Jump to content

Prosjekttråd Master 740 sjark


julietkilo

Recommended Posts

Sommeren 2018 kom det "til gards" en Master 740 anno 1984, i nokså sørgelig forfatning med groing og grønske både over og under vannlinjen, vannlekkasjer i overbygg og inngrodd svartskitt i gelcoat samt et interiør som definitivt hadde sett mye bedre dager for lenge, lenge siden. Det var nok et impulskjøp i full fart pga lav pris på båten.

 

De i slekta mi som kjøpte den, hentet den vest for Bergen og gikk i maksfart på 6 knop hele veien opp til Nordfjord. Da forfilter/vannutskiller ble renset og dieselfilter ble byttet etter ankomst, økte toppfarten til over 8 knop, så med en hastighetsøkning på 33% kan man vel si at det burde vært renset/skiftet før avreise og redusert reisetiden betraktelig.... hehe. Det var dessuten vanskelig å få båten til å koble skikkelig inn forover, den sluret - uten å ha sluregir! Det ga noen "spennende situasjoner" i trang havn! Akterover gikk helt fint hver gang.

 

Motoren er en Yanmar 44hk med Kanzaki girkasse (clutch).

 

Jeg var ikke medeier da den ble hentet, men brukte likevel en del tid og krefter på å vaske og shine den i ukene etter kjøpet. Overtok litt etterpå 50% av båten fra familie siden det uansett var jeg som stelte og brukte den mest. 

 

Takket være forumet her på Båtplassen har jeg "lånt" ideer og løsninger og etterhvert fått båten i noenlunde grei stand. Nå er det januar, det snør, det er kaldt, og det blir ikke gjort noe med båten før uti mars tipper jeg.

 

Så da passer det fint å lage en liten prosjekttråd for båten. Kanskje mest for min egen del, så får jeg samlet bilder og skriftlig informasjon på ett sted, så vet jeg hvor jeg enkelt finner tilbake til ting hvis jeg skifter PC el.l. Kommer derfor til å legge ut litt bilder og info om hva som har skjedd med båten helt siden 2018.

Bildet under er tatt cirka 1 år etter henting, altså etter GRUNDIG vask og med ny bunnsmøring for anledningen.

Fortsettelse følger....

Master740.jpg

Link to post
Share on other sites

Umiddelbart etter henting ble det som nevnt skiftet dieselfilter og renset forfilter/vannutskiller. Som man ser var også slangene sterkt preget av tidens tann og modne for utskiftning.

forfilter.jpg.c67189872b817b5b1027d312f3a458be.jpg

 

I tillegg ble oljefilter og motorolje skiftet, samme med kjølevæske. Alt originalt fra Yanmar.
Det ble også nye reimer på motor og pumpe for kraftblokk.

Frostvakt (230V) med landstrøm fra brygge ble montert i motorrom høsten 2018 i god tid før kulden kom.

 

Batteriene sto helt løse i batterirommet under kabingulvet. Skummelt i bølger. Batteripolsko og (tynne) fåtrådige kabler mellom start/forbruksbatterier så heller ikke bra ut, skiftet ut disse. Her er et før-bilde:

batterirom.jpg.7a21d6da0eac83a3f4205e8f35fa8e15.jpg

 

Styrepumpen ute lakk noe olje utover dekket som ble utrolig glatt, så den ble byttet med en ny styrepumpe fra Sleipner.
 

Det elektriske anlegget var ellers et kråkereir som kunne trengt en opprydding, bl.a. med utstyr som man best kjenner fra 230V i anlegg på land. Kablene var merket med tall, men det fantes ingen oversikt over hva tallene betydde.

Fikk utbedret det grøvste og monterte raskt inn sikringer og større kabelkvadrat der det trengtes, og fikk i det minste sikret elanlegget mot uhell og brann. Trodde vi....
 

Et av kråkereirene:

reir.jpg.beafa7ddc058df1074fc8b2e40925de7.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Batteriene ble festet med lange gjengestenger som går tvers gjennom skottet til venstre i bildet, med store skiver og hettemuttere på den andre siden av skottet.

 

Solide lekter mellom batteriene + på hver side av batteriene fordeler trykket godt, slik at man kan stramme gjengestengene skikkelig. Du kan nå snu båten opp/ned uten at batteriene rører på seg.

