Jump to content

Prosjekttråd Master 740 sjark


julietkilo

Recommended Posts

Plastmoplatene er enkle å jobbe med og plutselig er det bra fremdrift på båtprosjektet igjen!

 

Alle skapdører og skuffefronter demonteres fra båten, og pusses ned. Først med 80, så med 120 og til slutt med 240 papir. Hver eneste front tar timesvis å slipe, men det blir utrolig bra. Alt oljes opp igjen med flere strøk teakolje fra Biltema.

Her vises en skitten og falmet dør tatt rett fra båten (venstre), en ferdig pusset dør klar til oljing (midten) og en ferdig oljet dør (høyre). Resultatet er smått utrolig...

skapdorer_stadier.jpg.1e02ae81f735596feb600d37b824c85c.jpg


Hengslene på både fronter og skap børstes fri for rust (som det var en god del av) og skinnende metalloverflater kommer til syne igjen. 

Deretter går det kjapt slag i slag:
Pantryet får sin første (og siste!) Plastmo-behandling! Den flekkete og ripete stålvasken får seg en tur innom verkstedet og blir maskinpolert på samme måte som rustfrie båtrekker, og fremstår på et kvarters tid i "nytilstand".

Vasken felles 1 mm ned i den gamle benken, og en Plastmo-plate limes oppå. Platen er så tynn at vasken fremstår omtrent som "planlimt" (for å bruke kjøkkensjargong). Kanskje platen slites ned/blir stripete da vi bruker området rundt vasken en del, men da kan den skiftes ut med en "Kitchen Board" veggplate som sikkert tåler litt mer.

Resten av toppen og fronten på benken blir også pålimt Plastmo-plater, mens den siden som vender mot baugen (til høyre i bildet) slipes ned og oljes slik som skapdørene og skuffefrontene. Nytt listverk rundt kantene er ikke laget/tilpasset når dette bildet blir tatt, men resultatet er likevel upåklagelig:

pantry_1.jpg.250c1870658f3fd1c853735c2bd8efa2.jpg

Link to post
Share on other sites

Siden jeg knabber ideer fra f.eks. Nimbus-tråden, kan jeg også by på en ide som har fungert veldig bra i båten vår.

 

Gulvplatene var dekket med glattgelcoat/topcoat, og teppet som lå på dem var gjennomskittent. Jeg måtte ha en annen løsning på gulvene, helst noe som kunne spyles. Antisklitape var dyrt i de mengdene som måtte til her. Så hvem andre er det som snur på krona og trenger antiskli? Jo, det viser seg at det er snowboardere og skateboardere! 

 

De to gulvplatene i midtgangen ble tatt med hjem, kantlistene pusset og oljet, og overflaten belagt med blå antiskli i "storformat" ment til bruk på skateboard o.l.!
Før og etter:

gulvplater.jpg.53d92e1188fb4a68bec4a8ce3282e8cb.jpg

 

Enda et før og etter:

gulvplater_2.jpg.5aa99e2e083c60595d18c67e55a2cb16.jpg

Link to post
Share on other sites

Veggplater, dør og rammeverk til toalettrommet må produseres. Byggematerialet er lettvekts finérplate i 8-9 mm tykkelse med innfestninger i aluminium.

 

Her limes og skrus 2 lag finér sammen, med to felter der det kun er 1 lag finérplate. I disse feltene skal skuffebeslagene/teleskopbeslagene til skyvedøren felles inn.

veggplate_innfelt.jpg.fdb9a66e0cc4cdd29d67e518bc41f13d.jpg

 

 

Veggen kles med Plastmo-plater, som skjæres bort på de to feltene der beslagene skal felles inn:

veggplate_nestenklar.jpg.aad303ba9f1f13f52ab0c7c928b73a0a.jpg

 

 

Siden det ikke finnes en eneste vatret eller rett vinkel i båten, må det meste spesiallages eller spesialtilpasses. Her er to aluminiumsprofiler som limes sammen til én profil for å oppnå riktig vinkel når den monteres i båten. Under limingen holdes de sammen av popnagler, som borres ut når limet har herdet. Skyvedøren skal nemlig gå inn i U-profilen når døren lukkes, og da er det ikke plass til nagler der. Hullene utvendig blir skjult av en teaklist senere.
aluprofil2.jpg.2fdd9ae9990d3ffbe563c2bd392cc160.jpg

 

 

Her er rammeverk, sidevegg og skyvedør prøvemontert. Vegg foran er fortsatt på planleggingsstadiet på dette tidspunktet, formen på den må nemlig tilpasses bordgangene på styrbord side temmelig nøyaktig. Rammen og veggene ser litt bøyde og rare ut pga at bildet er tatt med stor vidvinkel (det er trangt i en gammal sjark!).
skyvedor_provemontering.jpg.21d80f67943221405ca6f5aef4a56953.jpg

Link to post
Share on other sites

Flott stykke arbeid på en meget kjekk båt. Blir mye å kommentere men tar for meg det som interesserer meg mest, fordi jeg skal til med det samme selv etterhvert, hva tenker du å isolere skroget med? Og hvilket lim? Kan jo være du er ferdig med dette og at jeg ikke var tålmodig nok men tiden vil vise :giggle: 

Link to post
Share on other sites

Hvor kjapt og effektivt kan man få et bra resultat med Plastmo-plater?

