Jump to content

"Tommelfingerregel" for storleik på septiktank?


Ask

Recommended Posts

Interessant. Vi vet jo at et menneske med vekt 80 kilo, "leverer" ca 150 kilo "poop", og faktisk så mye som 500 liter/kilo urin pr. år. 

 

Da kan du jo gange opp med snitt antall personer ombord i løpet av et år, og dele på antall ganger du skal innom en tømmestasjon.

 

For det sies at fra i sommer blir det krav om "landtømming", avhengig av hvor du ferdes.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

@Ask , du må regne / se på hvor stor tank du fysisk har plass til.

Som @Bårdp sier, du drar inn mye saltvann fra havet også (hvis du ikke er så heldig å ha ferskvannstoa som ikke lukter så "surt" som saltvann). 

 

NB: Lag / kjøp tanken litt større enn du matematisk trenger. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Vi har en tank på 150L til en familie på 5. Det som bestemmer liggetiden i uthavn er faktisk septiktanken. Den er full etter ca 4 netter. Sjøvanns inntaket er strupet til et minimum. Dette er elektrisk toalett. 

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Det korrekte svaret er så stor som du har plass til. Samme som for batterier 😁 Har selv 60-70 liter og det er bedritent lite. Faktisk så lite at jeg nå har liggende en radarbasert nivåmåler på roterommet som skal på plass for å ha stålkontroll, inkl å minne skipperen pr tlf på at driten må tømmes

Link to post
Share on other sites

Har en 40 fots Princess med en 200 liters septitank.

Om vi inte är ute efter att maximera antalet dagar mellan tömningar så använder vi de två elektriska Quiet Flush toaletterna 'som hemma' och spolar efter behov med sjövatten. Då rymmer tanken ungefär 6 dagars behov.

Om vi ligger i uthamn så kan man nog snålspola sig till 10 dagar.

 

Det betyder att vi per person och per dygn producerar 10 - 16 liter 'svartvatten'.

 

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å skli litt ut @Poseidon, den tanken, er den sveiset opp av vanlig karbonstål? Og, hvor gammel antas den å være?

 

På Frigg var septiktanken et helt rom. Og den var sveiset opp av vanlig ST56 konstruksjonsstål. Og den tanken holdt feltets levetid. Interessert ut fra korrosjonsproblematikk. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 6 minutter siden:

For å skli litt ut @Poseidon, den tanken, er den sveiset opp av vanlig karbonstål? Og, hvor gammel antas den å være?

 

Ja, det kan ofte være kjekt å skli ut litt  -  om enn ikke i septiktanken ;-)
Ja, septiken er en skrogtank av vanlig karbonstål, på samme måte som bunkers-, smørolje- og andre tanker ombord.
Jeg regner med at den delen av skroget er uendret siden fartøyet ble bygget i 1958.
Vi ser tendenser til at tidens tann gnager på de innvendige skottplatene, inn mot maskinrommet.
En gang etter 1984 har man laget et ekstra tilførselsrør, av syrefast stål  -  og det har dessverre fremprovosert den prosessen som vi misliker så sterkt ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

@Poseidon det røret var en gedigen tabbe. Enig i det, strider til og med mot teorien innen korrosjonslæren. Ellers hadde jeg fornøyelsen av å jobbe inne i 'septikrommet' på Frigg. Iført plastdress og røykdykkerutstyr. En av gutta spøy i maska :-) Kan ikke huske at det var noe videre rust der. Men lyset var dårlig og dette er tilbake på 80-tallet.

Link to post
Share on other sites

Tror vår tank er på 45 liter, og vi er fire ombord med manuell dass. Jeg pisser i sjøen, og vi sparer på pumpevannet når vi skyller ned. Det siste er ikke bra, for det er tidenes oppskrift på å få urinstein i hele systemet. Det fikk jeg en megajobb med i fjor... Men hvis vi skal ligge noen dager i ro må vi begrense hvor mye vann vi spyler ned med. Ser at andre fyller opp en 200 liters tank på samme tiden, så dette har nok mye med vaner å gjøre. Var innom Hamburgsund i fjor for å fylle opp vår 400 liters tank med vann (eller var det 300?). Traff da på en familie med en 50 fot Fairline av eldre modell. Tror de hadde en vanntank på 1500 liter, men de måtte fylle like ofte som oss...

