Jump to content

Bergtatt på tokt - 2023


Pequod

Recommended Posts

Pequod skrev for 10 timer siden:

 

 

Jeg vil heller øke livskvaliteten og tenke mer på mine egne behov de årene jeg har igjen. Gudene vet om jeg blir gammel nok til å stå i jobben helt til jeg er 67 år, ikke minst med tanke på alle de helseutfordringene jeg har, så jeg har lyst å oppleve mer og gjøre det jeg selv vil de årene jeg har igjen. Så derfor kan det nok hende at det skjer noe i 2025. Ikke på grunn av dagens avslag, men som en konsekvens av det jeg har opplevd de siste årene og det synet jeg har fått på saker og ting.

 

 

 

 

Dette var tanker jeg kjenner meg godt igjen i. Er av samme årgang og har de siste årene hatt noen helseutfordringer med flere runder med hjerteproblemer og er nå oppe i 6 stenter. En ting er å like seg på jobben og ha lyst til å jobbe videre. Noe annet er hvor lenge orker vi, og hvordan blir livskvaliteten hvis vi fortsetter. Og hva med overskudd til familie som barn og barnebarn og ikke minst båtliv og fritid. Ingen konkusjon her heller, men litt å tenke på har vi. Men først satser vi på en ny fin båtsesong 2023.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Leit å høre at du fikk avslag. Men jeg synes jo alternativet med mange uker nedover Bohuslän og over til Danmark er en god erstatning. For min del er jeg fornøyd om jeg får to uker i båten. Litt for mange andre forpliktelser dessverre. Og fem år bak deg i køen til AFP. Men synes du har et veldig godt resonnement rundt hva som er viktig i livet. Og du som kan skrive og fortelle bør jo ha mulighet til å skaffe deg en ekstrainntekt ved siden av pensjonen ved å skrive litt freelance fra båten? Eller kanskje bli den nye kometen på Youtube? Powerboating Pequod, med gode historier fra båtliv og kyst og kjemisk fritt for bikinidamer. Det hadde vært noe! 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 57 minutter siden:

ja, det er ikke meningen å sutre - jeg vet at jeg er heldig som har mulighet til å få hele fem uker i strekk i båten. Men jeg har jo så lyst på enda mer! :lol:

 

He he oppfattes ikke som sutring, skjønner deg godt! Og jo lengre tur, jo bedre for oss som følger deg også. Håper uansett du får en overfart til Danmark i år. Bør gå helt flott med Tresfjorden. Mener å huske fra seilbåttida at det var ca 45 NM fra Smøgen og 35 fra Marstrand. Gikk over på kart og kompass med en gammel treskøyte en gang for mange år siden. Det gikk helt flott det.

 

index skrev 25 minutter siden:

 

Det siste der er vel ikke noe absolutt krav da!:lol:

 

Nei vi får være forsiktige med å stille krav!

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev On 24.2.2023 at 14.19:

 

He he oppfattes ikke som sutring, skjønner deg godt! Og jo lengre tur, jo bedre for oss som følger deg også. Håper uansett du får en overfart til Danmark i år. Bør gå helt flott med Tresfjorden. Mener å huske fra seilbåttida at det var ca 45 NM fra Smøgen og 35 fra Marstrand. Gikk over på kart og kompass med en gammel treskøyte en gang for mange år siden. Det gikk helt flott det.

Når jeg tenker på den etappen jeg tok to år siden fra Stavanger til Farsund der jeg rundet både Jærens Rev og Lista i ett strekk, så blir det å dra over til Danmark nesten en "walk in the park"...

 

Førstnevnte tok jo 10 timer, mye på grunn av dårlig vær rundt Lista, mens fra Göteborg-skjærgården, for eksempel fra Vrångö, og over til Læsø, er det vel drøye 30- 35 nautiske mil (hvis jeg husker rett i farta), så med rundt 8 knop i kosefart er jeg jo der på under halvparten av tiden. Og fra Læsö til fastlands-Danmark er det vel omtrent det samme.

 

Bekymrer meg mer for å komme i veien for nyttetrafikken! Er vel et smule mer trafikkert område enn rundt Lista og Jærens Rev en høstdag...

Link to post
Share on other sites

På dagtid med 8 knop og god sikt er ikke trafikken noe problem. Noen a  disse gigantene kommer skrensende rundt Skagens Rev i q7- til 22 knop.

 

En gang seilte vi fra Donsö til Gilleleje. Overskyet, kølamørkt og varmt og godt i salongen. Ray holdt kursen, Eber holdt 22 grader. Jeg bråvåknet, Admiralen satt sammensunket i sofakroket og rullet tømmer. Hva var opp, ned, nord, syd? Masse lys, røde og grønne lanterner både hercog der. Cruisebåt, sleper, lastebåter både her og der. Et par timer, så var vi rett utenfor Gilleleje, en grytidlig morgen.

