Jump to content

Prosjekttråd Master 740 sjark


julietkilo

Recommended Posts

Litt mer tak: på styrbord side i forkabinen skal det jo bli toalettrom. Og de nye veggene skal festes både nede og i taket. Så da måtte styrbord takplate der fremme tåle å bli saget litt:

tak_toalettrom_1.jpg.84531f5caad0a3a46e52c71a67f9175e.jpg

 

 

Ny takplate av tynnere finér ble målt opp og sagd ut, og kledd med vinyl/skai. Ikke helt match med det gamle taktrekket i farge og struktur, men dette er en bruksbåt så det får gå. Varmhvitt LED-lys gir rene kosestemningen inne på do. Flensen til lufteventilen i taket er også skrudd fast:

tak_toalettrom_2.jpg.294f75e3a32d96ed7ed6757b5f20e9b5.jpg

 

 

Plastmo-platene kom jammen til nytte her også. Jeg trengte en smal, tynn, hvit vinkel som kunne skrus fast i bakveggen på toalettrommet (dvs veggen foran fører). Noen minutter senere var bøyemaskinen varm, og det var bare å knekke til en platebit.

 

Bakerste kant av takplaten på toalettrommet hviler ned på denne vinkelen. Lenger frem er takplaten skrudd opp i popmuttere/mutternagler i taket. Den tjukke aluplaten er forresten "mothold" for nettbrett-holderen som står på dashbordet.

tak_toalettrom_3.jpg.6dcec1aece6d583dc9ca08f2ca4987bf.jpg

Link to post
Share on other sites

Framveggen til toalettrommet er omtrent ferdig. Belagt med plast på begge sider, og skrudd godt fast i aluvinklene som går fra gulv til tak. Her er bilder fra en rask prøvemontering uten å bolte den fast.

 

Kjøpte en ny teak-list som jeg pusset ned og oljet opp igjen, og limte fast på aluvinkelen der skyvedøren (ikke på bildet) møter denne veggen. Litt teak gjorde seg veldig bra her for å bryte opp alt det hvite, på det som blir hjørnet på toalettrommet.

toalettvegg_front_1.jpg.e3bb375a2e853c12899b6fe6d69d45d6.jpg

 

 

Det var et pirkearbeid å lakkere alle disse skivene og hettemutrene hvite, men platen står litt buet/i spenn så jeg turte ikke å bare lime den til aluvinklene. Du må helt fram i forpiggen for å se dem, så det får gå.

toalettvegg_front_2.jpg.3ef468d45e450421ae20432fb2ef6609.jpg

Link to post
Share on other sites

Vi kjøpte et Jabsco elektrisk toalett så gjester ombord ikke trenger noen spesiell instruks utenom "trykk og holde inne knappen til skåla er tom pluss et par sekunder til" for å gå på do. Men toalettet var veldig lavt, og vi måtte ha en sokkel eller noe som det kunne stå på. Gulvplatene på toalettrommet blir av aluminium, og da var det greit å lage en sokkel av aluminium også.

 

Her kappes først et aluminiumsrør på cirka 20 cm diameter med båndsag:

toalettsokkel_1.jpg.32f585e1106a1e00e9008220576f5f64.jpg

 

 

....før det planes i dreiebenk og hules ut innvendig for å spare vekt:

toalettsokkel_2.jpg.2271fa9fa6df61a424fc860619d6429c.jpg

Link to post
Share on other sites

Alurøret/sokkelen ble skrudd fast til gulvet fra undersiden, slik at ingen skruer er synlige. Deretter ble platen med sokkel på primet og lakkert som én komponent. Resultatet ble veldig bra.

 

Den transparente plastholderen som er skrudd opp på veggen (med sprayboks i) er egentlig en boks til matoppbevaring fra Biltemas kjøkkenserie. Oppi denne passer andre bokser fra samme serie. Jeg skal sette en 2 liters pastaboks med lokk oppi, med uttak for spylevann i bunn. Så hvis noen skal bruke toalettet må boksen først fylles opp med vann (fyller bare på en mugge vann fra vasken i pantryet så det går fort).