Link to post
Share on other sites

Sett inn så stor tank som du synes det er praktisk å ha i forhold til hva du tenker om utnyttelse av stuerommene ombord. Man skal jo ha plass til andre ting også, så det er en prioritering. Jeg har en tank på 40 liter, med 2 voksne og 2 barn pleide det å holde tre netter med forsiktig bruk. Man venner seg til den kapasiteten man har, og legger opp rutinene deretter. Jeg pleier uansett ikke å ligge mer enn max to netter samme sted, så det at tanken må tømmes oftere ser jeg ikke som noen ulempe. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du kommer til å angre på at du ikke valgt en større tank hvis du ikke installerer så stor tank som det er plass til med en gang.
 

Tanken kommer til å bli full, og den blir full mens du ligger på en flott plass sammen med andre båter og ikke kan eller vil gi opp plassen for å gå og tømme. Ved å velge så stor tank som mulig øker du tiden mellom hver gang det skjer.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dette har vært sagt mange ganger før på forumet, men for sikkerhets skyld: Slangen fra jokerventilen til tanken har et volum på flere liter. Å flushe den hver gang fyller tanken veldig fort, man nøyer seg ofte med å skylle skåla. Slangen er i praksis alltid full av gørr, og er den vanligste årsaken til vond lukt i båten.

 

Poenget er at den slangen MÅ være diffusjonstett, og er ikke plassen å spare penger på.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde ca 30 liter, og det holdt akkurat til en helg, for 2 personer, manuell dass, hvis vi viste at vi skulle det fra start, og dermed spart på vannbruken.

 

Dvs 5-10 liter pr person pr døgn ved manuelt do. 

 

Har byttet til 100 liter nå, og det er deilig å slippe å ense septik kapasitet med en tanke, og å kunne ligge en ekstra dag på impuls uten å risikere å gå fullt.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

103 liter, holder ca 3-5 dager med 5 ombord. Noen bruker mye vann. Har også en dass som lekker litt tilbake, så bruker mer vann enn nødvendig.

 

I plast, så jeg kan rense den med syre etc.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 5 timer siden:

Du kommer til å angre på at du ikke valgt en større tank hvis du ikke installerer så stor tank som det er plass til med en gang.
 

Tanken kommer til å bli full, og den blir full mens du ligger på en flott plass sammen med andre båter og ikke kan eller vil gi opp plassen for å gå og tømme. Ved å velge så stor tank som mulig øker du tiden mellom hver gang det skjer.

 

Hei.

 

Takk for alle svar.

Me held til på Vestlandet. så det er ikkje ofte det er slike problem, Popeye.

 

Hulda skrev for 5 timer siden:

Og litt off topic. Velg en tank som det går an å få ut uten å måtte rive halve båten.

 

Godt poeng. Det er eit krav at tanken skal kunne berast ut. utan å måtte snuast.

 

 

Link to post
Share on other sites

Litt off-topic fra meg også da, men i motorbåten var det nok bare 80 liter, og det var litt lite. Ihvertfall siden det var falltank som tettet seg innimellom. Med 5 personer ombord, så var en helg helt greit (2 voksne og 3 barn). Jeg ser at jeg har det samme i seilbåten, dog med en treveis ventil. Det er kanskje vanlig på seilbåter ?

 

Uansett, en søndag på vei hjem, så åpner vi jo falltanken for å tømme den, og ved godt mot drar vi ut på tur igjen neste helg. Lørdag morgen har jeg en rammeavtale før frokost der vi også har med vennekids. Da jeg drar ned, så syntes jeg pumpa er litt tung. Jeg tar i litt hardere, og hører plutselig knitring inne i skapet der septiktanken står. Oh shit, dette kan umulig være bra, tenker jeg (han som kjøpte 28en sprengte nemlig septiktanken sin inne i båten), løper opp forbi frokostbordet i underbuksa, drar med med seilbåtvinsjen som vi hadde i motorbåten for å skru av lokket på septikavsuget, og endte opp med å spyle meg selv med innholdet i tanken. Den ganske solide spruten sto minst 60 cm opp fra dekkavsuget. Alle de andre syntes dette var gøy helt til lukten kom inn i cockpiten, driten rant nedover dollbordet, og den ene kidden kastet opp. Frokosten ble avlyst.

 

Det som hadde skjedd var jo at noe som ikke hadde vært gjennom en kropp hadde havnet i toalettet, og tanken tømte seg ikke på vei hjem "forrige helg". Jeg brukte hver kveld frem til torsdag uken etter for å få ut proppen i falltanken. Inklusiv det å bruke høyrearmen til å tvinge venstrearmen inn i tanken og ned i driten.

 

Her fra et annet tilfelle jeg har skrevet om med tett falltank. Da ordnet det seg raskt. Stor tank er nok lurt, men det samme er nok septiktankdisiplin/vedlikehold/skylling etc etter bruk og kontinuerlig fra hele mannskapet når man er ombord er ombord.
 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...