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 44 minutter siden:

Bekymrer meg mer for å komme i veien for nyttetrafikken! Er vel et smule mer trafikkert område enn rundt Lista og Jærens Rev en høstdag...

Du trenger ikke bekymre deg for trafikken i Kattegat på dagtid. De store «arbeidshestene» er godt synlige og det er sjelden du ser mer enn to tre stykker på veien over. Vrångö - Østerby ca 28 Nm og til Vesterø ca 38Nm og du går over kun i godt vær og med blankt vann foran deg. Fra vinga og en time ut er det nesten bestandig litt rotete sjø på grunn av strømmen. 

Link to post
Share on other sites

Bare ett tips:

Skaff deg en AIS sender/mottager.

 

Du blir mye mer synlig for nyttetrafikken, og de kjører ikke på deg.

Med AIS blir du "oppdaget" av de store båtene og de tar ett knepp eller to på autopiloten og passere deg på betryggende avstand.

Dette fritar deg ikke for å følge navigasjonsregler og folkeskikk til sjøs.

 

Ps:

Du blir ikke oppdaget med å ha AIS på en telefonapp.

 

Link to post
Share on other sites

trixie2 skrev for 4 timer siden:

Bare ett tips:

Skaff deg en AIS sender/mottager.

 

Du blir mye mer synlig for nyttetrafikken, og de kjører ikke på deg.

Med AIS blir du "oppdaget" av de store båtene og de tar ett knepp eller to på autopiloten og passere deg på betryggende avstand.

Dette fritar deg ikke for å følge navigasjonsregler og folkeskikk til sjøs.

 

Ps:

Du blir ikke oppdaget med å ha AIS på en telefonapp.

 

Ja, er klar over dette med "jukse-AIS" på mobil. Og en AIS-sender/mottaker har jeg hatt i tankene i lang tid. Får se når feriepengene kommer, blir garantert ikke noe før den tid.

Link to post
Share on other sites

Flid skrev for 18 timer siden:

Du trenger ikke bekymre deg for trafikken i Kattegat på dagtid. De store «arbeidshestene» er godt synlige og det er sjelden du ser mer enn to tre stykker på veien over. Vrångö - Østerby ca 28 Nm og til Vesterø ca 38Nm og du går over kun i godt vær og med blankt vann foran deg. Fra vinga og en time ut er det nesten bestandig litt rotete sjø på grunn av strømmen. 

 

Sjøstein skrev for 5 timer siden:

Det går en skipsrute rundt Nord-Jylland med en del trafikk, hvis du skal inn til Skagen. Men det er uproblematisk å komme gjennom der på dagtid når det er grei sikt. Du ser dem på lang avstand og det er ikke noe problem å gå innimellom.

 

Høres bra ut dette. Drar selvsagt kun over når det er et passende værvindu. Vet ikke helt om jeg drar nordover til Skagen eller motsatt vei, det får tiden vise!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 4 timer siden:

 

 

Høres bra ut dette. Drar selvsagt kun over når det er et passende værvindu. Vet ikke helt om jeg drar nordover til Skagen eller motsatt vei, det får tiden vise!

Det går sikkert bra, men pass på været, det er en joker, særlig på første tur alene. Dette med Ais. Vi har vært over til DK mange turer siden  2005 uten at det har vært noe savn. Bruk feriepengene på (bikinidamer😎) og god mat i stedet.

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir et lite mini Sørlandstokt i april/mai. Broren min og kona hans feirer sølvbryllup 28.april og holder det på restauranten de driver i sommerhalvåret. Så da tar jeg ut noen av feriedagene mine (kombinert med avspasering) og tar et to-ukers tokt ned til Skottevik (mellom Kristiansand og Lillesand). Beregner god tid. Starter vel helga før ettersom jeg har fri da. 

 

Men regner vel nesten med at jeg ikke har fått forkabinen klar til da, vi får se. Akterlugaren er jo klar, så det går nok bra. Må ta en telefon til Engelsviken også. 

 

I kveld skal jeg sette meg ned og meisle ut ferieplanene i sommer. Fristen for å søke er jo i morgen. Og i tillegg har de innført et nytt system fra i år. I skoleferien (26. juni til 21. august) må vi derfor ta ut ferie i to bolker, enten først eller sist. De tidspunktene jeg vanligvis har tatt ut ferie tidligere treffer midt i overgangen på første og siste del, så nå må jeg tenke litt nytt!

 

Heldigvis ikke noe problem å ta ut ferie før og etter disse to datoene. Blir dermed en retur til brygga under i april.

