Jump to content

Bergtatt på tokt - 2023


Pequod

Recommended Posts

Du kan gå litt nærmere land enn skipene, gitt at det er ok vær og ikke pålandsvind da. Så kan du følge med på ting inne på kysten. Du kan jo gå innom havna på Lista og ta pause. Langt Jæren er det flatt og langgrunt, her kan du lukte fjøs når det blåser fra land. En litt rar opplevelse.  Bare været er på din side så er skipene lite å bekymre seg for. Du skal vel ikke sove under fart? Det er nok av ting å tenke på, men å være i veien for nyttetrafikk er et stykke nede på lista.  Så kan vi alle krysse fingrene for at du får en stilling du kan utføre fra båten.

 

 

 

 

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

olews skrev 31 minutter siden:

Du kan gå litt nærmere land enn skipene, gitt at det er ok vær og ikke pålandsvind da. Så kan du følge med på ting inne på kysten. Du kan jo gå innom havna på Lista og ta pause. Langt Jæren er det flatt og langgrunt, her kan du lukte fjøs når det blåser fra land. En litt rar opplevelse.  Bare været er på din side så er skipene lite å bekymre seg for. Du skal vel ikke sove under fart? Det er nok av ting å tenke på, men å være i veien for nyttetrafikk er et stykke nede på lista.  Så kan vi alle krysse fingrene for at du får en stilling du kan utføre fra båten.

 

 

 

 

Ja, det jeg skrev tidligere var jo med tanke på å krysse over fra Sverige og til Læsø. Lista og Jæren har jeg jo vært gjennom før. Har ikke autopilot fordi jeg liker å sitte bak rattet og kose meg når jeg er underveis. Er det noe jeg er nødt til å gjøre så er det bare å stoppe, men sove under overfarten har jeg ikke tenkt! :giggle:

 

I 2021 lå jeg jo allerede over tre uker på etterskudd før jeg passerte Lista, på grunn av været. Håper å ha mer flaks i år, da kan jeg fint komme meg opp rundt Jæren og utforske mer av Ryfylke, for eksempel. Har også lyst til å ta avstikkeren til Flekkefjord igjen, synes det var en veldig koselig by. Det samme med Egersund.

 

Vi får bare se hva som skjer, jeg tar ting litt på sparket underveis!

 

Den jobben ville ha passet meg som hånd i hanske ja... Da ville det blitt mange innlegg her på forumet, for da ville jeg vært underveis nærmest non-stop nesten hele året...:lol:

 

Link to post
Share on other sites

Nå var ikke jeg så mye rundt i Norge i fjor ettersom jeg kom sent i gang, hadde hovedferien i Sverige og deretter ble syk, men jeg har gjort en liten rundtur på nettsidene til flere av de norske gjestehavnene og merker meg at det er flere som har økt prisene ganske kraftig.

 

Skjedde dette i fjor eller er det noe som kommer i år?

 

Da jeg lå på Østre Bolærne i 2019 kostet det 220 kroner, i sommer vil det koste 305! På Østre Bolærne! Son har økt fra 340 til 355, det er mer spiselig når man tenker på økningen, men likevel rådyrt for en med 29 fots båt, synes jeg . Borgen kommer på 300.

 

Horten går opp med en hundrelapp siden jeg lå der i 2020, men verst er Tjuvholmen i Oslo. Hvis jeg bare skulle et ærend i byen eller jobbe en nattvakt, så har jeg gjerne lagt båten der ettersom de er mye billigere enn selve Aker Brygge. De første årene betalte jeg bare 160 kroner for å la båten ligge over natta (der er ikke strøm og vann på brygga, og man har ikke lov til å overnatte i båten!), i 2020 kostet det 270, og i år skal de ha 425 kroner for at båten skal ligge over natta - fortsatt uten strøm og vann og fortsatt med overnattingsforbud!

 

Stavern har økt fra 205 i 2021 til 280 nå. Grimstad fra 150 i 2021 til 220 nå og Mandal fra 170 i 2021 til 232 i år...

