Jump to content

Flyttedugnad for speidere som skal overta båt fra baatplassenmedlem - 850 Nm vinteren 23


mons

Recommended Posts

Komodo skrev On 21.1.2023 at 10.10:

Første stopp ble på Skjærhalden, Hvaler. Komodo hadde glemt å ta ut et par eiendeler til forrige eier... Her ved bensinbrygga.

 

20230121_094656.jpg.07355e5071c6ac654ecdcc6ce93967ff.jpg

Synd vi ikke var hjemme og kunne stikke nedom evt invitere på kaffe eller noe - men god vind og god seilas videre! Hilsen oss i Hvaler sjø.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Litt hvilepuls i prosjektet nå. Båten ligger i Høllen og får litt stell.

VHF registreres slik at vi kan programmere DSC og AIS.

I kveld ble det nytt kabelanlegg for 3 forbruksbatterier og et startbatteri.

Som normalt på eldre båter er det alt for mange kabler.

Klipte vekk masse og la opp lasker mellom de tre forbruksbatteriene og videre til nytt ladeskillerele. 16mm2 kabel, kabelsko med dyppress og krymp over isolasjon/kabelsko.

Går akkurat to 16mm2 kabler i en 25 mm2 kabelsko, så blir det ikke så mange deler rundt batteripolene.

Gjenstår hovedstrømbryter.

På startsiden er opplegget nytt og bra.

Fra forbruk til fordelings"tavle" med brytere og sikringer ligger det 6 mm2. Litt usikker på om jeg skal legge større, men det er ikke mange forbrukere.

Blir brytere for lanterner ol, men er ikke så glad i å ha bryterpanel for lamper, kjøleskap, vifte i varmeapparat ol som har egne brytere. Mer spenningsfall og flere feilkilder.

VHF får nok bryter da den er koblet sammen med AIS som ikke har egen bryter.

 

Velger å ikke ha mulighet for å koble sammen startbatteri og forbruk for å gjøre det mest mulig idiotsikkert.

Minus blir felles, så hvis den muligheten er ønsket får de ta med en startkabel til sammenkoblingen i nødsfall.

 

IMG_20230130_204359.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett. Du må veie opp fordelen med mulighet for å slå av alle forbrukere med egne "hovedbrytere", kontra muligheten for å glemme en liten strømkilde som over tid kan tappe batteriet. Når det er flere brukere, øker muligheten for slikt. Greit å kunne "sjekke ut" alle forbrukere via felles styrepanel.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Ser den Shore. Det vil i tilfelle medføre nesten dobbelt så mange feilkilder og at noen ved en 'feil' kan slå av feks radio eller navigasjon i en kritisk situasjon.

Skal mange ferske speiderunger ombord, og viktig lærdom er å slå av all strøm de ikke bruker.

Når de går hjem tar de hovedstrømmen til både forbruks og startbatteri.

Er ikke kritisk om forbruk blir flatt sålenge startbatteri er helt adskilt.

Nytt ladeskillerele lå i båten og er nå montert.

Det ble 16mm2 opp til hovedstrømbryter på forbruk. Derfra blir det en 10mm2 videre til nytt sikringspanel og tilsvarende kabel til et bryterpanel med sikringer som lå i båten.

Sikringspanel forsyner forbrukere med egen bryter og bryterpanelet resten.

https://www.maritim.no/sikringsholder-inkl-minus-skinne-12-sikringer#tabHeaderStock

 

Båten er omregistrert, så nå kan Ais programmeres.

Fartøynavn:  ISBJØRN 
Tildelt kallesignal:  LL3806 
Tildelt MMSI:  259017970 

 

Neste uke får vi Ravddo (forummedlem) ombord for å lære oss å kontrollere og stramme opp riggen samt se over seilene. Han er særdeles dyktig på alt som har med seil å gjøre.

Jeg skal en tur til Bolga i slutten av juli og er invitert på boknafisk på Gjerdøy av speiderne som skal ha båten. Gleder meg!

