Jump to content

DRACO 24 med påhengsmotor ?


KG71

Recommended Posts

Jeg har i alle år ønsket meg en Draco 24, men liker ikke at de bare ble laget med innenbordsmotor. Leker litt med tanken om å bygge om et eksemplar til påhengsmotor. Noen ideer i dette forumet om hvilken type motor som kan passe best på denne båten? Ser for meg en brakett med hydraulisk løft fra Ravns Garasje.

Link to post
Grufolf skrev 25 minutter siden:

Neineinei✌️ ikke gjør det med en så vakker klassiker. De er designet med innenbords og må forbli sånn. Skjønner jo fordelen med utenbords med vedlikehold og drivstofforbruk og priser men du får heller finne noe annet å bygge om??

Tilbøyelig til å være enig her.

Men hvis du gjør det, gi den en dobbelinstallasjon så det ser litt bøst ut i alle fall ?

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
  • 3 uker senere...
On 1/20/2023 at 9:22 AM, Grufolf said:

Neineinei✌️ ikke gjør det med en så vakker klassiker. De er designet med innenbords og må forbli sånn. Skjønner jo fordelen med utenbords med vedlikehold og drivstofforbruk og priser men du får heller finne noe annet å bygge om??

Forstår deg veldig godt, men men......

Link to post

250 hk bør holde fint. 
Mange gode motorer å velge i, kommer an på prisklasse. 
Var veldig fornøyd med Yamaha 4,2 300 hk jeg hadde. Leveres i 225-300 hvor kun elektronikken avgjør hk. Driftsikker motor med lite feil.

Sannsynligvis bedre drivstofføkonomi med 300 kontra 250

Link to post

Bruksbåt som ofte er lasta med kjerring, unger og endel pikkpakk? marsjfart er viktigere enn toppfart. Påhenger med duoprop. Skal ikke undervurdere bladareal på ett båtdesign som det der. 

 

At båten blir baktung, skal du ikke være redd for med mindre du bygger en stål brakett som har 1m setback. De største påhengerene som er oppnåelig for folk flest veier godt under 300kg, en kad42 som ofte står i disse båtene veier 6-700kg med skjold og drev. Jeg har selv farta rundt i en halco 29 med monster motoren d6 oppi, det er sånn ca ett tonn det, med alt pikkpakket. Når man har nok power, så merker man ikke de kiloene så godt. Den hoppa i plan med 23stk ombord, hoppa i plan med en kad32 stående oppå motorluka, men da skal jeg innrømme at den var noe sigen i ræva på lav fart. Men til vaneligt marsja jeg 25 på 2500rpm

 

Så kjøp så stor motor du har råd til, jo større motor, desto bedre drivstoff økonomi. har du råd til en 350 Suzuki med duoprop, så hadde det ikke vært noe å tenke på engang. 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Grønngylt skrev 1 time siden:

Bruksbåt som ofte er lasta med kjerring, unger og endel pikkpakk? marsjfart er viktigere enn toppfart. Påhenger med duoprop. Skal ikke undervurdere bladareal på ett båtdesign som det der. 

 

Jeg tenker det samme her, denne komboen vil komme til å trenge mer bladareal enn feks en 24 fots skjærgårdsjeep

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
pappa_wolf skrev On 6.2.2023 at 10.39:

Du må også ha i tankene at båten er designet for innenbords installasjon. og du bør ha dette med i beregningene, når du bygger om, ellers blir hun fryktelig baktung.
250 HK bør holde.

Husk at en utenbords veier betydelig mindre. Forskjellen på bensinmotor blir fort ca. 150 kilo. Sammenlignet med diesel blir forskjellen betydelig mer, men 24 Styling ble vel originalt levert med bensinmotorer.

 

Så selv om motorvekten kommer lenger bak, så behøver ikke dette være negativt. Og lager man en kasse med oppdrift, så vil båten trolig ikke ligge noe dypere i vannet akter og høyere totalt sett. 

 

Samtidig gir mer vekt bak en naturlig trim som er en fordel i høyere hastigheter, men det er slik jeg forstår ikke aktuelt i dette tilfellet... :smiley:

Link to post
Fortego skrev 13 minutter siden:

Så selv om motorvekten kommer lenger bak, så behøver ikke dette være negativt. Og lager man en kasse med oppdrift, så vil båten trolig ikke ligge noe dypere i vannet akter og høyere totalt sett. 

Lager man kasse bak vil denne også ha en viss vekt. Man spiser fort opp differansen mellom innenbords og utenbords da.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...