Hvis du ikke er overbevist av Nimbus-tråden, kan jeg by på enda en demonstrasjon av hvor greit dette er å jobbe med.

 

Før: en gammel og nedslitt trevegg som skal bli bakvegg i toalettrommet, så høyglansede hvite hygieniske plater er veien å gå! Lampene blir plukket ned og flyttet til bedre plasseringer.

vegg_styrepos_foer.jpg.5567a7f25bab9d432732bb6cb23d612b.jpg

 

 

Jeg har oppdaget at det er veldig lett å klippe til platene med en litt kraftig kjøkkensaks. Da er det veldig fort gjort å klippe ut formene til bordgangene oppover veggen osv. Her skal jeg lime på en hel platebredde på høyre side (sett fra kameraet) og en tilklippet plate på venstre side (mot skroget). Etter å ha klippet til platene og sjekket passform et par ganger (measure twice, cut once!) er det bare å pusse baksiden av plastplatene - den matte siden - med 40-60 korn pussepapir for å rifle opp overflaten.

Dernest smører jeg på lim på treveggen og drar limet utover med en tannsparkel. Takk igjen til Nimbus-tråden!

 

Pga budsjett og pris har jeg brukt Biltema Multibond til å lime platene på steder som dette der monteringen bare er "kosmetisk" og limet ikke skal holde noe mer enn selve plastplaten. Alle andre steder bruker jeg Tec7.

vegg_styrepos_under.jpg.95e685d97cae54e9931af064920ce0e8.jpg

 

 

Og slik ser veggen ut etter en liten times arbeid. Limet "suger" platen fast hvis man trykker litt med hard hånd over hele platen, og den trenger derfor ikke stå i noe press under herdingen. Legg forøvrig merke til vertikal teaklist på høyre side som er pusset kraftig ned og oljet opp igjen, og sammenlign den med listene på hjørnet rett under...

vegg_styrepos_etter.jpg.966808becb9bc44b7098470b2728172c.jpg

 

Link to post
Share on other sites

På toalettrommet må vi ha en liten håndvask. En smule hygiene må opprettholdes etter toalettbesøk.

 

Den billigste båtvasken jeg fant viste seg å ikke være særlig billig i det hele tatt. Rundt 500 kroner og oppover. Og dette er en budsjettbåt!

 

På ebay fikk jeg tak i et billig, lite Osculati sluk med rustfri sil og sideutløp med rørstuss i passende dimensjon:

https://www.osculati.com/en/11192-m-017261/fitted-with-90-and-176-side-drain-outlet

 

Selve vasken er en liten VARIERA kjøkkenkasse til kr 59,- fra Ikea. Den er laget i en termoplast som er formbar ved relativt lav temperatur, og kan dermed bearbeides med enkle midler. 

 

Jeg fant et gammelt ølglas - som jeg sverger jeg ikke har stjålet på puben, jeg kan iallefall ikke huske å ha gjort det - og diameteren på glasset passet nøyaktig med diameteren på sluket jeg hadde kjøpt.

vask1.jpg.f5651fe2092a4bd5f244c511f8d71a7a.jpg

 

Jeg plasserte VARIERA-kassen i vasken på badet, og tømte kokende vann fra vannkokeren oppi. Lot det stå et minutt, tømte ut vannet, og tømte oppi en ny ladning med kokende vann. To minutter senere var plasten myk, og jeg kunne presse glasset ned i plasten og lage en forsenking som sluket passer fint ned i! Boret opp hull med vanlig hullsag og batteridrill, og monterte sluket.
 

Så nå har jeg ny håndvask til bare et par hundre kroner totalt! Har dessverre bare disse bildene fra pressingen tilgjengelig akkurat nå. Alt går an - men vær forsiktig med kokende vann! :cool:

vask2.jpg.cd7a6d2283af35cf2d69d5360eef5608.jpg

Link to post
Share on other sites

VARIERA kasser fra Ikea kan forresten brukes til mye annet også.

 

Under beina til båtfører var det et tomt rom, men for å få bruke plassen måtte båtfører forlate styreposisjonen og løfte bort platen beina hviler på:

benk_styrbord1.jpg.08f868235663cc7d3322d558e3856de8.jpg

 

 

Fant ikke bedre bilde enn dette nedenfor i farten - her er styrbord skap også kledd med Plastmoplater.
I tillegg er det saget hull i veggen inn til det nevnte tomme rommet, med skrå vinkel på stikksagen.

 

Det skråskjærte hullet er akkurat stort nok til at en stor VARIERA kasse (som har skrå vegger) sitter helt flush med veggen i rommet (ringet rundt med rødt). Noen få skruer holder den på plass. Den er også forsynt med et Biltema oppbevaringsnett. Skal prøve å få tatt et bedre bilde en dag det er lyst ute. 