 

47039957-0DDC-4F87-B496-6C6F13D0E42F.jpeg.bc77a785161fb90caaa5699b4eaa4c74.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Herlig å komme meg utpå littegrann etter jobb i dag. Ble så fristet på vei hjem etter tidligvakt at jeg bare måtte utpå. Jeg kom meg ikke utpå i helgen, som var planen, men når man har tidligvakt og slutter allerede klokka 14, så er det jo mulighet for en liten svingom på sjøen før mørket faller på.

 

Jeg kjøpte meg med noe bakverk på brygga på Nesodden da ferga la til, så var det bare å dra rett hjem, ta med drikke - som ble Pepsi-Max med mango - som de endelig har begynt å selge i Norge! - siden jeg hadde pimpet kaffe på jobben nonstop i sju timer... og deretter var jeg ganske så raskt utpå!

334253334_695863332334315_6157927286833481134_n.jpg.088d595c5b030f49071b0c2efb616af9.jpg

 

Så en del is i havnebassenget og blant småøyene innerst i fjorden da jeg dro over fjorden med Nesoddferga, så jeg dro ikke den veien. Vil ikke skrape opp båten nå som den er pusset og gnukket på etter alle kunstens regler! :giggle:

 

Så jeg dro litt innover i Bunnefjorden for å se hvor langt ut isen lå, og for å se om det var mulig å komme seg inn til dieselfyllinga hos Oppegård båtforening. Jeg så tidlig at det kunne bli vanskelig for meg å komme inn til Oppegård, men jeg dro ikke så veldig langt inn. I kikkerten så det ut til å være noe is der, og i tillegg så er den høye kaia en utfordringen for meg å komme meg opp og ned fra brygge. Er det fjære klarer jeg det overhodet ikke, er det flo klarer jeg det ganske greit.

 

334253011_727141262333915_706122488504019448_n.jpg.097232f0e198be1e027e9ce890482a8b.jpgJeg så at isen lå ganske tykk fra omtrent Berger og innover, så jeg snudde og dro i retning Kavringen/Ildjernet der det også er en pumpe - på en langt lettere tilgjengelig flytebrygge, selv om de alltid er noen kroner dyrere enn på Oppegård.

 

334224895_189155793753424_2417091496563528409_n.jpg.5aea7c8297ff19e970fae8622fca81d1.jpg

Men halvveis dit kom jeg på at jeg ikke hadde lommeboka med meg ettersom jeg jo hadde byttet til varme/flytedrakten før jeg dro  ned i båten - og lommeboka lå igjen i den andre jakka... :headbang:

 

331775671_609403637669608_1942640177461691800_n.jpg.77fc5e1ce14ef0bcaa4d27b5390f1f25.jpg

Jaja, ingen fare, kan fylle litt på neste tur! Bortkasta var det absolutt ikke - speilblank sjø. knall blå himmel og rundt fire grader. Var ikke helt feil det, føler meg som et helt annet menneske nå. Utrolig hva en liten svipptur med båten kan gjøre med sinnstemning og humør!

 

IMG-6232.jpg.470efa3f5d52f29d71484294b4c5f6ef.jpg

334283576_977001053683502_1821514328738606288_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Holdt på en drøy time i går kveld for å komme i havn med ferieplanleggingen i sommer. Fristen for å søke om ferie gikk ut ved midnatt.

 

Slik det ser ut blir hovedbåtferien - eller hovedtoktet - ikke tatt før i begynnelsen av august. Den er beregnet til å ta 47 dager, inkludert den ene uka med nattjobbing som jobben innvilget meg å gjøre fra båten. Resten er en blanding av feriedager og avspasering. Skal ikke på jobb igjen da før natt til 25. september. 

 

Slik det ser ut nå velger jeg å ta hovedtoktet til Sørlandet. Er jeg heldig med vær og vind krysser jeg kanskje Jæren og tøffer rundt litt nord for Stavanger, kanskje sørlige deler av Hordaland. Vi får se, været avgjør. Og jeg kan ennå ombestemme meg!

 

Utenom dette blir det tre "sidetokt" som vil være av noe kortere varighet. Ganske lange, men ikke langt nok til at det blir noen Danmarkstur i år. Jeg tar en minitur til Sørlandet i april der jeg starter allerede den 17. Feirer brutterns sølvbryllupsdag og drar hjemover. Blir cirka 20 dager med bruk av avspasering og feriedager.

 

I midten av mai blir det en ny runde på ca. 17 dager der jeg regner at jeg drar til Strömstad/Koster før jeg på returen stikker innom rockefestivalen på Hurum den 26. og 27. mai. Så blir det 16 dager i midten av juni. Der har jeg ikke bestemt hvor jeg skal dra. Har også en avspaseringsuke i midten av juli som jeg akter å bruke, men det er jo midt i fellesferien, så jeg kommer neppe til å dra noe særlig langt. Blir kanskje bare noen dagsturer i Oslofjorden ut av det.