 

Siden toalettet bare er for "nødsfall" på fisketur og neppe vil bli brukt så mye, var dette den enkleste og greieste måten å få ordnet spylevann på. Vil ikke bruke sjøvann (selv om toalettet tåler det) pga risiko for lukt, tilstopping av rør, enda en skroggjennomføring under vannlinjen osv.

dobenk_1.jpg.6beefe00a41a8d9b63ee1f1d05c287ec.jpg

 

 

Pastaboksen/spylevannsbeholderen har fått en skroggjennomføring i bunn der vannet kan renne fritt ned på spylepumpen i toalettet. Har boret et 5 mm hull i lokket så det kommer luft inn ved spyling.

spylevann.jpg.7cb3f1a52857803cf468d1e8e1750a4e.jpg

 

 

Gulvet er delt i 2, der bakre plate med sokkel og toalett er skrudd fast, mens platen foran ligger løst og kan løftes ut (boret et "fingerhull" som du ser på bildet, så det er enkelt å få tak).

dobenk_2.jpg.a2e26771425a5c4b74828a4268d5208b.jpg

 

På den siden av gulvet som vender ut mot skroget/skutesiden blandet jeg opp epoxy med mikroglassballonger til sparkelkonsistens som jeg la ut i en stripe der gulvet tar ned på, la så kjøkkenfolie/gladpac oppå epoksyen, og trykte gulvplatene ned i massen. Så fikk det stå over natta, og etter litt sliping ser skjøten/gapet mellom skrog og gulvplater nå helt perfekt ut. 


På den siden som vender inn mot benken, hviler gulvplatene på en en kraftig aluminiumsvinkel jeg har skrudd opp med gjennomgående bolter. Bolthodene er synlige i forkabinen, men de er panhode og bygger ikke så mye utover + at de er "kamuflerte" med hvit lakk her også. 

dobenk_3.jpg.b658cc82b77e6826946e50889f2e563a.jpg

Redigert av julietkilo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er et detaljbilde av bryterpanelet i midtgangen ved førerposisjon. Trelistene ble tatt av, pusset ned og oljet opp igjen med teakolje. Finérplaten var stygg og hadde noen gamle bryterhull, så den ble belagt med Plastmo-plate. 

 

Til slutt ble platen med bryterpanel skrudd på med panhode M5 pynteskruer som går inn i gjengede hull i glassfiber-dashbordet. Før hang den ganske løst på noen treskruer og "flakset" hvis man kom borti den. Nå henger den solid fast, glassfiberen er ganske tykk her så gjengene holder godt.

 

Merkeskiltene har jeg kjøpt hos skiltmax.no, og det syns jeg er veldig mye penere enn å bruke klistermerkene som følger med bryterpanelene fra Biltema.

 

bryterpanel_midtgang.jpg.1001abd9e926c308e0225e0782e05a51.jpg

Redigert av julietkilo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagens siste bilde får bli et "ferdigbilde" av huset med ventilkanal som jeg støpte til Eberspächer-varmeren.

 

Slangene med varmt kjølevann kommer inn fra motorrommet i den "bulen" som stikker ut på høyre side, gjennom et eksisterende hull i skottet.

 

Friskluft utenfra kommer ned gjennom kanalen som er avrundet på toppen, da det var et eksisterende ventilasjonshull der oppe på veggen (skapdørene kan åpnes 90 grader som før, kanalen er ikke i veien).

 

Av/på-bryter for viften sitter på bryterpanelet i forrige innlegg, mens det sitter en knapp på toppen av viftehuset som lar deg velge mellom høy eller lav viftehastighet. Den står som regel på lav. Dette skaper et lite overtrykk av varm, tørr luft i styrehuset og kabinen. Blir det dugg på rutene kan vi kjøre den opp på max.

