på land og grovvasker den, ser over sink, rengjør propell ol.

De sørger også for at det er batterier med strøm på - lader eller bytter etter behov.

Dette gjør de neste uke, og jeg satser på at båten går sørover ca 20. Januar.

 

Hvis jeg får lurt noen speidere (eller Baatplassenvenner med vinterabstinenser) til å ta den over fjorden kan det hende den går helga før.

Litt enklere å hente den på denne siden for oss

 

image.jpeg.ba0ef7a174e1e7e610fa2543ca90255b.jpegsøringer..

Mons

Link to post
Share on other sites

Flott prosjekt dette, og ser ut som et velholdt eksemplar ut fra bildene.

Jeg kan ikke være med å seile, men jeg er tidligere spekkhugger-seiler som er grindens lillesøster. Begge er velrenommerte båter med aktive miljøer i Danmark, så jeg tenkte tipse om et par nettsider som kan være nyttige

 

https://www.grinde.dk   Klubbens egen side, plenty tips og triks og muligheter for å komme i kontakt med folk som har peiling

 

http://www.peterbruun.dk   Peter brun er båtens konstruktør, og verftet kan sikkert bistå med visse deler osv..

 

https://tbu.dk    Tempo bådudstyr pleide å ha deler på lager, slik som relingslister kryssholt, mastekrager o.l. som var originaldeler til spekkhuggere og grinder. Jeg er usikker på om de har det fortsatt, men verdt å spørre ved behov. Om ikke annet, vet de sikkert hvem som har.

 

Jeg ønsker god reise, og er sikker på at dette blir en fantastisk båt, også i nordligere farvann. De har ikke et godt rykte uten grunn… 

 

sjekk forøvrig også ut YouTuberen «wind hippie». En absolutt herlig jente fra usa som alene seiler sin grinde med en masse pågangsmot rundt i verden:

 

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

Takker for trivelig info og inspirasjonsvideo Seilfred.

Satser på at vi går ombord fredag 20/1 - ettermiddag -og seiler til Søgne den helga.

Prøver å finansiere flåte, Vhf, Ais, diesel og litt reiseutgifter, men 14 dager er litt kort tid for de fleste som deler ut penger til sånt. Da bør man ha noen måneder på seg før man skaffer båt..

Om nødvendig får vi lånt alt "nødvendig" utstyr til de første etappene, så da gjenstår det bare noen som kan ordne bra seilvær til oss.

Komodo - Baatplassenveteran stiller som vanlig opp for andre og har tilbudt å hjelpe til med transport av folk og utstyr fra jernbanen til marinaen samt teknisk bistand om nødvendig.

Hvis noen vil være med på første etappe er det bare å ta kontakt.

 

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 3 timer siden:

Komodo - Baatplassenveteran stiller som vanlig opp for andre og har tilbudt å hjelpe til med transport av folk og utstyr fra jernbanen til marinaen samt teknisk bistand om nødvendig.

Det skulle jo bare mangle for et slikt prosjekt :flag_bp: 

 

Men en ting, det er ikke noe dieselvarmer i båten. Har du noen tanker om det? Den skal forflyttes langs store deler av norskekysten i årets kaldeste og fuktigeste måned, så en dieselvarmer burde egentlig vært et minimumskrav. Jeg har en helt ny kinavarmer liggende i eske, kun testet. Men jeg ser ikke for meg at jeg klarer å få montert inn en varmer før dere skal dra.

Link to post
Share on other sites

 

Ser ut for å være en bra ovn ombord, men en slik båt til vinterbruk på norskekysten bør ha varmluft fra dieselvarmer eller radiator på kjølvannet på motoren.

Er det en varmer du ønsker å selge, og har du montasjedeler som eksos ol?

Holder på å søke etter penger til flåte, ais, diesel mm, så det kan godt være det blir rom for en brenner også.

Montering fikser vi i Søgne.

received_1341029469996504.jpeg

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 17 timer siden:

Er det en varmer du ønsker å selge, og har du montasjedeler som eksos ol?

Holder på å søke etter penger til flåte, ais, diesel mm, så det kan godt være det blir rom for en brenner også.

Montering fikser vi i Søgne.

Var det et spørsmål til meg? Kan i så fall være lurt å bruke @ pluss nicknavn, da blir det lettere å fange opp :wink: 

Uansett, dieselvarmeren jeg har liggende hadde jeg egentlig ikke tenkt å selge, men i nøden spiser jo fanden fluer. Jeg ser for meg at turen fra Svenskegrensa til Helgeland i januar måned blir veldig hustrig uten å ha en god varmekilde ombord. 

Varmeren jeg har ligger helt ny i en pappeske, er kun pakket ut, montert opp og testet. Det er en vanlig "kinavarmer", dvs. at det ligger eksosslange oppi esken, men ikke gjennomføring. Hadde egentlig ikke tenkt å selge denne varmeren, da vår Webasto har lagt på røret. Så hvis jeg kvitter meg med den så må jeg ha en ny selv. Men jeg trenger den jo ikke akkurat nå, det gjør dere. 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i Skjebergkilen og sett over båten. Båten er flyttet til RS brygga, forstod det ikke som at den er spylt ennå, det snakket vi ikke om. Men vi har gått gjennom det meste av teknisk ombord, så det ser ganske greit ut. Vi har ikke startet motoren, det kan det hende jeg kjører ned og gjør. De melder varmegrader hver dag nå og kun en eller to minus på natta, så det kommer ikke til å bli noe problem med frost for motoren sin del. Sånn sett burde det ikke være noe i veien for å starte opp for å teste. 