 

Har laget en liten oversikt over noen havner her, men har i gått gjennom alle.

https://pequod.nesodd1.no/?p=26143

Link to post
Share on other sites

Det ble en del dyrere allerede i fjor, men fortsatt syns jeg jo det er billig veldig mange steder. Tenk å ligge sentralt i en by for drøye 200,- kr som mange steder tar. Så finnes det noen verstinger som overdriver noe, men markedet vil raskt vise de om det lønner seg. Her i Ryfylke som jeg ofte ferdes må man regne med rundt 300,- kr natta inkludert strøm. Det syns jeg ikke er så dyrt. Det er langt dyrere med camping :) 

 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 18 minutter siden:

Det ble en del dyrere allerede i fjor, men fortsatt syns jeg jo det er billig veldig mange steder. Tenk å ligge sentralt i en by for drøye 200,- kr som mange steder tar. Så finnes det noen verstinger som overdriver noe, men markedet vil raskt vise de om det lønner seg. Her i Ryfylke som jeg ofte ferdes må man regne med rundt 300,- kr natta inkludert strøm. Det syns jeg ikke er så dyrt. Det er langt dyrere med camping :) 

 

Ja, heldigvis er det en mer levelig pris på favorittstedene mine. Synes det er helt greit å betale 250-300 kroner når man ligger sentralt i en gjestehavn med gode fasiliteter, men synes det blir noe over komfortgrensen når man skal betale 300-400 kroner på steder med et relativt begrenset tilbud. da legger jeg meg heller i en uthavn.

 

På grunn av mitt handicap er det heller alle uthavner jeg kan legge til i, så på en langtur på for eksempel 47 dager (som jeg skal ut på i august), så vil gjestehavnsutgiftene faktisk komme opp i en ganske anseelig sum.

 

Heldigvis skal jeg bare jobbe fra båten i sju netter denne gangen, så jeg kan legge meg andre steder når det måtte passe.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Rart å tenke på at det nå er under én måned til jeg skal av gårde på årets første tokt, som varer i omtrent tre uker!

 

Jeg legger jo ut en god del bilder her fra turene mine, men jeg tar jo så mange bilder at det bare er en brøkdel som finner veien hit. På bloggen min har jeg hatt litt dårlig samvittighet ettersom jeg inntil nylig ikke hadde oppdatert fotogalleriet mitt siden 2017...

 

Men nå har jeg tatt meg skikkelig sammen og har fått lastet opp mesteparten av bildene til og med 2022. De fleste av dem er mobilbilder, jeg må gå gjennom bildene på PCen og på noen minnebrikker for å laste opp bildene fra speilrefleksen, men jeg vil vel anslå at jeg er rundt 80 prosent oppdatert nå. De siste to årene har jeg jo bare brukt mobilen.

 

Om jeg legger ut 100 bilder her, så har jeg gjerne tatt fire-fem ganger så mange bilder.

Bare fra båtferien i Sverige i fjor har jeg lastet opp 682 bilder! Og koronaturen t/r Bud har totalt 1.872 bilder å bla gjennom...

 

Disse bildene har også, stort sett, bedre oppløsning enn de som legges ut her og i blogginnleggene mine.

 

Så hvis dere har lyst til å mimre litt sammen med meg, så finnes bildene på denne siden:

https://pequod.nesodd1.no/?page_id=1710

 

Ellers er det ikke så mye nytt herfra, har ikke blitt noen turer i mars og denne uka er jeg papegøyebarnevakt for eks-rederinnen mens hun er i USA, så det blir tidligst en tur i midten av neste uke. Vi får se.

 

I år jobber jeg ikke i påsken, bortsett fra natt til andre påskedag, så da kan det kanskje hende at det blir noen turer!

 

Jeg har også vært i kontakt med Engelsviken Slipp i forbindelse med det som skulle gjøres med motoren og skal ringe dem igjen rett etter påske. Det er vel ikke umulig at turen i april begynner med et besøk der, for å si det slik.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 18 timer siden:

Jeg har også vært i kontakt med Engelsviken Slipp i forbindelse med det som skulle gjøres med motoren og skal ringe dem igjen rett etter påske. Det er vel ikke umulig at turen i april begynner med et besøk der, for å si det slik.

 

Ja, det er vel ikke utenkelig at det er lurt å gjøre;-). Om du fortsatt mangler de boltene så bør de nok på plass før en lengre tur. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

Ja, det er vel ikke utenkelig at det er lurt å gjøre;-). Om du fortsatt mangler de boltene så bør de nok på plass før en lengre tur. 