 

Nye mangetrådige batterikabler med skikkelig tverrsnitt og ferdig påmonterte kabelsko fra Biltema + nye batteripolsko var forøvrig overraskende billig.

 

batterirom_etter.jpg

Link to post
Share on other sites

Det ble flere fisketurer utover våren og sommeren så det var litt bruk også - ikke bare reparasjon. Men i juli '19 var det til pers med mer vedlikehold.... båten ble slippet og fikk masse stell og rep.

 

Pga dårlige svingegenskaper framover og fraværende svingegenskaper bakover, ble det laget og montert nytt ror med større kontraror foran (+3 cm) og mer lengde akterover (6-8cm).

 

Propellen ble demontert fra båten, kontrollert, og rettet opp i benk. Propellakslingen ble også demontert og kontrollert, men trengte ikke retting.

 

Gummilager og pakkboks på propellaksling var omtrent like dårlige som resten av skuta, og ble byttet ut med nye.

 

Skruer og muttere som holdt akselflensen mot girkassen var opprustede, og ble skiftet ut med nye i syrefast.

 

Båten har 2 dieseltanker på 135-140 liter hver, som så ut til å inneholde litt ruskete diesel. Tankene ble derfor drenert helt ned til slangestussene der tankene er koblet sammen, så noe gammel diesel var det igjen. Litt ny diesel ble fylt på med stor optimisme.... hadde vi bare visst hvordan det så ut nedi der!!

 

 

Siden hobbyfiske er det primære bruksområdet, ble det kjøpt inn nytt Simrad ekkolodd med skikkelig svinger. For å få svingeren i korrekt vinkel nedover måtte vi frese en vinklet sylinder av et POM/Delrin-rør:

svinger_1.jpg.0d6e07cdc40381998609a835e394ec8c.jpg

 

 

Og slik ble resultatet på båten: svingeren peker rett nedover i sjøen. Plasseringen på skroget er inne i styrehuset omtrent rett under føreren, dvs langt unna propellen. Båten har ikke krefter til å plane, så svingeren er alltid under vann selv om den står relativt langt fremme på båten.

svinger_2.jpg.c27f9416c67f14adc8a6a417a784287b.jpg

 

 

Veldig kjekt å kunne dele skjermen og bruke 50 kHz og 200kHz samtidig! Får vi mer fisk med ekkolodd? Njaaaa, men vi ser iallefall hva slags dybde vi har å fiske på...

simrad_lodd.jpg.9e083009d32a35675a0df89874d6d345.jpg

slipp_juli_2019.jpg

Link to post
Share on other sites

Før sjøsetting fikk båten også nye anoder, inkl. ny anode på propellakselmutteren.

 

Utover høsten ble det også montert ny lufteventil til kabin på fordekk (med Tec7 i alle skruehull og rundt ventilen... den gamle lakk som en sil inn i kabinen!).


Alle rekker på styrehus og fordekk ble også skrudd av, og Tec7 lagt i alle skruehull før de ble skrudd på igjen. 

 

Ny syrefast kran ble montert på sjøvannsinntaket til motoren. 

En viskermotor i styrehuset fungerte ikke, og ble byttet ut. 

Til slutt kom det kanskje viktigste sikkerhetsutstyret på plass (iallefall utenom redningsvester). Det var salg på ICOM M93D VHF med GPS og DSC og andre fine funksjoner. Fikk den for bare 2691,-! Kjekt å kunne ta med VHF ut på dekk og henge den i dekkslampen mens man kikker på solnedgangen, så får jeg med meg både værmeldinga og eventuelle oppkall på kanal 16 fra styreposisjonen ute!

Her fra en tur i oktober 2019. Vi mørknet litt ute og hadde et par timer hjem til båtplassen, men vi hadde lagt inn kjente waypoints midtfjords helt tilbake til havn i GPS-en på VHF-en. Så vi kunne faktisk brukt VHF-ens navigasjonsmodus som en enkel "kartmaskin" i nødsfall.

vhf_dekk.jpg.6f1704be6448727eaede301ca02f1b01.jpg

Link to post
Share on other sites

Båtsesongen 2020 begynte veldig dårlig. En kjapp tur på sjøen for å sette line i april endte nesten med havari. Uten at vi visste det, hadde startmotoren hengt seg opp og sto og dro over 100A kontinuerlig fra batteriene mens vi gikk utover fjorden.