 

PS: Foran i kassen sitter det to USB-uttak med gummideksel (2 ladekontakter i hvert uttak).

benk_styrbord2.jpg.d7e187537c877fb6dc1b78e1cfd9c3e4.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg har hoppet over noen av tingene som ble gjort i 2021, men kan liste dem opp kort her:

- Skiftet babord takplate i styrehus til ny finérplate pga råte i et hjørne der eksosen fra spritapparatet gikk ut før.

- Fuget vindusrammer på alle vinduer i styrehuset utvendig.

- Fuget rundt mastefester og håndrekker på styrehustak (JA, det kom fremdeles vann inn....)

- Kjøpte inn nye UV-behandlede polykarbonatplater som skal bli nye vinduer i forkabinen. 

- Flushet kjølevannskretsen i motoren (ferskvannssiden) med flere hundre liter vann og fikk ut masse avleiringer og svart guffe. Flushet deretter med Yanmar kjølevæske, tappet ut den igjen, og fylt opp på ny med Yanmar kjølevæske.

- Skrudde ned taktrekket i forkabinen og erstattet "treskrue rett i sandwhich"-innfestningen med M6 mutternagler som er poppet fast i nederste glassfibersjikt i sandwhichen. 

- Montert opp igjen taktrekk med forsenkede M6 bolter i alu pyntekopper. Pyntekoppene på Ø20 mm gir rom for å utvide skruehullene i taktrekkene og gir større fleksibilitet ved montering (trenger ikke treffe 110% med takplate på hullene).

- Monterte original Yanmar ekspansjonstank for kjølevæske, tidligere lå det bare en slange fra kjølevannslokk og ned i bunn av båten.

 

Slo også til på et Svart Fredag-tilbud i november '21 og kjøpte en 40 liter septiktank med lensepumpe og giver/måler, som skal inn i skottet foran styrbord dieseltank!

Redigert av julietkilo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 52 minutter siden:

Flott stykke arbeid på en meget kjekk båt. Blir mye å kommentere men tar for meg det som interesserer meg mest, fordi jeg skal til med det samme selv etterhvert, hva tenker du å isolere skroget med? Og hvilket lim? Kan jo være du er ferdig med dette og at jeg ikke var tålmodig nok men tiden vil vise :giggle: 

Takk for hyggelig kommentar!

 

Jeg hadde egentlig tenkt å lime fast en masse 25 mm brede strimler av polyuretanskive vertikalt på skroget med 30 cm mellomrom og plaste over med duk for å lage skrufaste "spant" i hele forkabinen. Kjøpte inn og testet dette, og det fungerte veldig bra å lage spant på denne måten. 


Planen deretter var å legge 2 lag Jysk liggeunderlag av billigste type som isolasjon mellom spantene:

https://jysk.no/hage/luftmadrasser/liggeunderlag/liggeunderlag-dambjerg-h12-gra

 

... og til slutt skru fast Plastmoplater eller vinyl-kledde tynne finérplater i mutternagler poppet fast i spantene, for å holde isolasjonen på plass. Lett å holde rent, lett å demontere.

 

Men i august 22 fant vi så mye plastpest på skroget under et forsøk på å montere baugpropell (har en egen tråd om dette), at jeg innførte "innkjøpsstopp" på mer påkost på båten.

 

Nå har vi derfor gått for enkleste mulige løsning på innredning, og det er å male noen strøk hvit alkydmaling rett på skroget i hele forkabinen (2K polyuretanmaling nederst i forpiggen der det kan samle seg noen dråper vann). Det ble faktisk slett ikke så verst å se på! Lett å holde rent iallefall...

Så vi kommer rett og slett ikke til å isolere noe. Behovet for isolasjon begrenser seg siden vi ikke overnatter i båten. Hadde det vært en ren turbåt som var verdt å koste på skikkelig isolering og trekk, så hadde vi nok gjort det. Men til hobbyfiske får vi heller tåle litt kondens på skrogsidene enkelte dager.

Link to post
Share on other sites

Noe vi har savnet av og til er kartmaskin. Vi tøffer bare rundt i Nordfjorden, så vi vet jo hvor vi er. Men det er praktisk å kunne finne grunner man vil fiske på, og ikke minst finne enda grunnere grunner som man ikke vil grunnstøte på.

 

Kartmaskiner er dyre, og brukte kartmaskiner har ofte utdaterte kart og/eller har elendig brukergrensesnitt, treg prosessor, m.m.

 

Etter å ha kikket på forskjellige løsninger over lang tid, endte vi med å kjøpe et Lenovo nettbrett med 10" Full-HD skjerm (selvsagt med GPS-mottaker) på Elkjøp-kampanje til kr 999,-. Så har jeg installert Navionics-appen og kjøpt sjøkart for hele Norge + Svalbard. Tror jeg betalte 269,- (!!!) for et årsabonnement der jeg til enhver tid får oppdaterte kart. Når abonnementet går ut får jeg beholde alle kartene, men får ikke lenger oppdateringene. Men til 269,- per år blir det nok årsabonnement i årene som kommer også.

 

Nøyaktigheten ser ut til å være veldig god, basert på våre observasjoner av egen posisjon sammenholdt med hva skjermen viser. Så må man selvsagt bruke det med fornuft, det er tross alt ikke en Garmin- eller Simrad-enhet.