 

Totalt vil jeg mellom 17. april og 23. september ha cirka 108 båtferiedager til disposisjon (da medregnet den ene uka i juli, men ikke dagsturer etter eller før jobb eller i helger som ikke inkluderer de toktene jeg har nevnt). Så totalt sett kan det jo bli et fint halvår...

 

Men jeg må jo vente til før påske før jeg får svar om det går i orden. Unntaket er turen i april, der har jeg allerede fått godkjent sju feriedager.

 

Så nå gjenstår det bare å få båten turklar!

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her var det jaggu meg bra planlegging, imponert. Jeg og sikkert flere andre her inne kaster loss uten mål og mening og så blir det som det blir. En ting er sikkert: Tjelden dukker opp om bare noen få dager her i Trøndelag og så må vi sikkert "slite" med vindmøllene på Fosen ennå ei god tid.

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev for 2 timer siden:

Her var det jaggu meg bra planlegging, imponert. Jeg og sikkert flere andre her inne kaster loss uten mål og mening og så blir det som det blir. En ting er sikkert: Tjelden dukker opp om bare noen få dager her i Trøndelag og så må vi sikkert "slite" med vindmøllene på Fosen ennå ei god tid.

Hehe, synes ikke jeg planlegger så veldig detaljert, egentlig. Jeg er nødt til å planlegge NÅR jeg skal dra (bortsett fra de kjappe, små dagsturene som tas på sparket), men jeg vet jo egentlig ikke før jeg har kommet meg ut av Drøbakssundet HVOR jeg kommer til å ende...:giggle: Det kan jo endre seg helt fram til da, og ikke minst mens jeg er underveis!

 

Men de store linjene har jeg vel for så vidt trukket opp, så får vi se når det nærmer seg. Og jeg har alltid som mål å prøve å legge til ved steder jeg ikke har vært før, så får vi se hva det ender opp i!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 15 minutter siden:

i Trøndelag og så må vi sikkert "slite" med vindmøllene på Fosen ennå ei god tid.

 

Sikker på at båthavna di ikke ligger i et reinbeiteomeråde? I tilfelle er det nok ikke lenge før du må surre fast båten et annet sted.  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jobben har vært rask med å godkjenne deler av ferien min allerede! Det gjelder hovedsakelig det som jeg har søkt om utenom skoleferien. Så toktet mitt i mai er nå også innvilget, samt alle feriedagene i september.

 

Nå mangler bare de ukene midt i juni samt uka i slutten av juli og midten av august, så kan jeg sette meg rolig ned og glede meg til sommeren!

 

Samtidig har jeg gjort noe som jeg ikke kommer til å skrive om noe annet sted enn her. For første gang siden jeg begynte i jobben 1. mars 2001 har jeg faktisk søkt på en ny stilling.  Det er en jobb uten fast kontor - så jeg kan utføre den både hjemmefra og fra båten og som dermed passer meg som hånd i hanske.

 

Om jeg får den stillingen i en alder av 59 er en helt annen sak. Gubber som meg er jo ikke akkurat veldig populære på arbeidsmarkedet, men nå har jeg i alle fall søkt! Om jeg mot formodning skulle få den vil det bli litt av en forandring for meg. 

 

Siden jeg ikke regner med å få den kommer jeg ikke til å skrive noe mer om dette, og om jeg får noe tilbud må jeg jo sette meg ned og tenke meg grundig om. Det vil i så fall være en jobb jeg kommer til å fortsette med til jeg blir vanlig pensjonist, vil ikke ha behov for å gå av tidligere da.

 

Men som sagt, regner overhodet ikke med at jeg får den, jeg vil bli overrasket om jeg i det hele tatt blir innkalt til intervju. Men jeg driver og kikker på jobber som jeg kan utføre fra hjemmekontor, ikke mye som jeg er relevant for, men jeg er litt skuffet over ferieavslaget, spesielt fordi årsakene som oppgis for meg ikke synes så veldig relevante og viser at min arbeidsgiver ikke har tatt til seg erfaringene fra pandemien i den grad jeg hadde trodd. 

 

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 26.2.2023 at 18.14:

Bekymrer meg mer for å komme i veien for nyttetrafikken! Er vel et smule mer trafikkert område enn rundt Lista og Jærens Rev en høstdag...

Nyttetrafikken går stort sett i trafikkseparasjonssystemer (TSS) og anbefalte ruter.

image.png.5e9748e1d7635294b0e3889e969ecad6.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...