 

Starteren har en clutch som løser ut når motoren går raskere enn starteren, så det var ikke mulig å høre mekanisk at noe var galt elektrisk.

 

Vi lå heldigvis nær land da kabinen begynte å fylles med røyk, som viste seg å komme fra smeltet isolasjon rundt kablene fra batteri til startmotor. Vi kom oss ut på dekk og etter litt hektisk idemyldring på årsak, åpnet vi motorromsluka forsiktig og så at det røyk fra startmotoren også. Med bare røyk og ingen åpne flammer styrte vi båten langs land tilbake mot havn fra styreposisjonen på dekk. 

 

Vi tok også hovedstrømmen underveis etter å ha vurdert oss frem til at den gamle Yanmar'en neppe ville stoppe selv om strømmen ble borte, så da var den akutte faren over.

 

Senere oppdaget vi at både plusskabel og minuskabel til/fra starter lå gjennom samme hull i skottet fra batterirom til motorrom, og siden isolasjonen var smeltet bort lå kobberlederne eksponerte cirka 1 cm fra hverandre. Hadde de hatt berøring, ville vi nok fått brann i glassfiberen og båten hadde gått tapt.

Her er et eksempel på kabler vi fjernet etterpå:

smeltekabel.jpg.4ab5ca15cbd8836915dd0b30e217b39c.jpg

 

 

Heldigvis var det kaskoforsikring på båten, og Storebrand sin takstmann var både effektiv og grei. Komplett nytt originalt ledningsnett til Yanmar'en og ny original starter med nye kabler og ny/kraftigere hovedstrømsbryter ble montert av verksted mot en liten egenandel.

Det var lang ventetid på deler fra Yanmar, og i mellomtiden utførte vi selv en god del vedlikehold og reparasjon mens båten likevel var ute av drift.

Motor med girkasse ble koblet fra propellaksling og heist ut av motorrommet med en "kran" vi bygde på dekk av planker og en talje:
kran.jpg.39a3acb3c659d3a889f089dd573c5baa.jpg

 

 

Ved å heise ut motoren fikk vi skikkelig tilgang til å bl.a. skifte girolje. Tappepluggen er omtrent umulig å nå når motoren står i båten, og vi mistenkte at feil olje var årsaken til at båten ikke ville gå i inngrep forover på giret med en gang. Derfor var det viktig å få ut alt - ellers kunne vi brukt en pumpe med slange ned i girkassa. Ny Yanmar girolje gjorde susen, og båten har etter oljeskiftet aldri mer kranglet på å bli satt i gir forover.

 

Vi fikk også skiftet impeller og o-ring, og byttet ut de to bakerste motorlabbene som var i dårlig forfatning (delaminert gummi). Da motoren ble satt på plass igjen, vatret vi den opp helt nøyaktig og brukte følerblad ved montering av propellakslingen slik at akslingen står vinkelrett på girkassa.  Dette resulterte i nesten fullstendig vibrasjonsfri gange. En stor overgang fra 2018 da båten ankom med propell i ubalanse og alt ristet.....

kran_2.jpg.b6efeb83f7eda3db51317fc1ecd6afc8.jpg

 

 

Som nevnt tidligere hadde vi observert ruskete/skitten diesel i 2018. Nå benyttet vi driftsstansen til å åpne mannlukene på dieseltankene og kunne dessverre slå fast at det var STORE mengder dieseldyr i styrbord tank, og litt i babord tank.

dieseldyr.jpg.d24cf4f64e2826d9bc0162e23b4cf3a0.jpg

 

Vi prøvde først å tørke ut alt av dieseldyr med filler, og vasket ned tankene grundig innvendig med aceton. Et mareritt å ligge sammenkrøket ut i skottene og vaske store tanker gjennom små mannhull.... men til slutt var det gullende rent og fint bortsett fra litt tært alu i bunn av tankene. Bare å fylle på ny diesel og tut og kjør, eller.........?
 

Link to post
Share on other sites

Slik ser det ut under styrbord tank når man har tørket grundig vekk belegget med dieseldyr i tanken, og det viser seg at dieseldyrene var det eneste som holdt tankbunnen tett!

 

All dieselen jeg fylte på tanken rant gjennom tanken og rett ned i båten. Rakk heldigvis bare å tømme en 20 liters kanne nedpå før det ble oppdaget.

