Jump to content

Prosjekttråd Master 740 sjark


julietkilo

Recommended Posts

Du kan kaldbøye platene med fint resultat hvis du er nøye og bøyer dem over et anlegg med passe radius, og bruker litt krefter. Dess mindre platebit du bøyer, dess enklere er det. Platene er tynne og veldig medgjørlige sånn sett.

 

Ved kaldbøying må du bøye platen litt forbi den vinkelen du skal ha til slutt, for når du slipper taket trekker den seg litt tilbake. Dette tar du på "gefuhlen" når du har bøyd noen ganger.

 

Skarpe hjørner med liten/ingen radius har jeg derimot bøyd over en varmetråd i en "bøyemaskin" jeg bygde (se de foregående sidene i denne tråden). Da er det som å bøye smeltet smør! 

Link to post
Share on other sites

Vann og lekkasjer er det mye av i gamle båter. Etter å ha tettet rutene i forkabinen som utgjorde de store lekkasjene, har vi funnet en del mindre lekkasjer også.

 

F.eks. ved ledningene til styrbord og babord lanterner. De går ut gjennom hull i veggen i skroget på hver side av styrehuset, der regnvann som rant nedover styrehusveggene utvendig fant veien inn i hullene. Heldigvis ikke sandwich i dette området, bare ren GRP-laminat. Vannet har rent rett inn uten å trekke inn i veggene, og lagt seg på gulvet og i en skuff. 

 

På bildene er det fuget med Tec7 på sidene og toppen av hver lanterne. Dette ser ut til å ha stoppet lekkasjen effektivt. Men for hver lekkasje man stopper, finner man gjerne en ny...

 

Det kom vann inn gjennom hullet i styrehustaket der ledningene til masta går også. Det løste jeg ved å ta masta av fundamentet, og sprøyte rikelig med Teroson butylmasse ned i hullet og innimellom alle ledningene som kom opp av hullet. Ville ikke bruke Tec7 her i tilfelle jeg må endre på kabling senere. Terosonen kan jeg stikke ny kabel tvers gjennom, den holder seg myk og fleksibel.

 

Så boret jeg en drenering sideveis i mastefundamentet slik at vann som legger seg oppå butylen vil renne ut på styrehustaket. Nå har det ikke komt vann inn gjennom taket fra masta på flere uker, så jeg tror det endelig er tett der også.

 

lanterner_fug.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg trengte en stor og billig festebrakett for å sikre en 12 liters vanndunk i forpiggen. Løsningen her ble en 90 cm lang alu gulvlist fra Biltema. Jeg bøyde den til for hånd med litt overmål, slik at dunken enkelt kan løftes opp/ut ved behov. Med en vanlig bilsvamp stukket inn mellom dunken og braketten sitter dette som støpt.

 

Det er denne dunken som leverer vann til kranen på badet. Dunken må stå skjevt (se bilder) slik at vannet samler seg på et lavt punkt der pumpen suger fra, så kranen skal funke selv om tanken nærmer seg tom.

 

Pumpen er en "liten" pantrypumpe (100 gallon/time = over 6 liter per minutt). Dvs altfor kraftig for en vannkran til håndvask, viste det seg. Trykket gjorde at vannet sprutet ut av vasken på toalettrommet. Så jeg klippet to små hull i slangen rett ved siden av pumpens utløp, slik at det meste av vannet bare spyles rett ut i dunken igjen. Det funket fint, og trykket i vannkranen er nå på et veldig passelig nivå.

 

 

vanntank_alu1.jpg.2b523c2e04c0f60c293685a2fcc2cf4f.jpg

 

vanntank_alu2.jpg.25dfc3629b740354ed3d25207b079d11.jpg

 

vanntank_alu3.jpg.42eb0b322f6555b5cac1f9188f9f0441.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Benkeplatene er endelig tilbake i båten igjen. De var opprinnelig malt kryssfiner, men malingen flasset og fineren hadde litt jordslag og annet koselig mikrobeliv.

 

Ref. et tidligere innlegg i tråden, var disse benkeplatene de første jeg la Plastmo-plater på. Som du ser av bildet nedenfor er det stor forskjell på høyglanset hvit plast og slik de fremstod før med gammel falmet kryssfiner... :yesnod:

benkeplater.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet om salongbordet tidligere i tråden. Det var i begredelig tilstand med svarte smussflekker og noen hadde skrevet med sprittusj rett på bordplaten.

 

Etter en halv dag med håndsliping, saging og produksjon av "foldemekanisme" samt 6 strøk klarlakk, ble også bordet veldig flott - og det er endelig på plass i båten igjen.

 

Dette er også en del av sengeplassen om bord:

Den delen av bordplaten som henger, kan foldes opp og låses i øvre posisjon. Så fjernes alurøret bordet står på, og bordplaten legges mellom babord benk og det nye toalettrommet. Til slutt legger vi på den puten som nå ligger oppå hyllen i forpiggen (ved redningsvestene) og vipps: så har vi en bra stor seng der hvis det blir nødvendig å overnatte eller hvis nevøene vil ha en middagslur.

 

bord1.jpg.472988f0027dbe02f6a89bad1a5e0179.jpg

 

bord2.jpg.eeb379b1eb417af6f2d9f124db89f05b.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...