Jump to content

Bergtatt på tokt - 2023


Pequod

Recommended Posts

Shortcut skrev for 5 timer siden:

Jeg havde IKKE sejlet ret langt med bolter mellem aksel og gearkasse, der var meldt "kasseret".

Sejlede en gang fra Hals (Danmark) til Søby, hvor boltene knækkede. Det ødelagde den ferie og var absolut ikke billigt med slæb m.m. :nonod: 

Nei, nettopp derfor Engelsviken Slipp er første stopp!

Link to post
Share on other sites

Alltid noe som går galt i siste liten, gitt...

 

Nåja, ikke veldig dramatisk, men den firehjuls mobilitetsscooteren (som Nav kaller det) som jeg har, tar ikke til seg lading lenger. Jeg har en del saker og ting som jeg tenkte å rydde ut av båten, samt en del som skal om bord siden jeg skal på tur. Dette vil medføre en del småturer fram og tilbake med scooteren ettersom det er begrenset hvor mye jeg får med meg av gangen.

 

Men siden fredag har den ikke tatt til seg lading, så sannsynligvis er laderen ødelagt. Laderen viser at scooteren er fulladet, men når jeg slår på scooteren viser displayet der det motsatte.

 

Det gjør ting veldig tungvint for meg, så jeg får heller stue vekk om bord det jeg hadde tenkt å frakte til land, og heller ta en taxi ned til båthavna med det jeg skal ha om bord!

 

I tillegg har jeg sovet litt lenge i dag, mer enn planlagt, men det er vel et resultat av at jeg har sovet mindre gjennom uka etter nattvaktene fordi jeg har vært nede i båten noen timer omtrent hver dag før jeg dro på jobb...

 

Dette betyr vel i praksis at jeg nok ikke kommer meg av gårde i dag, som jeg vurderte. Jeg må nok dra i morgen istedenfor. Hvis jeg drar tidlig nok kan jeg jo rekke fram til Engelsviken litt utpå formiddagen, men sannsynligvis blir det vel til at jeg ikke drar før på ettermiddagen og ikke får dem til å se akslingen før tirsdag morgen istedenfor mandag morgen.

 

Jeg hadde jo en løs reservelader i båten, har ikke tenkt på om den er der fortsatt, så når jeg skal ned nå straks, så skal jeg se etter den. Hvis den er der, så tenkte jeg at jeg kunne se om jeg kunne koble den rett på batteriet på scooteren og se om jeg kunne lade på den måten, det ville gjort det så mye lettere om jeg kunne bruke den.

 

Men jeg vet ikke om den også forsvant under dugnaden i fjor? Det finner jeg fort ut av...

 

I dag er det jo rydding og vasking som står på timeplanen. Må ta med vann på flasker ettersom vannet ikke er skrudd på i havna ennå. Jeg har heldigvis nok igjen av tomme Pepsi-Max-flasker jeg kan pante! 

 

Jeg kan ikke helt fri meg fra tanken om at dette er scooteren som hevner seg på meg... :giggle:

Fredag hadde jeg nemlig besøk av kommunens ergoterapeut og en representant fra de som, lager scooterne. Jeg har nemlig søkt Nav om å få ny scooter som kan kjøre med den nye, økte farten som ble innført for et års tid siden. Den jeg har nå kjører i maks 10 km/t, mens de nye kjører i 15 km/t. 

 

Så jeg fikk prøvekjørt den nye litt på fredagen. Min teori er at den gamle scooteren ble sjalu da den så den nye, og nå er furten og hevner seg på meg med å nekte å lade siden den skjønner at den er i ferd med å bli byttet ut... :lol:

 

Velvel, jeg får spise litt frokost (!) og komme meg ned i båten, så får vi se hva det blir til. Hvis jeg finner den ekstra laderen, så tar jeg med meg noen saker fra båten og kjører hjem for å lade scooteren (det er nok batterikapasitet igjen til én tur fram og tilbake, men neppe til flere), for deretter å gå ned til båten for å fortsette.

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grufolf skrev 12 minutter siden:

Er ikke scooteren din på 48v? De jeg har sett på (som søsteren min har hatt) mener jeg var på 48V eller 24V. Men det viste seg at det var fler batterier i serie, godt mulig du får ladet med en vanlig 12V lader med å skru litt. 

Hmm, det tenkte jeg ikke på. Skal sjekke det ut! Fant laderen om bord, men hvis den ikke kan brukes, så tar jeg ikke sjansen på å skru på noe som helst - så mye greie på ting har jeg ikke!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sjekket, og @Grufolf har rett - det er en 24V lader scooteren bruker.

Da dropper jeg å prøve meg på noe fiksfakseri.

 

Men samtidig tror jeg at der skal være nok igjen på scooteren til å klare to turer til i morgen tidlig, så jeg prøver meg på det. Skal flytte båten til en gjesteplass i morgen, for da får jeg ligget langsides og det blir lettere å få ting ut og inn av båten.