 

viftehus.jpg.6aa6c3d6591c6a72866bfef8e2f8f8a0.jpg

Link to post
Share on other sites

Det blir visst et siste innlegg til i dag. Fikk et spørsmål om spylebryteren jeg bruker, via andre kanaler. Svarer her også så svaret blir synlig for alle. Og ja, den originale Jabsco spylebryteren ser slik ut:

spylebryter_jabsco.jpg.b37af6bfe6a666075989cb5508cef267.jpg

 

Den har langt utstikk bakover, og krever veldig mye dybde på baksiden av platen den monteres i (hvilket jeg ikke har). Og tilsynelatende trengs det mye kraft for å trykke den helt inn? Dessuten er det sånn at den rett og slett ikke ligner særlig på en do-spyleknapp slik folk er vant med, og det kan være et problem for de som bare er gjester om bord.

 

Så da ble det en påvegg-montert Elko-bryter som spyleknapp, og det ser altså slik ut i båten nå. Jabsco sitt "Push to flush" merke ble gjenbrukt på den nye bryteren:

spylebryter.jpg.8b793d17d74218bdabc6fe24fd3284af.jpg

Først: det nederste panelet har en rød knapp som kan trykkes inn for å vise med lysdioder om septiktanken er tom, halvfull eller tøm-meg-umiddelbart-full. Kjekt å ha... fulgte med tanken.

 

Midt mellom septikpanel og det nyyyyydelige klistremerket med rødt kryss øverst, står altså spyleknappen. En standard Elko 1-pols bryter med impulsfjær. Fjæren gjør at bryteren slår seg av igjen selv så snart du slipper knappen. Bryteren er godkjent til 16A på 230V, mens toalettet er merket "Maximum current 16A - Fuse Size 25A". Meeeeeen en elektriker har forklart meg at startstrømmen på toalettet kan være mye høyere enn det igjen, fordi motoren har "induktiv last". 

 

Derfor leverer bryteren bare styrestrøm på under 0,5A til et 12V 30A relé ved sikringsboksen, som i sin tur leverer strøm til toalettmotoren. Så det er grunnen til at jeg kan bruke en standard Elko-bryter på en såpass stor 12V elektromotor.

Redigert av julietkilo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott arbeid! Men de gassbeholderne bør du oppbevare i drenert boks ute på dekk, om du får lekkasje i en slik en innendørs kan du blåse overbygget av båten på en brøkdel av et sekund!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 6 timer siden:

Flott arbeid! Men de gassbeholderne bør du oppbevare i drenert boks ute på dekk, om du får lekkasje i en slik en innendørs kan du blåse overbygget av båten på en brøkdel av et sekund!

 

Takk for godt innspill, index. Har ikke kommet så langt at utendørs oppbevaring er i (gass)boks enda. Føler vi har grei kontroll frem til båten blir "ferdig" og tas i mer jevnlig bruk - disse boksene er nok noe av det som blir passet best på om bord.

 

Jeg tror den reelle (vs. den oppfattede) risikoen er mye større med alle de andre sprayboksene vi har liggende med diverse smøringer, lakk, rustløser osv. som har propan-/butanblandinger som drivgass. De boksene blir ofte bare lagret litt lemfeldig og uten nærmere seremoni.

 

Uansett veldig greit å være obs på problemstillingen! :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Største faremoment er at man har gass i båt. I huset, på hytta, garsjen eller i boden vil gassen for det aller meste renne ned på gulvet og gå ut en eller annen dør eller sprekk og bli borte. I båten har ikke propan, som er tyngre enn luft, noe sted å flykte. Da kan hele båten bli full av gass invendig før den renner over ripa eller ut dreneringen. 

Link to post
Share on other sites

Ja det er vel litt over 1,5 ganger tyngre enn luft så vidt jeg husker.

 

På de få turene vi har hatt ila. oppussingsperioden, har gassbokser som ikke er i bruk ligget i kjøkkenvasken. Der er det 0,5 meter Ø38 mm (eller var det Ø32?) slange rett ned og ut gjennom skutesiden. 