 

Motoren må ut for å få tankene ut av båten, så det var greit å oppdage dette på "riktig" tidspunkt så vi fikk gjort alt samtidig. Men likevel....

diesel_lekkasje.jpg.e2fd9bafb223fdfee976b18382a9969f.jpg

 

 

Veggene og toppen på begge tanker var 99,5% fine, så det var bare å sette i gang og skjære ut bunnplatene og få sveist inn nye bunner. Mens bunnene var bortkappet, slipte vi også tankene med fiberdisk både innvendig og utvendig. Flensene for mannlukene ble også planslipte, og nye gummipakninger laget (montert med pakningslim på begge sider av pakningen).

dieseltanker_kappet.jpg.dbbfaa155ced52d5754a38df3ad38381.jpg

 

 

Det gamle tankinstrumentet og/eller giveren i tanken fungerte bare når det selv hadde lyst, og hadde stor feilvisning. Så når de nye bunnene var ferdig innsveiset og begge tankene var trykkprøvde, monterte jeg inn ny Wema giver i styrbord tank (tankene er sammenkoblet, med kran på slangen mellom dem, så babord tank har ikke måler).
dieseltanker_wema.jpg.c5b05a3bf293c30a865c72e60a7a0487.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Tankene er plassert slik i båten at slangene fra dieselpåfyllingene på rekkene må gå i "Z" med litt krappe hjørner for å nå ned på påfyllingsstussen på tankene. Det er altså bare å glemme å bruke vanlig stiv dieselslange, den klarer ikke de nødvendige bendene.

 

Da vi tok tankene ut av båten så vi at det var brukt noen fleksible gummislanger til påfyllingsslanger, som mest av alt lignet radiatorslanger. Begge slangene var gått delvis i oppløsning.

 

Etter mye leting fant jeg fleksible/bøybare drivstoffslanger med stålspiral i grov dimensjon hos "bilracingfirmaet" Dalhems i Sverige. Disse kunne bendes krapt nok til å fungere i båten og Dalhems gikk god for at de tåler å stå med diesel i over tid. Det er ikke optimalt, og kanskje ikke godkjent slangetype for båt, men det var ikke mulig å oppdrive andre alternativer.
dalhems_2.jpg.34c7b096770208232894134d4d1636a6.jpg

 

 

For å verne slangene best mulig er de innhyllet i myk neoprengummi der de går gjennom dekk o.l. Neoprenen jeg brukte er egentlig hovbeskyttere til hester, billig og bra fra Biltema som vanlig! :lol:

dalhems_1.jpg.112f18d83ea737b0ebdc20ca668dfe58.jpg

 

 

På styrbord tank lå lufteslangen som går opp fra tanken og ut gjennom skutesiden, IKKE i sløyfe/grisehale oppunder ripa. Dermed kunne alt av regnvann o.l. som kom inn i luftinga, renne rett ned i tanken. På babord side lå lufteslange med grisehale fra tanken, helt oppunder ripa, og så en sving ned igjen og ut skutesiden. Kom det vann inn i babord lufteslange, rant det derfor bare ut igjen i sjøen. Dette er nok årsaken til at styrbord tank var full av dieseldyr, som jo trives i vannet som havner nederst i tanken, mens babord tank ikke var like ille.

Derfor har jeg nå byttet til ny slange med "grisehale" oppunder ripa også på styrbord tank, og håper det virker preventivt mot dieseldyr i mange år.

Link to post
Share on other sites

De dårlige dieselslangene i et tidligere innlegg, ble også skiftet ut mens båten lå og ventet på deler fra Yanmar. 

 

En rekke dårlige slangeklemmer rundt om ble byttet til rustfrie klemmer.

 

Eksosslangen fikk skikkelig og bred eksosklemme der den går inn på bendet på motoren. 

Vi fabrikerte også ny innfestning av gasswire på motoren, pga det gamle wirefestet gikk i oppløsning da vi monterte motoren tilbake i båten igjen. Blir ikke arbeidsledig med gammel båt....


Har dessverre ikke bilder av disse tingene.

Link to post
Share on other sites

Da Yanmar-delene kom, fikk vi alt arbeidet med dem utført av lokalt verksted på forsikringen:

- Belastningstest på begge batterier OK.