 

lenovo_navionics.jpg.dd2f752a99cba34a8642f6fd947b16e8.jpg

 

 

Minst like viktig som selve nettbrettet og valg av kart, var en skikkelig montasje. Jeg fant en skikkelig kraftig sak som definitivt holder brettet på plass i bølger lenge etter at jeg selv har ramlet ned av førerstolen:

https://www.mytrendyphone.no/shop/arkon-robust-series-drill-basismontering-nettbrett-holder-293423p.html

 

Montasjen kostet litt, men den er verdt hver krone! Med et lite håndgrep kan jeg justere brettet fra liggende (når jeg sitter inne og styrer) til oppreist så skjermen er synlig gjennom vinduet fra styreposisjonen ute. Herlig!

 

Så nå kan vi finne det vi vil av fluer og grunner, holde oss unna skjær - og til og med ha båtkino med NRK Super eller Netflix Kids på skjermen via delt bredbånd fra mobilen, når eventuelle barn ombord blir litt lei av fiskerivirksomheten.....!

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er høyt fra kabingulvet og opp på dekk, og tilsvarende høyt å stige fra dekk og ned på kabingulvet. Det sto en litt vaklevoren, høy hjemmelaget krakk innenfor kabindøra, som har veltet noen ganger med folk på. Det eneste som har blitt skadet er stoltheten, men ut fra "føre var"-prinsippet måtte krakken byttes ut med en mer permanent løsning.

 

En 4 mm aluplate ble utgangspunktet for et nytt stigtrinn. Hjørnene foran ble rundet av, platen kledd med blå antiskli, og hvit kantlist i PVC limt på.

 

På veggen under døra er det skrudd på stålvinkler, og øverst på vinklene er det boltet fast to firkantrør - et på hver side.

 

Disse to firkantrørene ligger horisontalt under aluplaten, som er poppet fast i rørene. 

 

Fremme ved kanten av stigtrinnet er to nye firkantrør boltet fast som bein, og disse skrår svakt ut fra veggen nede slik at de står "bakoverlent". Her er det montert en mindre aluplate mellom beina som avstiving. Alt er lakkert lysegrått, og båtens registreringsnr er påført med foliebokstaver som pynt (det så rart ut med bare en stor grå firkant). Det nye stigtrinnet er dønn stabilt, og ser til og med pent ut!

stigtrinn1.jpg.15d2fa2fbe0f82838291754887c567e6.jpg

 

 

Den observante leser legger nok merke til at skapet på høyre side av bildet nå ikke kan åpnes. Stigtrinnet blokkerer tilgangen meget effektivt.

 

MEN: ved å ta tak i platen med regnr. på og vri denne bakover og oppover, forsvinner hele understellet oppunder stigtrinnet.  Trinnet kan deretter foldes ned, og legger seg da pent og pyntelig inntil veggen.

 

Plassen det tar i dybden er da en del mindre enn plassen døren trenger for å åpnes mer enn 90 grader.

 

Og da blir det hele langt mer praktisk for de som trenger noe i skapet:

stigtrinn2.jpg.791c2f938aaef1fca1b5a54fdd53a8a8.jpg

 

Det er naturligvis bare et lite håndgrep som skal til for å felle trinnet opp igjen også.

Link to post
Share on other sites

Jeg var så vidt inne på lekkende og krakelerte plastvinduer i forkabinen i et tidligere innlegg.

 

Her har vi et par bilder som viser tydeligere hvor dårlige vinduene var.

 

Babord:

vindu_babord_foer.jpg.4cb3f0b7acf9a7b3cb24bc9c319a9722.jpg

 

Styrbord:

vindu_styrbord_foer.jpg.e37219c885a072a8fc84b2842d463cf6.jpg

 

 

2 nye UV-beskyttede polykarbonatplater i romslig størrelse var innkjøpt året i forveien. Det samme var en ny Bosch blå stikksag type 18V proffmodell, og en 5-pakning med Bosch "Special for Acrylic" spesialsagblad for Plexi, Polykarbonat m.m.

 

Fuging var prøvd flere ganger uten resultat. Vinduene var så krakelerte at vannet rant inn i ørsmå sprekker i selve glasset, ikke bare forbi gummipakningen altså! Nødløsningen med utendørs maskeringstape for å hindre de verste vannlekkasjene i en byge med styrtregn var definitivt ikke brukbar i lengden, og nye TETTE vinduer måtte monteres asap zulu. 

 

...

...

...

 

Vinduene består som kjent av en innvendig og en utvendig eloksert aluminiumsramme som er skrudd sammen fra innsiden. Skruen fester seg i et spor i den utvendige rammen. Mellom alurammene ligger det en U-formet gummipakning, og inne i gummipakningen ligger selve plastplaten som utgjør "glasset".

 

Jeg hadde lest på forumet at en dykkerbåt med lekkasjeproblemer hadde boret hull tvers gjennom alurammene og brukt gjennomgående bolter med mutre som resulterte i bedre tilstramming og tette vinduer. Så det virket som en farbar vei.

 

Våre gummipakninger var blitt harde med årenes løp, og jeg var lite lysten på å montere inn identisk pakningsløsning som med stor sannsynlighet medfører ny lekkasje på litt sikt. Jeg ville ha noe mer fleksibelt mellom ramme og skrog, samt mellom ramme og "glass".