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Da har vi  hatt en trivelig mandagskveld med en av landets beste seilere som læremester.

Begynte med en time teori på seilforeningen og fortsatte med full gjennomgang av riggen på båten.

Brukte enkel metode som tilsier at hvis man måler forlengelse  på 2 m wire tilsvarer en mm ca 5 % av bruddstyrken.

Tapet tometers tommestokk til vantet slik at nederste enden var etpar cm over termineringen og målte avstand med skyvelære.

Strammet opp vant til 3 mm forlengelse for å oppnå forspenning på ca 15% av bruddstyrke.

Kontrollmålte spennet i wire med spesielt verktøy for formålet og fant at vi bommet med mindre enn 50 kg.

Deretter spente vi opp de korte vantene - 2 på hver side - og sjekket sideveis bøy på masta med laser i sporet for storseilet.

Deretter testet vi den hydrauliske strammeren for akterstaget og fikk klarhet i hvilke max verdier som er aktuelt å stramme opp til. Mye forskjell på forstaget når vi jekket litt bak. Båten har også justerbart babystag (kort forstag) for å bøye masta og få et flatere seil (mindre krengning og høyere i vinden). Vistes tydelig bøy når man står på land og sikter.

Storseilet ble demontert for mindre reparasjoner, og rullegenoa  - laminatseil i god stand - ble sjekket. Mye lærdom om forskjellig måter å lage seil på.

Riggen skal nå være klar for de neste 750 Nm, men jeg må ha leteaksjon ombord for å finne håndtaket til den hydrauliske strammeren eller lage nytt.

 

Takker for trivelig instruksjon!

 

IMG_20230206_201447.jpg

IMG_20230206_201433.jpg

IMG_20230206_193300.jpg

IMG_20230206_192150.jpg

Redigert av mons
Bilder (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Mye jobb og surt vær, men i dag ble det noen timer i båten.

Nytt sikringspanel, bryterpanel og jordskinne montert og koblet.

Antar skapet skal fikses, så midlertidig dør og kabelføring gjøres med tanke på funksjonalitet og tilstrekkelig kabellengde til endringer.

Etter tips fra giver fant jeg istykkerirret kontakt ved mastefot, så nå skinner topplanterne om kapp med månen.

Antar den går til Tananger i løpet av 14 dager, og at speiderne der tar den til Bergen før påske.

Mulig noen seiler den opp i påska. Noen på båtplassen som vil?

 

 

IMG_20230227_223759.jpg

IMG_20230227_222819.jpg

IMG_20230227_195532.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da har kabalen gått opp!

Jeg eller speidere fra Tananger seiler båten til Bergen i løpet av påsken. Ca uke 18 seiler 3 speidere fra Rødøy båten hjem til polarsirkelen.

Trenger båtplass i Bergen og noen som kan se etter den fra påske til uke 18.

Noen som kan hjelpe oss? Er du der @Ask?

 

 

I dag fikk båten en victron lader.

Søgne Elektriske hadde opplæring på en lærling, så AIS ble levert prisgunstig og ferdig montert/programmert. Takker!

 

Dasspumpa hadde frostskader, så ny er innkjøpt. Blir montert samtidig som varme denne uka.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 1 time siden:

Da har kabalen gått opp!

Jeg eller speidere fra Tananger seiler båten til Bergen i løpet av påsken. Ca uke 18 seiler 3 speidere fra Rødøy båten hjem til polarsirkelen.

Trenger båtplass i Bergen og noen som kan se etter den fra påske til uke 18.

Noen som kan hjelpe oss? Er du der @Ask?

 

 

I dag fikk båten en victron lader.

Søgne Elektriske hadde opplæring på en lærling, så AIS ble levert prisgunstig og ferdig montert/programmert. Takker!

 

Dasspumpa hadde frostskader, så ny er innkjøpt. Blir montert samtidig som varme denne uka.

 

Hei.

Då blir båten i Bergen i 3-4 veker. Eg kan sjå til båten no og då, men har diverre ikkje kaiplass til den så lenge.