- Ny og sterkere hovedstrømsbryter med flere valgkombinasjoner for forbruk og start montert.

- Nye strømkabler til og fra starter montert.
- Ny original startmotor montert.
- Nytt komplett Yanmar ledningsnett montert.

 

Herlig å se på andre jobbe for en gangs skyld :lol:

 

Gleden ble kortvarig, for det var mer som måtte gjøres når innredning osv først var demontert ifm verkstedet sin reparasjon. Vi gjorde selv masse utbedring av det elektriske.

 

Batteri/kabling:

- Fjernet (nesten) alt av gammelt ledningsnett til forbrukskurser.

- Monterte nye hovedsikringer i batterirommet.
- Monterte rustfri rekke i motorrommet og festet den ene kabelen til startmotoren i denne.
- La el-trekkerør fra motorrom til styreposisjon for Yanmar ledningsnett (så slapp verkstedet å legge rør).
- La inn div el-trekkerør fra batterirom til nye forbrukskurser.
- La opp 10mm2 hovedstrømskabler fra batterirom til ny sikringsboks.
- Monterte ny sikringsboks og minusskinne i rom under styreposisjon.
- La inn nye ledninger/kurser fra sikringsboks til to bryterpaneler (styreposisjon og midtgang).
- Merket begge bryterpanelene med graverte skilt.
- Merket alle kurser fra sikringsboks med klistremerker fra merkemaskin.

 

Belysning/instrumenter:
- Monterte LED-lampetter, LED-armatur og rødt 5W halogen nattlys i forkabinen.
- Monterte LED-taklamper og rødt 5W halogen nattlys i styrehuset.

- Monterte LED-flomlys til fordekk i masta.

- Monterte fjernlys (halogen) på styrehustak (mørk og trang havn...)

- Monterte nytt Wema dieselinstrument koblet til ny giver i tanken.
- Reparert manglende lys i Yanmar instrumentpanel.

- Reparert bryter for stoppsolenoide i Yanmar instrumentpanel (virket bare av og til).

 

Annet forefallende:
- Ny vannkran og pumpe i pantry, samt reparert strømtilførsel til pumpen.

- Nye lyddempingsplater i deler av motorrommet. 
- Tegnet nytt koblingsskjema som jeg har redigertbart i Google Documents på nettet.

- Fuget babord vinduer i styrehus (prøvde å stoppe en vanninntrenging).

- Skylte ferskvannstanken grundig.

- Montert nytt kokeapparat som går på gass.

- Fuget og tettet rundt ventilhull i styrehustaket som før var eksoshull til spritapparat....
- Poppet fast mutternagler i styrehustak for bedre innfestning av takplater. Suksess!

- Strammet eksosklemmer på eksoslyddemper i lasterommet (dryppet litt sjøvann fra skjøtene).

Det tekniske begynner altså å komme i orden høsten 2020, og det blir endelig noen dager med fisketurer i steden for bare reparasjoner!

Det går fint å spenne opp et par fiskestenger mot lasteromsluken og dørge alene i båten:

1oktober_2020.jpg.4a7bdf9da13ce9df5838e0642b204d81.jpg

 

 

......men det jo litt triveligere å ha med mannskap! Her viser det godt at båten også vil ha godt av litt kosmetisk jobb innvendig. Det er mye å ta tak i der også! Dårlig utnyttet plass, dårlig treverk, dårlig skrogtrekk som er muggent og henger løst, dårlige løse hyller, vann som kommer inn i overbygget gjennom hull og ødelagte vinduer, dårlig ditt og litt dårlig datt. (Men med en bil som også plutselig måtte rustsveises og fikses, var det ikke mer båttid tilgjengelig i 2020.)

17oktober_2020.jpg.a0ddb7b25992fabbc3e2c856bc6aee32.jpg

Tror dette bildet var fra sesongens siste tur i 2020. Interiøret ser faktisk langt bedre ut på bilde enn i virkeligheten, dessverre....

Link to post
Share on other sites

Kanalkapteinen skrev 1 time siden:

Oioi! Dette lover bra! 
Fortsett fortellingen 🙂

Fine båter det der. Har du noen bilder av ombygget ror, og merket dere noe bedring i manøvreringa etterpå? 


Lover å legge ut mer en annen dag, det ble litt sent her :lol:

Har ikke bilder av roret her og nå, men det kan hende jeg finner hvis jeg leter litt en annen dag.