Ja, skal absolutt ha det på plass! Jeg sjekker de boltene som er igjen før hver eneste tur jeg tar, og de sitter skikkelig fast. Fikk jo beskjed fra Engelsviken at jeg fint kunne bruke båten, men unngå å dra den opp i høye hastigheter, så jeg har jo tøffet rundt i maks 7-8 knop - som jo uansett er den kosefarten jeg foretrekker. Men jeg håper å få dette i orden slik at jeg kan ha den tryggheten at jeg kan guffe på litt ved behov.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 24 minutter siden:

 Men jeg håper å få dette i orden slik at jeg kan ha den tryggheten at jeg kan guffe på litt ved behov.

 

Ja, det er godt å føle seg trygg på at ting henger skikkelig sammen. Sikkerhetsmarginene er små slik det er nå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Oggiwara'en skrev for 8 timer siden:

Vi gleder oss allerede! :smiley:

Ja, det kan jeg skrive under på at jeg gjør også! Nå som den første skuffelsen etter avslaget fra jobben om gjemmekontor i båten har lagt seg (men er fortsatt grinete...) så ser jeg fram til å dra ut på lengre turer igjen. Og med det opplegget jeg tidligere har skissert så dreier det seg jo om minst 100 dager på sjøen fra 17. april til 24. september. Og da er ikke småturer etter jobb på fine dager, dagsturer eller helgeturer inkludert.

 

Jeg er vel kanskje mest spent på hvordan det vil gå med det første toktet. Å være ute i tre uker fra 17. april er jo nytt for meg, ganske tidlig i sesongen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også et lite spørsmål til de som er mer motorkyndige enn meg.

 

Jeg skal jo til Engelsviken etter påske for at de skal ta en titt på motoren. Det som skal gjøres er å sette inn manglende bolter i motorfestet og bytte impellerpumpe og mellomaksel. 

 

Dessverre har det vært en alvorlig arbeidsulykke hos dem i februar (omtalt i flere lokalaviser), og han som kikket på motoren i september i fjor ligger fortsatt på sykehus. I tillegg har det vært en misforståelse der jeg i fjor oppfattet at de skulle bestille ny pumpe, mellomaksel og belg og si ifra når disse var ankommet. Men de har ikke bestilt noe.

 

Så når jeg drar dit med båten etter påske, så må en ny fyr ned i motorrommet for å se hva som skal gjøres og hva som skal bestilles. Jeg vil vel regne med at de har bolter liggende, men at det kan ta noen dager å bestille nye pumpe og mellomaksel.

 

Det lekker litt vann fra pumpa etter hver tur, men ikke voldsomt mye, og mellomakselen ble anbefalt byttet siden det er en slitedel, ikke fordi den er ødelagt.

 

Så jeg tenker, uten at jeg har drøftet det med Engelsviken, at boltejobben kan gjøres der og da, slik at jeg kan ta den turen til Sørlandet som planlagt, og stikke innom dem på returen for å bytte pumpe og aksel.

 

Men spørsmålet er om det arbeidet som skal gjøres kan utføres når båten ligger på sjøen eller om båten må opp på slippen? Det har ikke jeg forutsetninger for å mene noe om. Noen her som vet?

 

 

Link to post
Share on other sites

Ikke mange båtturer å snakke om herfra ennå, men planen er å få gjort en del innvendig i løpet av påsken.

 

I dag har jeg endelig fått gjort noe med bordet i forkabinen, lagt på kontaktplast/folie for å få et nytt utseende på bordflaten. Forkabinen kommer jo til å ha fargene koksgrå og mørk rød/burgunder, og når jeg får opp gardiner der skal også de være mørk røde, så da passer det med en slikt kirsebærrødt bord, synes jeg.

 

Det er samme folie som jeg har lagt på i byssedelen i cockpiten, og jeg synes dette er så utrolig mye bedre enn den kjedelige og egentlig ganske stygge grønne fargen.

 

Jeg begynner i det små med ting jeg føler at jeg kan mestre, og selv om den eneste utfordringen her var å unngå luftbobler i plasten (som jeg stort sett klarte...), så gir det uansett en med tolv tommeltotter en bitte liten mestringsfølelse...

 

Jeg skal ned i båten senere i påsken for å jobbe litt med både småting og større ting...men nå er jeg i alle fall i gang!

