KG71 Startet 18.Januar.2023 Del på Facebook Startet 18.Januar.2023 Jeg har i alle år ønsket meg en Draco 24, men liker ikke at de bare ble laget med innenbordsmotor. Leker litt med tanken om å bygge om et eksemplar til påhengsmotor. Noen ideer i dette forumet om hvilken type motor som kan passe best på denne båten? Ser for meg en brakett med hydraulisk løft fra Ravns Garasje. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Januar.2023 Del på Facebook Svart 18.Januar.2023 ta en titt på denne tråden, mye bra info om slik ombygging Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eika Svart 20.Januar.2023 Del på Facebook Svart 20.Januar.2023 Suzuki 350 med duoprop Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 20.Januar.2023 Del på Facebook Svart 20.Januar.2023 Neineinei✌️ ikke gjør det med en så vakker klassiker. De er designet med innenbords og må forbli sånn. Skjønner jo fordelen med utenbords med vedlikehold og drivstofforbruk og priser men du får heller finne noe annet å bygge om😂😂 Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.Januar.2023 Del på Facebook Svart 20.Januar.2023 Hvordan forholder det seg med CE merking og andre godkjenninger om en gjør noe slikt. Blir det da en båt en ikke lovlig kan omsette før den er brukt i mange år? Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 20.Januar.2023 Del på Facebook Svart 20.Januar.2023 Grufolf skrev 25 minutter siden: Neineinei✌️ ikke gjør det med en så vakker klassiker. De er designet med innenbords og må forbli sånn. Skjønner jo fordelen med utenbords med vedlikehold og drivstofforbruk og priser men du får heller finne noe annet å bygge om😂😂 Tilbøyelig til å være enig her. Men hvis du gjør det, gi den en dobbelinstallasjon så det ser litt bøst ut i alle fall 😬 Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Komodo Svart 20.Januar.2023 Del på Facebook Svart 20.Januar.2023 Bårdp skrev for 2 timer siden: Hvordan forholder det seg med CE merking og andre godkjenninger om en gjør noe slikt. Blir det da en båt en ikke lovlig kan omsette før den er brukt i mange år? Nei, det er ikke noe problem. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
KG71 Svart 5.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2023 On 1/18/2023 at 11:38 AM, ivar said: ta en titt på denne tråden, mye bra info om slik ombygging Mange gode tips her, takker Sitér dette innlegget Link to post
KG71 Svart 5.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2023 On 1/20/2023 at 9:22 AM, Grufolf said: Neineinei✌️ ikke gjør det med en så vakker klassiker. De er designet med innenbords og må forbli sånn. Skjønner jo fordelen med utenbords med vedlikehold og drivstofforbruk og priser men du får heller finne noe annet å bygge om😂😂 Forstår deg veldig godt, men men...... Sitér dette innlegget Link to post
KG71 Svart 5.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2023 Jeg er ikke ute etter max HK på denne båten, men nok til å kunne maxe på 30+ og kanskje ha en fin marsjfart på +-25. Hva tenkes det om 250 hk ? Og er det spesielle motorer en bør holde seg borte fra ? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 5.Februar.2023 Del på Facebook Svart 5.Februar.2023 250 hk bør holde fint. Mange gode motorer å velge i, kommer an på prisklasse. Var veldig fornøyd med Yamaha 4,2 300 hk jeg hadde. Leveres i 225-300 hvor kun elektronikken avgjør hk. Driftsikker motor med lite feil. Sannsynligvis bedre drivstofføkonomi med 300 kontra 250 Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 6.Februar.2023 Del på Facebook Svart 6.Februar.2023 Du må også ha i tankene at båten er designet for innenbords installasjon. og du bør ha dette med i beregningene, når du bygger om, ellers blir hun fryktelig baktung. 250 HK bør holde. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 6.Februar.2023 Del på Facebook Svart 6.Februar.2023 (redigert) Bruksbåt som ofte er lasta med kjerring, unger og endel pikkpakk? marsjfart er viktigere enn toppfart. Påhenger med duoprop. Skal ikke undervurdere bladareal på ett båtdesign som det der. At båten blir baktung, skal du ikke være redd for med mindre du bygger en stål brakett som har 1m setback. De største påhengerene som er oppnåelig for folk flest veier godt under 300kg, en kad42 som ofte står i disse båtene veier 6-700kg med skjold og drev. Jeg har selv farta rundt i en halco 29 med monster motoren d6 oppi, det er sånn ca ett tonn det, med alt pikkpakket. Når man har nok power, så merker man ikke de kiloene så godt. Den hoppa i plan med 23stk ombord, hoppa i plan med en kad32 stående oppå motorluka, men da skal jeg innrømme at den var noe sigen i ræva på lav fart. Men til vaneligt marsja jeg 25 på 2500rpm Så kjøp så stor motor du har råd til, jo større motor, desto bedre drivstoff økonomi. har du råd til en 350 Suzuki med duoprop, så hadde det ikke vært noe å tenke på engang. Redigert 6.Februar.2023 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Februar.2023 Del på Facebook Svart 6.Februar.2023 Grønngylt skrev 1 time siden: Bruksbåt som ofte er lasta med kjerring, unger og endel pikkpakk? marsjfart er viktigere enn toppfart. Påhenger med duoprop. Skal ikke undervurdere bladareal på ett båtdesign som det der. Jeg tenker det samme her, denne komboen vil komme til å trenge mer bladareal enn feks en 24 fots skjærgårdsjeep Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fortego Svart 7.Februar.2023 Del på Facebook Svart 7.Februar.2023 pappa_wolf skrev On 6.2.2023 at 10.39: Du må også ha i tankene at båten er designet for innenbords installasjon. og du bør ha dette med i beregningene, når du bygger om, ellers blir hun fryktelig baktung. 250 HK bør holde. Husk at en utenbords veier betydelig mindre. Forskjellen på bensinmotor blir fort ca. 150 kilo. Sammenlignet med diesel blir forskjellen betydelig mer, men 24 Styling ble vel originalt levert med bensinmotorer. Så selv om motorvekten kommer lenger bak, så behøver ikke dette være negativt. Og lager man en kasse med oppdrift, så vil båten trolig ikke ligge noe dypere i vannet akter og høyere totalt sett. Samtidig gir mer vekt bak en naturlig trim som er en fordel i høyere hastigheter, men det er slik jeg forstår ikke aktuelt i dette tilfellet... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Komodo Svart 7.Februar.2023 Del på Facebook Svart 7.Februar.2023 Fortego skrev 13 minutter siden: Så selv om motorvekten kommer lenger bak, så behøver ikke dette være negativt. Og lager man en kasse med oppdrift, så vil båten trolig ikke ligge noe dypere i vannet akter og høyere totalt sett. Lager man kasse bak vil denne også ha en viss vekt. Man spiser fort opp differansen mellom innenbords og utenbords da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 7.Februar.2023 Del på Facebook Svart 7.Februar.2023 Enkleste er vel bare å kjøpe en lift med 12" setback fra bobs Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Februar.2023 Del på Facebook Svart 7.Februar.2023 Grønngylt skrev for 3 timer siden: Enkleste er vel bare å kjøpe en lift med 12" setback fra bobs Ja, antagelig. Men får du tiltet opp motoren da? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 7.Februar.2023 Del på Facebook Svart 7.Februar.2023 Det kommer litt ann på akterspeilet og om man har 20 25 eller 30" stamme. Uten lift og høy montering, så må det jo sikkert 60-70cm setback til for å løfte den helt opp Men hvor ofte tilter man den helt opp ? 4 ganger i året ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Februar.2023 Del på Facebook Svart 7.Februar.2023 Grønngylt skrev for 2 timer siden: Men hvor ofte tilter man den helt opp Stort sett hver tur. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 7.Februar.2023 Del på Facebook Svart 7.Februar.2023 Komodo skrev 51 minutter siden: Stort sett hver tur. Okey, ikke hatt båt der dette er muligt siden 2018, har faktisk savna det kun ett par ganger (1gabg tau i propell og de andre gangene er ved propellbytte på racerbåt) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Februar.2023 Del på Facebook Svart 7.Februar.2023 Men du har vel heller ikke båtene dine liggende lenge nok på vannet til at det begynner å gro heller Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eika Svart 8.Februar.2023 Del på Facebook Svart 8.Februar.2023 Komodo skrev for 6 timer siden: Men du har vel heller ikke båtene dine liggende lenge nok på vannet til at det begynner å gro heller Ligger ute hele året, men kjappt å løfte de for å spyle da Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.