 

Etter mer lesing her og ellers på nettet kom jeg over en butylmasse som heter Teroson 2759 (eller Terostat med samme nr). Det er en butylmasse som aldri herder, og som er omtalt andre steder her på forumet. Den er laget nettopp for å føye sammen ulike materialer med ulike egenskaper, og holder seg seig/uherdet i tyggiskonsistens.

 

Dette var den siste brikken i puslespillet for å få inn nye vinduer, og jeg kjørte innom Sparelys.no og kjøpte noen tuber siden de hadde OK pris og ligger i nærheten.

 

Fremgangsmåten jeg brukte for å måle opp nye polykarbonatplater er som følger:
- Tok ut gamle vinduer og rammer. 

- La gummipakningene og metallklipsene fra rammene bort (for evig og alltid).

- Pusset alurammene tilbake til sin gamle prakt med våtsliping. (Nesten. Ikke helt. Jeg prøvde iallefall.)

- Krøp til korset og spraymalte med mørk brun lakk på innsiden av styrbord ramme som var skadet under annet arbeid (95% fargematch!).

- La ytre aluramme på et bord, og la det gamle plastvinduet oppi. NB: Gjør prosessen først for styrbord, så for babord (eller omvendt.... de er ikke nødvendigvis like, nemlig).

- Uten gummipakning var det gamle "glasset" for lite til å kunne brukes til mal, så jeg fylte ut tomrommet mellom "glass" og ramme med maskeringstape så langt inn på alurammen som jeg ville at det nye "glasset" skulle gå.

- Løftet av glasset med tapen på og la det forsiktig bort på en ny polykarbonat-plate.
- Tegnet av omrisset av gamleglasset+tapen ned på beskyttelsesfolien på den nye plastplaten.

 

Skjæring av nye vindusplater (bruk en god stikksag!):
- IKKE fjern beskyttelsesfolien fra platene før du sager.
- Still stikksagen på "rett opp og ned" som Lars Vaular, uten oscillering/frem-og-tilbake-bevegelse.
- Still stikksagen på laaaaav hastighet, ellers smelter plasten i steden for å sages.

- Bruk nytt "Special for Acrylic" spesialblad for hver plate (2 vinduer = 2 blader).

- Legg streken du skal skjære langs bare et par cm utfor kanten av bordet platen ligger på (hindrer uønskede bevegelser i platen).

- Sag forsiktig og ta deg veldig god tid, spesielt rundt hjørner - der du gjerne må bevege sagen flere ganger frem og tilbake for å "klare svingen". Tror jeg brukte 20-30 minutter på å sage hver plate.

- Puss kuttflatene FORSIKTIG med fint pussepapir på kloss etter saging, for å ta vekk grader og småspon.

 

Forberede montering av utskjærte "glass" i rammer/båt:

- Få med deg en venn, og legg ytre og indre aluramme fra hver side sammen. Bor opp hull tvers gjennom ved hjelp av de gamle skruehullene, gjerne med 5 mm bor (hvis du vil bruke M5 skruer og mutre).

- Legg indre aluramme ned på et bord/dekk/brygge. 
- Langs innerkant av rammen - som "glasset" skal ligge mot - legger du en selvklebende tetningslist* hele veien rundt rammen. Denne listen skal holde press på "glasset" mot den utvendige rammen.
- På skroget innvendig i båten limer du også fast selvklebende tetningslist* rundt hele hullet i skutesiden der vinduet sto, men her må du kanskje bruke en annen dimensjon på listen (avhengig av skrogtykkelse). Denne listen skal "dra" ytre ramme mot skroget utvendig når boltene strammes til slutt.

- Prøv å holde rammene med glasset i opp til hullene i skroget og sjekk at alt passer. Maskeringstape er fint som midlertidig feste hvis dere har for få armer. Gjør eventuelle nødvendige justeringer av formen på glasset nå (siste sjans!)
- Dytt lange bolter gjennom hullene i rammene, og se om du evt må kjøre drillen gjennom noen av hullene på nytt for at alle skal passe.

 

*På min båt brukte jeg 10x5 mm tetningslist på rammen/mot glasset, og 15x8 mm tetningslist rundt hullet i skroget inne. Begge fra Biltema. Dette ble helt perfekt press på både skrog og glass.

 

Montering av glassene i rammer/båt:

- Gjør klar bolter i riktig lengde og batteridrill med bits som passer bolthodene inne i båten.

- Gjør klar en pipe/fastnøkkel el.l. i riktig dimensjon samt (hette)muttere på utsiden av skroget.

- Legg ytre aluramme ned på et bord/dekk/brygge.

- Langs innerkant av rammen - som glasset skal ligge mot - sprøyt en feit streng Teroson-masse rundt hele rammen.

- Legg "glasset" i rammen og press det forsiktig fast slik at det tyter ut butylmasse hele veien rundt (ikke tørk bort!).

- Legg en ny, feit streng Teroson-masse, men nå langs ytterkant av rammen, som skal ligge mot skroget.