 

På hytta står forøvrig gassflasker i stålskap utendørs med rør inn. Med tette dørpakninger og teipet dampsperre og alt som gjør nye bygg "trykktette" tar jeg absolutt ikke sjansen på at gassen renner noe som helst sted i nyere bygg. Gassalarm ved gulvet og lekkasjetester er et must. 

Link to post
Share on other sites

julietkilo skrev On 22.1.2023 at 15.14:


Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Ser du også har 740 med kabinoverbygg i stedet for sjarkoverbygg - men selve skroget er vel likt på disse eller....?

Skroget er nok likt ja

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

 

 

Link to post
Share on other sites

julietkilo skrev On 25.1.2023 at 1.37:

Ja det er vel litt over 1,5 ganger tyngre enn luft så vidt jeg husker.

 

På de få turene vi har hatt ila. oppussingsperioden, har gassbokser som ikke er i bruk ligget i kjøkkenvasken. Der er det 0,5 meter Ø38 mm (eller var det Ø32?) slange rett ned og ut gjennom skutesiden. 

 

På hytta står forøvrig gassflasker i stålskap utendørs med rør inn. Med tette dørpakninger og teipet dampsperre og alt som gjør nye bygg "trykktette" tar jeg absolutt ikke sjansen på at gassen renner noe som helst sted i nyere bygg. Gassalarm ved gulvet og lekkasjetester er et must. 

Da har du god kontroll! Det er bra. 

Godt arbeide med båten forresten!

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Det er en stund siden sist oppdatering, pga at jeg ble opptatt med noe påkrevd vedlikehold hjemme. Skulle skifte en gammel varmtvannsbereder, og som vanlig ballet det på seg slik at hele vaskerommet ble totalrenovert. Lærer aldri!

 

Men innimellom slagene i huset, har jeg fått gjort litt på båten også.

 

Glassfiberen som jeg slipte ned for lenge siden (i fjor eller var det året før??) har endelig fått seg tre strøk med Biltemas alkydmaling. Hele kabinen er nå innbydende hvitmalt med god glans. Lett renhold altså, og skulle det bli noe skader er det bare å slipe lett på det aktuelle området og pensle på mer maling.

 

Nede i forpiggen har jeg brukt Biltemas grå 2-komp polyuretanlakk som er et bedre produkt enn alkydmalingen - men dessverre også mye dyrere - fordi det av og til kommer noen vanndråper gjennom veggen fra taurommet fremst i baugen som samler seg i bunnen av forpiggen her.

forkabin_trestroek.jpg

Link to post
Share on other sites

En liten halvmeter over benken i forpiggen, ligger det en hylleplate på de to "hylleknektene" som er plastet inn på hver side av skroget (se bilde i forrige innlegg).

 

Men denne plata var nesten 4 cm tjukk og tung som bly, dvs. fullstendig overkill styrkemessig siden vi bare lagrer lette redningsvester o.l. på denne hylla. 

Så da ble fresen hentet fram. Jeg freste vekk cirka halve tykkelsen fra bunnen av plata, men lot det stå igjen ca 10 cm bredde urørt/ufrest rundt hele ytterkanten slik at platen beholder mye av styrken likevel.

hylle_fresing.jpg

Link to post
Share on other sites

I et tidligere innlegg la jeg inn et bilde av spylevannstanken til det nye Jabsco-toalettet, som da var en 2 liters pastaboks fra Biltema. Vannmengden var tilstrekkelig til et dobesøk, men pga form og størrelse måtte boksen henge på veggen litt over toalettet.

 

Til min overraskelse ble da boksen tømt for vann i løpet av en times tid, fordi vannet i boksen lå høyere enn spylevannsdysene i toalettet. Det ble hevert-effekt rett og slett. Jeg trodde toalettet hadde stengeventil mot slikt, men dengang ei.

 

Det var ikke plass til å flytte pastaboksen lenger ned på veggen, så den ble pensjonert og erstattet med en 12 liters vannkanne fra Biltema som det akkurat var plass til på den andre siden av toalettet. Dette er nok fornuftig i lengden, så slipper vi å etterfylle vann på en liten 2-literstank flere ganger på hver tur. 