 

Så stuer jeg heller bort de tingene jeg hadde tenkt å ta vekk (eksentersliper, bokser med treolje, pussepapir, etc. og tar med meg litt mindre om bord, bare det aller nødvendigste, slik at det holder med to turer. Båten ble jo solid tømt før dugnaden i fjor, så det er mer enn nok stueplass! :lol:

 

Jeg har også gått gjennom det som ble tatt ut, og har skåret ganske kraftig ned på volumet.

 

Så i morgen blir det vask og rengjøring om bord og litt lett vask på utsiden (ikke noe vann i havna ennå) pluss at jeg skal prøve å få vekk litt måkeskitt fra kalesjen, så er jeg good to go!

 

Må stoppe ved kaikanten i Moss så jeg får stukket inn på Rema der og hamstret inn litt Pepsi-Max sånn for sikkerhets skyld nå som det er streik... Passer jo bra at butikken ligger like ved brygga!

 

Apropos måker...

341708199_6545750622102196_7571997879916969656_n.jpg.dde1d2cbc9ab07d78d894d6c401f4d22.jpg

 

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det har vært en lang dag, og ting har tatt lenger tid enn jeg trodde. Særlig fordi jeg bare har gått for halv maskin. Dermed blir det ikke avgang i dag, men tidlig i morgen.

 

Nå skal jeg belønne meg selv med en pizza, så ta en dusj og deretter dra ned i båten for å ta årets første overnatting om bord. Så kan jeg starte tidlig i morgen. Da regner jeg med at jeg drar rett til Engelsviken.

5B654AA8-2CE7-4216-831E-6AF7313B8BDF.JPG.dfcc6235758f6448787074ca2930b3d9.JPG

 

Planen i dag var jo å stemple inn hos @Bonus, men det er ikke mer enn en halvtime siden jeg var ferdig i båten. Og da er det ennå en del jeg ikke har fått gjort. Men alt er på plass som skal være på plass og det er i det minste litt ryddigere og litt renere i båten, selv om jeg ikke rakk å vaske noe særlig på utsiden.

 

Men fikk tatt en kattevask av kalesjen og fjernet en del måkedritt. Helt bra ser den ikke ut uansett, men det blir som det blir...

 

Har vært tidlig oppe i dag, så jeg kjenner at jeg er sliten. Kommer uten tvil til å sove som en stein i natt!

 

IMG-6377.jpg.00b9472ef158aa6d1194a1ea13825834.jpg

 

Jeg har IKKE hamstret Pepsi-Max, men Meny hadde tilbud, så da provianterte jeg litt...:giggle:

Link to post
Share on other sites

Da er man i gang med årets første båtferie! Veldig spent på Engelsviken!

8FEA7CB5-49DC-47FA-9FB8-6857F6C1681D.jpeg.a66aba80eaa3ec3cb44bbc30c287f25f.jpeg
 

Første stopp blir Kavringen for å fylle litt diesel. Topper tanken i Engelsviken siden de nok er noen kroner rimeligere…

 

E01BB483-B1C7-42EA-BE7F-441ED6F6E616.jpeg.d063b7885c24525f7df3223e59811e67.jpeg

 

Fantastisk vær for en båttur! Årets første overnatting er også i boks.

 

5C27CFE0-2378-4EBB-9DE6-A6B6BD166CB7.jpeg.1885a1253a93e00b49e0312c26c0b50c.jpeg

Link to post
Share on other sites

Faen så godt det er å være på båttur! Bare så det er sagt!

 

Er vel framme i Engelsviken og blir her til i morgen.

 

Det viser seg at det bare er fire skruer på akselfestet - flere hull, men bare de fire store som er i bruk. En av boltene var ganske riktig knekt. Så nå er festet skrudd løs og de skal bore opp og bytte den ødelagte bolten. Bytter også de andre boltene.

 

A7B34728-7BD3-43D7-A5CB-6C55BBCE6FC2.jpeg.e25e333499452244ca94c9d09a6dd24b.jpeg

 

Siden jeg kom så sent og de har mer enn nok å gjøre her, så rekker de ikke å gjøre det ferdig i dag, så da blir jeg her til i morgen.

 

Flensen/mellomaksel eller-hva-det-nå-heter viser seg å være i god stand. Også belgen, så den blir ikke byttet nå.

 

20DD2A22-9CB3-4465-9BC3-D0A805D46355.jpeg.5486c4d7617bd7355032dfd704faee49.jpeg

 

Impellerpumpa/sjøvannspumpa anbefaler de å bytte, så den blir bestilt og settes inn når jeg stikker innom på returen.

 

Så nå kan jeg senke skuldrene og nyte finværet!


4098A798-5362-443B-9421-C0EE9473684D.jpeg.4d92edbc75e067f03d01909a252fdaaa.jpeg

 

04F564B7-A01E-4783-8FA3-99BAEC020ACE.jpeg

2D3FB768-8717-412C-ABD3-0DE25C77BCA5.jpeg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...