- Fra utsiden av båten, legg ytre aluramme med glass på plass i hullet i skroget, NB: 1 mann må stå inne og holde litt i mot på "glasset" så det ikke faller ut av ytre ramme.

- Det skal tyte ut butylmasse hele veien mellom aluramme og skrog på utsiden underveis i monteringen (ikke tørk bort!).

- Fra innsiden av båten, legg indre aluramme på plass mot skroget og sett inn 1 bolt som du presser hardt ut så tetningslistene gir litt etter og bolten blir synlig for han som står ute.
- Person på utsiden må nå skru på en mutter på bolten.

- På skrå/tvers over på den andre siden av vinduet setter du inn bolt nr 2 og presser den også hardt ut så ute-mannen får satt på mutter nr 2.
- Vinduet henger nå stabilt på 2 bolter og kan normalt ikke falle ut.

- Gjenta bolt/mutter-montering hele veien rundt vinduet på kryss og tvers i alle forborrede bolthull.

- Det er bare en fordel om det tyter ut butylgummi mellom mutre og aluramme ute.
- Still inn et passelig moment på drillen (oftest v/chucken på drillen). IKKE for hardt, du skal ikke klemme tetningslistene for mye!
- Gå over samtlige bolter og stram dem med drillen så alle får samme moment, mens personen ute samtidig holder i mot på mutrene med sitt verktøy.

- Vent 30 minutter. Ikke 18. Ikke 25. Ikke 28. Men 30.
- Begynn å nappe med fingrene i butylmassen som har tytt ut. Den er nå blitt mindre klebrig, og kleber mest til seg selv. Du skal bygge deg opp en liten "ball" av butyl som du ruller frem og tilbake eller "napper" med langs kantene av skroget og vinduet der det har tytt ut Teroson-masse. "Ballen" tar til seg overskytende butyl - også fra hendene dine. Du trenger faktisk ikke vaske hendene etterpå!

 

Tadaaaaaa ferdig, glassklart inn- og utsyn, og ikke minst potte tett!

 

Babord:

vindu_babord_etter.jpg.e8a49609041fcb6f0758115121d38b09.jpg

 

Styrbord:

vindu_styrbord_etter.jpg.3135ed972374b91756f458fb6c9f019c.jpg

Link to post
Share on other sites

På et tidligere bilde et sted i tråden viste det godt at bordet i forkabinen/salongen var svartflekkete og stygt, preget av mange år med hard bruk. Det var såpass stygt at noen en gang hadde gitt f.... og skrevet et telefonnummer med sprittusj rett på bordplaten.

 

Men bordplaten kan legges ned mellom benkene og sammen med en del sitteputer og annet inventar, blir den da bunnen i en dobbelseng som dekker hele forkabinen fra førerområdet og frem til baugen. Det var derfor verdt å prøve å berge den, og beholde muligheten til å lage overnattingsmulighet hvis det skulle bli nødvendig (kan jo bli liggende med uventet motorstans i fremmed havn f.eks.... gamle båter er alltid litt risiko).

 

Vi kan jo begynne med resultatet, som ble aldeles strålende:

bord1.jpg.b0e2d696239186bca46afc8f6efc865b.jpg

 

 

Første steg var å pusse ned hele platen og listverket. Siden skadene og misfargingen stakk dypt, ble slipingen av finérplaten gjort med hard hånd og 60-korn papir i begynnelsen. Det var helt på grensen til at jeg pusset gjennom fineren på den styggeste svartflekken!

 

Da det verste var fjernet, gikk jeg gradvis over på finere korninger og endet opp på 320-papir på siste pussing.

 

Jeg bygger som nevnt et toalettrom "oppi" styrbord sittebenk i kabinen. Og med de nye veggene til toalettrommet på plass, så er bordet litt fort stort/bredt til daglig bruk i den vesle salongen. Men jeg kunne ikke bare kappe vekk en del av bordet, fordi bordplaten altså utgjør en del av sengen som kan legges ut der framme. 

 

Dette hadde jeg en plan på før jeg bygget toalettrommet, og nå skulle det altså sjekkes om planen lot seg gjennomføre i praksis. Jeg sagde først av rundt 40% av bredden med en fintannet håndsag og anlegg, så kuttet ble helt rett. 

 

Så boret jeg to horisontale hull gjennom bordunderstellet, og banket inn to syrefaste rør.  Deretter kappet jeg opp to gjengestenger og festet dem med mutter og hettemutter til en platebit/brakett som holder riktig avstand mellom stengene, samtidig som den holder den avkappede delen av bordplaten i riktig høyde. Til slutt satte jeg på 2 stk litt grove hengsler.

 

Så nå kan jeg skyve braketten og gjengestengene inn i rørene, og felle bordet ned slik at det bare tar opp ca 1/2  av den opprinnelige bredden til daglig. Blir det nødvendig å overnatte i båten, kan bordet felles opp igjen og legges mellom benkene som før.

 

Her viser bildet sikkert bedre enn 1000 ord hvordan det funker - dette er altså undersiden av bordet:

bord_folding.jpg.37d7c844080f43c88f79c933f8b56da3.jpg

 

 

Og her er oversiden:
(Edit: bordet er lakkert med 6 strøk klarlakk, tror jeg det ble til slutt.....)