Om de finn ein annan plass i Bergen sentrum kan eg sjå til båten no og då.

 

Dersom de seglar båten til Valevåg i staden for til Bergen er gratis båtplass i tre fira veker ikkje noko problem.

Valevåg er i Bømlafjorden, ca. 4 km frå E 39, og det er direktebussar til Bergen, Haugesund og Stavanger.

Ta eventuelt kontakt på PM.

Link to post
Share on other sites

Takker Ask

Skal innom Bømlo der jeg har svigers og hyttetomt med brygge på Aga, men vil prøve å finne plass i Bergen. Da får jeg 5-6 timer mer seilas på vakkert vestland, og turen nordover blir tilsvarende kortere.

En av de som skal seile nordover skal gjøre en jobb på Håkonsvern. Kanskje mulig å få lurt den inn der?

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da er 4,5 kw varmer med to trinn på vifta montert i en benk. Ferdig kit med stusser til motoren fra LaSa Marine i Søgne som er vennlig innstilt ovenfor speidere ved fakturering. Må ta hull i benken i akterkant for å skaffe tilluft.

 

Litt overrasket når jeg skrudde ut pluggen for retur av kjøleveske oppå forkant av toppen. Var ikke kjøleveske der selv om ekspansjonstank står 20 cm høyere.

Måtte suge i returslangen for å få i gang sirkulasjonen, men så ble det frisk vind med god varme i varmeren.

 

Synes motorinstallasjonen i denne båten er ryddig og lett å komme til. Svært fin motor til å være fra 2007, og helt tørt under hylsa.

Litt overrasket i dag når jeg kom ombord. Luktet sterkt batterisyre.

Satte forbruksbatterier på lading med victron for noen dager siden.

I dag var de 3 batteriene knapt 9 volt og det ene var sikkert 40 grader.

Lempet det ut og da fikk jeg opp spenningen på de andre to.

Usikker på om dette batteriet var tilkoblet når vi hentet båten, men det hadde over 12 volt da.

Vil ikke sette inn et nytt sammen med 2 gamle, så de får klare seg med to nordover og gjøre seg opp en mening om tilstand og behov.

IMG_20230308_211652.jpg

IMG_20230308_214550.jpg

IMG_20230308_215846.jpg

IMG_20230308_215856.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I dag var lommene for spilene i storseilet fikset. Mangler noen skruer.

Seilet montert og ut på testtur med etpar erfarne seilervenner.

Litt smøring av trinser og bytte av litt tauverk, så fungerte alt fint. Seiler bra, og med nesten ubrukte kvalitetsdekk går den høyt i vinden. Litt misunnelig på nordlendingene som får denne båten..

 

Øverst ser vi Rolf og Oddvar som diskuterer trimming og stramming på akterstaget.

Neste bilde krysser vi så høyt vi kan og smyger forbi et skjær med 3-4 m klaring.

Nederst finkikker Rolf på de nederste lusene på forseilet. De avgjør hvor han skal styre, så må vi andre justere resten av seilene etter det. Artig å seile med så kunnskapsrike folk.

IMG_20230309_161933.jpg

IMG_20230309_161936.jpg

 

IMG_20230309_165417.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

3.Laksevåg sjøspeidergruppe rett ved Håkons vern stiller med både båtplass og ettersyn for båten den tiden den skal ligge i Bergen. Håper de får brukt den litt til speiderne sine også.

Da er planen avgang fra Søgne etter lunsj fredag 31/3. Søndag kveld har mannskapet mitt fly hjem, så vi håper det blir god seilvind uten stampesjø imot.

Rundt 200 nautiske i 5 knop blir 40 timer underveis. Godt det er bra bysse ombord!

Mons

Link to post
Share on other sites

Et vennepar fra Skudenes vingård i Søgne har meldt seg på seilasen til Bergen, så nå er vi fire. De trengte litt ferie før våronna, og med seiling hele døgnet er det godt å være 4.

Vhf har fått slettet gammel programmering, og ny mmsi lagt inn.