 

På dette bildet er ikke veggene og skyvedøren til toalettrommet montert enda. Det kommer i de neste innleggene.

ny12liter.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er rommet vist med skyvedøren åpen, og med den nye vanntanken for spylevann ferdig montert og tilkoplet. 


Det er faktisk relativt god plass der inne. Skulle kanskje hatt litt mer takhøyde for oss som er store, men da går heller an å "rygge" inn i rommet hvis man er over 1,85. Doen er ment for "nødbruk", så da får man tolerere at de lange gutta i familien må gå litt krokbøyde til de får satt seg ned.

toalettrom_3.jpg

Link to post
Share on other sites

Standarden i båten har definitivt steget mange hakk siden vi overtok den. Så vi kunne ikke slurve med de siste detaljene heller.... det hadde blitt for dumt.

 

På veggen du har rett fremfor deg når du sitter på do, finner du derfor:

  • Vask (laget av en Ikea Variera-kasse) med sluk og avløp ut gjennom skroget (avløpet er langt over vannlinjen).
  • Egen Biltema vannkran til håndvask, med egen elektrisk pantrypumpe og vannslange fra en separat 12 liter kanne nede i forpiggen).
  • Enda en Ikea Variera-kasse rett under vasken, med plass til 4-6 ruller med lettoppløselig toalettpapir.
  • Enkel papirdispenser med tørkepapir samt papirkurv.

 

Neste (siste?) sak på sjekklisten for badet er en veggbrakett for håndsåpe-pumpeflaske som skal henge på veggen over vasken. Den braketten blir vel noe billig ebay-kina-greier tenker jeg.

 

vask_innredning_toalettrom.jpg

Link to post
Share on other sites

Båten har nå fått langt flere elektriske forbrukskurser enn den hadde før.

 

Jeg trodde i sin tid at en Biltema sikringsholder for 6 bladsikringer ville være tilstrekkelig, men der bomma jeg kraftig. På noen av kontaktpunktene på holderen måtte jeg legge kablene dobbelt:

Den første kabelskoen ble lagt opp-ned på sikringsholderens kontaktflater, mens den neste skoen ble lagt riktig vei rett opp. Så ble alt tightet opp med mutteren på sikringsholderen.... Easy peasey! Men det er jo unektelig litt jalla!

 

Så i dag fikk jeg ny sikringsholder med plass til 12 sikringer, i posten fra SeaTronic. Kvaliteten på skinner og festemateriell på den nye er tilsynelatende bedre enn på den Biltema-holderen som jeg byttet ut i dag. Hvis jeg skrudde for hardt til på skruene i Biltema sin holder, rev gjengene seg. Dette vet jeg av bitter erfaring... :giggle:
 

Med den nye holderen har jeg dobbelt så mange sikrede kurser tilgjengelig som det jeg hadde før - samt minusskinnen på toppen av boksen hvis det skulle bli behov for den. Et par sikringsposisjoner er ledige/ikke tilkoplet noe så vi kan forsyne de tingene som ikke er funnet opp eller installert enda. 

 

Ledningene får jeg heller rydde litt opp i, med tid og stunder!

ny_sikringsholder.jpg

Link to post
Share on other sites

@jørnDe heter Plastmo Dryppstopp Undertaksplate.

 

F.eks. Obs Bygg har dem på mange av sine butikker, og du finner dem hos andre byggevarebutikker også.

 

Bare gå til obsbygg.no og søk etter "dryppstopp" så finner du dem.

 

Som nevnt i et annet innlegg, er det lett å klippe buede hjørner o.l.  i platene med kraftig kjøkkensaks.

 

Rette kutt gjøres helst med tapetkniv mot anlegg(skjær 2-3 ganger per kutt). Jeg brukte en 1 meter alu-linjal fra Biltema som anlegg pga den er veldig stiv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...