Jump to content

Flyttedugnad for speidere som skal overta båt fra baatplassenmedlem - 850 Nm vinteren 23


mons

Recommended Posts

Jeg fikk noe rusk i lungene, så vi kunne ikke gå fredag som planlagt. Ser ut for at det ordner seg nå, så satser på avreise midt i uken.

Kystvakta var ute og sjekket forholdene på Jærens rev for oss i dag, og det ser ut som vakkert motorvær. God bok, solkrem og autopilot..1701645484250241974(1).jpg.9b85f3114cad2f0e6260432793fd6342.jpg

 

Lette opp rundt 40 papirkart for reisen. Speidere lærer papirkart og har grei deal med kartverket som leverer datafiler og 07 media som skriver ut på vannfast papir for oss.

IMG_20230331_123057.jpg.c2d2756a075f86fbda52e5e869215f31.jpg

 

Det viste seg at jeg allerede hadde gitt bort kartene nord for Rørvik, men det ordnet fruen på et øyeblikk på bruktbutikken

IMG_20230402_202128.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

Da er de kartene for Rørvik til og med Lofoten ombord. Blir noen kilo..

Helsa og en trivelig kompis er på plass, så vi går i morra kl 12.

Med lite vind er det artig å se på strøm mm for en saktegående båt.

Bølgene ser snille ut og med signifikant på 0,8 m og 5,5 sek fra siden betyr det ikke noe for farten.

image.png.1549ce3e1784def4287f85d5e611fc3d.png

 

I Barentswatch ligger seilingsrutene ferdig og man kan følge rutene med musa for å se bølgehøyde, vind ol for hvert enkelt punkt på ruta. Dette er vel også eneste plassen kartverket viser ais for vanlige fritidsfartøyer under 15 m.

image.png.e5b05353d67346a96afa706c0d36d280.png

 

Du kan også velge sjøkart som bakgrunn og se Isbjørn i kartet.

image.png.435b8454fb721d64364e0d2c06884cfd.png

 

Barentswatch er dårlige på andre strømmer enn sterke tidevannsstrømmer, men Windy er ok.

Windy: Vis / legg til flere lag

 

Hvis jeg ligger klin i land til Lindesnes og deretter går et stykke ut holder jeg en god halv knop ekstra i 20 timer. Sparer etpar timer, men det er ofte mye mer forskjell.

 

image.png.17104ced20c9e536a72c6ec47c90428d.png

 

Men vi kan selvfølgelig håpe at Yr treffer bedre enn de andre og at det faktisk blir litt seilvind på Jæren etterhvert.

image.png.479ab07820530a6cc12454efcdf347a3.png

 

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Vi har lett endel etter MS Makrell som forliste for 100 år siden med 4 av slektningene mine ombord rundt Gjeslingene, men finner den ikke.

Mer på tekmek.no

Samtidig har vi fangeskipet Palatia på styrbord. Den er noe større, og Dykkerklubbens har kartlagt og filmet den nokså nøye. Ble film av det..

 

IMG_20230405_161649.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

Gøy å følge dere på turen! 
Speiderne i Rødøy FSK er heldige som får overta en flott båt, ikke minst etter at den er gjennomgått og oppjustert på flere vis. Beundringsverdig innsats! 
Alltid beredt!

:thumbsup:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

mons skrev 32 minutter siden:

Varhaug. Frisker på. Endel av tremeteringenebryter godt nå.

Skalker lukene og sikter på Kvitsøy. Kaffe og Statos.

IMG_20230406_143652.jpg

IMG_20230406_144001.jpg

 

Herlige bilder. Gikk Oslo-Stavanger med en 22 fots seilbåt for noen år siden og minnes den turen med glede. Det er noe eget med å gå lange distanser og virkelig komme tett på den flotte kysten vår. Ønsker dere god tur videre nordover! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...