 

Vi merket stor forskjell: mye bedre styrerespons forover, og båten reagerer nå faktisk på rorutslag ved bakking (det gjorde den ikke før!!). Vi kunne sikkert lagt til enda mer kontraror i forkant av roret, dvs. forlenget det fremover et par cm til, og fått enda bedre respons ved bakking.


Det gamle roret var laget av en plastplate, så det nye roret laget vi faktisk bare av en litt tykk og kraftig POM/Delrin plate. Dette er en industriplast som er "selvsmørende" og tåler veldig mye.

Link to post
Share on other sites

Sesongen 2021 begynte med en veldig så vellykket tur første uka i mai! Jada, litt sen sesongstart men....

Det er utrolig greit å ha sjark med selvlensende dekk når fiskeblod og gørr skal spyles vekk. Turer som dette gjør at man orker å fortsette på jobben med å pusse opp skuta for hobbyfiske/turbåt.

fisketur_mai2021.jpg.c5372a66a6a4db9a6532145f5f0b67ea.jpg

 

"Ork" trengs nemlig i bøtter og spann for å drive prosjektet videre. Her er forpiggen avdekt, og jordslag og mugg i rikt monn funnet på baksiden av skrogtrekket. Bordet i forkabinen (til venstre) ser heller ikke ut, og må pusses med hard hånd for å få bort svarte flekker og telefonnr skrevet med sprittusj (men alt til sin tid).
1575221851_forpiggogbord.jpg.f2d7d4089bc46c54fe2dc340392667b8.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Etter januarturen på sjøen der behovet for varmeapparatet meldte seg, ble det kjøpt inn en Eberspächer Helios 2kW varmer med 2 viftehastigheter. Den kjører kjølevannet fra motoren gjennom en "radiator" påmontert en vifte, og blåser ganske friskt når viften står på max.

 

Utfordringen er at denne varmeren må stå nede ved gulvet for å ikke sperre for skapdører, mens det eksisterende hullet i bakveggen på styrehuset som jeg vil ta friskluft inn fra, er et stykke oppå veggen.

 

Løsningen ble å bygge en støpeform og støpe et hus i glassfiber som har både smal ventilasjonskanal og tett kasse til Helios-viften i ett. Her er støpeformen under arbeid (foreløpig uten integrert form for ventilasjonskanal). Hobbyplater og listverk med buet kant som jeg hadde liggende blir utnyttet for å få pene radiuser i formen, og i tillegg skal det sparkles litt innvendig.

helios_form.jpg.3df3e3f0a499a9d50f3a4a4c31959db4.jpg

 

 

Og her er det ferdige huset med ventilasjonskanal, rett ut av støpeformen. Det var cirka 20 år siden sist jeg hadde støpt med glassfiber, og jeg brukte altfor lite og altfor tynt med gelcoat i formen før jeg begynte å legge laminat. Var også altfor treg med å presse ut luft, så resultatet ble som det ble. NB: jeg fikk ordnet alt det kosmetiske i etterkant med noen omganger pussepapir, sparkel og hvit blank spraylakk.

helios_stopt.jpg.92c67f7f14ae9c91039692fd1ef25dc5.jpg

 

 

Herligheten måtte festes godt til bakveggen i styrehuset, på riktig plass og i riktig høyde. Jeg kappet derfor opp noen korte biter L-profil av aluminium, og festet dem midlertidig med tvinge så profilene stakk 1 mm ut på baksiden. Så boret jeg tvers gjennom alt, og gjenget opp hullet i aluminiumen med M5 gjengetapp.

Da var det bare å skru aluprofilene fast med M5 skrue, påføre rikelig med Tec7 på baksiden av profilene, og klemme hele huset med aluprofiler på inn mot bakveggen. Så sto det i press et par døgn. En båtshake, en skapdør og to plastkasser fra Europris var alt som skulle til for å sette dette i press :lol:

helios_liming.jpg.89e53f4aaefde4e625e6765358cbf158.jpg


 

Når limet hadde tørket, var det bare å skru ut skruene igjen og ta ned plasthuset - mens aluprofilene hang igjen på veggen på riktig sted. Da kan plasthuset skrues opp og ned gjentatte ganger på noen få minutter. Liker å lage ting slik at de er vedlikeholdsvennlige.