 

bord5.jpg.d67836d6d79ad0199aa8b96b9c365835.jpg


Så gjenstår det å se om dette blir kompakt nok nede i salongen/forkabinen, eller om den delen som nå er foldet ned blir hengende i veien for noe. 

Redigert av julietkilo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kom akkurat på hva disse skuffeinnleggene jeg brukte til å lage oppbevaringsrom heter:
BILLINGEN (fra Ikea).

 

Med sine 33x17 cm og 6 cm dybde er de perfekte til batterier, penner, teip og annet småtteri.
Ser at de selges råbillig nå til 12 DKK:
https://www.ikea.com/dk/da/p/billingen-skuffeindsats-hvid-30270401/

 

Jeg betalte 39 kr stk :crazy:

billingen.jpg.4be93e5baa3059e984cfef4c6bf83f92.jpg

 

 

De kan ikke bestilles på den norske Ikea-nettsiden lenger (utgått?), men er tilgjengelige for bestilling og i mange varehus i flere andre land. Bl.a. Danmark så for de som skal på Europaferie eller kjenner noen som skal, er det altså fullt mulig å få tak i de enda.

 

Det er disse jeg har felt inn 3 stk av øverst på den nye babord "skutesiden" her, med plexi fra Biltema i nesten halve høyden foran:

aluplater_6.jpg.bdc96eb64c9754cb5136b0436dcde033.jpg

Redigert av julietkilo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var en kjapp tur på båten i dag og fikk tatt bedre bilder i dagslys. Her er ting litt mer ferdig, med PVC-list rundt kantene på oppbevaringsrommene jeg lagde.

Styrbord side først:

aluplater_nyebilder_1.jpg.4bb7fb728aa5578f4cfa9450b1773f34.jpg

 

 

Som nevnt tidligere måtte styrbord side gjøres 2-delt for å få platene på plass i båten, og her er den nederste delen. Det nederste rommet her er veldig stort, kassen er ca 40x30 cm og 20 cm dyp. På bildet ligger det både en oppblåsbar redningsvest og forskjellig annet inne i kassen, og det er mye plass igjen:

aluplater_nyebilder_2.jpg.9fdfb29c435b4b979cff61313188614b.jpg

Link to post
Share on other sites

Og her er styrbord side også litt mer ferdig med PVC-list rundt kanten på hullet i det største oppbevaringsrommet. Samme åpningsmål som den nederste kassen på styrbord side, men bare 10 cm dyp her for å ikke kollidere med glassfiberen i skutesiden bak.

 

Lister på benkeskap m.m. er også på plass, men det kommer mer om det i et senere innlegg.

aluplater_nyebilder_3.jpg.9175578178097b04608eab6b5b7fbba2.jpg

 

(Kokeapparatet brukes ikke der det står, men skal tas ut på dekk eller stå på bordet i forkabin (mer luft rundt) ved bruk.)

Link to post
Share on other sites

Jeg lovde å ta noen bedre bilder av innredning på styrbord side, og det nye oppbevaringsrommet under fører sine bein (laget av en Variera kasse fra Ikea + nett fra Biltema).

 

Her viser det også godt at finérplaten som fører har beina sine på, nå er belagt med antiskli fra det harde skateboard-miljøet...

benkeskap_styrbord.jpg.4491d183ef17e74bb162f3fc4c57b6e7.jpg

 

 

Nærbilde av den nye oppbevaringsrommet med totalt 4 USB ladeuttak. Hjørnelisten som ligger horisontalt over rommet er ny, det andre treverket er bare pusset ned og oljet opp igjen. (Og siden jeg er pirkete pusset jeg bort "fabrikkoljen" også fra de nye listene, og oljet dem opp igjen med samme olje som jeg har brukt ellers.)

rom_under_foerer.jpg.c1dc899e33c04d7e918c7923c1a40450.jpg

Link to post
Share on other sites

Det sto en nokså stygg flaskeholder i teak og finér løst oppå skapet bak fører, med en godt buet bakside som tydeligvis var tilpasset skrogformen på en helt annen båt.

 

Jeg sagde den ned til rette kanter (og omtrent 1/2 str), la på Plastmo-plate på sideveggene og blå antiskli på toppen, og nye teak-lister rundt de sidene som er synlige for fører og passasjerer. Nå er holderen også skikkelig festet med skruer opp gjennom "taket" i skapet under den.

Godt fornøyd med denne også!

flaskeholder.jpg.7ca94bc781fbfdfa7e681beb2a1134b7.jpg

Link to post
Share on other sites

Skuffen i pantryet var dårlig. Fronten ga etter og sto litt skrått ut fra benken, fordi plastskuffen bak bare var skrudd i med noen korte treskruer med lite hode som "dro med seg" plasten i skuffen når den ble dratt ut. Plasten i skuffen var falmet, gulnet og full av rustflekker fra verktøy og skruer som hadde ligget der i årenes løp. Det ene rommet lengst fremme var det hull i.