 

Vi har målt spenningen på batteriene, og vi tror ikke de trengs å byttes. I alle fall ikke startbatteriet, som er det nyeste. Startbatteriet er vel kanskje to år gammelt, og hadde 12,5V i hvilespenning nå uten lading. Forbruksbatteriene lå på 12,2V, men de har jo heller ikke fått lading. Jeg tenker at de burde fungere til båten har fått ny hjemmehavn, og de nye eierne får tid på seg til å gå over alt. Sikkert lurt å bytte forbruksbatterier, men jeg tror kanskje ikke det er noe stress. Jeg skal ringe marinaen og spørre om det er mulig å få satt på en batterilader der båten ligger nå. 

Link to post
Share on other sites

Takker Komodo!

Artig med slike prosjekter når man bare møter velvilje og hjelpsomhet!

Etter flere måneder uten lading høres det ut som bra målinger for batteriene. Forventer mye motorseiling, så forbruksbatteriene holder nok godt. 

Hvis det passer inn i dagene dine er det fint om du starter opp, men jeg tror ikke det er nødvendig.

Fritjof i Rødøyspeiderne er en gjestmild gledesspreder, så hvis du eller andre som hjelper til ønsker en båttur på Helgelandskysten en sommer er det nok bare å ta kontakt.

 

Tenker jeg tar med en autopilot for rorkulten og setter på før vi starter. Hvis vi er heldig blir det bare å slippe ut genoaen, slå på piloten og passe på kaffen nedover kysten. Har bestilt nordøst 8-10 m/sek og 7 plussgrader.

 

Ask - takker for tilbudet. Ettersom båten beveger seg langs kysten kommer jeg nok til å be om både båtplasser, ettersyn og annen hjelp her på båtplassen. Med dette formålet er jeg ikke spesielt beskjeden av meg..

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Nå begynner ting å røre på seg.

Båten er ferdig spylt og Komodo har gått igjennom endel av det tekniske.

Jeg har klar nødpeilesender, ais og div annet vi skal ha med.

Fra nord sendte dere firmaet en trivelig mail.

Arnulf Hansen & Co AS

Vågaveien 138

8185 Vågaholmen

www.arnulfhansen.no

De har lest om den forestående reisen og ønsker å sponse med en ny 6 manns flåte. Regner med at speiderne der oppe får den avgårde i posten på mandag slik at den rekker Skjebergkilen fredag.

 

Ettersom det begynner å nærme seg kikker jeg på yr.no og ser at vi bør rulle ut Genoaen fredag kveld og seile slik at vi er godt forbi verdens ende kl 13 lørdag når vinden snur og friskner på.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Nå er snart den store dagen!

Ser på værmeldingene at vi bør nærme oss Larvik kl 13 på lørdag. Vinden tørner fra Nø 4 til syd 9 da, og da blir det vel fort litt stampesjø.

Satser på at vi går over fjorden tidlig på morran etter å ha overnattet øst for fjorden.

Kikker på kartet – har bare vært der en gang med Mørejeten, og da var det ikke så mange broer å bry seg om..

Denne gangen når vi 12 meter over vannet.

Fra Skjærhalden ser det ut for at valget må være nordvest for Kjøkøya eller ned til Komodo på Asmaløy og ut nordvestover på lørdag morgen.

 

Ville gjerne vært lengst mulig nord og fått vinden i ryggen, men det betyr en del å stoppe hos en venn jeg aldri har hilst på ;-) Vinden rett i siden gir god bør.

Via Thomas blir det 30 Nm til Verdens ende. Nesten nøyaktig samme avstand hvis jeg går nordvest for Kjøkøya. Rød og orange rute i kartlinken under.

Norgeskart

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Bedre og bedre dag for dag!

Nå meldes det bris skrått bakfra hele veien!

I garasjen begynner det å ordne seg med Ais, antennesplitter, ekstra VHF med DSC, autopilot med div monteringsdetaljer, bærbar vhf, nødpeilesender, litt verktøy og vester.

I anledning denne turen vil AIS vise at det er Torve, Søgnespeidernes maxi 77 som er på tur.

Litt spent på om båten beholder navnet når den kommer nordover eller om den skal døpes om - Hva sier du Fritjof???

Hvis været holder kan det være at det blir nattseilas sørover natt til lørdag.

Satser på at Komodo har med drill med litt bits og bor når han henter oss.

IMG_20230118_220535.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev On 18.1.2023 at 22.23:

Satser på at Komodo har med drill med litt bits og bor når han henter oss.

Drill, bits og bor er funnet fram :thumbsup:  Og som jeg skrev til deg på melding, så har jeg også sjekket batterier og impeller. Det minner meg om at vi må ta med en svamp for å suge opp vann rundt motoren, det ble litt søl der i går.

 

Ellers så begynner det å dra seg til mot avreise. @mons tar med seg en 1. styrmann fra sjøspeiderne og setter kursen mot Fredrikstad i dag. Der henter jeg dem og kjører dem ut til Skjebergkilen. Dette blir spennende!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...