Jump to content

DRACO 24 med påhengsmotor ?

KG71

Recommended Posts

Grufolf skrev 25 minutter siden:

Neineinei✌️ ikke gjør det med en så vakker klassiker. De er designet med innenbords og må forbli sånn. Skjønner jo fordelen med utenbords med vedlikehold og drivstofforbruk og priser men du får heller finne noe annet å bygge om😂😂

Tilbøyelig til å være enig her.

Men hvis du gjør det, gi den en dobbelinstallasjon så det ser litt bøst ut i alle fall 😬

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

• 3 uker senere...
On 1/20/2023 at 9:22 AM, Grufolf said:

Neineinei✌️ ikke gjør det med en så vakker klassiker. De er designet med innenbords og må forbli sånn. Skjønner jo fordelen med utenbords med vedlikehold og drivstofforbruk og priser men du får heller finne noe annet å bygge om😂😂

Forstår deg veldig godt, men men......

Bruksbåt som ofte er lasta med kjerring, unger og endel pikkpakk? marsjfart er viktigere enn toppfart. Påhenger med duoprop. Skal ikke undervurdere bladareal på ett båtdesign som det der. 

At båten blir baktung, skal du ikke være redd for med mindre du bygger en stål brakett som har 1m setback. De største påhengerene som er oppnåelig for folk flest veier godt under 300kg, en kad42 som ofte står i disse båtene veier 6-700kg med skjold og drev. Jeg har selv farta rundt i en halco 29 med monster motoren d6 oppi, det er sånn ca ett tonn det, med alt pikkpakket. Når man har nok power, så merker man ikke de kiloene så godt. Den hoppa i plan med 23stk ombord, hoppa i plan med en kad32 stående oppå motorluka, men da skal jeg innrømme at den var noe sigen i ræva på lav fart. Men til vaneligt marsja jeg 25 på 2500rpm

Så kjøp så stor motor du har råd til, jo større motor, desto bedre drivstoff økonomi. har du råd til en 350 Suzuki med duoprop, så hadde det ikke vært noe å tenke på engang. 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Grønngylt skrev 1 time siden:

Bruksbåt som ofte er lasta med kjerring, unger og endel pikkpakk? marsjfart er viktigere enn toppfart. Påhenger med duoprop. Skal ikke undervurdere bladareal på ett båtdesign som det der. 

Jeg tenker det samme her, denne komboen vil komme til å trenge mer bladareal enn feks en 24 fots skjærgårdsjeep

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

pappa_wolf skrev On 6.2.2023 at 10.39:

Du må også ha i tankene at båten er designet for innenbords installasjon. og du bør ha dette med i beregningene, når du bygger om, ellers blir hun fryktelig baktung.
250 HK bør holde.

Husk at en utenbords veier betydelig mindre. Forskjellen på bensinmotor blir fort ca. 150 kilo. Sammenlignet med diesel blir forskjellen betydelig mer, men 24 Styling ble vel originalt levert med bensinmotorer.

Så selv om motorvekten kommer lenger bak, så behøver ikke dette være negativt. Og lager man en kasse med oppdrift, så vil båten trolig ikke ligge noe dypere i vannet akter og høyere totalt sett. 

Samtidig gir mer vekt bak en naturlig trim som er en fordel i høyere hastigheter, men det er slik jeg forstår ikke aktuelt i dette tilfellet... :smiley:

Fortego skrev 13 minutter siden:

Så selv om motorvekten kommer lenger bak, så behøver ikke dette være negativt. Og lager man en kasse med oppdrift, så vil båten trolig ikke ligge noe dypere i vannet akter og høyere totalt sett. 

Lager man kasse bak vil denne også ha en viss vekt. Man spiser fort opp differansen mellom innenbords og utenbords da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...