 

Første bud var å slipe ned hele skuffen og lime en bit Plastmo-plate ned i bunn på rommet som var dårlig (rød ring):

skuff_1.jpg.460e9fa3d0c468a011726d1b6f1d3943.jpg

 

 

Så ble hele plastskuffen spraylakkert med plastprimer og lysegrå farge. Skuffefronten var allerede pusset og lakkert (se tidligere innlegg), så det var bare å skru den på. For å få festet fronten bedre droppet jeg treskruene, og boret hull til 2 "panhode" M5 pynteskruer rett gjennom fronten og inn i plastskuffen bak. Inne i skuffen er det brukt STORE syrefaste skiver og syrefast mutter (i røde ringer på bildet under) for å holde fronten og skuffen sammen. Fronten står nå rett og fint, og "flekser" ikke når skuffen blir dratt ut:

skuff_2.jpg.7a1032ca7690a562728f97f77d917de4.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er også litt bedre bilder av babord benk / pantry med listverk på plass, og bedre montering av den nypolerte vasken.

 

Helhetsinntrykket stiger kraftig for hver ting som blir ordnet. Finérplaten som dekker vasken til vanlig, er også pusset grundig ned og klarlakkert med like mange strøk som bordet i forkabinen. 

babord_benk_ny1.jpg.f141c5bd85c27845952c47fbb115ac6e.jpg

 

 

På skroget bak vasken er det også limt opp Plastmo-plate, og det blir vel fuget mellom den og benken etterhvert også. Listene er skrudd inn med samme panhode M5 skruer som jeg brukte på skuffen. Det var enklere enn å lime eller bruke små dykkspikere, så da ble det bare sånn.

babord_benk_ny2.jpg.1a6e45dfc88e36410adeb00b27e1ce83.jpg

 

 

Til slutt et nærbilde av "planlimingen" jeg gjorde på vasken. Det er fuget vanntett hele veien rundt i skjøten mellom vasken og plastplaten oppå.

babord_benk_ny3.jpg.d0c2fd5bf89c24a60be556f097eb6f94.jpg

Link to post
Share on other sites

Under rattkonsollen, altså på veggen foran fører, ble det plukket bort mye gammelt av kabler og koblingsmateriell. Nå Her skimter man den nye sikringsboksen og minusskinnen i rommet under fører sine bein, og ledninger som går opp til bryterpanelene ved styreposisjon og i midtgang. Alt er merket og relativt ryddig (iallefall sammenlignet med tidligere).

 

Jeg har limt/skrudd 2 firkantrør i aluminium fast på veggen, med 4x ferdig gjengede M5 hull i. Så har jeg laget et nytt plastdeksel som skjuler kablene, som skrus fast i alurørene. 

kabler_1.jpg.95f4309980d969383e865077bccd2c00.jpg

 

 

Oppå "Variera"-kassen som jeg laget oppbevaringsrom av, har jeg poppet på 3 vinkler jeg bøyde til av Plastmo-plate. Disse holder pakken med reservesikringer solid på plass og likevel lett tilgjengelig.

kabler_2.jpg.91efb0744a08b5af3d3e8c5641746ff7.jpg

 

Når dekkplaten i plast er skrudd på, sammen med et mer "intrikat" vinklet plastdeksel jeg også lagde rett over, er alle ledninger skjult og båten ser flere hakk bedre ut. Samtidig er det kjapt og lettvint å komme til alt:

kabler_3.jpg.acd28d8fd8f74312240f070e782ae6a3.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er noen bedre bilder av håndvasken til det nye toalettrommet med sluk installert. Som nevnt før i tråden er dette også en Variera kjøkkenkasse fra Ikea med rustfri sluk fra Osculati. vask_1.jpg.fa2345cb746b49126cc5bc8370cdfebc.jpg

 

 

Og slik ser den ut under. Sluken har sideveis utløp som skal gå rett ut skutesiden gjennom skroggjennomføring en god halvmeter over vannlinjen.

vask_2.jpg.9d488ed0c6c45d3c033aa70b5a3c18f8.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Det var dårlig med lys i styrehustaket (også), så der er det montert opp utenpåliggende LED-spoter fra Biltema med bryter på hver spot. 

spoter.jpg.10364a3bf4e5acd7d1f93be9db46bb82.jpg

 

 

Apropos tak: taket i styrehuset var delt på midten begge veier, og bestod av totalt 4 takplater. Bak i styrbord hjørne kommer det en kabelkanal opp til taket, og det var trangt og j***lig for kablene som skulle over takplaten og bort til mast, spoter, kompasslys etc.

 

Jeg sagde vekk cirka 10 cm fra baksiden av takplaten i hjørnet der, laget nye hull bakerst på det som stod igjen av takplaten, og satte fast nye popmuttere i sandwhichen så innfestningen ikke skulle bli dårligere enn før. 
 

Så tok jeg en bit plastplate og bøyde opp kantene på den (for stivhet). Monterte den opp med distanseringer rundt skruene, så den henger like langt ned som takplatene gjør. Dermed har jeg en romslig og god kabelkanal som dessuten er servicevennlig, siden jeg nå kommer til ledningene opp til masta m.m. uten å måtte ta ned hele styrbord takplate:

tak_kabelkanal.jpg.6011381d1d6aebfe2d31670ba61c48ea.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...