Når båten blir mer ferdig (...) skal jeg til slutt dra en tynn silikonfuge* rundt hele plasthuset, så det blir lufttett rundt. Da vil all luften som kommer ut fra varmeren være "tørr" uteluft fra hullet oppe på veggen. (*Silikon fordi den er enkel å fjerne senere ved behov).

Redigert av julietkilo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siste dagen i juli '21 ble det ny storfangst på samme sted som sist. Vi er ikke bortskjemte med mye fisk inne i Nordfjorden, så det er et lite adrenalinkick å dra 40 stk over ripa på kort tid. Nok en gang er dette ting som hjelper på motivasjonen!! :cool: 

 

Samtidig hadde det vært greit å få installert en spylepumpe med sjøvannsspyling så det blir enklere å vaske dekk på de 1,5 timene det tar å gå hjem til havn... kanskje i 2024? :giggle:

31juli2021.jpg.1a5b8f23585ff25173020123ce116b27.jpg

 

Link to post
Share on other sites

I august '21 ble jeg lei av å se på den begredelige tilstanden til skitne og falmede skrogtrekk i styrehuset, som hang og slang og stadig vekk falt ned til tross for flere forsøk på å lime dem opp igjen.

skrogtrekk_styrbord.jpg.5611138a23a35aee4d74d625cc50f868.jpg

 

skrogtrekk_babord.jpg.0944ddfd6650679cb9940c5ac29011cd.jpg

 

Noe måtte gjøres!

 

Jeg liker ikke å gjøre ting halvveis, så jeg skar først bort/ut/vekk alt trekk og begynte på den drittjobben det er å slipe vekk 38 år gammelt kontaktlim så jeg kom ned på ren glassfiber. Skikkelig støvmaske er et must! ALT støver totalt ned og må støvsuges og vaskes etterpå (inkludert meg selv). Måtte bytte filter i maska et par ganger underveis...

 

nedsliping.jpg.f18de683b158526bec9e34b59f8647b3.jpg

Link to post
Share on other sites

Målet her er å få utnyttet plassen ut i skutesidene i styrehuset til oppbevaring. Jeg skar ut plater i 3 mm aluminium med hull tilpasset IKEA-dingser innkjøpt til formålet. Noen TROFAST kasser og skuffeinnlegg jeg ikke husker navnet på.... I tillegg skar jeg ut biter av en hvit/opal plexiplate fra Biltema (med grønn folie på de første bildene) og satte på oppbevaringsnett (også fra Biltema). 


Skal man shine opp båt på budsjett, må man bruke billige løsninger og da er IKEA og Biltema genialt. Det gjelder bare å finne riktig masseprodusert produkt med lav prislapp, som kan passe til formålet.

 

Totalt 3 plater måtte til, fordi styrbord side måtte deles i 2 for å kunne monteres inn. Her er platene til styrbord side:

aluplater_1.jpg.c3ec116e085a21c1bbcb21645bdf6293.jpg

 

 

Og her er platen til babord side. Beklager dårlig fokus, mobilen var i dårlig humør. Her ser man også noen av skuffeinnleggene fra IKEA med plexiplater påskrudd, og en TROFAST kasse under aluen.

aluplater_2.jpg.3c21aa0d3357fd6e0057f42dae55e049.jpg

 

 

Det er plassen i styrehuset som dikterer hvilke av kassene/rommene som kan monteres på platene før de settes i båten. Her er vi omtrent midtveis i utprøvingen og det begynner å ligne på noe...!

aluplater_3.jpg.03f30bdbcebdfca11677f6f144a8215c.jpg

 

 

En gammel rull med vinyl/skai fra loftet kom til nytte. Her limes babord side:

aluplater_4.jpg.006a16c7d2eece86b9070364edbdc1ac.jpg

 

 

Et gammelt jungeltriks er å legge overflaten som skal limes opp-ned på baksiden av trekket som skal på, og tegne av formen på trekket. Da slipper man å koste kontaktlimet utover flater som ikke skal limes, og sparer både lim og arbeid. Her er en av platene på styrbord side under liming:

aluplater_5.jpg.18a2ae9bc73733874850108b3f908fad.jpg

 

 

Her er det (nesten) ferdige resultatet på babord side. Mangler bare kantlist rundt hullet inn til hvert rom.