Montert digitalt voltmeter på forbruksbanken og div usb ladeuttak.

5 gode vester i båten hvorav tre oppblåsbare. Ved sjekk i kveld viser vekta på patronene rett, men to av patronene manglet flere omdreininger på å være skrudd inn. Ville neppe virket. Dette anbefaler jeg å sjekke flere ganger i året, og også før nye vester tas i bruk.

 

IMG_20230315_220755.jpg

Mons

Link to post
Share on other sites

På bildene fra 9. mars skimter man noen mosegrodde tau som ligger langs utsiden av rekkestøttene. Helt dekket av mose, og jeg antok det var en form for pynt.

I dag skulle skrotet i søpla, men så viste det seg at tauene - Ø60 mm- er rigget for å henge 10-15 cm under rekka langs båten som fender mot feks loddrette kaistolper.

Ettersom båten skal bo i område med 2-2,5 m flo og fjære ble det en runde med høytrykkspyleren før de blir hengt på igjen. Litt dårlig tau, men god mal for ivrige speidere i nord hvis de vil lage nye. Har ikke sett den patenten før.

 

Fylt dieseltanken, to tyvelitere og en mindre kanne til ovnen.

Vanntanken fylles og får en skvett klorin. Blir ikke brukt til drikkevann på turen, men etter en slik tur med klorvann er den klar før tømming og deretter drikkevann. 

 

En god uke til start neste fredag, og yr har kommet med melding for torsdag. Frisk bris 10 fra sørøst og litt solgløtt på Jærens rev. Kan nesten ikke bestille bedre vær.

Ais er også oppe og går.

image.png.5003d4d917d87083acfd07abeee41b82.png

 

 

IMG_20230322_175932.jpg

IMG_20230322_163622.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Plotteren har kart hele veien, men er bare en eldre 7" Eagle.

Det er tungvint å legge inn ruter, og rutene er max 100 pkt.

Ønsker å gjøre det litt skikkelig, så jeg tok en tur i dag for å sjekke ruta. Så veldig bra ut!

2,5 timer med fly og ca 150 timer med god bør i Grinde 27.

Noen som kjenner seg igjen?

IMG_20230325_095209.jpg

IMG_20230325_122607.jpg

IMG_20230325_124131.jpg

IMG_20230325_124325.jpg

IMG_20230325_125004.jpg

IMG_20230325_125549.jpg

IMG_20230325_130303.jpg

IMG_20230325_131640.jpg

IMG_20230325_132532.jpg

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

De to siste bildene er Syv søstre og Rødøyløva (litt usikker på denne). Altså har du flydd over Helgeland. De andre bildene klarte jeg ikke å plassere, er en litt uvant vinkel dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Får nesten gjette litt da :wink:

 

mons skrev for 2 timer siden:

Lenger sør er det et utsatt havstrekk,

Hustadvika?

 

mons skrev for 2 timer siden:

et sund der hurtigrutene møtes

Kristian....?

 

mons skrev for 2 timer siden:

og en kjent fjord

Trondheims....?

Link to post
Share on other sites

Det første bildet er værmelding fra Flesland til Løvtjomås som var på vei dit i V52.

Vi ser Geirangerfjorden som nummer to, etpar bilder fra Frøyhavet (Smøla og Frøya?), Trondheimsleia med Mausund i bakgrunnen før vi kommer til Folda som kan være et særdeles utrivelig stykke nord for Trondheimsfjorden.

På siste bildet før Syv Søstre ser vi inn mot Rørvik, og der tror jeg nord og sørgående hurtigrute møtes i sundet på dagtid.

Ble vel ikke enklere av at det var god plass, så jeg kunne bytte side i flyet så ofte jeg ville.

Dermed bør leia være brukbart sjekket og kan legges inn i plotteren;-)

 

Ser ut for at vi får 9 m/sek i ryggen rundt neset og 4-6 i ryggen resten av turen til Bergen. Begynner å bli så nært nå at det godt kan stemme.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...