 

Før:

 IMG-6265.jpg.be47ded249d9c5c683c00be5406b18c7.jpg

 

Etter:

IMG-6271.jpg.c6d3493b51c6fadb7f757028ddd991d0.jpg

 

Jeg burde vel kanskje strengt tatt pusse ned og lakke disse endestykkene også før jeg skrur dem på igjen.

 

IMG-6273.jpg.ee426374a82cff0df630c66eedcda461.jpg

 

Og som en bekreftelse på at jeg fortsatt har tolv tommeltotter, så klarte jeg selvsagt å skjære meg med tapetkniven...

Bildet er tatt under det første forsøket, hvor jeg klarte å rote det til og tok en pause før jeg rev av det lille jeg hadde fått på og begynte på nytt...

 

IMG-6267.jpg.c43a134d855a01e429d74c43d52d77f7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det begynner å nærme seg avgang på det som blir årets første tokt med tre ukers tur til Sørlandet. Jeg drar sannsynligvis av gårde tidlig mandag morgen, eller kanskje også allerede søndag ettermiddag. Jeg får se på formen etter den siste nattvakta og hvor langt jeg har kommet i klargjøring av båten!

 

Det skal jo pøse ned tre dager på rad nå, men heldigvis blir det bedre og bedre fra søndag av. Mulig jeg til og med pakker et par shorts til bruk på returen?

 

Har avtalt med Engelsviken om at jeg skal komme innom dem for kontroll av akslingfestet til motoren. Hvis de hadde riktige bolter der og da skulle de fikse det. Så får de evt. bestille impellerpumpe og mellomaksling og fikse det på returen.

 

Det er derfor jeg lurer på om jeg skal tjuvstarte på søndagen etter å ha sovet ut, og for eksempel komme meg til Moss i alle fall, slik at jeg kan være i Engelsviken tidlig mandag.

 

Påsken har jo gått til å jobbe med ting i båten og gjøre den klar. Har vært litt sliping og pussing, en god del småfiks av typen "kjekt-å-ha-fått-gjort", men har ikke kommet så mye lenger på det store prosjektet - å gjøre forkabinen klar til isolering og etter hvert nytt skrogtrekk. Får nok ikke begynt med det før den uka jeg er hjemme i mai før neste tokt starter.

 

Planen er å benytte lørdagen til å få støvsuget, ryddet og vasket båten grundig innvendig, så ta litt kalesjevask og få klesskift og proviant om bord, slik at jeg kan komme raskt av gårde søndag/mandag.

 

Kjenner at det begynner å krible litt nå! Det blir selvsagt daglige oppdateringer her i tråden! Målet er i utgangspunktet ikke å dra lenger enn til Kristiansand, men hvis ting går bra i Engelsviken så har jeg jo hele 10-11 dager før jeg behøver å være der (eller nærmere bestemt i Skottevik), så det er jo ikke umulig at jeg drar forbi hvis jeg har god tid, og legger meg til der på returen... Da kan det jo fort bli Mandal eller noe i den dur.

 

Har planer om å legge meg i litt flere uthavner på denne turen ettersom det er null jobbing, kun ferie. Så går det seg til underveis.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Men få nå de skruene for akslingen iorden i Engelsviken før du drar syd/vestover!

Ja, håper virkelig at de får gjort dette og at de har passende bolter liggende. Det er jo tross alt en slipp og et båtverksted, så det burde vel være store muligheter, håper jeg.

 

De selger jo Nogva Nanni-motorer også, så jeg tror sjansene er store for at de har noe som passer.

 

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

Ja, håper virkelig at de får gjort dette og at de har passende bolter liggende. Det er jo tross alt en slipp og et båtverksted, så det burde vel være store muligheter, håper jeg.

 

De selger jo Nogva Nanni-motorer også, så jeg tror sjansene er store for at de har noe som passer.

 

 

Hvis ikke så får du komme til Fredrikstad. Jeg får tak i like bolter som de som står der. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Hvis ikke så får du komme til Fredrikstad. Jeg får tak i like bolter som de som står der. 

Godt å vite! Det er egentlig kun det som er det prekære, det andre kan fikses ved behov. Den lille vannlekkasjen jeg har i kjølen etter hver tur skyldes at det lekker fra impellerpumpa, men det kan vel like godt være en pakning? Jeg ble uansett anbefalt å skifte hele pumpa pluss mellomakselen siden dette er typiske slitedeler og motoren jo har fått kjørt seg med meg som eier...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...