Vasken som er synlig på bildet, ligger forresten bare løst ned i et hull i benkeskapet. De to skruene som holdt den før, hadde ikke noe feste lenger. Den er laget av rustfritt, men var full av flekker og riper etter et hardt liv på sjøen i 38 år.... mer om den i et eget innlegg senere!

aluplater_6.jpg.bdc96eb64c9754cb5136b0436dcde033.jpg

 


Og samme for styrbord, kun PVC-list rundt hullene som mangler:

aluplater_7.jpg.68a79f8290b82f5d9a49080bd74de0a5.jpg

 

Vi rykker stadig fremover i køen!! :cool:

Link to post
Share on other sites

Høsten 21 ble plutselig til vinter, og gjorde slutt på alt båtarbeid. Mens kalenderen tikket over på 2022, ble det klekket ut nye ideer. Kunne det vært mulig å få inn et toalett i båten skal tro? Vi har måttet avbryte fisketurer og gått til land noen ganger fordi noen om bord plutselig må på do. (Ja, jeg kan bruke bøtte når jeg er alene om bord... det kan ikke passasjerene når vi er flere på skuta, for det finnes ikke så mye som et forheng å gjemme seg bak).

 

Benkene i forkabinen er veldig lite brukt, fordi de fleste står ute og fisker når vi er på tur. Dette er den eneste plassen som kan bli toalettrom. Joda, dette kan gå!?? Men det er helt i grenseland plassmessig. I februar '22 måles og vatres og sjekkes det nøye for å tyne flest mulig milimetre med plass ut av styrbord benk. Ingenting kan overlates til tilfeldighetene hvis dette skal fungere og bli brukbart for andre enn barn og kortvokste!

toalettprosjekt_1.jpg.fa40c6d3fb84c2418e62efc23e635cb6.jpg

 

 

Målene overføres inn i 3D-tegneprogram, hvor det er både enkelt og særdeles rimelig å prøve å forskjellige løsninger uten at det koster noe. Til slutt ender jeg på at lette/tynne vegger i finér og en skyvedør med innfelte skuffebeslag tar minst plass, og rommet i seg selv blir da stort nok til at det er mulig å manøvrere seg inn og få satt seg ned uten å være turner eller sirkusartist.

toalettprosjekt_2.jpg.b3321f0a733b2f834afdffe1464ad680.jpg

 

 

Redigert av julietkilo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I løpet av vinteren 21/22 har jeg også fått et klarsyn. En nærmest religiøs opplevelse av å ha funnet den smale sti etter mange måneders leting på brede veier. Og dermed også funnet veien videre for båten. Det kan best forklares med et Martin Luther King-moment a la "I have a dream", i opphøyd 3. potens.

Jeg oppdaget nemlig @nimbasin prosjekttråd for Nimbus 4000, og så hva han har fått til med billige høyglansede plater fra Plastmo.

Link to post
Share on other sites

Plastplater er ikke bare enkelt for en som bare er vant med metaller, heltre og spon i ulike fraksjoner. Men med god input fra Nimbus-tråden, får jeg bestilt inn lab-strømforsyning, motstandstråd/glødetråd og litt annet smårusk for å bygge en platebøyer.

 

En billig Biltema hobbyplate blir fundament. En enda billigere gardinskinne i alu fra Jysk blir kanal for glødetråden. Etter litt saging og montering på gulvet hjemme er maskineriet klart til bruk:

toalettprosjekt_3.jpg.f218ee602325e7d28b4ac9a1d28c1ab2.jpg

 

 

Men kan den bøye noe? Noen gamle plexibiter gjør nytte som testobjekter. Jaddddddda, den kan bøye! :cool:

toalettprosjekt_4.jpg.e8eb5394a561bc8e06dc3fa4e5ce76d5.jpg

 

 

Første forsøk blir å legge Plastmo-plater på finerplatene som ligger over benkene og forpiggen. De er malt hvite, men malingen flasser av og de ser generelt ikke ut. Sliper først ned platene med vinkelsliper med 120-papir på rondell. Raskt og effektivt, men hold for all del ikke sliperen i ro på samme sted...... Som doktoren sier: "The operation is a success!" Ikke verst til å være første forsøk:

benkeplater.jpg.07849a1cd7b8dbea3419fb73030b3392.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...